Австралія.Географічне положення материка

Про матеріал

Тема: Австралія. Географічне положення та історія дослідження материка.

Мета: дати загальний огляд материка Австралія за типовим пла­ном, виділивши його особливості; розвивати географічне мислення, вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; сформувати уявлення проперіоди дослідження материка; закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок; розвивати творчу уяву; сформувати пізнавальний інтерес та зацікавленість до предмету; використовуючи електронний атлас, переглянути карти й фото Ав­стралії.

Обладнання: фізична карта Австралії; атласи; портрети Дж.Кука, Абеля Тасмана малюнки герба та прапора Ав­стралії, презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок-подорож),

Перегляд файлу

Тема: Австралія. Географічне положення та  історія  дослідження материка.

 Мета: дати загальний огляд материка Австралія за типовим пла­ном, виділивши його особливості; розвивати географічне мислення, вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; сформувати уявлення про  періоди дослідження материка; закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок; розвивати творчу уяву; сформувати пізнавальний інтерес та зацікавленість до предмету; використовуючи електронний атлас, переглянути карти й фото Ав­стралії.

Обладнання: фізична карта Австралії; атласи; портрети Дж.Кука, Абеля Тасмана малюнки герба та прапора Ав­стралії, презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок-подорож),

                                                  ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент 

Учитель.   СЛАЙД  1

     Доброго дня учні!Сідайте!  Рада вас бачити. Хорошого настрою  та бути активними на уроці! Використовуючи метод «Чарівна ручка» запишемо побажання на урок один одному.(Зачитують).

Отже  визначилися з настроєм  і побажаннями  і я сподіваюся,що вони протягом уроку здійсняться.

II.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Учитель. На попередніх уроках ми мандрували з вами  дивовижним  і загадковим материком , улюбленицею сонця – Африкою .

«…Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати» - говорив Пржевальський . І щоб переконатися в справедливості цих слів сьогоднішній урок є продовженням попередніх наших мандрівок .

З чого починається будь яка мандрівка ? (відповіді)

Нашу мандрівку почнемо зі збору рюкзака. Нам потрібно зібрати до рюкзака необхідні речі в нашому випадку це наші знання. Від наповнення рюкзака знанями ми зможемо  помандрувати далі відкриваючи для себе наступний материк .

Зараз наповнимо його знаннями про Африку . Ця дивовижна і цікава Африка .

Яка ж вона насправді ?

1. Бліц турнір «Хто такий ? Що таке?» СЛАЙД 2 

1. Наміб - пустеля

 2. Чад – озеро

 3.Гондвана – давній материк

 4. Баобаб –дерево

 5. Туареги – народ

 6. Вікторія-регія – рослина 

 7.Серири- глинисті пустелі

 8.Оранжева - річка

 9.Стенлі- дослідник,водоспад

 10.Рас-Енгела-крайня північна точка

 11.Ньяса- озеро

 12.Пігмеї- найнижчі люди

 13.Ваді- пересохлі русла

 14.Египет-країна на пн.Африки

 15.Гілея-вологі екваторіальні ліси

 16.Юнкер- дослідник

 17.Альмаді-крайня зх. Точка

 18.Калахарі – пустеля

 19.Ерги- піщані пустелі

 20.Самум-сухі вітри пустель

 

Із завданням впоралися і наповнили рюкзак.

2.Картографічний ланцюжок»Навколо Африки за 2 хв.»СЛАЙД 3

Пройти навколо Африки за 2 хв.не обминаючи жодного географічного об’єкту,що позначені цифрами на карті.

 

Отже ви зрозуміли добре знаючи карту ми зможемо помандрувати в любий куточок нашої планети. 

Ми пригадали Африку,наповнили рюкзак знаннями і відправляємося в подорож до іншого материка , і ця подорож буде тривати 4 уроки.

3.Лист-плутанина «Незнайки»

Зачитую лист потрібно виправити помилки.

     Добрий день учні !

Африка – це материк , що знаходиться в Пн. Півкулі , і майже посередині перетинається нульовим меридіаном . Це найбільший материк і його площа становить 30.3 мл.км.2. На цьому материку до мене побували: Колумб , Кук , Лівінгстон , Стенлі.

Материк на пн. омивається Середземним морем , на сх. Тихим океаном , на пн. сх. Жовтим морем .

На материку протікає найдовша  світу річка  Ніл 5895м , на  материку найбільше озеро Танганьїка, найбільша пустеля Сахара ,  а також Аравійська . Знаходиться водоспад Вікторія на річці Лімпопо . Найповноводніша річка Конго . Найбільша вершина на материку вершина Кіліманджаро , висотою 6671м.. Клімат в Африці жаркий . На екваторі  t +24С влітку та зимою . Багатство рослинності в пустелях зосереджено в оазисах. У вологих екваторіальних лісах ростуть рослини ярусами, серед тварин переважають ящірки, змії, скорпіони.У пустелях водиться муха це-це .

У цілому материк дуже красивий і я пропоную поїхати до ного. 

Ваш Незнайка.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

«Проблемне питання»

Щоб подолати шлях до материка, який ми будемо вивчати сьогодні, мандрівнику 100-200років тому потрібно було б від 7місяців до одного року. В наш час це займе      всього  близько 40 годин.


- А який материк ми будемо вивчати ви дізнаєтеся, якщо виконаєте завдання:
(зачитування уривку з твору „Френсіс Чичестер – вояж мира”)
„ 28 серпня 1966р. із бухти  Плімута (Великобританія) вийшла у відкритий океан яхта „Джіпс Мот ІV”, якою управляв Френсіс Чичестер. Через деякий час, обігнувши мис Горн, яхта вийшла  в район 40-х широт  Індійського  океану, а 12 грудня о 16год45хв її зустріли в пункті, географічні координати якого 36пд.ш.,151сх.д.
- Як називається цей пункт і на якому материку він знаходиться?
(Сідней.Австралія).

 

СЛАЙД 4


Отже  тема сьогоднішнього уроку Австралія - найменший  материк Землі . Історія відкриття та дослідження материка.

Мета  наша на уроці скласти характеристику географічного положення відповідно до плану та встановити особливості г.п.,вивчити географічну номенклатуру берегової лінії,дізнатися про відкриття та історію дослідження материка.

(Запису зошиті)

Учитель. Отже, Австралія. Як тільки не називали цей мате­рик — «країна кенгуру», «музей живих копалин», «країна-притулок», «п'ятий континент»... Саме про Австралію так неординарно писала  СЛАЙД 5

Г. Усова.

Вона розміщується десь під нами,

Там, мабуть, ходять догори ногами,

Навиворіт там вивернутий рік, 

І квітнуть там у жовтні всі сади,

У січні, а не в червні — літо,

Течуть там ріки без води

(І десь в пустелі пропадають),

А кішкам в їжу достаються лиш гади.

Народжують звіряток із яєць.

Собаки ж гавкать там не вміють

Дерева лізуть із кори,

А з кроликами, що погризли все,

Боротись більше вже не сміють!

 CЛАЙД  6

Жуль Верн говорив про материк «А я клянуся вам ,що цей край найцікавіший на всій Земній кулі. Найвигадливіша,  найнелогічніша країна з усіх,що коли  небудь існувала.

І дійсно ці слова справедливі для Австралії

Австралія - найменший материк Землі.Площа=7.7 млн.км2 . Австралія також найсухіший материк світу.40% її площі займають пустелі, хоча й незвичайні. Крізь їх колючі зарості слід продиратися з сокирою. Австралію інколи називають «материк навпаки». І дійсно, багато чого на цьому материку прямо протилежне тому, що вважається звичайним для європейців, у тому числі й для нас — українців. Коли в Україні зима — в Австралії літо. Коли в Києві 10 год. ,в Канберрі (столиці Австралії ) -18 год. Для українців зрозуміло: чим далі рухатись на північ, тим ставатиме холодніше, для австралійців рух на північ — жаркіше.

Материк таємниць і несподіванок. Не всі дерева Австралії дають тінь. Тварини, які мешкають на материку, вирощують своїх дитин­чат у сумках, окремі ссавці відкладають яйця, а вигодовують малят молоком. Континент, де «найстрашніший звір» — кролик, а серед птахів — звичайний горобець.

Отож, почнемо мандрівку загадковим «материком навпаки». Але спочатку здійснимо «подорож у слово»(ст. 110 зачитати)

Зверніть увагу! На ваших партах лежить  план  вивчення материка (зачитайте).

? Скажіть будь ласка чому вивчення будь-якого  г.о. доцільно починати з географічного положення?(Саме ф.г.п. визначає природні умови материка ,а саме клімат,рослинний і тваринний світ).

 

 

?Пригадайте !!! Що таке географічне положення?

(Фізико-географічне положення материка-це розміщення материка на Земній кулі відносно екватора,о меридіану,морів ,океанів інших материків та географічних об’єктів.)

IV. Вивчення нового матеріалу

   1.Фізико-географічне положення материка  СЛАЙД  7

 

         Унікальність природи Австраліі пов’язана з особливостями її фізико-географічного положення.

?Давайте зясуємо як Австралія розташована відносно екватора та 0 меридіану?

Учні роблять висновки(Відносно екватора знаходиться повністю в пд. Півкулі;

Відносно початкового меридіана Австралія цілком лежить у Східній півкулі.)

