17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Урок географії в 6 класі "Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку із заключної теми розділу "Атмосфера", проведеного у формі дослідження. Така форма роботи сприяє досягненню такої мети: поглибити і систематизувати знання учнів про клімат, його зміну; сформувати вміння застосовувати на практиці надбані знання та вміння; розвивати в учнів спостережливість, критичне мислення; сприяти розумінню учнями ролі людини в глобальних змінах клімату
Перегляд файлу

6 клас

 

Тема: Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу.

Очікувані результати: учень пояснює  причини і наслідки зміни погоди і клімату.

Реалізація наскрізних змістових ліній:

Екологічна безпека та сталий розвиток

Учень розмірковує про відповідальність  людської  діяльності за стан атмосфери.

Здоров’я і безпека

Учень усвідомлює вплив стану повітря на здоров’я людини.

Громадянська відповідальність

Учень усвідомлює роль людини в глобальних змінах клімату

Мета:

  • поглибити і систематизувати знання учнів про клімат, його зміну;
  • сформувати вміння аналізувати карту, застосовувати на практиці надбані знання та вміння;
  • розвивати в учнів спостережливість;
  • виховувати розуміння ролі людини в глобальних змінах клімату.

Обладнання: підручник, атласи, фізична карта світу, мультимедійний проектор, довідники, газети, журнали.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок-дослідження.

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу, я пам’ятаю.

Те, що я роблю, я розумію.

Конфуцій

Слайд 1

Хід уроку

І.Організаційний момент(2хв)

Привітання, побажання гарного настрою, звіт чергових.

(АБЕТКА НАСТРОЮ)

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів (5 хв)

Бесіда:

  • Яка сьогодні погода?
  • Що таке погода?
  • Що таке клімат?
  • Чим відрізняється погода від клімату?
  • Які чинники впливають на формування клімату?
  • Які основні типи клімату існують на Землі?
  • Назвіть кліматичні пояси Землі.

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів(2хв)  

Є різний клімат на цій землі широкій.

Один, щоб тіло наше лікувать,

А інші, щоб колоть морозом щоки

Чи спекою в пустелі допікать.

 

Є різний клімат, як і різні люди в світі,

У єдності начал: добра і зла.

Однаково уся Земля зігріта,

Цікавішою, вірте, не була б.

 

Як ви розумієте останні рядки вірша?  Отже , клімат – це наймінливіший природний компонент, розуміння кліматичних явищ можливе тільки з урахуванням географічних чинників, пов’язаних із кліматом.

 

ІV. Оголошення теми уроку, формування разом з учнями мети й завдань для роботи на уроці.(2хв)

Слайд 2

 

Слайд 3

 

V. Вивчення нового матеріалу (23хв)

- Чи  завжди  клімат був таким, яким ми його спостерігаємо нині?

1. Причини зміни клімату

Учені доводять , що нині клімат Землі зовсім не схожий на клімат планети в минулому. Колись клімат був набагато тепліший , ніж тепер, а траплялися й дуже холодні періоди. Серед основних причин зміни клімату – астрономічні, географічні і метеорологічні.

Слайд 4

 

 

 

                                              Астрономічні чинники – неоднакове положення          

                                              Землі щодо Сонця, зміна форми її орбіти й

                                              швидкості обертання. Вони зумовлюють

                                              збільшення чи зменшення кількості сонячної 

                                              енергії, що змінює клімат в цілому.

 

                                           Географічні чинники–це зміни у співвідношенні

                                            площ   суходолу і океану, землетруси, вулкани.

                                            Поява нових гірських хребтів змінює напрямок

                                               руху повітряних мас, що сприяють перерозподілу                                    

                                           тепла і вологи.

 

                                              Метеорологічні чинники – це вплив на хімічний

                                              склад і масу атмосфери

Слайд 5

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

Охоплюють декілька тисячоліть         Охоплюють один-два десятки років

2. Давні зміни клімату

Про зміни клімату на нашій планеті свідчать палеографічні та археологічні дані, літописні свідчення. Виявлено, що в геологічній історії Землі були теплі і холодні періоди. У теплі періоди кліматичні пояси були більш широкими , а їхні внутрішні відмінності виражені слабше. У холодні періоди формувалися досить контрастні типи клімату навіть у межах одного поясу. Органічні й неорганічні викопні рештки є цінними свідками клімату різних епох:

  • Поклади вугілля палеозойської ери свідчать про вологий клімат, а солей , навпаки, про сухий.
  • Величезні валуни можуть розповісти нам про клімат льодовикового періоду.
  • За річними кільцями дерев встановлюють , коли були посушливі і вологі сезони.

Наука стверджує:

Через зміну клімату вимерли динозаври. Відомо, що близько 65 млн. років тому на Землі зникли майже половина всіх живих істот, які тоді її населяли.

