Урок "Географічне положення Південної Америки. Дослідження та освоєння материка." (7 клас, конспект уроку)

Про матеріал

Повна розробка уроку з презентацією, містить цікавий додатковий матеріал з фото "Рекордсмени Південної Америки" (презентація буде завантажена додатково)

Перегляд файлу

Тема: Південна Америка, загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка

 

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення, розміри та форму материка; закріпити практичне вміння учнів складати характеристику фізико-географічного положення материка за допомогою карт атласу; поглибити знання учнів про історію відкриття та дослідження материка; розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння порівнювати, робити висновки та узагальнення; виховувати зацікавленість до вивчення даної теми і курсу географії материків та океанів.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: фізична карта Південної Америки, атласи, контурні карти, портрети дослідників материка,  підручники.

 

Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення; півкулі, меридіани, паралелі,; складові берегової лінії, площа материка, екватор, нульовий меридіан, крайні точки, дослідники.

 

Географічна номенклатура: материки: Південна Америка, Африка, Північна Америка, Антарктида; миси: Ґальїнас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Паріньяс, Горн; Карибське море; затока Ла-Плата; протоки: Маґелланова, Дрейка; острів: Вогняна Земля.

 

Хід уроку

 

 І. Організаційний момент

      Сьогодні чудовий зимовий день. Ви усміхнені. Спокійні, зосереджені і готові до нашої з вами співпраці, так чи ні??..Тому бажаю вам успіхів і натхнення.! (Учитель перевіряє наявність на партах учнів усього необхідного до уроку обладнання, готовність учнів до уроку.)

 

      Зачитується пам’ятка роботи на уроці:

 1. Будь уважним;

 2. Не бійся помилитись;

 3. Висловлюй свою думку;

 4. Слухай і чуй!

 5. Роби самостійно висновки

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 

Прийом «Бліцопитування»

 

1. Найбільша частина суші, з усіх сторін оточена водою…

2. Скільки материків є на планеті?

3. Показати їх на карті.

4.  З якими материками ми з вами уже познайомились та вивчили їх, які ці материки за розмірами?

5.  Умовні лінії на карті та глобусі, що з’єднують полюси…

6. Який меридіан поділяє земну кулю на західну та східну півкулю?

7. Як називається уявна лінія, що розділяє земну кулю на північну та південну півкулю?

8. Як визначити географічні координати?

9. Географічна широта буває…

10. Географічна довгота буває…

11. Назвіть пункти плану , за яким вивчається материк.

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Прийом «Здивую всіх» (учні слухають повідомлення та визначають, про який материк йдеться)

 

       Материк одержав назву «Новий Світ». На цьому материку блукали герої книги Жюля Верна «Діти капітана Гранта». Тут протікає найповноводніша річка світу, простягнувся найдовший гірський ланцюг, знаходиться найбільша низовина Землі, на якій розкинувся найбільший масив вічнозелених лісів. На цьому материку розташовані найвищі на Землі вулкан і водоспад, найсухіша пустеля, найменший птах, накровожерливіша риба. Це – материк, що подарував світу кукурудзу, картоплю, томати, ананаси, какао, квасолю, хінне, каучукове дерево,тютюн. Це – материк, де сусідять сучасні міста-гіганти з куточками незайманої природи.  З цим материком пов’язані слова «карнавал», «футбол», «танго».

 

      Так, це материк Південна Америка. І сьогодні із маленької та посушливої Австралії ми переносимося через океан до Південної Америки. Чи подарує нам новий материк радість відкриттів та здивувань? Х. Колумб, якого вважають першовідкривачем Нового Світу, навіть і уявити собі не міг, якого географічного «рекордсмена» він подарував світу!

 

Перегляд слайдів

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Ми починаємо дослідження материка, як завжди, зі знайомства: характеристики географічного положення та історії його дослідження і освоєння.

 

Оголошення теми та мети уроку.

 

Прошу вас працювати швидко, зібрано, дисципліновано, не забувати про час.

 

Загальні відомості про материк

Площа – 18,3 млн км2        ( На якому місці за площею? )                                    

Населення – 382,5 млн осіб

Середня висота – 580 м

Найвища точка над р. м. – г. Аконкагуа (6 960 м) (найвищі точки Африки й Австралії?)

 

Обриси Південної Америки нагадують трикутник, що простягнувся з півночі, звужуючись, на південь, від спекотних тропіків Карибського моря до засніженого і штормового острова Вогняна Земля.

 

 Прийом «Географічна  лабораторія»

 

Завдання. Завдання  і правильні відповіді – на мультимедійній дошці

 

1. За допомогою атласу визначити крайні точки материка

2.  За допомогою карт атласу визначити координати крайніх точок материка.

 

   Крайні точки Південної Америки:

 

Найпівнічніша точка    мис Галіннас

 12°25′ пн. ш. 71°35′ зх. д.

 

Найпівденніша точка    мис Фроуерд

 53°54′ пд. ш. 71°18′ зх. д.

 

Найзахідніша точка    мис Париньяс

 4°45′ пд. ш. 81°20′ зх. д.

 

Найсхідніша точка    мис Кабу-Бранку

 7°09′ пд. ш. 34°46′ зх. д

 

3.  За допомогою плану характеристики географічного положення та карт атласу     визначити особливості фізико-географічного положення материка.

  • Розташування материка щодо екватора
  • Розташування материка відносно нульового меридіана
  • Географічні пояси, в яких лежить материк
  • Океани та моря, течії, що омивають материк
  • Порізаність берегової лінії
  • Найближчі материки і шляхи сполучення з ними 

 

  1. Визначити відмінні та спільні риси географічного положення Південної Америки, Африки та Австралії.

 

Підбиття підсумків роботи . Висновки.

Материк перетинається екватором у північній широкій частині, тому на значній його території випадає багато опадів. Відносно нульового меридіана він  повністю лежить у Західній півкулі. Зі сходу материк омивають води Атлантичного, із заходу – Тихого океанів, з півночі – води внутрішнього теплого і глибокого Карибського моря. Південна Америка віддалена від решти материків. І лише з Північною Америкою вона з’єднується на півночі вузькою смужкою суходолу – Панамським перешийком. У найвужчій частині перешийку в 1914 р. було прорито Панамський канал завдовжки 81 км. Південна Америка і Північна Америка – два материки, які утворюють одну частину світу – Америку. Крайніми точками материка на півночі є мис Галлінас, на півдні – мис Фроуерд, на заході – мис Паріньяс,  на сході – мис Кабу-Бранку. Мис Горн є крайньою острівною точкою Південної Америки. Берегова лінія здебільшого рівна і порізана слабо – материк майже не має великих заток, півостровів і островів. Виключенням є тільки південно-західне узбережжя, де лежить архіпелаг Вогняна Земля, відділений від Південної Америки Магеллановою протокою, а від Антарктиди – протокою Дрейка. У 1520 р. під час плавання протокою, що пізніше буде названа його ім’ям, Фернан Магеллан побачив на березі вогні. Великий мореплавець назвав цю землю Тьєрра-дель-Фуего – Земля вогню. Чи були це вогні багать туземців або що-небудь інше, назавжди залишиться загадкою. Так з’явилася на картах назва Вогняна Земля.

 

Найбільшою затокою є Ла-Плата (в ХУІ ст. італієць Себастян Кабот вибрав для суден прекрасну стоянку в затоці, на її берегах він виміняв у туземців багато срібних прикрас, тому й затоку назвав Ла-Плата – срібло). Поблизу південно-східного узбережжя материка розташовані Фолклендські (Мальвінські) острови.

 

 Практична робота

 

Виконайте наступне:

1. На контурній карті позначте і підпишіть назви крайніх точок Південної Америки.

2. Підпишіть Карибське море; затоку Ла-Плата; протоки – Магелланову, Дрейка, Панамський канал; острови – Вогняна Земля, Фолклендські.

 

Історія відкриття та дослідження Південної Америки. Розповідь учителя

 

Проблемне питання: Чому дата відкриття материка Південна Америка для більшості місцевого населення не є святом?

 

     Як ви вже знаєте, відкриття Америки пов’язане з плаваннями Христофора Колумба у пошуках морського шляху до Індії. У 1492 р. три каравели „Санта-Марія”, „Нінья” і „Пінта” відчалили від берегів Іспанії і взяли курс на захід. Протягом місяця мореплавці перетинали Атлантичний океан і нарешті вперше побачили  землю. Нею виявилися Великі Антильські і Багамські острови. Х. Колумб, впевнений, що потрапив до Азії, назвав їх Вест-Індією (Західною Індією). Після першої експедиції були ще три, і до останніх своїх днів він був переконаний, що дістався західним шляхом до Індії. Під час першого і другого плавання Колумб побував лише на островах Карибського моря і тільки під час третього, у 1498 р., висадився на берег Південної Америки навпроти острова Тринідад.

 

На початку ХVІ ст. в плаваннях до берегів Америки брав участь італієць Америго Веспуччі. Він описав відкриті землі, які  постали різко відмінними від Європи своїми природою, народами і культурою, і дійшов висновку, що Колумб досягнув не Індії, а невідомого великого нового суходолу – Нового Світу. На картах цей суходіл стали називати Земля Америго – Америка. Називати нові материки Америкою на честь Америго Веспуччі запропонував  німецький учений Мартін Вальдземюллер. В опублікованій  у 1507 р. ним книжці «Вступ у космографію. Новий Світ і нові країни, відкриті Америго Веспуччі з Флоренції і чотири його плавання», він писав: «… я не бачу, чому, хто і по якому праву міг би заборонити назвати цю частину світу Америго або Америкою». Спочатку так позначали Південну Америку, а пізніше назва поширилася і на Північну. Натомість ім'я Колумба увіковічили в назві лише однієї країни Південної Америки і то тільки в ХІХ ст.

