Урок географічна кухня за темою "Природні комплекси материків і океанів"

Про матеріал
Мета: сформувати уявлення учнів про поняття «географічна оболонка», «природний комплекс», «природна зона», «азональні та зональні природні комплекси», ознайомити із закономірностями зміни природних комплексів на рівнинах і в горах, розповісти про рослинний і тваринний світ природних зон; розвивати образне і логічне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, вміння висловлювати думки, виховувати допитливість і комунікабельність.
Перегляд файлу

Тема: Природні комплекси материків та океанів. Широтна зональність і вертикальна поясність.

Мета: сформувати уявлення учнів про поняття «географічна оболонка», «природний комплекс», «природна зона», «азональні та зональні природні комплекси», ознайомити із закономірностями зміни природних комплексів на рівнинах і в горах, розповісти про рослинний і тваринний світ природних зон; розвивати образне і логічне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, вміння висловлювати думки, виховувати допитливість і комунікабельність.

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: урок географічна кухня

Обладнання: підручник, атлас, роздавальний та ілюстративний матеріал.

Очікувані результати: учні зможуть: використовувати поняття «географічна оболонка», «природний комплекс», «природна зона», «азональні та зональні природні комплекси»; характеризувати закономірності, яким підпорядковується зміна природних комплексів на рівнинах і в горах; узагальнити знання про рослинний і тваринний світ природних зон.

I. Організаційний момент

Доброго дня! Сідайте. Подивіться один на одного, посміхніться

і  подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

А щоб дізнатися з яким настроєм і як ви налаштувалися на роботу, виберіть піктограму вашого настрою на даний момент уроку і підніміть значок. (діти піднімають піктограми).

Отже, ми визначились з вашим настроєм і я думаю, що він у вас

не погіршиться, а покращиться  до завершення уроку.

Увага! Я вітаю вас на географічній кухні. Сьогодні ми будемо з вами готувати незвичайну страву. Головним атрибутом кухаря є ковпак. Пропоную обрати собі ковпак який вам подобається. І так ви готові? На протязі уроку ви будете заповнювати технологічну картку кухаря після приготування кожного інгредієнту, оцінювати себе. Але перш ніж розпочати готувати нову страву, давайте згадаємо, що ви готували минулого разу.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Пляшкова пошта» Встановити текст з пляшки.

Робота з карткою

Знайдіть і виправте помилки в тексті і запишіть.  Наприклад: однорічний - багаторічний.

                   Клімат - це однорічний режим погоди, типовий для певної місцевості. Його формують такі кліматичні чинники: кількість сонячної енергії, циркуляція атмосферних мас і вологість повітря. Кліматичні пояси - це широтні смуги на земній поверхні з відносно однорідними температурами . Вони схожітемпературою повітря і пануючими повітряними масами.

         Кліматичні пояси змінюються по довготі, від екватора до полюсів. Основними кліматичними поясами є такі: екваторіальний, субекваторіальний, помірний, арктичний і антарктичний. У кожному з них протягом року панує кілька типів повітряних мас. В основних кліматичних поясах повітряні маси надходять із поясів сусідів: улітку панують повітряні маси поясу, що розташований південніше, а взимку - того, що північніше. У межах кліматичних поясів виділяють кліматичні області зрізним типом зволоження . Кліматичні області формуються під впливом зональних чинників: підстилаючої поверхні, океанічних течій.

Прийом « Скринька Пандори»

Завдання

Учитель зачитує характеристику кліматичного поясу  завдання учнів — якомога швидше вказати його назву.

1. Клімат дуже холодний, адже формується в південній приполярній області, що перебуває у холодному тепловому поясі. Йому притаманні полярний день і полярна ніч. У полярну ніч Сонце не з’являється над горизонтом і не нагріває поверхню. Настає тривала, малосніжна і морозна (-40 °С) зима. У полярний день Сонце хоч і світить, проте кут падіння його променів у полярних широтах дуже незначний. Крім того, сніг і лід відбивають більшу частину його променів назад в атмосферу. Тому літо коротке, вологе (із мрякою) і холодне (0...+5 °С). Опадів випадає дуже мало 100 мм за рік. Суворості клімату додають сильні південно-східні та північно-східні вітри. (Антарктичний і арктичний кліматичні пояси)

2. У цьому кліматичному поясі земна поверхня отримує вдвічі менше сонячного тепла, ніж у тропічному. Це тепло протягом року розподіляється нерівномірно. Тому чітко визначені пори року — холодна зі снігом зима, тепле літо і тривалі весна й осінь. Тут панують помірні повітряні маси, але можуть проникати тропічні й арктичні. Тому погода цього клімату дуже відрізняється: від теплої і спекотної (+22...+30 °С) влітку до холодної і морозної (-5. -30 °С) взимку. Річна амплітуда температури повітря порівняно велика. Для цього кліматичного поясу характерно шість кліматичних областей із відповідними типами клімату. (Помірний кліматичний пояс)

3. Клімат цього кліматичного поясу формується під впливом жарких, вологих, чистих повітряних мас. Тут встановлюється пояс низького тиску. Протягом року тримається висока температура повітря (+24...+28 °С), тому цей клімат називають кліматом «вічного літа». Річна амплітуда температур незначна — 1—2 °С. Унаслідок сильного нагрівання поверхні у цих широтах та інтенсивного підняття теплого повітря формуються потужні купчасто-дощові хмари. Вони щодня приносять зливи з грозами. Тому опадів протягом року випадає дуже багато — понад 2000 мм. Характерна висока відносна вологість повітря. (Екваторіальний кліматичний пояс)

4. Цей кліматичний пояс дуже жаркий і сухий. Тут установлюється пояс високого атмосферного тиску і протягом року панують жаркі,сухі, запилені повітряні маси. Температура повітря влітку становить +35 °С, а взимку знижується до +20 °С. Добова амплітуда температур сягає 40 °С. Зазвичай тут безхмарно і сухо. Цей кліматичний пояс має кілька кліматичних областей, які відрізняються ступенем зволоження. (Тропічний кліматичний пояс)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Практичність теорії»

Розгляньмо карту «Географічні пояси та природні зони світу». Чи не нагадує вона різнокольоровий візерунок? Окремі шматочки — природні зони, які разом утворюють витягнуті смуги — географічні пояси, а які географічну оболонку. Якщо вилучити будь-яку частинку, вся її цілісність спотвориться. Такі ж правила існують і в природі. Кожен природний компонент має своє місце у природному комплексі та відіграє певну роль. Певний набір та особливості розташування природних комплексів властиві кожному з материків та океанів Землі.

Вивчення природних взаємозв’язків має винятково важливе значення для оцінки різних процесів і здійснення географічних прогнозів, пов’язаних із виявленням можливих наслідків господарської діяльності людини, а також для розуміння кожною людиною необхідності дбайливого ставлення до природи.

Отже, сьогодні на уроці ми пригадаємо головні властивості географічної оболонки та, спираючись на ці знання, визначимо закономірності поширення природних комплексів на материках та в океанах. Назва страви яку ми будемо сьогодні готувати називається «Природні комплекси материків і океанів. Широтна зональність та висотна поясність».

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Природні комплекси

Розповідь учителя

З тим, що таке природний комплекс ми знайомились у 6 класі. Давайте пригадаємо. (роздаю визначення розрізані на окремих листочках. Учні складають їх і перевіряють з визначенням на екрані). Прийом «Пазл»

Природний комплекс – це закономірне поєднання взаємопов’язаних природних компонентів на певній ділянці земної поверхні.

2. Широтна зональність і вертикальна поясність Розповідь учителя

Найбільший природний комплекс Землі — географічна оболонка, яка поділяється на менші за розмірами природні комплекси. Географічна оболонка має низку закономірностей, найважливішими з яких є цілісність, ритмічність, горизонтальна та вертикальна поясність, зональність. Горизонтальна (або широтна) зональність зумовлена нерівномірним розподілом енергії Сонця в широтному напрямку через кулястість Землі. Вам уже відомо, що зональності підпорядкований розподіл температур, опадів, атмосферного тиску, рослинності, ґрунтів, тваринного світу та багато природних процесів. Найбільше широтна зональність проявляється на великих просторах внутрішньоконтинентальних рівнин. Вертикальна (або висотна) поясність — закономірна зміна природних комплексів, пов’язана зі зміною висоти над рівнем моря, характерна для гірської місцевості. Вона зумовлена насамперед зміною кліматичних умов із висотою і зниженням температури й тиску, збільшенням (до певної висоти) кількості опадів.

  1. І інгредієнт - Географічні пояси

На земній кулі виділяють географічні пояси.

Географічні пояси – це найбільші зональні природні комплекси географічної оболонки. Їх виділяють переважно за кількістю сонячної енергії і характером переміщення повітряних мас.

Вони займають величезні території, які можна порівняти з площею окремих материків. Назви цих природних комплексів, їх кількість

та розташування збігаються з кліматичними поясами, вони також оперізують усю територію земної кулі. А чи існують між ними відмінності? Так, існують. У географічних поясах фахівці звертають увагу не тільки і не стільки на зміну кліматичних умов, скільки на зміну всіх компонентів природи.

Прийом «Увага»

– це природні комплекси, які широкими смугами простягаються у широтному напрямку і і змінюють один одного від екватора до полюсів.

 – великі природні комплекси, що мають певні кліматичні умови, грунти, рослинність та тваринний світ.

  • це закономірне поєднання взаємопов’язаних природних компонентів на певній ділянці земної поверхні.

Інтерактивна  вправа «Кластер» За допомогою карти атласу  скласти кластер географічні пояси Землі

Прийом «Мій вибір» Робота в міні групах

Творча лабораторія. Дослідження

Проаналізуйте карту географічних поясів і природних зон та визначте:

1. Які географічні пояси існують на Землі?

2. Скільки географічних поясів перетинає кожний материк і океан?

3. Материк і океан, який перетинає найбільша й найменша  кількість географічних поясів.

4. Який географічний пояс і на якому материку охоплює найбільшу площу?

Прийом «Картографічний практикум» Робота з картою

1. Використовуючи карту географічних поясів і природних зон, підпишіть на контурній карті назви географічних поясів Північної півкулі в межах територій, які вони займають.

Розповідь учителя

Для кожного географічного поясу на материках характерний свій набір природних зон.

ІІ інгредієнт «Природні зони»

Прийом «Словничок» «Лови помилку» За допомогою підручника визначити поняття – природні зони.

Природна зона – це частина природного комплексу яка відрізняється кліматом, грунтами, рослинністю, тваринним світом..

 Природні зони – великі природні комплекси, що мають певні кліматичні умови, грунти, рослинність та тваринний світ. Розміщення природних зон підпорядковане географічній зональності – вони змінюються від екватора до полюсів. Називають широтна зональність. Зміну природних зон у горах називають висотною поясністю.

Кожна природна зона – це своєрідний природний комплекс, який відрізняється своїми зональними особливостями природних компонентів

Прийом «Поштова скринька»

Прийом «Флепчарт»- Робота в міні групах

За допомогою карт атласу та тексту підручника заповнити флепчарт.

Охарактеризувати  природні зони та  показати на карті

І група – зона вологих екваторіальних лісів

ІІ. Група – савани і рідколісся

ІІІ. Група – Пустелі і напівпустелі

ІV. Група – лісостеп і Степ.

V. група Мішані та широколистяні ліси.

ІV група – Тундра та лісотундра.

ІІV група - Тайга

Прийом «Презентація» виступи груп

3. Користуючись картою географічних поясів і природних зон світу, позначте в таблиці знаком « + » наявність певних природних зон на материку.

ПРИРОДНІ зони МАТЕРИКІВ СВІТУ

geoglesson7shulika-10

Прийом « Знайди пару»

Учитель зачитує опис грошових банкнот різних країн світу (по можливості демонструє їх зображення) і зазначає, яка тварина або рослина на них зображена. Учні мають визначити, в якій природній зоні розташована країна.

  1. 50 канадських доларів — полярна сова; 2) 5 латвійських латів і 10 естонських крон — дуб; 3) 50 ріалів Ємену — оливкове дерево; 4) 1000 угій Мавританії, 5 динарів Лівії — верблюд; 5) 5000 шилінгів Танзанії — жирафа і зонтичні акації; 6) шилінгів Сомалі — зебра; 7) 20 франків Демократичної Республіки Конго — лев; 8) 100 батів Таїланду — слон; 9) 1 австралійський долар — кенгуру; 10) 500 рупій Індонезії — орангутан; 11) 500 франків Руанди — горила; 12) 5000 франків Мадагаскару — лемур; 13) 10 рупій Індії — тигр; 14) 5000 колонів Коста-Рики — ягуар; 15) 1 бразильський реал — колібрі.

У світовому океані також є природні зони, але таких яскраво виражених розбіжностей, як на материках у них немає. Детально з особливостями природних зон ви познайомитесь вивчаючи материки.

ІІ інгредієнт Висотна поясність – Перегляд відео

Відповіді на запитання

V УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

А тепер приправимо нашу страву спеціями

Інтерактивна вправа «Вітрило»

  • природні комплекси, які широкими смугами простягаються у широтному напрямку і і змінюють один одного від екватора до полюсів.(географічні пояси)
  • частина природного комплексу яка відрізняється кліматом, грунтами, рослинністю, тваринним світом.(природна зона)
  •  Закономірна зміна природних комплексів суходолу й океану при русі від екватора до полюсів,— це ... (широтна зональність)
  • Зміна природних комплексів із висотою — це ... (вертикальна поясність).
  •  Зміна одного з компонентів у географічній оболонці спричиняє ... (зміну решти компонентів).
  • Найбільший за розміром природний комплекс (географічна оболонка)

VІ. Підсумок уроку

Ось наша страва готова

Багата природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила радість, щоб багатства її множилися для майбутніх поколінь треба її оберігати, дбати про неї. Творіть добро, любіть свою Землю і вона відповість вам щедрістю. Ми всі господарі природи. Тож збережемо її вроду.

А тепер кожен з вас сам себе оцінить на цьому  уроці. Для цього ми використаємо картку:

Пляшкова пошта

 

Скринька Пандори

 

Пазл

 

Уява

 

 

 

 

Давайте перевіримо ваш настрій покращився чи погіршився

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Рябуха Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Савчук Tетяна Богданівна
    Дякую ! Дуже цікава розробка уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
5856
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку