Урок географії у 6 класі "Погода"

Про матеріал

Урок побудовано у вигляді семінару, що складається з теоретичної та практичної частин. Додатково розміщено кросворд для закріплення матеріалу з вивченої теми.

Перегляд файлу

ТЕМА : Погода.

МЕТА : Дати поняття про погоду , показники її стану , їх зміну у часі і

просторі , необхідність врахування стану погоди в житті і діяльності людини.

Ознайомити з приладами для спостережень за погодою , елемента­ми її характеристики.

Виховувати бажання піклуватися про стан навколишнього середовища,

чистоту атмосферного повітря .

Розвивати допитливість , кругозір учнів , спостережливість .

ОБЛАДНАННЯ : Таблички з назвами груп дослідників , барометр, термометр , макет флюгера , малюнок гігрометра , скринька «Питання про погоду »; щоденники спостережень, кросворд , атласи, карта півкуль, музика для релаксації « Тропічний острів ».

ТИП УРОКУ : Урок - семінар

ХІД УРОКУ

Клас поділено на 6 груп відповідно до кількості питань семінару , які готували учні.

  1. Організація початку уроку.

Я рада вітати вас на уроці - семінарі.

Перевірка готовності до уроку.

За вікном чудова погода . Хочеться , щоб і в нашому класі була тепла , дружня атмосфера .

Психологічний міні - текст на виявлення самопочуття учнів.

Зверніть увагу на умовні позначення хмарності , зображені на дошці.

Як ви себе почуваєте?

Підійміть руку , в кого настрій , самопочуття відповідає 1, 2, 3,4, 5 малюнку.

  1.     Мативація навчальної діяльності.

Коли ви вирушаєте до школи, мабуть, завжди цікавитесь , якою буде погода.



Для цього або дивитесь у вікно , або ж слухаєте прогноз погоди . І не завжди спадає на думку те, що пункти спостереження за погодою розкидані по території всієї земної кулі , і, щоб скласти прогноз для одного листа на 5- 7 діб, треба зібрати показники погоди зі всієї планети . Як це робиться ми дізнаємось на сьогоднішньому семінарі.

  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

Запис у зошити.

  1. Робота над вивченням нового матеріалу.

Протягом уроку працюватиме скринька « Питання про погоду ». Якщо в когось виникне запитання за темою , будь ласка , тихенько підходьте і кладіть записку до скриньки . У кінці семінару я дам відповіді на ваші запитання.

У роботі семінару , який складається з двох частин : теоретичної і практичної, беруть участь групи спостерігачів за :

  1. температурою повітря;
  2. атмосферним тиском;
  3. напрямом і силою вітру;
  4. хмарністю і опадами ;
  5. вологістю повітря,

а також « народні прогностики » .

Привітаємо один одного.

Фронтальна бесіда.

Що називається атмосферою?

З яких шарів складається повітряна оболонка?

Який найщільніший і найдинамічніший її шар ?

Які особливості тропосфери?

Отже, усі зміни погоди відбуваються лише у тропосфері.

Запис у зошити визначення поняття «погода».

Робота з підручником.

Сторінка 137, 1 абз.

Випишіть показники стану погоди . Назвіть їх.

Усі ці показники можуть змінюватися у часі і просторі.

Робота з календарями спостережень за погодою.

Яка температура повітря сьогодні ?

Як змінився графік температури?

Що можете сказати про хмарність і опади?

Який напрям вітру переважає?



Чи помітили інші цікаві явища?

Слово учителя про місце формування повітряних мас різних типів , боротьбу між ними, необхідність метеорологічних станцій , фантастичні можливості спостережень за атмосферою на сучасному етапі.

Пропонується  кільком учням охарактеризувати погоду за власними календарями спостережень за певним числом (3-4 учні).

Висновок. Погода дуже мінлива.

Виступи представників груп дослідників з питань спостереження за показниками стану погоди.

Учись спостерігать прикмети і віщування,

Пастух і хлібороб привчаються зарання,

На небо глянувши в передвечірній час Вгадати, що за день чекає завтра нас:

Чи благодатний дощ остудить поле зранку,

Чи виноград поб*ють морози на світанку.

О С. Пушкін.

а) Група спостерігачів за температурою повітря.

(Демонстрація і робота термометра , проведення спостережень за температурою, цікаві повідомлення , пов*язані з нерівномірним розподілом температур на земній поверхні).

Додаткові питання учнів до виступаючих. Завдання для класу від групи, що робила повідомлення .

( Наприклад . Відшукайте в атласах « Полюс спеки », який знаходиться в Африканській країні - Лівії . Максимальна температура повітря , що там зафіксовано - +58°С . Покажіть на карті півкуль).

б)Група спостерігачів за атмосферним тиском.

(Демонстрація і робота барометра , зміни погоди , пов*язані зі зміною тиску, живі барометри , цікаві повідомлення , вплив зміни атмосферного тиску на самопочуття людини).

Додаткові питання . Завдання для класу

(Наприклад . Навіщо космонавтам скафандр ? Якщо людина швидко піднімається вгорах, вона починає почувати себе погано. Чому ?).

в) Спостерігачі за напрямом і силою вітру.

( Демонстрація макета флюгера , робота приладу , як ведуться спостереження за вітром , які бувають вітри , що приносять ? Цікаві повідомлення з теми).

Додаткові питання . Завдання для класу.

( На Землі Аделі , на материку , вкритому льодовим панцирем міститься «полюс вітрів» . Швидкість вітру тут перевищує 80 км/год , а в окремі



Періоди, навіть,  досягає 240 км . Відшукайте в атласах цей материк, його назву. Покажіть на карті.).

г) Виступ групи спостерігачів за хмарністю та опадами.

(Ступінь хмарності , місце формування хмар, незвичайні опади , вимірювання кількості опадів).

Додаткові питання . Завдання для класу.

Відшукайте в атласах « Туманний Альбіон »- Англію (о. Великобританія ). Покажіть на карті .

Як ви думаєте, чому її так називають ?

(Інтенсивні тумани , видимість менше одного метра).

д) Група спостерігачів за вологістю повітря .

(Демонстрація малюнка гігрометра , спостереження за вологістю , найвологіші місця планети, цікаві повідомлення ).

Додаткові питання. Завдання для класу.

Відшукайте в атласах найвологіше місце планети , передгір*я Гімалаїв, долину річки Амазонки, Гавайські острови . Великі Антильські острови.

Покажіть на карті.

Хвилинка відпочинку.

Аудіозапис літнього дощу.

(Музика для релаксації « Тропічний острів »).

Заплющіть очі , уявіть себе під теплими краплями літнього дощу на тропічному острові.

Слово учителя.

Послухайте уривок з чудової книжки В. Гюго «Трудівники моря »:

Капітан Жертре, довідавшись , що Юпобен збирається відпливати на своїй « Дюранді» завтра зранку , сказав йому :

« На вашому місті я б лишився. Послухайте , капітане Клюбен , від собак відгонить мокрою псиною . Морські птахи вже дві ночі в*ються біля маяка, навколо ліхтаря . Прикмета погана. Мій барометр пустує . Зараз місяць у першій своїй чверті , а в цю пору погода волога . Я сьогодні бачив , як столисник стулив листячко, а конюшина в полі випростала стебла. Дощові хробачки виповзають з-під землі , мухи кусаються , бджоли не летять від вуликів , горобці наче радять раду. Дзвони чути здалеку. Сьогодні ввечері я чув , благовіст із Сен - Люнера. До того ж сонце сіло за хмари . Завтра буде непроглядний туман . Вирушати не раджу . Як на мене , туман страшніший від урагану. Що в нього на думці , не вгадаєш.»

Понад 100 років минуло від тоді , як В. Гюго описав прогноз погоди за народними прикметами, що грунтуються на врахуванні явищ природи.



Спостерігаючи поведінку тварин і реакції рослин на зміни метеорологічних умов , люди з давніх - давен помічали зв*язок між явищами природи і накопичували різні прогностичні прикмети.

е) Виступ групи « Народні прогностики ».

(Місцеві ознаки прогнозування погоди , народні прикмети, їх важливість).

Додаткові питання виступаючим. Завдання для класу.

(Які ви знаєте народні прикмети, пов*язані з прогнозуванням погоди ?)

Відповіді учителя на питання «Скриньки питань про погоду».

Висновок про значення спостережень за погодою у житті людини , професійній діяльності.

  1.                                                     Практична частина семінару.

Запис плану опису погоди за день.

ПЛАН.

  1. Тривалість дня.
  2. Зміни температури протягом дня .
  3. Стан неба.
  4. Зміна атмосферного тиску.
  5. Опади, їх види .
  6. Кольори і відтінки ранкової і вечірньої зорі.
  7. Сила і напрям вітру.
  8. Цікаві зміни у природі.

Робота з атласом.

Знайдіть гору Монблан.

Уявіть, що ви збираєтеся підкорити її вершину.

Який одяг візьмете з собою ? Чому ?

Розв'язування кросворду.

  1.                                                 Підсумок уроку.

Що нового дізналися на уроці ?

Що найбільше запам*яталося ?

Що особисто ви зробили на семінарі для засвоєння нової теми?

Ваші побажання учням надалі.

Оцінювання . Коментування оцінок.

Повернення до психологічного міні - тесту. (Виявлення самопочуття учнів на кінець уроку) .



VII. Домашнє завдання .

§ 27 . Оформити лист спостереження за погодою дня .

КРОСВОРД По горизонталі

  1. Марія Іванівна працює на :

а) заводі; б) метеостанції; в) в клініці.

  1. Вона спостерігає за погодою за допомогою: а) методів ; б) приладів ; в) бінокля .
  2. Вона визначає:

а) напрям вітру; б) шкідливість вітру.

  1. 8 разів на добу вона робить :

а) спостереження ; б) розрахунки; в) записи.

  1. Потім передає у Київ в гідрометеоцентр показники: а) погоди; б) клімату; в) забруднення.
  2. Тут збирають з усієї України і наносять на карту дані про стан а) атмосфери ; б) рослинності; в) підстилаючої поверхні.
  3. Головним елементом погоди є :

а) тиск; б) температура; в) повітря.

  1. Важлива інформація надходить зі спеціальних метеорологічних: а) супутників ; б) пунктів ; в) газет.
  2. Вони передають повідомлення про : а) стан ; б) змвни; в) стійкість атмосфери.

По вертикалі

  1.          Наука , яка займається прогнозуванням погоди ?

 

docx
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
1686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку