Урок "Географічне положення Північної Америки. Історія відкриття та освоєння".

Про матеріал

Я створила розробку уроку з метою сформувати знання про особливості фізико-географічного положення (ФГП) Північної Америки, виявити його вплив на природу материка, навчитися порівнювати ФГП Північної та Південної Америки, систематизувати знання про відкриття і ознайомитися з історією дослідження; удосконалювати навички роботи з географічною картою, виховувати прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, розвивати цікавість до подорожей, відкриттів.

Перегляд файлу

Тема уроку: Географічне положення Північної Америки. Історія відкриття та освоєння

Мета: сформувати знання про особливості фізико-географічного положення (ФГП) Північної Америки, виявити його вплив на природу материка, навчитися порівнювати ФГП Північної та Південної Америки, систематизувати знання про відкриття і ознайомитися з історією дослідження; удосконалювати навички роботи з географічною картою; виховувати прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, розвивати цікавість до подорожей, відкриттів.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Північної Америки, атлас, підручник, краєвиди Північної Америки, відеофрагмент, портрети дослідників материка, роздатковий матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф уроку: «І постає навіч країна Фенімора Купера та Майн Ріда…» (Володимир Маяковський)

Хід уроку

І. Організація роботи

Перевірка підготовки учнів до уроку, організація уваги

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку

Прийоми роботи: вступне слово вчителя, перегляд відеосюжету з фільму «Природа Америки».

 Північна Америка – материк Західної півкулі, який разом із Південною Америкою утворює єдину частину світу. Є тут і великі рівнини, і вкриті багаторічними льодами величні гори, бідні органічним світом арктичні пустелі та вічнозелені вологі ліси, високотравні степи – прерії і жаркі пустелі.

Намріявся далекий дивний край,

Де пам'ять береже чарівність прерій.

Сучасних плес веселий сонцеграй

Неначе в казку відкриває двері.

В тій казці – спека спраглих плоскогірь,

І царство кактусів, маленьких та великих,

Хребти забілених снігами гір

І водоспаду богатирські крики.

Тут урвища каньйонів гордих рік

Нагадують величні стіни храмів,

Тут лихоманки золотої вік

Висвітлював серед пришельців хамів.

Тут ірокез, гурон і ескімос

Проходили життя дітьми природи,

Хоч шаленіючий на півночі мороз

До глибини скував гірські породи.

Сюди з усього світу ринув люд,

Щоб край чужий Вітчизною назвати,

Дорожче золота тут цінять творчий труд,

Якому хмарочоси піднімати.

                                                      С. Пальчевський

 У географічних назвах Північної Америки нерідко трапляється слово «великий»: Великі озера, Великі рівнини, Великий каньйон, Велике Солоне озеро тощо. І справді, ці назви не випадкові – на просторах цього третього за розмірами материка світу розташовано безліч унікальних природних обєктів, що не мають собі подібних у світі. Тут знаходиться знаменитий Ніагарський водоспад, найбільша у світі карстова печера – Мамонтова, найбільша акваторія прісної води на Землі – система Великих озер, а в першому у світі Єллоустонському національному парку – найбільша на Землі кількість діючих гейзерів. Тут розташовані великі країни світу – Сполучені Штати Америки і Канада, відомі високим рівнем економічного розвитку. 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Прийом роботи: «Географічний крос»

  • Які материки ви вже вивчили?
  • Пригадайте план характеристики материка.
  • Пригадайте план характеристики географічного положення.
  • Чому важливо правильно визначити географічне положення материка?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Фізико-географічне положення

Прийоми роботи: картографічний практикум, міжпредметні звязки, робота в парах, «географічна рулетка» (у ході визначення ФГП розгортається план його характеристики).

  1. Записати у робочий зошит площу материка, порівняти з розмірами інших континентів.
  2. Визначити положення на градусній сітці.
  3. Виписати крайні точки, визначити їх географічні координати.

Учні записують у зишит:

Північна точка – м. Мерчісон (73º пн. ш.; 95º зх. д.)

Південна – м. Марято  (8º пн. ш.; 81º зх. д.)

Західна – м. Принца Уельського (66º пн. ш.; 168º зх. д.)

Східна точка – м. Сент-Чарльз (53º пн. ш.; 56º зх. д.)

  1. Розрахувати протяжність материка по 100º зх. д. (68º пн. ш. - 17º пн. ш. = 51º;

51º * 111 км = 5661 км).

  1. Розрахувати протяжність материка по 40º пн. ш. (1º = 85,4 км) (124º зх. д. - 74º зх. д. = 50º; 50º * 85,4 км = 4270 км).
  2. Визначити розташування континенту в географічних поясах.
  3. Охарактеризувати берегову лінію. Прийом «Займи позицію».

Розчленованість берегової лінії – добре це чи погано?

Прийоми та форми роботи: створення асоціативної карти, «Не розірви ланцюжок». Робота в парах.

  1. Визначити місце розташування материка щодо інших географічних об’єктів (материків, океанів, морів, заток, проток, течій, островів).

Учні працюють з атласами і настінною картою. Парі учнів учитель дає смужку паперу з підписом географічного об’єкта, учні визначають його розташування і прикріплюють до настінної карти (роблять це швидко, по черзі). Також кожен учень позначає ці географічні обєкти на своїй контурній карті.

Прийом «Дивуй всіх», доповнення вчителя.

Топоніміка географічних об’єктів

Острів Гренландія – «зелена земля» (назвали вікінги: влітку південні прибережні частини острова вкриті зеленими луками). Острів Ньюфаундленд – «нова відкрита земля».

Півостови: Лабрадор – «землероб», Флорида – «квітучий», Каліфорнія – «гаряче гроно», Юкатан – «не розумію», Аляска – «китове місце».

 Мексиканську затоку місцеві жителі називають «гаряча сковорода», Гудзонову – «мішок з льодом». Чи погоджуєтеся ви з ними?

Історія відкриття та дослідження

Евристична бесіда. Відомий дослідник А. Гумбольдт сказав: «Що стосується імені великого континенту, то воно становить памятник людської несправедливості».

  • Що мав на увазі великий географ?
  • Хто є першовідкривачами Нового світу?
  • Поясніть походження назви «Америка».

Прийом роботи: випереджувальні завдання, складання таблиці, демонстрація портретів дослідників.

 Окремі учні виступають з повідомленнями про відкриття і дослідження Джона Кабота, Жака Картьє, Олександра Маккензі, Генрі Гудзона, Вітуса Беринга. Учитель доповнює виступи виступи учнів. Учні заповнюють таблицю в зошитах, користуючись роздатковим матеріалом «Відкриття та дослідження Північної Америки».

Час досліджень

Дослідники

Результати

982 р.

Загін норманнів  під керівництвом Ейріка Рауді

Перетнув Атлантичний океан та досяг о. Гренландія

995 р.

Загін норманнів  під керівництвом Л. Еріксона

Досяг п-ва Лабрадор, заснував перше європейське поселення

1492-1504 рр.

Чотири плавання експедиції  Х. Колумба

Відкрили о-ви та п-ви Карибського моря. Мандрували вздовж південно-східних берегів Північної Америки

1497 р.

Експедиція Дж. Кабота

Дослідила східний берег материка від о-ва Ньюфаундленд до п-ва Флорида

1519 р.

Військова експедиція під командуванням Е. Кортеса

Завоювала південну частину материка

1534-1535 рр.

Французька експедиція Ж. Картьє

Досліджувала річку Св. Лаврентія

1587 р.

Експедиція Дж. Дейвіса

Досліджувала північну частину материка

1608 р.

Француз С. Шамплен

Заснував першу колонію французів у Квебеку. Першим досяг озера Гурон

1607-1611 рр.

Експедиція під керівництвом Г. Гудзона

Здійснили чотири плавання в арктичних морях. Досліджувала узбережжя затоки (що пізніше була названа Гудзоновою)

1732 р.

Експедиція під керівництвом

І. Федорова та М. Гвоздєва

Досліджувала північно-західні береги Північної Америки

1733-1743 рр.

Велика Північна експедиція під керівництвом В. Беринга

Відкрила та нанесла на карту західне узбережжя материка

1780 р.

Експедиція О. Маккензі

Відкрила та дослідила річку (названу пізніше річкою Маккензі). Перетнула Скелясті гори та вийшла до Тихого океану.

1804-1806 рр.

Англійська експедиція В. Льюїса та М. Кларка

Нанесла на карту та описала природу материка вздовж берегів річок Міссурі та Колумбія

Початок ХХ ст.

Норвезький дослідник Р. Амундсен

Встановив географічне положення Північного магнітного полюса Землі, дослідив північне узбережжя материка

Прийом «Картографічний практикум».

 Завдання. На фізичній карті Північної Америки знайти географічні об’єкти, названі іменами згаданих дослідників.

V. Узагальнення і систематизація знань

Творчі завдання:

  • Про яке море йдеться?

«Є на землі така ділянка океану, яка називається географами морем, але де немає суходолу навіть на окраїнах – море безбережне, але не безмежне. Межами його є морські течії північної частини Атлантичного океану. Колумб назвав його «травянистим» під час свого першого плавання». (Саргасове море)

  • Про який острів біля берегів Північної Америки йдеться?

«Лежить острів широченний. Хвалиться, що він зелений. А в самого – лід на спині, то ж від холоду аж синій». (О. Гренландія)

 Порівняти географічне положення Північної та Південної Америки. Результати записати у вигляді таблиці.

План характеристики географічного положення

Північна Америка

Південна Америка

 

     VI. Підсумки уроку

     Прийом «Незакінчене речення»

     Учні закінчують речення, розпочате вчителем: «Сьогодні на уроці я ознайомився з … (учні називають географічні об’єкти ФГП Північної Америки, прізвища дослідників)».

 «Сьогодні на уроці я навчився … (порівнювати ФГП Північної і Південної Америки, визначати особливості берегової лінії)».

 «Сьогодні на уроці я зрозумів, що … (Північна Америка розташована і північній і західній півкулях, континент витягнутий з півночі на південь, розширений у помірних широтах, берегова лінія дуже порізана, активне освоєння материка почалося тільки після відкриття Х. Колумбом)».

VII. Домашнє завдання

  • Опрацювати параграф 32 у підручнику.
  • Дати відповіді на запитання на стор. 164.
  • Вивчити розташування обєктів фізико-географічного положення за картою.
  • Творче завдання: скласти опис уявної подорожі навколо Північної Америки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослідники Північної Америки

 

 

Вітус Беринг

Жак Картьє

Джон Кабот

 

Рослинний і тваринний світ Північної Америки

 

 

 

 

 

Краєвиди Північної Америки

 

docx
Додав(-ла)
Петруха Надія
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
13975
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку