Урок з географії. 8 клас
Тема: Ґрунти рівнинної частини України
Мета уроку: поглибити знання учнів про основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів; поглибити знання учнів про закономірності поширення ґрунтів територією України; удосконалювати навички роботи з тематичними картами; за допомогою карт визначати територіальне розміщення ґрунтів країни; виховувати в учнів ціннісних ставлень до природи, до держави, людей, до себе, почуття бережливого ставлення до ґрунтів.
Очікувані результати:
учень (учениця)називає основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів;
пояснює умови ґрунтоутворення, особливості поширення ґрунтів.
Діяльнісний компонент:
характеризує ґрунтові ресурси України;
аналізує карту ґрунтів України.
Ціннісний компонент:
робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах;
визначає вплив родючості ґрунтів на сільськогосподарську діяльність;
оцінює заходи з підвищення родючості та охорони ґрунтів
Тип уроку: комбінований.
Реалізація наскрізних ліній: «Громадянська відповідальність»
«Підприємливість та фінансова грамотність»
Х і д у р о к у
І. Мотивація навчання. (Забезпечення емоційної готовності до уроку; актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань).
Вправа «Географічне лото»
Учень виймає із теки картку із записаним типом грунту рівнинної частини України, інші учні з мішечка виймають його типові ознаки чи властивості. Обґрунтовують свої асоціації.
Вправа «Я – тобі, ти - мені»
ІІ. Цілевизначення та планування. (Визначення разом з учнями особистісно значущої мети та очікуваних результатів роботи).
З давніх-давен в українців збереглося багато повір’їв щодо рідної землі. Її брали у далеку дорогу подорожуючі та підкладати в чоботи - щоб ходити по рідній землі. Її везли на Батьківщину із могили загиблого на чужині воїна. Її цілували, повертаючись із далеких і важких походів… Вважалося, що грунт містить душу батьківщини.
Проте на питання: «Як утворюються ґрунти»? тривалий час не було відповіді. Уперше її дав видатний дослідник В. В. Докучаев 1883 р. у книзі «Російський чорнозем». Того самого року виникла наука, що дістала назву «ґрунтознавство».
Повідомлення інформаційної трійки про В.В.Докучаєва і його внесок у розвиток географічної науки.
Отож, сьогодні на уроці ми … (спільно з учнями формулюється тема та очікувані результати уроку).
ІІІ. Етап цілереалізації (опрацювання матеріалу). (Організація учнів на здобуття знань; залучення до продуктивної діяльності; керування поліфункціональним спілкуванням).
Обговорення матеріалу.
Ґрунт - це поверхневий тонкий шар земної кори, зазвичай вкритий рослинністю і має природну родючість. Родючість ґрунту - це можливість забезпечувати рослини водою, поживними речовинами і повітрям.
Складання схеми «Чинники ґрунтоутворення».
Залежно від складу гірської породи вони мають певні властивості:
Родючість залежить від наявності гумусу.
У перетворенні гірської породи на ґрунт вагому роль відіграють рослини і тварини. Вони впливають на утворення гумусу.
У ґрунтах, що розташовані в областях зі спекотливим сухим кліматом, утворюється мало гумусу, але накопичується багато солей, а в ґрунтах, що розташовані в районах з більш прохолодним і вологим кліматом і де порода добре промивається, солі не накопичуються, а вимиваються. З кліматом пов’язане поширення основних типів ґрунтів.
Суттєвим чинником ґрунтоутворення, особливо останнім часом, є господарська діяльність людини.
Від характеру материнської породи залежить генетичний тип ґрунтів.
Робота в групах.
Попередньо школярі мали можливість об’єднатися у чотири групи (додаток 1) і обрати генетичний тип грунту рівнинної частини України.
І - дерново-підзолисті
ІІ - сірі лісові
ІІІ – чорноземи
ІV - каштанові
Завдання групам:
Описати досліджувані грунти за планом
1. Географічне положення
2. Умови ґрунтоутворення
3. Потужність горизонтів
4. Меліоративна заходи.
За підсумками дослідження групи виготовили грунтові профілі з пластиліну на склі та ознайомили з результатами своєї праці учасників інших груп.
Робота з контурною картою
Позначити на контурній карті розташування основних генетичних типів грунтів рівнинної частини України.
А зараз обговоримо результати ваших пошуків.
V. Рефлексія та оцінювання. (Аналіз результатів роботи та способів їх досягнення; оцінювання навчальної діяльності; домашнє завдання).
Сьогодні ви дуже плідно попрацювали на уроці. Дякую вам за роботу. Хочу запропонувати вам інструмент із он-лайн курсу «Бери і роби» «Повне занурення» (додаток 2). Він спрямує вас до найглибшого рівня міркування, поступово занурюючи в роздуми. Мені імпонує, що ви від банального отримання знань через розуміння, застосування, аналіз і оцінку якості виконання завдання, підійдете до синтезу своєї діяльності на уроці та осмислення свого відкриття. Таким чином – здійсните глибоке занурення в навчальну діяльність.
На наступний урок ми розпочнемо ознайомлення із генетичними типами грунтів Українських Карпат та Кримських гір.
Додаток 1.
С к л а д г р у п
для роботи над міні-проектом
«Генетичні типи грунтів рівнинної частини України»
Чорноземи
Сірі лісові
Дерново-підзолисті
Каштанові
яку глибину я сьогодні підкорив (ла)
Що я виконав(ла)? |
На скільки важливим для мене є те, що я виконав(ла)? |
Де я зможу це застосувати ? |
Який алгоритм для досягнення успіху я застосував (ла)? |
На скільки добре я це виконав(ла)? Що можна удосконалити? |
Як я можу використати новий досвід у майбутньому? |
Що нового я відкрив(ла) про себе як учня (ученицю)? |
1