 

Відкриття Америки стало великим географічним відкриттям. Проте воно було затьмарене колонізацією, що слідувала за ним. Слідом за Колумбом у пошуках нових земель і багатств з Європи рушили конкістадори (в перекладі з іспанської це слово означає завойовники).

Їх походи супроводжувалися винищенням і поневоленням народів Південної Америки, спустошенням і пограбуванням земель. У ході колонізації материка відбувалося й географічне вивчення нових земель – були відкриті та нанесені на карту узбережжя, здійсненні перші переходи суходолом.

 

На рубежі ХУІІІ–ХІХ ст. здійснив експедицію в Південну Америку німецький учений Александр Гумбольдт.

 Метою його подорожей було вивчення природи і населення материка. Він описав природу, створив першу геологічну карту материка, зібрав гербарій з 12 тис. рослин. Але найголовніша заслуга полягала в тому, що А. Гумбольдт намагався пояснити явища, зрозуміти існуючі між ними зв’язки. Близько 20 років він опрацьовував матеріали своїх мандрівок.  Результатом його досліджень стала 30-томна праця «Мандрівки тропічними областями Нового Світу, здійснені в 1799–1804 рр.». Наукове значення цієї праці виявилося таким значним, що Гумбольдта стали називати «другим Колумбом», а його дослідження – «другим відкриттям Америки».

 

Російський ботанік Микола Вавилов у 1932–1933 рр. під час своїх експедицій встановив походження деяких культурних рослин, батьківщиною яких виявилася Південна Америка.

Як було відкрито Південну Америку? Сухопутні шляхи до Індії були блоковані арабами. Тому європейці були змушені шукати морські шляхи до держави, де можна було придбати перець, корицю, гвоздику, мускатний горіх, які високо цінувалися в середньовічній Європі, інколи на вагу золота. Христофор Колумб вірив у кулястість Землі, тому вирішив прямувати до Індії у зворотньому напрямку — через Атлантичний океан. 12 жовтня 1492 році моряки побачили землю, це був острівець з групи Багамських островів, Колумб назвав його Сальвадор («святий спаситель»). Відкривши Кубу, Колумб вирішив, що це східна околиця Азії. Офіційною датою відкриття Америки вважається саме 12 жовтня 1492 року.

 

Відповідь на проблемне запитання. Метод «ПРЕС» (я вважаю, що… , тому що…, наприклад…, отже…)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

«Перевір себе»

 

1. Площа материка складає …

1) 16 млн км2

2) 28 млн км2

3) 18,3 млн км2

4) 9,5 млн км2

 

2. Материк лежить відносно нульового меридіана…

1) у східній півкулі

2) у західній півкулі

3) у східній і західній півкулях

 

3. Більша частина материка відносно екватора лежить у …

1) північній півкулі

2) південній півкулі

 

4. Найвища точка над рівнем моря …

1) г.Кіліманджаро

2) г. Аконкагуа

3) г. Джомолунгма

 

5. Найбільшою затокою є …

1) Гвінейська

2) Ла- Плата

3) Мексиканська

 

6. Частина світу Америка була відкрита …

1) у 1492 році

2) у 1498 році

3) у 1507 році

 

7. Найвизначнішими були дослідження Південною Америки О. Г… .

 

Прийом « Вірю – не вірю» (запитання для кожного учня)

 

 1. Материк Південна Америка є найменшим ----не вірю

 2. Материк омивається двома  океанами ----- вірю

 3. На материку розташований найвищий водоспад Землі та найповноводніша річка ----вірю

 4. На материку не має високих гір --- не вірю

 5. Америку відкрив Америго Веспуччі --- не вірю

 6. Материк перетинається екватором посередині --- не вірю.

 7. Материк лежить у західній півкулі – вірю

 

VI. Підсумок уроку

 

Прийом «П’ять речень» (вчитель ставить допоміжні запитання, учні роблять висновки)

 

1.  Материк Північна Америка розташований у Західній та переважно Південній півкулях, має значну протяжність з півночі на південь.

 

2.  Першими європейцями у Південній Америці були портуґальці та іспанці, які перетворили материк на колоніальні володіння.

 

3.  Відкрив материк Х. Колумб, назву отримав від імені Амеріго Веспуччі

 

4.   Значний внесок у дослідження зробили О. Гумбольдт та М. Вавілов.

 

5.  Перші відкриття йшли з метою розширення колоніальних володінь, з

 пограбуванням і винищенням місцевого населення; тільки з 1799 року

 почалися справжні наукові дослідження материка окремими вченими.

 

Гадаю, що сьогоднішній урок дійсно розпочав екскурс у прекрасну Південну Америку, ми з вами дослідили особливості фізико географічного положення материка,  історію її відкриття, почали знайомство з цим материком, яке ще продовжимо на наступних наших уроках.

 

 

VII. Домашнє завдання

  1.  Опрацювати параграф.
  2. Прийом «Що? Де? Коли? Як? Чому?» (Підготувати п’ять запитань  по темі, які розпочинаються цими словами)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Грибан Валентина Францівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2018
Переглядів
18730
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку