: Урок географії, 8 клас "Ґрунти рівнинної частини України"

Про матеріал
Урок із використанням вправи он-лайн курсу "Бери і роби" «Повне занурення». Він спрямує здобувачів освіти до найглибшого рівня міркування, поступово занурюючи в роздуми.
Перегляд файлу

Урок з географії. 8 клас

 

Тема: Ґрунти рівнинної частини України

Мета уроку: поглибити знання учнів про основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів; поглибити знання учнів про закономірності поширення ґрунтів територією України; удосконалювати навички роботи з тематичними картами; за  допомогою карт визначати територіальне розміщення ґрунтів країни; виховувати в учнів ціннісних ставлень до природи, до держави, людей, до себе, почуття бережливого ставлення до ґрунтів.

 

Очікувані результати:

учень (учениця)називає основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів;

пояснює умови ґрунтоутворення, особливості поширення ґрунтів.

Діяльнісний компонент:

характеризує ґрунтові  ресурси України;

аналізує карту ґрунтів України.

Ціннісний компонент:

робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах;

визначає вплив родючості  ґрунтів на сільськогосподарську діяльність;

оцінює заходи з  підвищення родючості та охорони ґрунтів

Тип уроку:  комбінований.

Реалізація наскрізних ліній: «Громадянська відповідальність»

                                                 «Підприємливість та фінансова грамотність»

 

Х і д   у р о к у

І. Мотивація навчання. (Забезпечення емоційної готовності до уроку; актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань).

Вправа «Географічне лото»

Учень виймає із теки картку із записаним типом грунту рівнинної частини України, інші учні з мішечка виймають його типові ознаки чи властивості.  Обґрунтовують свої асоціації.

Вправа «Я – тобі, ти - мені»

  • Пригадайте, що називається ґрунтом.
  • Що визначає родючість ґрунту?
  • Які вам відомі чинники ґрунтоутворення?
  • Які закономірності поширення ґрунтів на Землі?
  • Що називають гумусом?
  • Від чого залежить родючість грунту?

 

ІІ. Цілевизначення та планування. (Визначення разом з учнями особистісно значущої мети та очікуваних результатів роботи).

 З давніх-давен в українців збереглося багато повір’їв щодо рідної землі. Її брали у далеку дорогу подорожуючі та підкладати в чоботи - щоб ходити по рідній землі. Її везли на Батьківщину із могили загиблого на чужині воїна. Її цілували, повертаючись із далеких і важких походів… Вважалося, що грунт містить душу батьківщини.

Проте  на питання: «Як утворюються ґрунти»? тривалий час не було відповіді. Уперше її дав видатний дослідник В. В. Докучаев 1883 р. у книзі «Російський чорнозем». Того самого року виникла наука, що дістала назву «ґрунтознавство».

Повідомлення інформаційної трійки про В.В.Докучаєва і його внесок у розвиток географічної науки.

Отож, сьогодні на уроці ми … (спільно з учнями формулюється тема та очікувані результати уроку).

 

ІІІ. Етап цілереалізації (опрацювання матеріалу). (Організація учнів на здобуття знань; залучення до продуктивної діяльності; керування поліфункціональним спілкуванням).

Обговорення матеріалу.

Ґрунт - це поверхневий тонкий шар земної кори, зазвичай вкритий рослинністю і має природну родючість. Родючість ґрунту - це можливість забезпечувати рослини водою, поживними речовинами і повітрям.

 

Складання  схеми «Чинники ґрунтоутворення».

          

Залежно від складу гірської породи вони мають певні властивості:

  • Хімічні  
  • Фізичні 
  • Родючість  

Родючість залежить від наявності гумусу.

У перетворенні гірської породи на ґрунт вагому роль відіграють рослини і тварини. Вони впливають на утворення гумусу.

У ґрунтах, що розташовані в областях зі спекотливим сухим кліматом, утворюється мало гумусу, але накопичується багато солей, а в ґрунтах, що розташовані в районах з більш прохолодним і вологим кліматом і де порода добре промивається, солі не накопичуються, а вимиваються. З кліматом пов’язане поширення основних типів ґрунтів.

Суттєвим чинником ґрунтоутворення, особливо останнім часом, є господарська діяльність людини.

Від характеру материнської породи залежить генетичний тип ґрунтів. 

 

Робота в групах.

Попередньо школярі мали можливість об’єднатися у чотири групи (додаток 1) і обрати  генетичний тип грунту рівнинної частини України.

І - дерново-підзолисті

ІІ - сірі лісові

ІІІ – чорноземи

ІV - каштанові

Завдання групам:

Описати досліджувані грунти за планом

1. Географічне положення

2. Умови ґрунтоутворення

3. Потужність горизонтів

4. Меліоративна заходи.

 

За підсумками дослідження групи виготовили грунтові профілі з пластиліну на склі та ознайомили з результатами своєї праці учасників інших груп.

Робота з контурною картою

Позначити на контурній карті розташування основних генетичних типів грунтів рівнинної частини України.

 

А зараз обговоримо  результати ваших пошуків.

 

V. Рефлексія та оцінювання. (Аналіз  результатів роботи та способів їх досягнення; оцінювання навчальної діяльності; домашнє завдання).

Сьогодні ви дуже плідно попрацювали на уроці. Дякую вам за роботу. Хочу запропонувати вам інструмент із он-лайн курсу «Бери і роби» «Повне занурення» (додаток 2).  Він спрямує вас до найглибшого рівня міркування, поступово занурюючи в роздуми. Мені імпонує, що ви від банального отримання знань через розуміння, застосування, аналіз і оцінку якості виконання завдання, підійдете до синтезу своєї діяльності на уроці та осмислення свого відкриття. Таким чином – здійсните глибоке занурення в навчальну діяльність.

На наступний урок ми розпочнемо ознайомлення із генетичними типами грунтів Українських Карпат та Кримських гір.

 

 


Додаток 1.

 

С к л а д      г р у п

для роботи над міні-проектом

«Генетичні типи грунтів рівнинної частини України»

Чорноземи

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  

 

Сірі лісові

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  

 

Дерново-підзолисті

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  

Каштанові

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  

 


 

 

 

 

яку глибину я сьогодні підкорив (ла)

 

 

 

C:\Users\Тамара\Desktop\images (1).jpgC:\Users\Тамара\Desktop\images (2).jpg 

 Що я виконав(ла)?

На скільки важливим для мене є те, що я виконав(ла)?

Де я зможу це застосувати ?

Який алгоритм для досягнення успіху я застосував (ла)?

На скільки добре я це виконав(ла)?

Що можна удосконалити?

Як я можу використати новий досвід у майбутньому?

Що нового я відкрив(ла) про себе як учня (ученицю)?

 


1

 

doc
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
1154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку