Урок побудовано у вигляді семінару, що складається з теоретичної та практичної частин. Додатково розміщено кросворд для закріплення матеріалу з вивченої теми.
МЕТА : Дати поняття про погоду , показники її стану , їх зміну у часі і
просторі , необхідність врахування стану погоди в житті і діяльності людини.
Ознайомити з приладами для спостережень за погодою , елементами її характеристики.
Виховувати бажання піклуватися про стан навколишнього середовища,
чистоту атмосферного повітря .
Розвивати допитливість , кругозір учнів , спостережливість .
ОБЛАДНАННЯ : Таблички з назвами груп дослідників , барометр, термометр , макет флюгера , малюнок гігрометра , скринька «Питання про погоду »; щоденники спостережень, кросворд , атласи, карта півкуль, музика для релаксації « Тропічний острів ».
ХІД УРОКУ
Клас поділено на 6 груп відповідно до кількості питань семінару , які готували учні.
Я рада вітати вас на уроці - семінарі.
Перевірка готовності до уроку.
За вікном чудова погода . Хочеться , щоб і в нашому класі була тепла , дружня атмосфера .
Психологічний міні - текст на виявлення самопочуття учнів.
Зверніть увагу на умовні позначення хмарності , зображені на дошці.
Як ви себе почуваєте?
Підійміть руку , в кого настрій , самопочуття відповідає 1, 2, 3,4, 5 малюнку.
Коли ви вирушаєте до школи, мабуть, завжди цікавитесь , якою буде погода.
Для цього або дивитесь у вікно , або ж слухаєте прогноз погоди . І не завжди спадає на думку те, що пункти спостереження за погодою розкидані по території всієї земної кулі , і, щоб скласти прогноз для одного листа на 5- 7 діб, треба зібрати показники погоди зі всієї планети . Як це робиться ми дізнаємось на сьогоднішньому семінарі.
Запис у зошити.
Протягом уроку працюватиме скринька « Питання про погоду ». Якщо в когось виникне запитання за темою , будь ласка , тихенько підходьте і кладіть записку до скриньки . У кінці семінару я дам відповіді на ваші запитання.
У роботі семінару , який складається з двох частин : теоретичної і практичної, беруть участь групи спостерігачів за :
а також « народні прогностики » .
Привітаємо один одного.
Що називається атмосферою?
З яких шарів складається повітряна оболонка?
Який найщільніший і найдинамічніший її шар ?
Які особливості тропосфери?
Отже, усі зміни погоди відбуваються лише у тропосфері.
Запис у зошити визначення поняття «погода».
Сторінка 137, 1 абз.
Випишіть показники стану погоди . Назвіть їх.
Усі ці показники можуть змінюватися у часі і просторі.
Робота з календарями спостережень за погодою.
Яка температура повітря сьогодні ?
Як змінився графік температури?
Що можете сказати про хмарність і опади?
Який напрям вітру переважає?
Чи помітили інші цікаві явища?
Слово учителя про місце формування повітряних мас різних типів , боротьбу між ними, необхідність метеорологічних станцій , фантастичні можливості спостережень за атмосферою на сучасному етапі.
Пропонується кільком учням охарактеризувати погоду за власними календарями спостережень за певним числом (3-4 учні).
Висновок. Погода дуже мінлива.
Виступи представників груп дослідників з питань спостереження за показниками стану погоди.
Учись спостерігать прикмети і віщування,
Пастух і хлібороб привчаються зарання,
На небо глянувши в передвечірній час Вгадати, що за день чекає завтра нас:
Чи благодатний дощ остудить поле зранку,
Чи виноград поб*ють морози на світанку.
О С. Пушкін.
а) Група спостерігачів за температурою повітря.
(Демонстрація і робота термометра , проведення спостережень за температурою, цікаві повідомлення , пов*язані з нерівномірним розподілом температур на земній поверхні).
Додаткові питання учнів до виступаючих. Завдання для класу від групи, що робила повідомлення .
( Наприклад . Відшукайте в атласах « Полюс спеки », який знаходиться в Африканській країні - Лівії . Максимальна температура повітря , що там зафіксовано - +58°С . Покажіть на карті півкуль).
б)Група спостерігачів за атмосферним тиском.
(Демонстрація і робота барометра , зміни погоди , пов*язані зі зміною тиску, живі барометри , цікаві повідомлення , вплив зміни атмосферного тиску на самопочуття людини).
Додаткові питання . Завдання для класу
(Наприклад . Навіщо космонавтам скафандр ? Якщо людина швидко піднімається вгорах, вона починає почувати себе погано. Чому ?).
в) Спостерігачі за напрямом і силою вітру.
( Демонстрація макета флюгера , робота приладу , як ведуться спостереження за вітром , які бувають вітри , що приносять ? Цікаві повідомлення з теми).
Додаткові питання . Завдання для класу.
( На Землі Аделі , на материку , вкритому льодовим панцирем міститься «полюс вітрів» . Швидкість вітру тут перевищує 80 км/год , а в окремі
Періоди, навіть, досягає 240 км . Відшукайте в атласах цей материк, його назву. Покажіть на карті.).
г) Виступ групи спостерігачів за хмарністю та опадами.
(Ступінь хмарності , місце формування хмар, незвичайні опади , вимірювання кількості опадів).
Додаткові питання . Завдання для класу.
Відшукайте в атласах « Туманний Альбіон »- Англію (о. Великобританія ). Покажіть на карті .
Як ви думаєте, чому її так називають ?
(Інтенсивні тумани , видимість менше одного метра).
д) Група спостерігачів за вологістю повітря .
(Демонстрація малюнка гігрометра , спостереження за вологістю , найвологіші місця планети, цікаві повідомлення ).
Додаткові питання. Завдання для класу.
Відшукайте в атласах найвологіше місце планети , передгір*я Гімалаїв, долину річки Амазонки, Гавайські острови . Великі Антильські острови.
Покажіть на карті.
Хвилинка відпочинку.
Аудіозапис літнього дощу.
(Музика для релаксації « Тропічний острів »).
Заплющіть очі , уявіть себе під теплими краплями літнього дощу на тропічному острові.
Послухайте уривок з чудової книжки В. Гюго «Трудівники моря »:
Капітан Жертре, довідавшись , що Юпобен збирається відпливати на своїй « Дюранді» завтра зранку , сказав йому :
« На вашому місті я б лишився. Послухайте , капітане Клюбен , від собак відгонить мокрою псиною . Морські птахи вже дві ночі в*ються біля маяка, навколо ліхтаря . Прикмета погана. Мій барометр пустує . Зараз місяць у першій своїй чверті , а в цю пору погода волога . Я сьогодні бачив , як столисник стулив листячко, а конюшина в полі випростала стебла. Дощові хробачки виповзають з-під землі , мухи кусаються , бджоли не летять від вуликів , горобці наче радять раду. Дзвони чути здалеку. Сьогодні ввечері я чув , благовіст із Сен - Люнера. До того ж сонце сіло за хмари . Завтра буде непроглядний туман . Вирушати не раджу . Як на мене , туман страшніший від урагану. Що в нього на думці , не вгадаєш.»
Понад 100 років минуло від тоді , як В. Гюго описав прогноз погоди за народними прикметами, що грунтуються на врахуванні явищ природи.
Спостерігаючи поведінку тварин і реакції рослин на зміни метеорологічних умов , люди з давніх - давен помічали зв*язок між явищами природи і накопичували різні прогностичні прикмети.
е) Виступ групи « Народні прогностики ».
(Місцеві ознаки прогнозування погоди , народні прикмети, їх важливість).
Додаткові питання виступаючим. Завдання для класу.
(Які ви знаєте народні прикмети, пов*язані з прогнозуванням погоди ?)
Відповіді учителя на питання «Скриньки питань про погоду».
Висновок про значення спостережень за погодою у житті людини , професійній діяльності.
Запис плану опису погоди за день.
ПЛАН.
Робота з атласом.
Знайдіть гору Монблан.
Уявіть, що ви збираєтеся підкорити її вершину.
Який одяг візьмете з собою ? Чому ?
Розв'язування кросворду.
Що нового дізналися на уроці ?
Що найбільше запам*яталося ?
Що особисто ви зробили на семінарі для засвоєння нової теми?
Ваші побажання учням надалі.
Оцінювання . Коментування оцінок.
Повернення до психологічного міні - тесту. (Виявлення самопочуття учнів на кінець уроку) .
VII. Домашнє завдання .
§ 27 . Оформити лист спостереження за погодою дня .
а) заводі; б) метеостанції; в) в клініці.
а) напрям вітру; б) шкідливість вітру.
а) спостереження ; б) розрахунки; в) записи.
а) тиск; б) температура; в) повітря.