? Яка ще лінія перетинає материк?(Лінія південного тропіка)

Учитель.Так посередині Австралію перетинає Пд.Тропік і вона  майже вся лежить у тропічних широтах Пд .півкулі. Оскільки більша частина Австралії розташована в спекотному і сухому тропічному кліматичному поясі, вона є най посушливішим материком Земної кулі.

?Поясніть чому не збігаються пори року в Австралії та Україні?

Розташування Австралії у Пд.півкулі  пояснюється те,що на її території «усе навпаки» у порівнянні з нашою північною півкулею. У січні тут середина літа і панує спека, а у липні-зима, хоча й дуже тепла.

?За фізичною картою Австралії визначте,які океани та моря омивають береги Австралії? Береги Австралії омивають води: на заході — Індійського океану, на сході — Коралового і Тасманового морів, Тихого океану,на півночі омиває Арафурське море.

Учитель.Води цих морів теплі, що сприяють розвитку коралів.Так у Кораловому морі простягається найбільша коралова споруда світу Великий бар’єрний Риф.

(Випереджувальне завдання  Інформація про даний г.о.)СЛАЙД 8,9,10,11,12,13,14,15

Продовжуємо далі….

?За фізичною картою Австралії визначте ,які теплі та холодні океанічні течії знаходяться біля материка?

    (Холодні-Зх вітрів,Зх.Австралійська Теплі-Пд Пасатна,Сх.Австралійська)

        ?Пригадайте який вплив мають течії на природу материка?(відповіді учнів)

Правильно!

Учитель.  Холодні течії в Індійському океані Зх.Вітрів,  Зх.Австралійська формують посушливий клімат  південного і західного узбереж материка. Тому Велика пустеля Вікторія та Велика Піщана підходять до самого берега океану. Тепла Східно-Австралійська течія в Тихому океані обумовлює вологу погоду східних берегів материка.

 

?Яка берегова лінія материка?

Берегова  лінія Австралії порізана слабо.Великих заток лише 2 Карпентарія,Велика Австралійська.Протоки на півночі материка Торресова на пд. Бассова.Далеко в море вдається п-ів Кейп-Йорк,найбільшими о-вами є острів Тасманія на півдні материка,Нова Гвінея, Нова Зеландія.Вони всі материкового походження.

?Порівняйте розташування Австралії до інших материків?

( Австралія віддалена від інших материків, а з Євразією її з'єднує тільки «міст» Великих Зондських островів.)

Учитель.Цим і пояснюється неповторність природних умов Австралії,зокрема унікальним рслинним і тваринним світом.(Переглянемо пізніше).

Учитель. Характеристика географічного  положення  була б неповною без крайніх точок та географічних координат.І тому зараз  послухаємо казку і визначимо крайні точки. СЛАЙД 16

У далекому південному царстві Австралія жив цар, який мав чотирьох синів, які не дружили з географією. А як стали вони на поріг, то вирішив батько їх оженити. Наказав зробити самостріли й вистрелити. Куди потрапить стріла, то там і буде наречена. Через декілька днів на світанку піднялись сини на високі стіни палацу, що стояв неподалік від озера Ейр.

Вистрелив перший син на північ та пішов щастя шукати. Ішов пустелями і нарешті потрапив у савану, де ліг відпочити під пляшковим деревом. А тут з’явився чарівник і каже: «Бачу, що ти втомився і сил не маєш. Я дам тобі еліксир здоров’я, якщо ти назвеш  площу Австралії  і назвеш її місце серед інших материків». Задумався хлопець. Може, підкажемо йому? Учні підказали, і царевич незабаром був у палаці нареченої на м. Йорк — це крайня північна точка Австралії (учні наносять на контурну карту).СЛАЙД  16.

Другий син стрілу на південь пустив. Пішов щастя шукати. Йшов скребами важко прохідними, дійшов до річки могутньої Муррей ,а з неї виходить водяний цар і говорить: «Я допоможу тобі через річку переправиться, якщо ти назвеш в яких півкулях знаходиться Австралія». Зажурився царевич. Ну як же нам йому не допомогти? Учні дають відповідь, і царевич раптом опинився в палаці нареченої на м. Південно-Східному — крайній південній точці Австралії (учні наносять цю точку на контурну карту).СЛАЙД 16.

Третій син стрілу на захід пустив. Але шлях через пустелю був занадто важким. Не зміг подолати його царевич, втомився і заснув. I сниться йому сон дивний... Красуня молода говорить: «Знаю, що ти втомився, знаю, що важко тобі, але як скажеш, який материк на Землі найсухіший, і чому то відразу опинишся у своєї нареченої». Навіть уві сні не зміг відповісти царевич. Допоможемо царевичу? (Учні дають відповідь, а на контурну карту наносять крайню західну точку Австралії м. Стіп-Пойнт ) СЛАЙД  16

Найменший син стрілу на схід пустив. Ішов травами густими, горами високими і вже побачив палац нареченої, що височів на м. Байрон, а тут де не візьмись її брат, який промовив: «Не пущу я тебе до сестри, якщо ти не назвеш всі моря і океани , затоки протоки, які омивають материк  Австралію» Засумував царевич. Допоможемо? (Учні працюють з атласом, а на контурну карту наносять м. Байрон — крайню східну точку материка).СЛАЙД  16.От і казці кінець, а хто слухав — молодець!

 

? До крайніх точок підібрати координати?

Пн.— м. Йорк — 10° пд. ш., 142° сх. д.

Пд.— м. Південно-Східний -39° пд. ш., 147° сх. д.

Сх.— м. Байрон — 29° пд. ш. 153° сх. д.

Зх.— м. Стіп-Пойнт — 26° пд. ш., 113° сх. д.

 

?Зараз завдання  визначити протяжність материка в 0 та км. За меридіаном 142 сх.д;та за паралеллю 26 пд.ш.

39 пд.ш-10 пд.ш=29

29х111км=3219 км.(за меридіаном) СЛАЙД  16

153 сх.д.-113 сх.д.=40

40х111 км=4440 км(за паралеллю) СЛАЙД   16

2.Історія дослідження та відкриття материка. СЛАЙД 17

 Унаслідок своєї віддаленості від Європи Австралія була відкрита європейцями пізніше за всі обжиті материки. Виділяють 4 етапи  дослідження материка.

Саме як досліджували материк нам було дано на випереджувальне завдання зараз послухаємо уважно. СЛАЙД  18, 19

Вперше її північні береги побачив іспанський мореплавець Луїс Торрес. У середині XVII ст. голландець А. Тасман описав і склав карту західних берегів Австра­лії. У 1770 р. Дж. Кук удруге відкрив материк і оголосив Австралію колонією Великої Британії.

?З поданої таблиці скласти в геохронологічному порядку  «Дерево дослідження»? СЛАЙД 20

(Учні зачитують)

РОКИ

ДОСЛІДНИК

               ВІДКРИТТЯ

1642-1644рр.

3

Абель Тасман

Північно-західне і Північне  узбережжя материка,

острів Тасманія (Вандименова Земля)

1798р.

 5

Д. Басс

Бассова   протока, яка відокремлює материк від 

острова  Тасманія.

1605р.   

 1

Віллем Янсзон

Північні береги Австралії

1770р.

 4

Джеймс Кук

Східне узбережжя  Австралії

1870-1883рр

8.

М.М.Миклухо-Маклай

Острів Нова Гвінея, півострів Малакка, Мікронезія

та Меланезія.

1606р.

2

Торрес

Протока між Новою Гвінеєю та Австралією

(Торресова  протока)

1803-1806рр.

7

І.Ф. Крузенштерн, Ю.Ф. Лисянський

Експедиції  в Тихому океані.

1797-1803рр.

6

М. Фліндерс

Дослідив Великий Барєрний Риф

 

Учитель.Зараз зробимо висновки  з вивченої  теми. СЛАЙД 21

V. Закріплення  нових знань та вмінь учнів

          «Географічний крос» СЛАЙД  22

  1. Площа Австралії – (7.7 млн.км.)
  2.     Крайня пн.. точка - (м. Йорк)
  3. Назву Австралія запропонував  - (Метью Пліндерс)
  4. Австралія повністю знаходиться в півкулях – (пд.. сх.)
  5. Материк посередині перетинається  - (пд.. тропіком)
  6. Крайня сх.. точка – (м. Байрон)
  7. Першим побував на материку – (В. Янцзон)
  8. Підійшов до Австралії з пд.. і встановив що це материк  - (Абел Тасман)
  9. Австралію омивають океани – (Індійський , Тихий)
  10. На півночі і на півдні Австралію омивають затоки – (Карпентарія , Велика Австралійська)

              11. Відкриття материка належить – (Д. Куку)

              12.  Острів на пд. Материка – (Тасманія)

VІ. Підсумок уроку

Протягом  уроку ми зібрали величезний багаж знань і поклали у рюкзак  адже він нам знадобиться  для подальших подорожей на наступних уроках.А щоб вас зацікавити зараз пропоную переглянути презентацію визначних місць Австралії та унікальний органічний світ материка.СЛАЙД 23-51

VIІ. Домашнє завдання

        Параграф 23.В Виконати практичну роботу№8

  • Опрацювати матеріали опорного конспекту, що складено під час уроку.

 

1

 

docx
Додано
11 січня 2018
Переглядів
11337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку