Урок "Гетьманщина в часи Івана Мазепи"

Про матеріал
Підручник. Власов В. С. Історія України 8 клас; рівень стандарту, академічний рівень.
Перегляд файлу

Тема: Гетьманщина в часи Івана Мазепи

Мета:

  • поглибити знання учнів про українські землі, політичне становище

Гетьманщини наприкінці XVII - на початку XVIIІ ст., історичну діяльність гетьмана І.Мазепи, його роль в історії України.

  • розвивати дослідницькі навички, вміння досліджувати, аналізувати джерела історичної інформації, аргументовано висловлювати свою точку зору, застосовуючи історичні терміни та поняття;
  • удосконалювати навички досліджувати історичні джерела, пам’ятки,

використовуючи історичні методи пізнання. Сприяти розвитку історичної пам’яті, історичної свідомості, формуванню історичного мислення.

  • виховувати патріотичні почуття, повагу до історичного минулого, соціальної спадщини, діяльності минулих поколінь.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• характеризувати політичне становище українських земель, Гетьманщини

наприкінці XVII - на початку XVIIІ ст.;

• визначати основні засади внутрішньої, зовнішньої політики І. Мазепи;

• давати характеристику Івану Мазепі як людині і як політику,оцінювати

діяльність історичної особи;

• використовувати історичні методи пізнання для аналізу історичних джерел,

фактів і інформації, неоднозначно осмислювати значення діяльності

історичної особи, формулювати висновки та узагальнення, висловлювати

власну точку зору та арґументувати її.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Підручник. Власов В. С. Історія України 8 клас; рівень стандарту, академічний рівень. Атлас Історія України. 8 клас. - К.: Картографія. - 2013 р.

Дати й події:

1687-1709 рр. – гетьманування Івана Мазепи

1687 р. – Коломацькі статті

1689 р. – другий Кримський похід

1700 р. – Константинопольський мир

1702 -1704 рр. – повстання Семена Палія

                                                 Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання.

«Мозковий штурм». Поміркуйте, чому після укладення Андрусівського перемир’я склалися особливо сприятливі умови для здійснення козацьких походів проти Османської імперії та Кримського ханства?
Тестові завдання ( 4 бали)

 1. У якому році було засновано міста Суми та Острогозьк?

А 1650 р.;       Б 1652 р.;                  В 1654 р.;                         Г 1657 р.

2. Поселення, що були звільнені від податків, називалися

А Хутори;              Б Села;                В Слободи;                Г Станиці.

3. Скільки козацьких полків було утворено на території Слобожанщини?

А Два;                    Б Чотири;               В П'ять;                          Г Вісім.

4. Кому підпорядковувалися полковники Слобідської України?

А Гетьману;                                           Б Бєлгородському воєводі;

В Московському цареві;                       Г Наміснику царя.

5. Протягом якого періоду існувала Чортомлицька Січ?

А 1652-1709 рр.:            Б 1652-1711 рр.;                     В 1655-1667 рр.;

6. Який видатний діяч клопотався про звільнення І. Сірка з ув’язнення?

А Петро Дорошенко;         Б Ян III Собеський;                   В Мегмед IV;

7. З ким із названих історичних діячів не зустрічався або не листувався І. Сірко:

А) гетьман Б. Хмельницький;            Б)польський король Ян III Собеський;     

В) гетьман П. Дорошенко;                 Г) гетьман К. Косинський;

8. Назвіть історичних діячів, на чийому боці не доводилося воювати І. Сірку:

А)гетьман Б. Хмельницький;                Б)польський король Ян III Собеський;

В)московський цар Петро І;                 Г) гетьман К. Косинський.

Відповіді: 1-Б, 2-В, 3-В, 4 –Б, 5-А, 6-Б, 7-Г, 8-В, Г.

II. Актуалізація опорних знань та мотивація діяльності.

Яким було політичне становище України на кінець XVII ст.?

 «Від Богдана до Івана на Україні не було гетьмана», цей вираз належить Івану Мазепі, і сьогодні ми поговоримо про гетьманство цієї неоднозначної історичної постаті.

Проблема « Хто ж він Іван Мазепа : герой чи зрадник»

IУ. Вивчення нового матеріалу

Тема уроку  «Гетьманщина в часи Івана Мазепи».

На сьогоднішньому уроці ми розглянемо такі питання:                                                                                                                                                            

                                              План

1. Обрання І.Мазепи гетьманом.

2. Гетьманування Івана Мазепи;

а) внутрішня політика Івана Мазепи;

б) напрями розвитку зовнішньої політики уряду І. Мазепи.

3. Національно-визвольна акція Івана Мазепи.

а) причини

б) перебіг основних подій;

в) результати, наслідки та історичне значення.

1. Обрання І.Мазепи гетьманом.

Робота з документами . Прочитайте документ на ст. 179 та дайте відповіді на запитання.

2. Гетьманування Івана Мазепи

а) внутрішня політика Івана Мазепи;

б) напрями розвитку зовнішньої політики уряду І. Мазепи.

 

Розповідь учителя про Коломацькі статті та робота з підручником

Своє правління новий гетьман розпочав як політик промосковської орієнтації. Про це свідчать підписані ним «Коломацькі статті», які регламентували українсько-російські відносини.

Робота з підручником. Учні діляться на групи.

Група І

Завдання: Опрацювавши текст підручника с. 181-182, запишіть  у вигляді тез основні напрями внутрішньої політики.

Група ІІ.

Завдання: Відкрийте підручник на сторінці 181 та прочитайте основні положення Коломацьких статей. Порівняйте «Коломацькі статті» 1687 р. з Глухівськими статями 1669 р.

Група ІІІ. 

Завдання: Опрацювавши текст підручника с. 182-183, запишіть  у вигляді схеми основні напрями зовнішньої політики.

3. Національно-визвольна акція Івана Мазепи.

А) причини переходу гетьмана на бік  шведського  короля Карла ХІІ.

Завдання: на основі вже здобутих знань, та аналізу схеми ст. 184 визначити основні причини зміни вектору зовнішньої політики І. Мазепи

Б) перебіг основних подій

Коротка  розповідь  вчителя  про  Північну  війну  і  спалення  Батурина. Учні конспектують розповідь вчителя.

В) результати, наслідки та історичне значення.

Завдання. Опрацювавши текст підручника на ст. 186-187, дайте відповідь на запитання: Чим завершилося повстання І. Мазепи?

V. Закріплення нових знань.

Колективна робота у формі бліц-опитування учнів:

  1. Якими були основні заходи у внутрішній політиці гетьмана Івана Мазепи?
  2. Які головні напрями та етапи зовнішньої політики Івана Мазепи?
  3. Назвіть причини національно-визвольної акції І. Мазепи
  4. У чому полягає історичне значення гетьманування Івана Мазепи?

Завдання: Розв’язати історичну задачу. ( по 2 бали)

Умова: ( дата підписання «Вічного миру» - дата підписання Бахчисарайського мирного договору) х на кількість Чигиринських  походів + дата Першого чигиринського походу =  ?      (вкажіть дату та подію, що відбулася в цьому році)

 

(дата початку повстання очолювана Семеном Палієм – дата обрання на посаду гетьмана Д. Многогрішного) + дата зречення П. Дорошенка гетьманської булави = ?      (вкажіть дату та подію, що відбулася в цьому році)

Завдання: «Знайди зайве»  Визначте принцип утворення, хронологічного ряду і викресліть зайву дату:

а) 1700, 1708, 27.06.1709, 1667.

VІ. Підбиття підсумків та оцінювання учнів.

Отже, відповідь на проблемне запитання « Хто ж він Іван Мазепа : герой чи зрадник»

VІІ. Домашнє завдання.

Прочитати параграф 28

 

 

ПІ________________________________                            оцінка______

Завдання 1.Тести( 4 бали)

 1. У якому році було засновано міста Суми та Острогозьк?

А 1650 р.;       Б 1652 р.;                  В 1654 р.;                         Г 1657 р.

2. Поселення, що були звільнені від податків, називалися

А Хутори;              Б Села;                В Слободи;                Г Станиці.

3. Скільки козацьких полків було утворено на території Слобожанщини?

А Два;                    Б Чотири;               В П'ять;                          Г Вісім.

4. Кому підпорядковувалися полковники Слобідської України?

А Гетьману;                                           Б Бєлгородському воєводі;

В Московському цареві;                       Г Наміснику царя.

5. Протягом якого періоду існувала Чортомлицька Січ?

А 1652-1709 рр.:            Б 1652-1711 рр.;                     В 1655-1667 рр.;

6. Який видатний діяч клопотався про звільнення І. Сірка з ув’язнення?

А Петро Дорошенко;         Б Ян III Собеський;                   В Мегмед IV;

7. З ким із названих історичних діячів не зустрічався або не листувався І. Сірко:

А) гетьман Б. Хмельницький;            Б)польський король Ян III Собеський;     

В) гетьман П. Дорошенко;                 Г) гетьман К. Косинський;

8. Назвіть історичних діячів, на чийому боці не доводилося воювати І. Сірку:

А)гетьман Б. Хмельницький;                Б)польський король Ян III Собеський;

В)московський цар Петро І;                 Г) гетьман К. Косинський.

Завдання 2: «Знайди зайве» (1 бал)

  Визначте принцип утворення, хронологічного ряду і викресліть зайву дату:

а) 1700, 1708, 27.06.1709, 1667.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІ_________________________________                     оцінка_______

Завдання: Розв’язати історичну задачу. ( по 2 бали)

Умова: ( дата підписання «Вічного миру» - дата підписання Бахчисарайського мирного договору) х на кількість Чигиринських  походів + дата Першого чигиринського походу =  ?      (вкажіть дату та подію, що відбулася в цьому році)

 

 

 

(дата початку повстання очолювана Семеном Палієм – дата обрання на посаду гетьмана Д. Многогрішного) + дата зречення П. Дорошенка гетьманської булави = ?      (вкажіть дату та подію, що відбулася в цьому році)

 

 

 

«Знайди зайве» (1 бал)

  Визначте принцип утворення, хронологічного ряду і викресліть зайву дату:

а) 1700, 1708, 27.06.1709, 1667.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Група І

Завдання: Опрацювавши текст підручника с. 181-182, запишіть  у вигляді тез основні напрями внутрішньої політики.

Група ІІ.

Завдання: Відкрийте підручник на сторінці 181 та прочитайте основні положення Коломацьких статей. Порівняйте «Коломацькі статті» 1687 р. з Глухівськими статями 1669 р.

Група ІІІ. 

Завдання: Опрацювавши текст підручника с. 182-183, запишіть  у вигляді схеми основні напрями зовнішньої політики

 

 

Група І

Завдання: Опрацювавши текст підручника с. 181-182, запишіть  у вигляді тез основні напрями внутрішньої політики.

Група ІІ.

Завдання: Відкрийте підручник на сторінці 181 та прочитайте основні положення Коломацьких статей. Порівняйте «Коломацькі статті» 1687 р. з Глухівськими статями 1669 р.

 

Група ІІІ. 

Завдання: Опрацювавши текст підручника с. 182-183, запишіть  у вигляді схеми основні напрями зовнішньої політики.

.

docx
Додано
30 вересня 2020
Переглядів
569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку