Урок геометрії в 11 класі.
Тема. Куля і сфера. Переріз кулі площиною.
Мета: познайомити учнів з поняттями «куля», «сфера» та властивостями цих тіл обертання; формувати вміння будувати перерізи кулі, користуватися властивостями перерізів для розв’язування задач; розвивати логічне та образне мислення, математичну мову учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На дошці опорний конспект:
Фронтальне опитування:
Усні задачі записані на дошці:
Задача1 Задача2 Задача3
D=16 см S=16π см2 l=12π см
Знайти: l, S Знайти: d, l Знайти: R, S
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Зараз вивчаєте тіла обертання.
Отже, як ви вже зрозуміли тема нашого уроку: «Куля і сфера. Переріз кулі площиною.», а на уроці повинні:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Як ви розумієте це поняття? Чи вірно: кульова поверхня—сфера ?
Учні позначають на малюнку: О—центр кулі,
R--радіус
d –діаметр.
Учні дають означення даних елементів.
Площина, яка перетинає кулю і проходить через його центр, називається діаметральною.
Переріз кулі, який має найбільшу площу, називається великим кругом.
Відповідно для сфери—великим колом.
Rп=Rк
10 Задача.
На якій відстані від центра кулі, радіус якої дорівнює 5 см, проведена площина, щоб площа його перерізу була 16π см2 ?
Як знайти відстань від центра кулі до площини перерізу?
Учні працюють з підручником
Після самостійної роботи учні доводять теорему.
Теорема.
Будь-який переріз кулі є круг. Центр цього круга є основою перпендикуляра, опущеного з центра кулі на січну площину.
Використовуючи дану теорему, розв’язати попередню задачу.
Учні виконують задачу індивідуально.
(Відповідь: ОО1=3 см)
V.Закріплення вивченого матеріалу.
Задача 1
На кульовій поверхні розташовані вершини рівностороннього трикутника, сторона якого 3√3 см. і віддалений від центра кулі на відстані 5 см.
Учні будують математичну модель задачі, обґрунтовуючи етапи її побудови. Розрахунок учні виконують індивідуально.
( Відповідь: √34 см.)
Задача 2
Місто А знаходиться на 600 північної широти. Який шлях долає цей пункт за 1 год. внаслідок обертання Землі навколо своєї осі? Вважати, що радіус Землі дорівнює 6000 км.
Учням пояснюється визначення кута північної широти і пропонується розв’язати задачу групі Б
( Відповідь: 250π=785 км.)
З учнями групи Б працюємо над задачею:
Перерізи кулі двома паралельними площинами, між якими лежить центр кулі, мають площі 144π см2 і 25π см2.
Знайти радіус кулі, якщо відстань між паралельними площинами дорівнює 17 см.
Розв’язування.
Так як S1=25π ,то АО1=5 см.
Так як S2=144π ,то ВО2=12 см.
Нехай ОО2=х, ОО1=17-х.
АО=ВО=Rк
За теоремою Піфагора отримуємо рівняння:
АО12+ОО 12=ВО22+ОО22
Після спрощення рівняння отримуємо х=5 см.
Отже, ОО2=5 см., ВО=13 см.
VI. Підсумок уроку.
«Мікрофон»
Що нового дізналися на уроці?
Чому навчилися на уроці?
Чи всі поставлені завдання виконали?
VIІ. Домашнє завдання.
Скласти задачу на властивість перерізу кулі площиною.