Урок геометрії в 8 класі
Тема. Трапеція. Види та властивості трапецій
Мета уроку:
-
доповнити знання учнів властивостями та ознаками окремих видів трапецій і домогтися засвоєння змісту вивчених тверджень; сформувати вміння відтворювати вивчені властивості та ознаки окремих видів трапецій, а також використовувати їх у здійсненні послідовних міркувань під час розв’язування задач;
-
навчити застосовувати набуті знання та вміння до розв’язування задач;
-
розвивати логічне мислення, комунікативні математичні здібності;
-
виховувати культуру виконання побудов та записів у зошитах.
Тип уроку: урок застосування знань
Обладнання: таблиця «Трапеція. Види та властивості трапецій», малюнок до прикладної задачі
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Геометрія – правителька всіх розумових пошуків.
М.В. Ломоносов
ІІ. Мотивація, формулювання мети і завдань уроку
З метою створення позитивної мотивації навчальної діяльності учнів та формування розуміння логіки вивчення матеріалу можна звернутися до схеми, складеної на уроці № 10.
За цією схемою пропонуємо учням, користуючись раніше набутими знаннями, відповісти на запитання.
-
Яку додаткову умову треба знати, щоб стверджувати, що поданий чотирикутник є паралелограмом?
-
Чи правильно, що будь-який чотирикутник є паралелограмом?
-
Чи є паралелограмом чотирикутник, тільки дві протилежні сторони якого паралельні? Виконайте зображення такого чотирикутника. Відповідаючи на запитання, учні мають дійти усвідомлення того факту, що:
-
паралелограми (вивчені на попередніх уроках) є лише одним із принаймні двох видів опуклих чотирикутників;
-
окрім паралелограмів (які мають дві пари паралельних сторін), існують чотирикутники, у яких лише одна пара паралельних сторін.
Таким чином, виділяється геометричний об'єкт.
Дійсно сьогодні на уроці ми будемо розширювати знання про трапецію, розглядати її властивості, види — основна мета уроку.
Приклади застосування трапеції в побуті:
-
в интер’єрах (дивани, підвісні стелі) (слайд 1);
-
в ландшафтному дизайні (слайд 2);
-
в індустрії моди (слайд 3);
-
в дизайні предметів повсякденного використання (слайд 4);
-
в архітектурі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
-
Бліц-опитування (кожному ряду задаю 2 запитання)
-
Чи можуть довжини основ трапеції бути рівними?
-
Чи може основа трапеції дорівнювати бічній стороні?
-
Чи можуть бути рівними кути трапеції, що прилеглі до бічної сторони?
-
Чи існує трапеція, у якої три кути гострі?
-
Чи може сума кутів при більшій основі трапеції бути більшою за суму кутів при меншій основі?
-
Яка трапеція має рівні діагоналі?
Отже, ми повторили властивості трапеції, які зібрані в узагальнюючій таблиці. Нею ми будемо користуватися при розв’язуванні задач.
-
Усне розв’язування задач за готовими малюнками
-
Чи правильно виконано рисунок 3?
-
На рисунку 4 AD || ВС. Доведіть, що С + D = 180°.
3) Знайдіть на рисунку 1 трапеції. Назвіть їх основи й бічні сторони.
-
“Розумом атака”
Розв'язують усно задачі, картки з умовами яких прикріплені на магнітній дошці (по варіантам).
Задача 1. Один з кутів рівнобічної трапеції в 3 рази більший від другого. Знайдіть кути трапеції.
(45°, 135°)
Задача 2. Сума двох кутів рівнобічної трапеції дорівнює 120°. Знайдіть кути трапеції.
(60°, 120°)
ІV. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів
Робота з таблицею
-
висота прямокутної трапеції дорівнює одній з її бічних сторін;
-
діагоналі рівнобічної трапеції рівні, і навпаки, якщо діагоналі трапеції рівні, то вона рівнобічна;
-
сума протилежних кутів рівнобічної трапеції дорівнює 180°;
-
діагоналі рівнобічної трапеції утворюють з її основою рівні кути, і навпаки, якщо діагоналі трапеції утворюють з її основою рівні кути, то трапеція рівнобічна;
-
висота рівнобічної трапеції, що проведена з вершини тупого
кута, ділить більшу з основ на відрізки, один з яких дорівнює
півсумі основ, а другий — піврізниці основ.
VI. Формування умінь розв’язувати задачі
-
У рівнобедреній трапеції висота, проведена з вершини тупого кута, ділить більшу основу на відрізки завдовжки 6 см і ЗО см. Знайдіть меншу основу трапеції.
-
Знайдіть невідомі кути прямокутної трапеції, найбільший кут якої утричі більший за найменший.
VIІ. Застосування теоретичних знань в життєвих ситуаціях
1. Короткі історичні відомості презентує учень.
2. Сучасна Александрія простяглася на 25 км піщаною косою. З боку моря прикриває її скелястий острів Фарос. На цьому острові знаходилось одне із семи чудес світу – Александрійський чи Фароський маяк. Маяк мав в основі куб, а на ньому підставку, яка в перерізі являє собою трапецію. Зверніть увагу на рисунок–схему: трапеція – рівнобічна, верхня основа якої – 180 м, а бічна сторона – 100 м, кут нахилу бічної строни до нижньої основи дорівнює 600. давайте знайдемо довжину нижньої основи.
VIIІ. Підсумки уроку
Якої помилки припустилися в зображенні трапеції на рис. 2?
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст означень, теорем та їх доведення. Розв'язати задачі.
-
Знайдіть кути прямокутної трапеції, якщо відношення найбільшого і найменшого з них дорівнює 3 : 2.
-
Діагональ рівнобедреної трапеції є бісектрисою її тупого кута. Знайдіть периметр трапеції, якщо її основи дорівнюють 5 см і 10 см.
-
Повторити властивість катета, що лежить проти кута 30°.