Ознайомити дітей та віртуально помандрувати материком, створити візитівку Африки. На практичній роботі закріпити навички роботи з картою та атласом.
Тема: Географічне положення Африки. Історія дослідження та освоєння.
Практична робота. Визначення географічних координат крайніх точок
Африки.
Мета: Формувати загальні уявлення про зміст та структуру розділу
«Материки»; ознайомити з планами вивчення материків; формувати
вміння визначити характерні риси географічного положення Африки,
характеризувати основні етапи дослідження материка; вміння
працювати з картою; сприяти формуванню пізнавального інтересу до
розділу, залишити в душах учнів світлий спогад про вивчення Африки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Фізична карта світу, атласи, контурні карти, ілюстрований
матеріал про природу материка, підручники, відео-ролик
«Цікавий світ Африки», портрети дослідників.
Зміст уроку
I. Актуалізація опорних знань та вмінь.
Бліцопитування.
1.Покажіть на карті та назвіть океани, що були вивчені на попередніх уроках.
2.Як ви вважаєте, чому вивчення курсу географії материків та океанів починається з розділу «Океани»?
3.Покажіть і назвіть материки Землі.
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
III. Вивчення нового матеріалу.
План.
1.Вступ. (Візитка Африки). Вступне слово вчителя.
2.Ознайомлення з планом вивчення материка та географічного положення.
3.Практична робота «Визначення географічних координат крайніх точок Африки».
4.Дослідження та освоєння Африки.
Африка.
( можливо тому, що про цей материк європейці дізналися першими, і можливо тому Африка й досі вабить своєю нерозгаданістю)
Гра «Мікрофон»
Відеоролик «Африка»
(Чорне море, протока Босфор, Дарданелл, Середземне море).
По-перше з планом вивчення материка (учні ознайомлюються з планом).
По-друге з типовим планом вивчення географічного положення материка.
Практична робота «Визначення географічних координат крайніх точок Африки».
Пд.мис Голковий – 34о 52’ пд.ш.; 19о 59’ сх.д.
Зх.мис Альмаді – 14о 45’ пн.ш; 17о 32’ сх.д.
Сх.мис Гафун – 10о 26’ пн.ш; 51о 23’ сх.д.
35о пд.ш.+32о пн.ш. = 67о
111.3 * 67 = 7.457 км.
Протяжність за північним тропіком:
16о зх.д. + 37о сх.д. = 53о
102.5 * 53о = 5432.5 км.
102.5 км – довжина 1о паралелі у тропічних широтах.
3. Зробіть висновок про форму материка.
4. Назвіть сусідній материк, океани і моря, які омивають береги Африки, великі затоки, протоки та півострови.
4. Випереджувальне завдання.
Повідомлення учня про дослідження та освоєння Африки.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Запитання.
V. Підсумок уроку.
- Африка майже посередині перетинається екватором, лежить у всіх чотирьох півкулях Землі. Більша частина Африки перебуває в жаркому поясі, який визначає особливості її природних умов.
- Незважаючи на близькість Африки до Євразії і вивчення давніми народами, її внутрішні райони тривалий час залишалися недослідженими. Великий внесок у дослідження материка зробили англійські вчені:
Д.Лівінгстон і Г.Стенлі. В Африці й у наш час є маловивчені території.