Урок засвоєння нових знань. В ході уроку використано роботу з щоденниками спостережень за природою, географічний диктант, обговорення результатів досліду, аналіз таблиць, побудову діаграм хмарності.
ТЕМА : Вологість повітря. Хмарність.
МЕТА : 3’ясувати взаємозв’язок між температурою і кількістю водяної пари в повітрі; пояснити зміст понять « абсолютна вологість », « відносна вологість »; визначити чинники , які впливають на зміну вологості. Пояснити , що таке хмари, як вони з’явилися у тропосфері . Ознайомити з видами хмар.
Виховувати любов до географії , культуру розумової праці.
Розвивати дослідницькі здібності, спостережливість, уміння будувати схеми , діаграми.
ОБЛАДНАННЯ : Календарі погоди, щоденники фенологічних спостережень, листи оцінювання , малюнки , схеми, фломастер, скельце , мокрі ганчірки , таблиця « Види хмар », зразок діаграми хмарності.
ТИП УРОКУ: Засвоєння нових знань .
ДЕВІЗ УРОКУ: Щасливий той , кому випало пізнати причини явищ.
Вергілій.
Привітання.
Перевірка обладнання, необхідного для роботи на уроці .
Бесіда про розуміння змісту девізу уроку.
Хочеться, щоб ми спільними зусиллями протягом уроку домоглися того , щоб стати теж трішки щасливішими.
Характеристика зміни показників погоди.
Аналіз графіка ходу температур повітря.
Розповіді про особливі погодні явища , що спостерігались.
Загальний огляд фенологічних спостережень.
ГЕОГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ
1. Горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску називається...
Вірні відповіді читає молодший учитель.
Результати заносяться в листи оцінювання. (2 пит. -1 бал)
На дошці малюнки узбережжя з показниками тиску над морем і суходолом .
Учням пропонується фломастером поверх малюнка накреслити стрілки , які показуватимуть напрям руху повітряних мас та пояснити , чому саме таке рішення прийняли.
ФРОНТАЛЬНО.
Як називається вітер , схематично зображений на малюнках?
Який принцип його дії?
Який вітер діє за принципом, подібним до бризів ?
РОБОТА В ПАРАХ.
На дошці зразок схеми узбережжя.
Накресліть схему в зошитах . Дайте сусіду завдання : напишіть у його схемі показники тиску над водою і суходолом ; нехай учень накреслить стрілки , що покажуть напрям руху повітря.
Взаємоперевірка.
Оцінювання (за вірно виконане завдання - 1 бал). Запис оцінки в лист оцінювання.
ФРОНТАЛЬНО.
Поясніть , чому в літні місяці у північній півкулі завжди тепліше , а в зимові— холодніше.
Чи вірне висловлювання : « Чим вище від Землі , тим повітря у тропосфері холодніше ? ». Доведіть свою думку.
Проведення досліду.
Протріть скельце вологою ганчіркою. Що сталося з скельцем ?
Відкладіть на край парти .
(Через деякий час після слова учителя , обговорюються результати досліду).
СЛОВО УЧИТЕЛЯ.
Повітряна оболонка Землі вміщує одночасно близько 13 тис . км водяної пари, яка надходить в атмосферу в основному внаслідок випаровування води з земної поверхні . Можна сказати , що ми живемо на дні величезного повітряно - водного океану Правда воду ми не бачимо , вона ніби розчинена у повітрі , як цукор у склянці води , але під час дощу переконуємося в її існуванні. Учені підрахували , що над ділянкою поверхні розміром, як наш клас, міститься понад 3 тис. літрів води у повітрі.
ОЮГОВОРЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДУ.
Зверніть увагу на скельце. Які зміни на ньому помітили ? Куди поділася вода? Як називається перехід води з рідкого стану в газоподібний?
Отже , за допомогою досліду ми довели , що вода перетворюється у невидимі оком крапельки води , тобто випаровується .
Аналіз таблиці підручнику на стор. 146.
Яку закономірність помітили?
Доведіть свою думку.
Висновок. Чим вища температура повітря, тим більше воно може містити в собі водяної пари.
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ.
Стор. 146 (від абз. 6 до кінця сторінки).
Чи тотожні поняття «абсолютна» і «відносна» вологість ?
У чому полягає відмінність ?
Чим вища відносна вологість, тим вища насиченість повітря водяною парою.
Фізхвилинка.
Аналіз малюнка 69, стор. 147.
Розповідь про будову і принцип дії гігрометра.
З виникненням у атмосфері зон з високою відносною вологістю пов*язане утворення хмар . Хмари - це скупчення водяної пари у вигляді великої кількості найдрібніших крапель води або кристаликів льоду В 1 см містяться сотні таких крапель . Є й надвеликі краплі, завбільшки в десяті частки мм , які і бувають зародками опадів . Водяна пара в основному міститься у нижній частині атмосфери - тропосфері. Саме в ній на різній висоті і зосереджена переважна кількість хмар.
Аналіз таблиці « Види хмар ».
Робота в зошитах на завершення схеми.
ВИДИ ХМАР
(понад 6000 м)
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
З наведених даних визначте , у якому варіанті спостерігається хмарність .
ЧАС ДОБИ |
1 варіант, °С |
2 варіант, °С |
6:00 |
-3 |
-11 |
12:00 |
-2 |
-2 |
18:00 |
-2 |
-4 |
24:00 |
-3 |
-8 |
Доведіть свою думку.
Побудуйте діаграму хмарності за місяць (за вибором).
На дошці - зразок діаграми хмарності.
Зробіть висновок про те, яка погода переважала (хмарна, ясна).
Взаємоперевірка.
За вірно побудовану діаграму - 2 бали.
Занесіть оцінку в листи оцінювання .
Зверніть ще раз увагу на девіз уроку.
Чи згодні ви з твердженням Вергілія ?
Що нового пізнали сьогодні?
Що зробили особисто ви , щоб пізнати причини явищ , які аналізувалися на уроці ?
Здайте листи оцінювання.
Оголошення учителем загальних оцінок учнів з коментуванням.
§30,31 .
Практичне завдання 4 , стор. 161 .
Молодшим учителям підготувати виступи на тему « Незвичайні опади ». Рекомендована література: Мезенцев В. « Енциклопедія чудес »,
Уоллард К. «Чому це так»,
Тюленева В. « Загальна географія ».