Тема: Японія
Мета: ознайомити з загальною характеристикою, природніми умовами, ресурсами, населенням, господарством, транспортом та зовнішніми зв’язками Японії; вчити порівнювати Японію з іншими країнами Азії, з’ясувати шляхи вирішення проблеми поганого забезпечення країни корисними копалинами та несприятливими природніми умовами, зацікавлювати предметом географії шляхом захопливої розповіді про життя, побут, культуру японців.
Тип уроку: уявна подорож
Хід уроку.
І.Актуалізація опорних знань.
- Загальна характеристика країн Азії.
- Склад регіону.
- Господарство країн Азії.
- Роль країн Азії в світі.
- Туризм.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Японія
Девіз:
О, країно! Далека й така таємнича,
Де сонце завжди виринає з пітьми,
Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,
Сьогодні до тебе звертаємось ми.
Мацуо Баско
ІІІ. Основна частина.
1 зупинка «Візитівка» (демонстрація карти, прапора, грошей)
Площа – 372,2тис.кв.км
Населення – 127 млн чол.
Столиця – Токіо (36 млн чол.= Жашківський район)
Грошова одиниця- єна
Конституційна монархія, імператор- лише символ нації, реально владою не володіє, прем’єр – міністр – практично володіє.
Мова – японська
Адміністративний поділ: 9 областей, в які об’єднані 46 префектур та губернаторство.
Давня столиця – Кіото
Прапор (демонстрація) : що означає?
2 зупинка «Географічне положення» (за політичною картою)
Входить до країн Джакотського трикутника (з Південною Кореєю та Тайванню)
Японія – острівна країна. Розміщується на 4 великих (Хонсю, Кюсю, Сікоку та Хокайдо) та 4 тисячах дрібних островів. Омивається Тихим океаном та його морями.
3 зупинка «Природні умови»(використання карти, фото гір, колекції корисних копалин)
Рельєф. 70% території – гори. Найвища точка - символ Японії – гора Фудзіяма, 3776м. Країна розміщується в активному сейсмічному поясі: тут 150 вулканів, 15 з яких – діючі, часті землетруси, цунамі, тайфуни.
Клімат мусонний , на півночі помірний, на півдні – субтропічний; теплі течії, які омивають країну – Куросіо, Цусімська, приносять багато опадів та зігрівають територію.
Водні ресурси. Багато річок коротких, порожистих, повноводних, гірських, але енергетичний потенціал незначний.
Ліси займають 2/3 території, переважають штучні насадження.
Земельні ресурси. 13% становлять орні землі, грунти бідні, малородючі.
Мінеральні ресурси. В Японії присутні елементи всієї таблиці Мендєлєєва, але родовища малі. Країна більш – менш забезпечена вугіллям, природнім газом, сіркою, залізною рудою, мідною і цинковою рудами, вапняками. Більше як на 80% Японія залежить від імпорту сировини та енергоносіїв.
Проблемні запитання. Природні умови Японії несприятливі, а країна – високорозвинена, як японці цього досягли?
4 зупинка «Населення» (фото японців)
Країна однонаціональна (99%- японці, є корейці – дешева робоча сила, айни- корінне населення на о.Хокайдо)
Середня тривалість життя – 83 роки.
В основному японці – атеїсти; віри – буддизм, синтоїзм.
Міське населення становить 77,5%. Міста перенаселені (мегаполіси). Середня густота населення – 341 чол/кв км.
Мала народжуваність, рекордна тривалість життя Японія – країна людей похилого віку мало працездатного населення потрібно залучати мігрантів.
100% - освічені. Добре розвивається наука. Перше наукове місто – Цукуба.
Діти з 6 до 15 років навчаються, потім 3 років – спеціальний напрям, далі – ВУЗи, училища, технікуми.
Японці – трудоголіки; працюють без обіду, без пенсії; відпустка становить не більше 10 днів у рік.
Навчати інших завжди почесно,
А навчатися в інших – ніколи не соромно
(японське прислів’я)
5 зупинка «Промисловість» представлена наукоємними галузями, що базуються на новітніх технологіях виробництва.
Чорна та кольорова металургія, хімічна промисловість.
Машинобудування : електротехнічне, автомобілебудування – Тойота, Нісан, Соні, Хонда.
І місце по виробництву автомобілів,суден, сталі.
ІІ місце по виробництву електроенергії, телевізорів, пластмаси, наукового обладнання.
½ паперу виготовляють із макулатури.
Роботи: собака, учитель, кухонні машини…
6 зупинка «Сільське господарство».
Переважають дрібні селянські господарства.
Зернове рослинництво: рис ½ земель (найбільша врожайність), пшениця.
Овочі, фрукти, сади, цукрова тростина, мандарини.
Тваринництво: свинарство, ВРХ, птахівництво, рибальство(2місце), аквакультура. * 9 тон перлів щороку вирощують японці.
30% продуктів харчування імпортуються.
7 зупинка «Зовнішньоекономічні зв’язки та транспорт».
У формі «Дерево рішень». Учні самі називають товари, що вивозяться з країни та ввозяться (на думку школярів). Учитель доповнює, виправляє.
Імпорт: вугілля, нафта, добрива, ліс, бавовна, вовна, боксити, продукти харчування.
Експорт: автомобілі, годинники, телевізори, судна, калькулятори, відеомагнітофони.
Транспорт: автомобільний, залізничний (швидкісний потяг- пуля), морський. Дороги- пароми, мости, підводні тунелі.
8 зупинка «Побут, навчання, життя та культурний розвиток японців»
У вигляді картинної галереї.
Картина «Чайна церемонія». Харчування японців здорове: рис, зелений чай, суші, морепродукти, чайний гриб. Дуже популярною їжею в Японії є сире м'ясо коня.
Картина «Сумоїст». Японія – нація здорових дітей, тут найнижчий у світі показник смертності. Поширені такі види спорту: айкідо, сумо, дзюдо, бейсбол. У багатьох японських компаній є ранкова зарядка для їх працівників.
Картина «Буддійський храм». Будинки в цій країні з розсувними дверима та стінами. Храми вони будують з чотирикутними дахами.
Картина «Символи Японії». Сакура та слива – символи відродження живого; хризантема – національна квітка, проводять фестивалі хризантем: священна гора Фудзі, якій японці поклоняються.
Картина «Компанія Toshiba». Найвідоміші японські компанії Toshiba, Sharp, Canon, Honda, Sony, Panasonic, Toyota, Nintendo. Японці при знайомстві називають не ім’я, а фірму, на якій працюють. На території великих фірм розташовується дитячий садочок, школа, ВНЗ, наукові інститути та власне підприємства. Таким чином всі члени сім´ї знаходяться під наглядом, що дає змогу повністю віддаватися навчанню та роботі.
Розповідь учителя з демонстрацією. В Японії на вулицях можна побачити вази з парасольками. Якщо починається дощ, можете взяти будь- яку, а потім, коли дощ закінчується, ставите в найближчу вазу. Культура, традиції японців вражають: ікебана, орігамі, театр тіней, хоку.
Туман – як щільна мжичка.
Удень, коли не видно Фудзі,-
Якийсь химерний настрій.
ІУ.Підсумок уроку підводиться колективно. Які основні тези можна назвати , говорячи про Японію.
І на прощання – японське побажання:
Хай обійдуть нас хвороби,
Нехай завжди буде спокій в родині,
Нехай завжди нас супроводжує
Вдача в справах.
У.Домашнє завдання: опрацювати §36, на вибір:малюнок чи розповідь «Якою я уявляю Японію», повідомлення про фірми Японії.