  Таке вимирання пояснюють раптовою зміною клімату. Одні вчені вважають , що клімат змінився внаслідок падіння на земну поверхню великого космічного тіла, від якого в атмосферу потрапила значна кількість пилу. Це зменшило прозорість повітря, водночас і надходження сонячного тепла.

   Інші вчені стверджують, що винен у зміні клімату і зникненні живих організмів вулкан, виверження якого також значно зменшило надходження сонячного тепла і світла.

 

3. Сучасні зміни клімату.

Людське суспільство, особливо за останнє століття, також значно впливає на кліматичні умови Землі. Збільшуючи господарські викиди в атмосферу речовин-забрудників, людина змінює її газовий склад. Використовуючи велику кількість різних видів енергії та розсіюючи її в повітряному просторі, людина змінює теплову рівновагу атмосфери.

   У другій половині ХХ століття сталися найбільші зміни клімату за останні 100-150 років. Вони характеризуються поступовим глобальним потеплінням.

Слайд 6.

 

 

 

 

 

 

 

 

1-й учень. Смог виникає в результаті складних фотохімічних реакцій у повітрі, забрудненому вуглеводнями, пилом, сажею й окислами.

Розрізняють два типи смогу:

Слайд 7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-учень. Парниковий ефект. Клімат Землі , що залежить переважно від стану її атмосфери, протягом геологічної історії періодично змінювався: чергувалися епохи значного похолодання й епохи потепління. Останнім часом вчені-метеорологи бють тривогу: схоже на те,що атмосфера Землі розігрівається значно швидше, ніж будь-коли в минулому.

   Це зумовлено діяльністю людини, яка, по-перше, підігріває атмосферу шляхом спалювання великої кількості вугілля, нафти, газу, унаслідок роботи атомних електростанцій; по-друге, спалювання органічного палива і знищення лісів призводить до накопичення в атмосфері великої кількості вуглекислого газу.

   За останні 120  років вміст цього газу в повітрі збільшився на  17%. У земній атмосфері вуглекислий газ діє як скло в теплиці чи парнику: він вільно пропускає до земної поверхні сонячні промені , але утримує тепло поверхні Землі, розігрітої сонцем(слайд  ).

      Це викликає розігрівання атмосфери, відоме під назвою парникового ефекту. За підрахунками вчених, у найближчі десятиліття середньорічна температура на Землі за рахунок парникового ефекту може збільшитися на 1.5-2 градуси Цельсія.

   Парниковий ефект змінить такі важливі величини, як кількість опадів, шар хмар, океанічні течії, розміри полярних крижин тощо. Глобальне потепління викличе танення льодовиків Гренландії, Антарктиди, Арктики й гірських льодовиків; рівень Світового океану підвищиться на 6-10 м, при цьому буде затоплено близько 20% площі суходолу, де проживають сотні мільйонів людей, розташовані міста, ферми, сади і поля.

   3-й учень. Кислотні дощі. Окиси сірки і азоту, що викидаються в атмосферу внаслідок роботи теплових електростанцій, автомобільних двигунів, сполучаються з атмосферною вологою й утворюють дрібні крапельки сірчаної та азотної кислот, які переносяться вітрами у вигляді кислотного туману і випадають на землю у вигляді кислотних дощів, які вкрай шкідливо діють на навколишнє середовище. (слайд  )

   Понад 230 озер у горах Адирондак штату Нью-Йорк мають критичний рівень забруднень сірчаною та азотною кислотами, принесеними кислотними дощами і снігом. Третина озер Флориди теж закислена до небезпечного для водних екосистем рівня. У такому стані 20% озер штату Массачусетс, Нью-Гемпшир, Род-Айленд. У такій самій біді 20 тисяч озер Швеції, сотні озер канадської провінції Квебек стануть непридатними для життя.

 

      Внаслідок нерозумного розміщення електростанцій в Україні виникло найбільше у Європі джерело кислотних дощів. У місті Ененгодарі (Запорізька область) , на березі Каховського водосховища, діють найбільші в країні ТЕС і АЕС. Відстань між ними  - менш як 1 км. Теплова електростанція викидає щороку в повітря велику кількість оксидів сульфуру та нітрогену, А атомна електростанція через ставок-охолоджувач випускає мільйони тонн пари. Сполучившись у повітрі, вони сірчану та азотну кислоти. Потоками повітря ці кислоти розносяться по Україні. На землю вони випадають у вигляді кислотних дощів, внаслідок чого знищуються рослини, гинуть ліси і риба, знижується урожайність сільськогосподарських культур.

 

    4 –учень. Тютюновий дим -  ще один із видів забруднення повітря, що в сотні тисяч разів перевищує забруднення від будь-якого металургійного чи хімічного комбінату, проте люди свідомо вдихають таке повітря.

   У тютюновому димі, крім слабкого наркотику – нікотину, міститься цілий «букет» (близько 200) особливо отруйних речовин, таких як чадний газ, бензопірен (речовина, що спричиняє рак легенів) та багато інших.

 

 

4. Клімат майбутнього

 

Учені всього світу намагаються з’ясувати «приховані» чинники, які можуть вплинути на майбутні зміни клімату Землі.

  • Як впливає на атмосферу рослинний покрив планети?
  • Яку роль відіграє хмарність?
  • Як позначається на кліматі вміст твердих часток, що забруднюють атмосферу?
  • Чи все відомо людству про вплив океану на процеси, що відбуваються в повітряній оболонці?

  Учені прагнуть передбачити, як підвищення температури може змінити погоду і клімат у майбутньому. Для цього вони створюють комп’ютерні моделі майбутніх кліматичних умов. Спрогнозовано,що до 2050 року температура підвищиться на 1.5-2 градуси Цельсія.

   Ці температурні зміни не будуть однаковими по всій земній кулі:

  • Найбільше потепління очікується на полюсах- на 4 градуси Цельсія;
  • З підвищенням температури, вважають вчені, у багатьох районах може або збільшитись хмарність і кількість опадів, або зменшитися планетарне  (глобальне) потепління;
  • Потепління клімату може також «спровокувати» стихійні метеорологічні лиха;
  • Кількість повеней, ураганів, бур у тропічних широтах може значно збільшитись, а в помірних поясах , навпаки, зменшитися.

 

5-й учень. На базі спостережень за температурою повітря й опадами в Україні протягом більш як 100 років учені зробили висновки про зміну клімату:

  • Зміна температури повітря й кількість опадів;
  • Зміна рівня Чорного й Азовського морів (за підрахунками кліматологів, підвищення становить близько30см;
  • Небезпечні погодні явища, що завдають значної шкоди господарству і людині.

В Україні спостерігаються такі несприятливі явища:

  • Грози (25-30 днів, у Карпатах-40)
  • Град (1-2 дні, у Криму-10)
  • Ожеледі та ожеледиці
  • Хуртовини (20-25 днів на пд. Сх.)
  • Посухи (один раз кожних два роки, великі, що охоплюють пів країни – кожні 10-12 років)
  • Суховії (23-30 днів)
  • Пилові бурі (3-8 днів, тривалістю від хвилини до кількох діб)
  • Зливи (на заході 15-19 мм на добу, у північних та центральних областях -12-14 мм , у Карпатах -50 мм)

VІ. Узагальнення нових знань та вмінь учнів

Бліц-опитування

  • Як змінюватимуться кліматичні умови на Землі найближчим часом?
  • Як впливає господарська діяльність людини на клімат?
  • Що спричиняє зміни клімату?
  • Як вчені дізнаються про клімат давно минулих епох?
  • Які наслідки забруднення атмосферного повітря ви знаєте?
  • Що таке парниковий ефект?
  • Що таке смог?
  • Які чинники впливають на клімат земної кулі?
  • Які несприятливі явища спостерігаються в Україні?

Тестова перевірка знань (слайди 8 і 9)

1.Повітряною оболонкою Землі є:

а)літосфера; б)гідросфера; в) атмосфера.

2.Вітер,що дме на південь, називається:

а)північний; б)південний; в) східний.

3.Кількість водяної пари, що міститься в 1 куб. м  повітря, називається:

а) відносна вологість; б)абсолютна вологість.

4. Прилад для вимірювання атмосферного тиску називається:

а)барометр; б)гігрометр; в) флюгер.

5. Вітри, що двічі на рік змінюють свій напрямок:

а)пасати; б)бризи; в) мусони.

6.Стан приземного шару повітря в даному місці в певний час – це:

а)клімат; б)погода.

7. Сила, з якою повітря тисне на всі предмети на земній поверхні, називається:

а)погодою; б)атмосферним тиском; в) вологістю повітря.

8. На вершині гори висотою  3 км температура повітря 0 градусів. Яка температура повітря в цей час біля підніжжя гори?

а)+10; б)+18; в) -1.

9. Як змінюється атмосферний тиск з висотою?

а)підвищується; б)знижується; в) не змінюється.

10. Як змінюється температура повітря з висотою?

а)підвищується; б)знижується; в) не змінюється.

11.В якому випадку вітер буде сильнішим?

а)якщо в точці А тиск 758 мм, а в точці Б – 760 мм; б) якщо в точці А тиск 755 мм, а в точці Б – 758 мм; в) якщо в точці А тиск 762 мм, а в точці Б – 758 мм.

12. Багаторічний режим погоди в даній місцевості – це:

а)клімат; б)погода; в) відносна вологість; г)абсолютна вологість.(слайд10, відповіді для самоперевірки)

VІІ. Підсумки уроку.

Висновки.Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання.

Повторити з курсу природознавства про воду,кругообіг води в природі.

Слайд 11

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. and inabriated
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
2101
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку