ТЕМА: “Зміни клімату ”
МЕТА:
поглибити й систематизувати знання учнів про джерела техногенного забруднення атмосфери; показати на конкретних прикладах негативний вплив людини на природу; розвивати почуття особистої відповідальності за охорону навколишнього середовища; своє бачення виходу з екологічної кризи
ТИП УРОКУ: конференція
ОБЛАДНАННЯ УРОКУ:
фізична карта України,
карта “Геокологічна ситуація в Україні”
НА ДОШЦІ ВИСЛОВИ: “ЗЕМЛЯ НЕ НАЛЕЖИТЬ НАМ.
ЦЕ МИ НАЛЕЖИМО ЗЕМЛІ”
“ПРИРОДА – ТАКИЙ ЖЕ УНІКУМ, ЯК КАРТИНА РАФАЕЛЯ. ЗНИЩИТИ ЇЇ ЛЕГКО, ВІДНОВИТИ НЕМОЖЛИВО”.
Малюнки учнів, що відображають проблему
забруднення атмосфери та зміни клімату
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
Відомо, що без їжі людина може прожити декілька тижнів, без води – декілька днів, без повітря вона гине протягом декількох хвилин.
Здавалося б, це повинно заставити людей схаменутися, перестати знищувати першу умову нашого існування. Проте в поведінці людей це не спостерігається.
Людино! Глянь навколо себе!
Он бачиш, - ріки мертві без води,
А там над ними
Плаче чорне небо
Слізьми Чорнобиля – масштабної біди.
Людино! Глянь кругом, вжахнися!
Навколо дім, в якому ми живем.
Вже весь прогнив
І зовсім завалився
А ми руїнами з байдужістю ідем.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
1 учень.
Космонавт Ю. Гагарін, що першим побачив рідну планету з космічних висот, не зміг стримати свого захвату, вигукнув: “Яка прекрасна наша Земля! Оповита тонким блакитним серпанком атмосфери, як коштовний діамант, сяє вона на фоні чорного вакууму космосу!”
Земля – унікальна планета, її унікальність в тому, що на ній існує життя, а воно – завдяки атмосфері. Американський вчений М. Харт підрахував, якби Земля була далі від Сонця на 1%, або ближче на 0,5% - то життя на ній було б неможливе.
Учитель.
Отже, сьогодні ми поговоримо про проблеми атмосфери та зміни клімату. Повітря над Україною – це маленька часточка всієї атмосфери Землі. Тому, говорячи про атмосферу в цілому, ми маємо на увазі нашу країну.
Учень.
Клімат Землі, що головним чином залежить від стану атмосфери, протягом геологічної історії періодично змінювався. Чергувалися епохи значного похолодання і потепління. Та останнім часом метеорологи б’ють тривогу: схоже на те, що атмосфера Землі прогрівається значно швидше, ніж будь-коли в минулому. Це зумовлено спалюванням великої кількості палива, знищенням лісів, роботою промислових підприємств, що призводить до збільшення вуглекислого газу в атмосфері. Він вільно пропускає сонячне проміння, але утримує тепло Землі. Це викликає розігрівання атмосфери, що дістало назву “парникового ефекту ”.
Учитель (вивішує графік зростання температур)
В останні роки світову і українську спільноту все більше хвилює поява озонових дір в атмосфері.
Учень.
Життя на Землі залежить від енергії Сонця. Вона надходить у вигляді видимого світла, невидимого ультрачервоного і ультрафіолетового проміння, надлишок якого шкідливий для живих організмів. Що захищає нас? Це озоновий щит Землі. На висоті 20-50 км повітря містить підвищену кількість озону, але над Антарктидою та іншими материками кількість озону різко зменшилася. Причина: діяльність людини, військова діяльність, вивчення космосу.
Учень.
Найближчим часом, а якщо бути більш точним, то уже зараз в містах нашої країни може з’явитися “чорний ” і “білий ” смог. Щороку в атмосферу над територією України викидається понад 17 млн. тон шкідливих речовин. А це по 250 кг на кожного жителя. На кожний квадратний кілометр української землі випадає близько 19 тон різної отрути. Найгірші справи у Донецьку, Дніпропетровську, Кривому Розі, Києві. Сильними забруднювачами є сірководень, аміак, феноли. Вся отрута змішується з крапельками води в атмосфері і падає на землю у вигляді кислотних дощів. Ці дощі вкрай шкідливо діють на навколишнє середовище.:
Учитель (вивішує карту, що відображає рівень забруднення у найбільших містах країни).
Звучить музика
Квітень 1986 року: трагедія Чорнобиля – це трагедія не тільки України, а й всієї планети. Ось як одна дівчинка виразила в віршах свій біль, своє бачення цієї проблеми:
Небо в морщинах, черные дни.
Город в руинах, звон тишины.
Вместо людей лишь теней хоровод
В городе этом никто не живет.
Черные капли вместо дождя,
Смертью и ядом дышит земля.
Здесь не осталось ни птиц, ни зверей,
Город застывший, город теней.
Бурое солнце, серый рассвет,
Черные окна, огненный след.
Мы не успели, мы не смогли
Стать на защиту этой земли.
Призраки рая скоро уйдут,
Наши потомки нас проклянут.
Мы им оставим серую пыль,
Темную память, черную быль.
(Хвилина мовчання)
Учень.
Є ще один вид забруднення повітря, що в сотні тисяч разів перевищує забруднення від будь-якого металургійного чи хімічного комбінату. Мова йде про паління. Людина, що палить сигарету, вдихає повітря, забруднення якого 384 тис. разів перевищує всі гранично допустимі норми. Вчені кажуть, що вдихати тютюновий дим у 4 рази шкідливіше, ніж вихлопні гази автомобіля. У тютюновому димі міститься близько 200 особливо отруйних речовин. Щорічно на Землі від захворювань, спричинених палінням помирає близько 1,5 млн. чоловік. В багатьох країнах світу витрати на лікування і збитки виробництв становлять до 100 млрд. доларів щорічно. З огляду на це багато фірм перестали брати на роботу людей, що палять. В нашій державі заборонене паління в школах, інститутах, також реклама про куріння. У нашій школі палять не тільки хлопці, а й дівчата. Антон Чехов сказав: “Поцілувати дівчину, що палить – це все одно, ніби поцілувати попільничку”.
Учитель.
Я пропоную подивитися на малюнки, що відображають ваше ставлення до проблеми зміни клімату на Землі.
Що роботи? Як врятувати планету? Як врятувати самих себе? Дорослі створюють різноманітні програми охорони атмосфери, засідають, ведуть суперечки, домовляються, підписують протоколи, замінюють застаріле устаткування. Допоможіть їм в цій справі.
Учень.
Моє бачення вирішення даної проблеми:
Учитель.
Але не все ще втрачено. Давайте цінувати кожну мить життя. Скільки ще прекрасного оточує нас. А ці особливо чудові пори року на Україні оспівані поетами.
(Учні читають вірші)
Порожні сквери.
Осінь.
Тиша.
Калюжі, схожі на мішені.
Дощі притлумлено колишуть
У серці мрії задушевні.
Оманливо…
За містом – скирти,
Гасає вітер пустотливо…
Ну, як цю пору не любити,
Не споглядати вічне диво.
Анатолій Гризун.
Над вечірнім Пслом
Ніжно сонні осокори
Щось шепочуть з рідним краєм,
Вечір пригорщами зорі
По просторах розсипає.
Тиша скрізь. Лиш синя невідь
Сколихнеться ніжно зрідка.
Там де гордий місяць-лебідь
Кличе в ніч зорю-лебідку.
Олексій Дерев’янко
Річки, немов поцілунки,
Не гомінливі, надто – літом;
Зате у повень… ой лункий
Гук льодоходу лине за вітром.
Сула і Ворскла, Сейм і Псел –
Дніпрові діти,
На Поліссі
Усмак напившись із джерел
Спішать у степ, де жайвір з висі…
Олександр Маландій.
Догорає осінь у саду,
Золоту втрачаючи обнову.
Через зиму, ніби молоду,
Я квітучу весну стріну знову.
Догорає осінь у саду,
Пахне хліб і яблука дозрілі.
Зеленіє поле на виду –
Це життя нового ніжні хвилі. Юрій Воропай.
Заключне слово вчителя:
Якщо нам жить в одній сім’ї,
Повітрям дихати одним,
Давайте разом всі
За руки поберемся
Тоді ми на Землі
Самі теж збережемся.
Хотілося б, щоб ви, молоді люди, яким відкриває свої двері ІІХ століття пам’ятали слова римського мислителя Л. Сенеки: “Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме ”.