Я створила розробку уроку з метою сформувати знання про особливості фізико-географічного положення (ФГП) Північної Америки, виявити його вплив на природу материка, навчитися порівнювати ФГП Північної та Південної Америки, систематизувати знання про відкриття і ознайомитися з історією дослідження; удосконалювати навички роботи з географічною картою, виховувати прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, розвивати цікавість до подорожей, відкриттів.
Тема уроку: Географічне положення Північної Америки. Історія відкриття та освоєння
Мета: сформувати знання про особливості фізико-географічного положення (ФГП) Північної Америки, виявити його вплив на природу материка, навчитися порівнювати ФГП Північної та Південної Америки, систематизувати знання про відкриття і ознайомитися з історією дослідження; удосконалювати навички роботи з географічною картою; виховувати прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, розвивати цікавість до подорожей, відкриттів.
Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Північної Америки, атлас, підручник, краєвиди Північної Америки, відеофрагмент, портрети дослідників материка, роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Епіграф уроку: «І постає навіч країна Фенімора Купера та Майн Ріда…» (Володимир Маяковський)
Хід уроку
І. Організація роботи
Перевірка підготовки учнів до уроку, організація уваги
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку
Прийоми роботи: вступне слово вчителя, перегляд відеосюжету з фільму «Природа Америки».
Північна Америка – материк Західної півкулі, який разом із Південною Америкою утворює єдину частину світу. Є тут і великі рівнини, і вкриті багаторічними льодами величні гори, бідні органічним світом арктичні пустелі та вічнозелені вологі ліси, високотравні степи – прерії і жаркі пустелі.
Намріявся далекий дивний край,
Де пам'ять береже чарівність прерій.
Сучасних плес веселий сонцеграй
Неначе в казку відкриває двері.
В тій казці – спека спраглих плоскогірь,
І царство кактусів, маленьких та великих,
Хребти забілених снігами гір
І водоспаду богатирські крики.
Тут урвища каньйонів гордих рік
Нагадують величні стіни храмів,
Тут лихоманки золотої вік
Висвітлював серед пришельців хамів.
Тут ірокез, гурон і ескімос
Проходили життя дітьми природи,
Хоч шаленіючий на півночі мороз
До глибини скував гірські породи.
Сюди з усього світу ринув люд,
Щоб край чужий Вітчизною назвати,
Дорожче золота тут цінять творчий труд,
Якому хмарочоси піднімати.
С. Пальчевський
У географічних назвах Північної Америки нерідко трапляється слово «великий»: Великі озера, Великі рівнини, Великий каньйон, Велике Солоне озеро тощо. І справді, ці назви не випадкові – на просторах цього третього за розмірами материка світу розташовано безліч унікальних природних об’єктів, що не мають собі подібних у світі. Тут знаходиться знаменитий Ніагарський водоспад, найбільша у світі карстова печера – Мамонтова, найбільша акваторія прісної води на Землі – система Великих озер, а в першому у світі Єллоустонському національному парку – найбільша на Землі кількість діючих гейзерів. Тут розташовані великі країни світу – Сполучені Штати Америки і Канада, відомі високим рівнем економічного розвитку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом роботи: «Географічний крос»
IV. Вивчення нового матеріалу
Фізико-географічне положення
Прийоми роботи: картографічний практикум, міжпредметні зв’язки, робота в парах, «географічна рулетка» (у ході визначення ФГП розгортається план його характеристики).
Учні записують у зишит:
Північна точка – м. Мерчісон (73º пн. ш.; 95º зх. д.)
Південна – м. Мар’ято (8º пн. ш.; 81º зх. д.)
Західна – м. Принца Уельського (66º пн. ш.; 168º зх. д.)
Східна точка – м. Сент-Чарльз (53º пн. ш.; 56º зх. д.)
51º * 111 км = 5661 км).
Розчленованість берегової лінії – добре це чи погано?
Прийоми та форми роботи: створення асоціативної карти, «Не розірви ланцюжок». Робота в парах.
Учні працюють з атласами і настінною картою. Парі учнів учитель дає смужку паперу з підписом географічного об’єкта, учні визначають його розташування і прикріплюють до настінної карти (роблять це швидко, по черзі). Також кожен учень позначає ці географічні об’єкти на своїй контурній карті.
Прийом «Дивуй всіх», доповнення вчителя.
Топоніміка географічних об’єктів
Острів Гренландія – «зелена земля» (назвали вікінги: влітку південні прибережні частини острова вкриті зеленими луками). Острів Ньюфаундленд – «нова відкрита земля».
Півостови: Лабрадор – «землероб», Флорида – «квітучий», Каліфорнія – «гаряче гроно», Юкатан – «не розумію», Аляска – «китове місце».
Мексиканську затоку місцеві жителі називають «гаряча сковорода», Гудзонову – «мішок з льодом». Чи погоджуєтеся ви з ними?
Історія відкриття та дослідження
Евристична бесіда. Відомий дослідник А. Гумбольдт сказав: «Що стосується імені великого континенту, то воно становить пам’ятник людської несправедливості».
Прийом роботи: випереджувальні завдання, складання таблиці, демонстрація портретів дослідників.
Окремі учні виступають з повідомленнями про відкриття і дослідження Джона Кабота, Жака Картьє, Олександра Маккензі, Генрі Гудзона, Вітуса Беринга. Учитель доповнює виступи виступи учнів. Учні заповнюють таблицю в зошитах, користуючись роздатковим матеріалом «Відкриття та дослідження Північної Америки».
Час досліджень |
Дослідники |
Результати |
982 р. |
Загін норманнів під керівництвом Ейріка Рауді |
Перетнув Атлантичний океан та досяг о. Гренландія |
995 р. |
Загін норманнів під керівництвом Л. Еріксона |
Досяг п-ва Лабрадор, заснував перше європейське поселення |
1492-1504 рр. |
Чотири плавання експедиції Х. Колумба |
Відкрили о-ви та п-ви Карибського моря. Мандрували вздовж південно-східних берегів Північної Америки |
1497 р. |
Експедиція Дж. Кабота |
Дослідила східний берег материка від о-ва Ньюфаундленд до п-ва Флорида |
1519 р. |
Військова експедиція під командуванням Е. Кортеса |
Завоювала південну частину материка |
1534-1535 рр. |
Французька експедиція Ж. Картьє |
Досліджувала річку Св. Лаврентія |
1587 р. |
Експедиція Дж. Дейвіса |
Досліджувала північну частину материка |
1608 р. |
Француз С. Шамплен |
Заснував першу колонію французів у Квебеку. Першим досяг озера Гурон |
1607-1611 рр. |
Експедиція під керівництвом Г. Гудзона |
Здійснили чотири плавання в арктичних морях. Досліджувала узбережжя затоки (що пізніше була названа Гудзоновою) |
1732 р. |
Експедиція під керівництвом І. Федорова та М. Гвоздєва |
Досліджувала північно-західні береги Північної Америки |
1733-1743 рр. |
Велика Північна експедиція під керівництвом В. Беринга |
Відкрила та нанесла на карту західне узбережжя материка |
1780 р. |
Експедиція О. Маккензі |
Відкрила та дослідила річку (названу пізніше річкою Маккензі). Перетнула Скелясті гори та вийшла до Тихого океану. |
1804-1806 рр. |
Англійська експедиція В. Льюїса та М. Кларка |
Нанесла на карту та описала природу материка вздовж берегів річок Міссурі та Колумбія |
Початок ХХ ст. |
Норвезький дослідник Р. Амундсен |
Встановив географічне положення Північного магнітного полюса Землі, дослідив північне узбережжя материка |
Прийом «Картографічний практикум».
Завдання. На фізичній карті Північної Америки знайти географічні об’єкти, названі іменами згаданих дослідників.
V. Узагальнення і систематизація знань
Творчі завдання:
«Є на землі така ділянка океану, яка називається географами морем, але де немає суходолу навіть на окраїнах – море безбережне, але не безмежне. Межами його є морські течії північної частини Атлантичного океану. Колумб назвав його «трав’янистим» під час свого першого плавання». (Саргасове море)
«Лежить острів широченний. Хвалиться, що він зелений. А в самого – лід на спині, то ж від холоду аж синій». (О. Гренландія)
Порівняти географічне положення Північної та Південної Америки. Результати записати у вигляді таблиці.
План характеристики географічного положення |
Північна Америка |
Південна Америка |
VI. Підсумки уроку
Прийом «Незакінчене речення»
Учні закінчують речення, розпочате вчителем: «Сьогодні на уроці я ознайомився з … (учні називають географічні об’єкти ФГП Північної Америки, прізвища дослідників)».
«Сьогодні на уроці я навчився … (порівнювати ФГП Північної і Південної Америки, визначати особливості берегової лінії)».
«Сьогодні на уроці я зрозумів, що … (Північна Америка розташована і північній і західній півкулях, континент витягнутий з півночі на південь, розширений у помірних широтах, берегова лінія дуже порізана, активне освоєння материка почалося тільки після відкриття Х. Колумбом)».
VII. Домашнє завдання
Дослідники Північної Америки
Вітус Беринг
Жак Картьє
Джон Кабот
Рослинний і тваринний світ Північної Америки
Краєвиди Північної Америки