Тема уроку: Урок-семінар по темі: «Піраміда»
Мета уроку: узагальнити, систематизувати знання, вміння й навички учнів з даної теми;
розвивати просторову уяву та логічне мислення.
Обладнання: мультимедійний проектор, моделі пірамід, таблиці.
Девіз уроку: Без ентузіазму ніякої математики.
І. Перевірка домашнього завдання.
За малюнками, заготовленими на перерві на дошці,
2 учні пояснюють розв’язання задач № Н З Н А
(І рівень) і № 452а(ІІІ рівень) в такому порядку:
а) додаткові побудови;
б) формула для знаходження об’єму піраміди та площі бічної поверхні;
в) обчислення площі основи і висоти піраміди.
№ 434а: І рівень
ABCD-правильна піраміда
SND=90°)SN=R sin
S
2. Діти, сьогодні в нас урок-семінар «Розв’язування задач по темі “ПІРАМІДА”.
На урок ви повторили не тільки теоретичний матеріал, що стосується даної теми, але й повинні навести приклади, де в повсякденному житті ми зустрічаємось із пірамідами. В другій частині півпари ви напишете диференційовану самостійну роботу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Що таке піраміда ?
2.Що таке висота піраміди ?
3.З чого складається поверхня піраміди ?
4.Що таке ребра піраміди, бічні грані ?
5.Яка піраміда називається правильною ?
6. Що таке вісь правильної піраміди ?
7.Поясніть, що таке зрізана піраміда ?
8. Наведіть формули, за допомогою яких можна обчислити площу бічної поверхні та об’єм піраміди.
V=)
9. В якому випадку площу бічної поверхні піраміди знаходимо за формулою S=
III. Усне розв’язування задач (малюнки до задач – на мультимедійній дошці).
Розв’язання:
S=24cм
Оскільки SA=SB=SC=SD, то АО=ВО=СО=ДО, як проекції рівних похилих.
Тому точка О-центр кола, описаного навколо прямокутника.
ОС= SO=12см. V=
Розв’язання
Прямокутні трикутники SMO, SKO, SNO рівні за спільними катетом SO і гострими кутами. 3 рівності трикутників випливає, що MO=KO=NO, тобто O-центр кола, описаного навколо трикутника ABC.
Ми розв’язали дві задачі.
- В що проектується вершина піраміди, якщо всі бічні ребра рівні?
- В що проектується вершина піраміди , якщо всі двогранні кути при основі рівні?
IV .Письмове розв’язання задачі з коментуванням (із ДПА).(Виконують два учні: перший - малюнок і записує пояснення , другий - розв’язок)
SАВС- піраміда АВ=ВС ,
Розв’язання
З
З
- Ми розв’язали задачу і ще раз переконались, де лежить висота піраміди, якщо дві грані перпендикулярні до площини основи.
- Де буде лежати основа перпендикуляра, проведеного з основи висоти піраміди до третьої бічної грані ?
- А зараз наведіть приклади, де в повсякденному житті ми зустрічаємось з пірамідами.
(Учні зачитуються цікаві спостереження).
- Йдучи дорогою, ми, інколи, милуємось плотом, бетонні стовпчики якого виготовлені у вигляді пірамід, любимо милуватися красивими дашками кіосків, грибочків на пляжі і не звертаємо увагу, що всі вони мають форму пірамід.
II. Усне розв’язування задач.
1. Дано піраміду, в основі якої лежить прямокутний трикутник. Дві грані перпендикулярні до площини основи (які містять гострий кут), а третя нахилена під кутом Показати цей кут. (Малюнок на мультимедійній дошці.)
2. В основі піраміди лежить рівнобедрений трикутник. Грань, що містить бічну сторону, перпендикулярна до площини основи, а дві інші нахилені під кутом . Показати ці кути.
(Учні обґрунтовують кути нахилу граней і виконують малюнок в зошитах).
3. У правильному тетраедрі ребро дорівнює а. Знайти площу повної поверхні тетраедра.
Порівняти два терміни (чи однакові твердження):
«правильна трикутна піраміда» і «правильний тетраедр».
Чи можна стверджувати, що вони означають одне й те саме?
4. «Мені необхідно склеїти з картону модель піраміди, у якої в основі лежить ромб з кутом 60°, а всі бічні ребра, рівні між собою»,- сказав учень А.
«Такої піраміди існувати не може»,- заперечив учень В. Чи правильне твердження учня В?
V. Підсумок уроку. Виставлення оцінок. Домашнє завдання .
VI. Виконання самостійної роботи із завдань ДПА.
I.група: № 425(а, в)
II.група: № 487(а, в)
III. група: №453(а, в)
Самостійні роботи учні здають для перевірки.