Географія клас 6
Тема : Географічні координати.
Мета: сформування поняття «географічна широта» та «географічна довгота»; розвивати первинні практичні навички визначення географічних координат точок; удосконалювати вміння працювати з географічними картами атласу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль.
Опорні поняття: меридіани, паралелі, дуга, градус, коло.
Базові поняття: географічна широта, географічна довгота, географічні координати.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Альтернативні варіанти
Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор»
• Що таке меридіани?
• Якою є протяжність меридіана в градусах?
• Якою є протяжність паралелі в градусах?
• Які напрямки вказують меридіани? паралелі?
• Що таке градусна сітка?
• Для чого, на вашу думку, на глобусі та картах нанесено градусну сітку?
Прийом Гра «Вірю — не вірю»
• Чи вірите ви в те, що в кожній точці земної поверхні меридіан спрямований на північ і південь?
• Чи вірите ви в те, що всі точки, розташовані на певній паралелі, знаходяться на однаковій відстані від екватора?
• Чи вірите ви в те, що через будь-яку точку земної поверхні можна провести паралель і меридіан?
• Чи вірите ви в те, що за допомогою градусної сітки можна визначити точне місцерозташування?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Минулого уроку ви дізналися про меридіани та паралелі, що утворюють градусну сітку. Завдяки градусній сітці можна визначати напрямок, вказувати положення частин територій, об’єктів. Однак головною таємницею градусної сітки є її здатність точно вказувати на розташування об’єкта на поверхні Землі. Сьогодні на уроці ви нарешті розгадаєте цей головний секрет. В який же спосіб за допомогою градусної сітки можна знайти потрібний об’єкт на карті чи глобусі?
IV. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
1. Способи передачі інформації про місцезнаходження точок.
Прийом «Мозкова атака» (У результаті будуть названі гра «Морський бій», шахові координати, а головне — зроблено висновок про необхідність для знаходження об’єкту як мінімум двох цифрових характеристик.)
2. Формування понять «географічна широта» та «географічна довгота».
Для більш наочного розуміння «широти» і «довготи» слід відзначити, що ці поняття виникли ще в сиву давнину для опису розмірів Середземного моря. Його протяжність із заходу на схід удвічі більша, ніж з півночі на південь. Тому відстань із заходу на схід, що відповідає довжині моря, почали називати довготою, а відстань з півночі на південь, яка відповідає ширині,— широтою.
3. Визначення географічних координат.
(Робота в парах)
Один учень визначає широту, другий — довготу, потім міняються зошитами і перевіряють правильність виконання завдання.
м. Київ 51° пн. ш., 31° сх. д.
м. Берлін 52° пн. ш., 13° сх. д.
м.Оттава 45° пн. ш., 75° зх. д.
м. Буенос-Айрес 35° пд. ш., 58° зх. д.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Картографічний практикум»
1. За фізичною картою світу визначте географічні об’єкти за їх координатами.
18° пд. ш., 26° сх. д. (впсд. Вікторія)
43° пн. ш., 79° зх. д. (впсд. Ніагарський)
49° пд. ш., 69° сх. д. (о. Кергелен)
6° пд. ш.,105° сх. д. (влк. Кракатау)
48° пн. ш., 24° сх. д. (гори Говерла)
2. Літак вилетів з міста з координатами 38° пн. ш., 121° зх. д. до міста з координатами 42° пн. ш., 74° зх. д. Визначте назви міст, позначте їх
на контурній карті, накресліть маршрут руху літака, визначте напрямок його руху та відстань між містами.
VI. Підсумок уроку
Запитання
• Що таке географічна широта?
• Що таке географічна довгота?
• Як саме можна показати розташування об’єкта на поверхні Землі?
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати текст параграфа.