Урок географії для 10 класу на тему "Японія"

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити з загальною характеристикою, природніми умовами, ресурсами, населенням, господарством, транспортом та зовнішніми зв’язками Японії; вчити порівнювати Японію з іншими країнами Азії, з’ясувати шляхи вирішення проблеми поганого забезпечення країни корисними копалинами та несприятливими природніми умовами, зацікавлювати предметом географії шляхом захопливої розповіді про життя, побут, культуру японців.
Перегляд файлу

 

 Тема:                            Японія

Мета: ознайомити з загальною характеристикою, природніми умовами, ресурсами, населенням, господарством, транспортом та зовнішніми зв’язками Японії; вчити порівнювати Японію з іншими країнами Азії, з’ясувати  шляхи  вирішення  проблеми  поганого  забезпечення країни корисними копалинами та несприятливими природніми умовами, зацікавлювати  предметом географії  шляхом захопливої розповіді про життя, побут, культуру японців. 

Тип уроку: уявна подорож

 Хід уроку.

І.Актуалізація опорних знань.

- Загальна характеристика країн Азії.

- Склад регіону.

- Господарство країн Азії.

- Роль країн Азії в світі.

- Туризм.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Про яку країну іде мова: 1. Країна «великої сімки». 2. Давня країна, що виробляє найсучасніші товари. 3. Країна Сонця, що сходить.
  • На дошці по черзі учні заповнюють асоціативний кущ

 

 

                                       Японія

 

 Девіз:

О, країно! Далека й така таємнича,

Де сонце завжди виринає з пітьми,

             Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,

Сьогодні до тебе звертаємось ми.

            Мацуо Баско

ІІІ. Основна частина.

1 зупинка «Візитівка» (демонстрація карти, прапора, грошей)

Площа – 372,2тис.кв.км

Населення – 127 млн чол.

Столиця – Токіо (36 млн чол.= Жашківський район)

Грошова одиниця- єна

Конституційна монархія, імператор- лише символ нації, реально владою не володіє,  прем’єр – міністр – практично володіє.

Мова – японська

Адміністративний поділ: 9 областей, в які об’єднані 46 префектур та губернаторство.

Давня столиця – Кіото

Прапор (демонстрація) : що означає?

2 зупинка «Географічне положення» (за  політичною картою)

Входить до країн Джакотського трикутника (з Південною Кореєю та Тайванню)

Японія – острівна країна. Розміщується на 4 великих (Хонсю, Кюсю, Сікоку та Хокайдо) та 4 тисячах  дрібних островів. Омивається Тихим океаном та його морями.

3 зупинка «Природні умови»(використання карти, фото гір, колекції корисних копалин)

Рельєф. 70% території – гори. Найвища точка - символ Японії – гора  Фудзіяма, 3776м. Країна розміщується в активному сейсмічному поясі: тут 150 вулканів, 15 з  яких – діючі, часті землетруси, цунамі, тайфуни.

Клімат  мусонний , на півночі помірний, на півдні – субтропічний; теплі течії, які  омивають країну – Куросіо, Цусімська, приносять багато опадів та зігрівають територію.

Водні ресурси. Багато річок коротких, порожистих, повноводних, гірських, але енергетичний потенціал незначний.

Ліси займають 2/3 території, переважають штучні насадження.

Земельні  ресурси. 13% становлять орні землі, грунти бідні, малородючі.

Мінеральні ресурси. В Японії присутні елементи всієї таблиці Мендєлєєва, але  родовища малі. Країна більш – менш забезпечена вугіллям, природнім газом, сіркою, залізною рудою, мідною і цинковою рудами, вапняками. Більше як на 80%  Японія залежить від імпорту сировини та енергоносіїв.

Проблемні запитання. Природні умови Японії несприятливі, а країна – високорозвинена, як  японці цього досягли?

  • Землі малородючі           ?      
  • Гірський рельєф, сейсмічний пояс           ?   
  • Країна оточена з усіх сторін морем         ?
  • Клімат вологий          ?  
  • Корисних копалин мало          ?

4 зупинка «Населення» (фото японців)

Країна однонаціональна (99%- японці, є корейці – дешева робоча сила, айни-  корінне населення на о.Хокайдо)

Середня тривалість життя – 83 роки.

В основному японці – атеїсти; віри – буддизм, синтоїзм.

Міське населення становить 77,5%. Міста перенаселені (мегаполіси). Середня густота населення – 341 чол/кв км.

Мала народжуваність, рекордна тривалість життя Японія – країна людей похилого віку          мало працездатного населення           потрібно залучати мігрантів.

100% - освічені. Добре розвивається наука. Перше наукове місто – Цукуба.

Діти з 6 до 15 років навчаються, потім 3 років – спеціальний напрям, далі – ВУЗи, училища, технікуми.

Японці – трудоголіки; працюють без обіду, без пенсії; відпустка становить не більше 10 днів у рік.

Навчати інших завжди почесно,

А навчатися в інших – ніколи не соромно

                           (японське прислів’я)

5 зупинка «Промисловість» представлена наукоємними галузями, що базуються на новітніх технологіях виробництва.

 Чорна та кольорова металургія, хімічна промисловість.

 Машинобудування :  електротехнічне, автомобілебудування – Тойота, Нісан, Соні, Хонда.

І місце по виробництву  автомобілів,суден, сталі.

ІІ місце по виробництву електроенергії, телевізорів, пластмаси, наукового обладнання.

½ паперу виготовляють із макулатури.

Роботи: собака, учитель, кухонні машини…

6 зупинка «Сільське господарство».

Переважають дрібні  селянські господарства.

Зернове рослинництво: рис ½ земель (найбільша врожайність), пшениця.

Овочі, фрукти, сади, цукрова тростина, мандарини.

Тваринництво: свинарство, ВРХ, птахівництво, рибальство(2місце), аквакультура.   * 9 тон перлів щороку вирощують японці.

30% продуктів харчування імпортуються.

7 зупинка «Зовнішньоекономічні зв’язки та транспорт».

У формі «Дерево рішень». Учні  самі називають  товари, що вивозяться з країни та ввозяться (на думку  школярів). Учитель доповнює, виправляє.

Імпорт: вугілля, нафта, добрива, ліс, бавовна, вовна, боксити, продукти харчування.

Експорт: автомобілі, годинники, телевізори, судна, калькулятори, відеомагнітофони.

Транспорт: автомобільний, залізничний (швидкісний потяг- пуля), морський. Дороги- пароми, мости, підводні тунелі.

8 зупинка «Побут, навчання, життя та культурний розвиток японців»

У вигляді картинної галереї.

Картина «Чайна церемонія». Харчування японців здорове: рис, зелений чай, суші, морепродукти, чайний гриб. Дуже популярною їжею в Японії є сире м'ясо коня.

Картина «Сумоїст». Японія – нація здорових дітей, тут найнижчий у світі показник смертності. Поширені такі види спорту: айкідо, сумо, дзюдо, бейсбол. У багатьох японських компаній є ранкова зарядка для їх працівників.

Картина «Буддійський храм». Будинки в цій країні з розсувними дверима та стінами. Храми вони будують з чотирикутними дахами.

Картина «Символи Японії». Сакура та слива – символи відродження живого; хризантема – національна квітка, проводять фестивалі хризантем: священна гора Фудзі, якій японці поклоняються.

Картина «Компанія Toshiba». Найвідоміші японські компанії Toshiba,  Sharp,  Canon,  Honda,  Sony,  Panasonic,  Toyota,  Nintendo. Японці при знайомстві називають не ім’я, а фірму, на якій працюють. На території великих фірм розташовується дитячий садочок, школа, ВНЗ, наукові інститути та власне підприємства. Таким чином всі члени сім´ї знаходяться під наглядом, що дає змогу повністю віддаватися навчанню та роботі.

Розповідь учителя з демонстрацією. В Японії на вулицях можна побачити вази з парасольками. Якщо починається дощ, можете взяти будь- яку, а потім, коли дощ закінчується, ставите в найближчу вазу. Культура, традиції японців вражають: ікебана, орігамі, театр тіней, хоку.

Туман – як щільна мжичка.

Удень, коли не видно Фудзі,-

Якийсь химерний настрій.

ІУ.Підсумок уроку підводиться колективно. Які основні тези можна назвати , говорячи про Японію.

І на прощання – японське побажання:

Хай обійдуть нас хвороби,

Нехай завжди буде спокій в родині,

Нехай завжди нас супроводжує

Вдача в справах.

У.Домашнє завдання: опрацювати §36,  на вибір:малюнок чи розповідь «Якою я уявляю Японію», повідомлення про фірми Японії.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костарєва Ельвіра Іванівна
    Урок лаконічний, цікавий. Не вистачає картинок, які є в описі уроку. Дякую за роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
25 березня 2022
Переглядів
1654
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку