Урок географії " Вологість повітря. Хмарність"

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань. В ході уроку використано роботу з щоденниками спостережень за природою, географічний диктант, обговорення результатів досліду, аналіз таблиць, побудову діаграм хмарності.

Перегляд файлу

ТЕМА : Вологість повітря. Хмарність.

МЕТА : 3’ясувати взаємозв’язок між температурою і кількістю водяної пари в повітрі; пояснити зміст понять « абсолютна вологість », « відносна вологість »; визначити чинники , які впливають на зміну вологості. Пояснити , що таке хмари, як вони з’явилися у тропосфері . Ознай­омити з видами хмар.

Виховувати любов до географії , культуру розумової праці.

Розвивати дослідницькі здібності, спостережливість, уміння будувати схеми , діаграми.

ОБЛАДНАННЯ : Календарі погоди, щоденники фенологічних спостережень, листи оцінювання , малюнки , схеми, фломастер, скельце , мокрі ганчірки , таблиця   « Види хмар », зразок діаграми хмарності.

ТИП УРОКУ: Засвоєння нових знань .

ДЕВІЗ УРОКУ: Щасливий той , кому випало пізнати причини явищ.

Вергілій.

ХІД УРОКУ.

  1.   Організація початку уроку.

Привітання.

Перевірка обладнання, необхідного для роботи на уроці .

Бесіда про розуміння змісту девізу уроку.

Хочеться, щоб ми спільними зусиллями протягом уроку домоглися того , щоб стати теж трішки щасливішими.

  1. Робота з щоденниками спостережень.

Характеристика зміни показників погоди.

Аналіз графіка ходу температур повітря.

Розповіді про особливі погодні явища , що спостерігались.

Загальний огляд фенологічних спостережень.

  1.                                                           Повторення вивченого матеріалу.

ГЕОГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ

1. Горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску називається...



  1. Сила, з якою повітря тисне на земну поверхню , називається ...
  2. Тиск вимірюють за допомогою ...
  3. Нормальний атмосферний тиск дорівнює...
  4. Сезонні вітри , що змінюють свій напрям два рази на рік , звуться...
  5. Вдень дме з води на суходіл , а вночі навпаки ...
  6. На кожні 100 м підйому атмосферний тиск знижується на...
  7. Силу та напрям вітру вимірюють за допомогою...
  8. Стан нижнього шару атмосфери в даний час і у даному місці - це...
  9.         Різниця між найвищою і найнижчою температурою називається...
  10.         Повітря у тропосфері нагрівається від...
  11. Чим більший кут падіння сонячних променів, тим температура... Взаємоперевірка.

Вірні відповіді читає молодший учитель.

Результати заносяться в листи оцінювання. (2 пит. -1 бал)

На дошці малюнки узбережжя з показниками тиску над морем і суходолом .

Учням пропонується фломастером поверх малюнка накреслити стрілки , які показуватимуть напрям руху повітряних мас та пояснити , чому саме таке рішення прийняли.

ФРОНТАЛЬНО.

Як називається вітер , схематично зображений на малюнках?

Який принцип його дії?

Який вітер діє за принципом, подібним до бризів ?

РОБОТА В ПАРАХ.

На дошці зразок схеми узбережжя.

Накресліть схему в зошитах . Дайте сусіду завдання : напишіть у його схемі показники тиску над водою і суходолом ; нехай учень накреслить стрілки , що покажуть напрям руху повітря.

Взаємоперевірка.

Оцінювання (за вірно виконане завдання - 1 бал). Запис оцінки в лист оцінювання.

ФРОНТАЛЬНО.

Поясніть , чому в літні місяці у північній півкулі завжди тепліше , а в зимові— холодніше.



Чи вірне висловлювання : « Чим вище від Землі , тим повітря у тропосфері холодніше ? ». Доведіть свою думку.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  2.   Ознайомлення з новим матеріалом .

Проведення досліду.

Протріть скельце вологою ганчіркою. Що сталося з скельцем ?

Відкладіть на край парти .

(Через деякий час після слова учителя , обговорюються результати досліду).

СЛОВО УЧИТЕЛЯ.

Повітряна оболонка Землі вміщує одночасно близько 13 тис . км водяної пари, яка надходить в атмосферу в основному внаслідок випаровування води з земної поверхні . Можна сказати , що ми живемо на дні величезного повітряно - водного океану Правда воду ми не бачимо , вона ніби розчинена у повітрі , як цукор у склянці води , але під час дощу переконуємося в її існуванні. Учені підрахували , що над ділянкою поверхні розміром, як наш клас, міститься понад 3 тис. літрів води у повітрі.

ОЮГОВОРЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДУ.

Зверніть увагу на скельце. Які зміни на ньому помітили ? Куди поділася вода? Як називається перехід води з рідкого стану в газоподібний?

Отже , за допомогою досліду ми довели , що вода перетворюється у невидимі оком крапельки води , тобто випаровується .

Аналіз таблиці підручнику на стор. 146.

Яку закономірність помітили?

Доведіть свою думку.

Висновок. Чим вища температура повітря, тим більше воно може містити в собі водяної пари.

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ.

Стор. 146 (від абз. 6 до кінця сторінки).

Чи тотожні поняття «абсолютна» і «відносна» вологість ?

У чому полягає відмінність ?

Чим вища відносна вологість, тим вища насиченість повітря водяною парою.



Фізхвилинка.


Аналіз малюнка 69, стор. 147.

Розповідь про будову і принцип дії гігрометра.

З виникненням у атмосфері зон з високою відносною вологістю пов*язане утворення хмар . Хмари - це скупчення водяної пари у вигляді великої кількості найдрібніших крапель води або кристаликів льоду В 1 см містяться сотні таких крапель . Є й надвеликі краплі, завбільшки в десяті частки мм , які і бувають зародками опадів . Водяна пара в основному міститься у нижній частині атмосфери - тропосфері. Саме в ній на різній висоті і зосереджена переважна кількість хмар.

Аналіз таблиці « Види хмар ».

Робота в зошитах на завершення схеми.


ВИДИ ХМАР


C:\Users\ADMIN\Documents\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader11\media\image3.png


(понад 6000 м)

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

З наведених даних визначте , у якому варіанті спостерігається хмарність .


ЧАС ДОБИ

1 варіант, °С

2 варіант, °С

6:00

-3

-11

12:00

-2

-2

 

                              18:00

-2

-4

24:00

-3

-8

Доведіть свою думку.


Побудуйте діаграму хмарності за місяць (за вибором).


На дошці - зразок діаграми хмарності.

Зробіть висновок про те, яка погода переважала (хмарна, ясна).



Взаємоперевірка.

За вірно побудовану діаграму - 2 бали.

Занесіть оцінку в листи оцінювання .

  1. Підсумок уроку.

Зверніть ще раз увагу на девіз уроку.

Чи згодні ви з твердженням Вергілія ?

Що нового пізнали сьогодні?

Що зробили особисто ви , щоб пізнати причини явищ , які аналізувалися на уроці ?

Здайте листи оцінювання.

Оголошення учителем загальних оцінок учнів з коментуванням.

  1. Домашнє завдання.

§30,31 .

Практичне завдання 4 , стор. 161 .

Молодшим учителям підготувати виступи на тему « Незвичайні опади ». Рекомендована література: Мезенцев В. « Енциклопедія чудес »,

Уоллард  К. «Чому це так»,

Тюленева В. « Загальна географія ».



 

docx
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
1073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку