Урок "Географічне положення, історія відкриття і дослідження Австралії. Геологічна будова і рельєф"

Про матеріал
Конспект уроку з географії 7 класу про географічне положення, історію відкриття і дослідження Австралії, геологічну будову і рельєф материка
Перегляд файлу

                                                 7 клас

Географічне положення, історія відкриття і дослідження Австралії. Геологічна будова і рельєф

Практична робота №8.  Нанесення географічних об'єктів на контурну карту.

Мета уроку : сформувати в учнів знання про Австралію як найменший материк Землі, про історію його відкриття та дослідження, геологічну будову, форми рельєфу та корисні копалини; розвивати навички самостійної характеристики фізико – географічного положення, геологічної будови, форм рельєфу та розміщення корисних копалин материка, навички роботи з географічними картами, контурними картами, типовими планами характеристики, формуючи самоосвітню, інформаційну та комунікативну компетентності; виховувати культуру спілкування та пізнавальний інтерес до предмету.
Учні повинні знати: особливості географічного положення  Австралії, основні відомості про відкриття та дослідження материка, особливості геологічної будови та рельєфу, розміщення корисних копалин.
Учні повинні вміти: пояснювати особливості  географічного положення  материка, наводити приклади форм рельєфу, порівнювати географічного положення, рельєф Австралії і Африки, показувати на карті географічні об’єкти материка.

 Обладнання: фізична карта  світу, фізична карта  Австралії, атласи, контурні карти, підручник.
      Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
                                             Хід уроку
І. Організація класу  
ІІ. Актуалізація опорних знань.

Прийом „Інтелектуальна розминка ”

  1.                    Який прадавній материк існував на нашій планеті?
  2.                    Від якого прадавнього материка утворилися материки північної півкулі? 
  3.                    Від якого прадавнього материка утворилися материки південної півкулі? 
  4.                    Який материк має найбільшу площу?
  5.                    Який материк має найменшу площу?

6. Які особливості має фізико-географічне положення Африки?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ви починаєте знайомство з найменшим материком нашої планети –

Австралією .    Цей невеликий материк має свої географічні рекорди та містить велику кількість таємниць та цікавинок. Один із героїв Ж.Верна писав(зачитування уривку з твору „Діти капітана Гранта” Ж. Верна) :

   „А я клянусь вам, що цей материк самий цікавий на всій земній кулі.  Його виникнення, природа, рослини, тварини, клімат, його майбутнє зникнення – все це дивувало, дивує і ще здивує багатьох вчених всього світу. Уявіть собі, друзі мої, материк, який утворився, піднімаючись з морських хвиль не своєю центральною частиною, а краями як гігантське кільце ; материк, в середині якого є наполовину випаруване внутрішнє море ; де річки з кожним днем все більше і більше висихають; де немає вологи ні в повітрі, ні в ґрунті; де дерева щорічно скидають не листя, а кору; де листки повернені до сонця не поверхнею, а ребром і не дають тіні; де ростуть вогнестійкі ліси; де кам’яні плити тануть від дощу; де дерева низькорослі, а трави гігантської висоти; де тварини незвичні ; де у четвероногих є дзьоб , наприклад у єхидни і качкодзьоба, що заставило вчених виділити їх в окремий клас птахо звірів;  де у стрибуна кенгуру лапи різної довжини...Найпричудливіший, найнелогічніший край  із усіх, які коли-небудь існували! Земля парадоксів,яка  заперечує всі  закони природи»

Епіграфом до уроку є вислів Ж.Верна :

                                 « Ось вона, ця Австралія, якась пародія на світові закони,

                                   або, вірніше, виклик, кинутий в обличчя всьому світові»

                                                                       Ж.Верн « Діти капітана Гранта»

Ми спробуємо сьогодні з’ясувати, в чому ж криються таємниці, чому Австралія – Земля парадоксів чи виклик усьому світові.                                                                          

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

                         1. Дослідження та відкриття материка.

Учитель:

     Припущення про існування загадкової Південної землі, яка б  мала займати більшу частину Південної півкулі і врівноважувати масу суходолу Північної півкулі, виникли ще за античних часів. Картографи Середньовіччя наносили цю землю на карту за назвою Теrrа Аиstralis Іncognstа, що в перекладі з латини означає «невідома південна земля».

         Про періоди відкриття материка європейцями,  ми дізнаємось із повідомлення наших дослідників.

(Учні записують тему уроку в зошит та короткий конспект(прізвище дослідника, роки та об’єкти досліджень. Двоє учнів виступають з випереджальним завданням)

                                      Відкриття узбережжя

Роком відкриття Австра­лії вважається 1606 p., коли голландський мореплавець Віллем Янсзон об­стежив ділянку західного берега півострова Кейп-Йорк.

          Того ж року іспанець Луїс  Торрес   відкрив південний берег Нової Гвінеї. При цьому він пройшов через протоку, пізніше названу його іменем(Торресова протока), між Австралією та Новою Гвінеєю, і таким чином довів, що остання є величезним островом. 

        Усі   значні відкриття берегів Австралії в 17 столітті здійснили голландські моряки тому її називали Новою Голландією.

    У 1642-1644 р. р.,   Абель Тасман   пройшов вздовж берегів затоки Карпентарія, обігнув півострів Арнем-Ленд і   завершив   відкриття північного та північно-західного узбережжя Австралії.   Тасман довів, що усі землі відкриті голландцями   є частинами єдиного материка.

       Англієць Джеймс Кук в 1769-1770 довів, що Нова Зеландія складається з двох островів,   відкрив усе східне узбережжя Австралії, назвав його Новим Південним Уельсом та оголосив англійським володінням.

      В 1802-1803 Метью Фліндерс обійшов навколо усієї Австралії при цьому відкрив Великий Бар'єрний риф  . Пізніше він запропонував перейменувати Нову Голландію в Австралію. Після плавань 1801-1803 років в Австралії не залишилося жодної значної ділянки берегової лінії не нанесеної на карту.

              Відкриття внутрішніх просторів континенту

        В 1828-1844р.р. англієць Чарльз Стьорт відкрив  верхні ділянки кількох річок,  а також довів, що усі ці ріки належать до єдиної системи Муррея-Дарлінга , що на схід від озера Ейр простягається напівпустеля, а на півночі —пустеля Сімпсон.

 В 1831-1835 англієць Томас Мітчел продовжив дослідження цієї річкової системи, а в 1836 відкрив на південному-сході   — Австралійські Альпи.

В 1840 польський мандрівник Павло Стшелецький відкрив у Австралійських Альпах гірський масив Костюшко (вершина якого 2234 м — є найвищою точкою Австралії) та витоки Муррея .  

У 1839 р.   англієць Едвард Ейр відкрив  солоні озера Торренс та Ейр (найбільші в Австралії) та встановив, що уся низовинна яка прилягає до Великої Австралійської затоки є пустелею. 

  У 1860-1861   Роберт Бьорк вперше перетнув Австралію з півдня на північ.

  У 1869-1874 рр. Джон  Форрест пройшов із заходу на схід.

Таким чином були з'ясовані основні риси природи Австралії ,а протягом усього 20-го століття проводилися   дослідження континенту, пов'язані   з пошуком корисних копалин.

                        2. Фізико-географічне положення Австралії. 

     Унікальність природи Австралії пов’язана з особливостями її фізико-географічного положення.
- Пригадайте, відносно яких природних об’єктів дають характеристику фізико-географічного положення материка. (Розташування щодо: екватора, нульового меридіану, північного та південного тропіків, інших материків)

Прийом «Картографічна лабораторія»

Завдання  для   групи 1. За фізичною картою світу, охарактеризуйте положення Австралії відносно екватора.  

Завдання  для   групи 2. За фізичною картою світу, охарактеризуйте положення Австралії відносно    нульового меридіану та інших материків.

Завдання  для   групи 3. За фізичною картою світу, охарактеризуйте положення Австралії відносно  ліній тропіків та поясніть наслідок такого розміщення материка.

Завдання  для   групи 4. Порівняйте положення Австралії і Африки .

        Висновок учителя. Австралія, на відміну від Африки   розташована повністю у південній півкулі відносно екватора.

      Відносно  нульового  меридіана Австралія цілком лежить у східній півкулі. Австралія (на відміну від Африки) знаходиться на великій відстані від інших материків. З Євразією її з'єднує тільки «міст» Великих Зондських островів. Цим пояснюється неповторність її природних умов, зокрема унікальність рослинного  та тваринного світу.
           Південний тропік проходить через середину материка . Тому Австралію,  як і Африку, вважають материком тропічних широт із спекотним кліматом.

Прийом «Метод прес»   

-     Поясніть, чому не збігаються пори року в Австралії та Україні.(Відповіді учнів).   Розташуванням Австралії у південній півкулі пояснюється те, що на її території «усе навпаки» у порівнянні з нашою північною півкулею. У січні тут середина літа і панує спека, а у липні – зима, хоча й дуже тепла.
Прийом «Путівник»

  Визначити географічні координати крайніх точок (Групи визначають, оголошують  і всі координати  записують у зошит)

Група 1. Північна: м. Йорк — 11° пд. ш., 142° сх. д.

Група 2. Південна :м. Південно-Східний —38° пд. ш., 147° сх. д.

Група 3. Західна: м. Стіп - Пойнт — 26° пд. ш., 113° сх. д.

Група 4. Східна: м. Байрон — 29° пд. ш. 154° сх. д.

 Прийом «Математичні лабіринти»

Визначити протяжність материка (представник групи записує алгоритм обчислення на дошці).

Група 1 і 2 :  з півночі на південь за меридіаном 142°сх.д, якщо довжина 1° меридіана становить 111км.

1) 38°пд.ш. – 11°пд.ш. = 27°       2) 111 км ×27° = 2997км

Група 3 і 4 протяжність материка з заходу на схід за паралеллю 26°пд.ш, якщо довжина1°паралелі приблизно 100 км. 

1) 154°сх.д. – 113°сх.д = 41°      2) 41° ×100 км = 4100км

               3.Особливості берегової лінії.

   Прийом «Картографічна лабораторія»

Група 1.За фізичною картою Австралії визначте, які океани та моря    омивають береги материка.(Учні визначають , називають і показують на карті)
     Береги Австралії омивають води двох океанів:  Тихого та  Індійського, на сході – моря - Коралове і   Тасманове, на півночі – Арафурське. 

Група 2. За фізичною картою Австралії визначте, які   є затоки  та протоки.   

Затоки – Велика Австралійська , Карпентарія, протоки – Торресова і Бассова.

Група 3.За фізичною картою Австралії визначте,які є острови та півострови.

Острови - Тасманія ,Нова Гвінея,Нова Зеландія, Нова Каледонія, Соломонові острови, Нові Гебриди, Великий Бар’єрний риф; півострів – Кейп - Йорк

Група 4.  Користуючись фізичною картою Австралії з’ясуйте, наскільки сильно розчленована берегова лінія Австралії. Порівняйте з Африкою.
      Береги Австралії  як і Африки,  мало порізані,  мають мало заток та зручних бухт для будівництва морських портів та причалів. 

     4.  Геологічний розвиток і рельєф Австралії. Корисні копалини
Розповідь учителя з демонстрацією об’єктів  на карті.

У геологічному минулому Австралія, як і Африка, була частиною материка Гондвани.  В основі Австралії  лежить давня Авс­тралійська платформа, що є частиною Індо-Австралійської літосферної плити . Кристалічний фундамент платформи вкритий потужною товщею осадових порід, лише місцями на півночі, заході й у центрі материка є щити.  В Австралії немає активних сейсмічних зон і діючих вулканів, у зв'язку з чим її називають найспокійнішим у геологічно­му відношенні материком. За сотні мільйонів років вода і вітер  створили  одноманітний  рівнинний простір. Винятком є невеликі височини —  залишки давніх  гір, подібні до «кругляка» Айєрс-Рок    – червоне серце Австралії, одне з найбільших див материка.    Це гора заввишки 350 м і 8 км по колу. Під час сходу сонця гора здається коричневою, удень яскраво-жовтогарячою, під час заходу горить червоним кольором, а вночі — чорна.   Середня висота ма­терика ледь сягає 300 м.

Таким чином, тектонічні рухи   сформували три основні форми його рельєфу: Західно-Австралійське плоскогір'я, Центральну низовину і Великий Вододільний хребет.
     Центральна низовина, з  висотою 100 м, укрита   товщею осадових порід: глина­ми, пісками , а в районі озера Ейр вона опускається нижче від рівня океану (-10—12 м).
      Уздовж усієї східної окраїни материка   простягаються невисокий,800-1000 м сильно зруйнований і розбитий на масиви   Великий Вододільний хребет.

  На  південному сході -  Австралійські Альпи, висотою майже 2000 м,серед них — і найвища точка Австралії — гора Косцюшко (2228 м).
      Великий Бар'єрний риф, вздовж східної окраїни Австралії,— найбільше  унікальне коралове утворення у світі, що виникло в результаті  поступового опускання  окраїни материка і створило сприятливі умови (невелика глибина й тепла вода) для розвитку коралів, які перетворилися на острови і рифи.  

Завдання для учнів. (Робота з текстом підручника і картами атласу)

-Користуючись фізичною картою Австралії  та текстом підручника стор.113 з’ясуйте, які корисні копалини є на материку.(Відповіді  учнів)
        Австралія багата на різноманітні корисні копалини, особливо на руди чорних і кольорових металів, є поклади залізних, мідних, свинцевих, цинкових, уранових руд, олова, платини, золота. У областях   складчастості  є родовища фосфоритів, кухонної солі, кам'яного та бурого вугілля, нафти, природного газу.  В Австралії   видобувають напівкоштовні камені опали, які використовуються для виготовлення ювелірних виробів, а також є поклади алмазів.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

    Прийом  «Географічний крос»

  1.     Острів на півдні материка....(Тасманія)
  2.     Площа Австралії....(7.7 млн. км2 )
  3.     Крайня північна точка....(мис Йорк)
  4.     Назву Австралія запропонував...Метью Фліндерс)
  5.     Австралія повністю знаходиться в......півкулях.(Південній півкулі)
  6.     Материк посередині перетинається....(Південним тропіком)
  7.     Крайня західна точка материка... (Мис Байрон)
  8.     Вперше Австралію назвали...(Південна земля)
  9.     На півдні Австралію омиває затока....(Велика Австралійська затока)
  10. З Євразію материк з’єднаний ....(Великими Зондськими островами)
  11. На сході омивається....(Кораловим і Тасмановим морями)

V. Підсумок уроку.  Домашнє завдання.

1.Опрацювати  параграф   підручника 

2.Виконати завдання   практичної роботи 

3.Підготувати повідомлення (презентації) про водні об’єкти Австралії .

4.*Скласти кросворд з географічною номенклатурою материка.

docx
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
8 лютого
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку