Урок «Гідросфера. Світовий океан »

Про матеріал
Розробка уроку дозволяє продовжити вивчення властивостей вод Світового океану, з’ясувати залежність між температурою і солоністю вод
Перегляд файлу

Тема:   ГІДРОСФЕРА. СВІТОВИЙ ОКЕАН

Очікувані результати: Ознайомлення зі складом Світового Океану, поглибити і систематизувати знання про Світовий океан шляхом вивчення властивостей його вод; з’ясувати залежність між температурою і солоністю вод; продовжити формування уміння працювати з картосхемами; розвивати вміння аргументувати свою відповідь, використовуючи карти атласу, підручники, схеми, складати опорні схеми; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: засвоєння нових знань, вмінь

Обладнання:  карта океанів, атласи, схеми, підручники, презентація

Епіграф до уроку: «Морською водою спрагу не вгамувати»

            (Народна мудрість»)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

Сьогодні ми розпочнемо вивчення нового розділу. А про що ми будемо вивчати ві можете відгадати, подивившись на дошку «Гідро»(вода) «Сфера»(оболонка). Підказка в чорному ящику: Ця речовина є найпоширенішою на Землі, вона є у складі всіх живих організмів. Без неї життя на Землі було б неможливим. Людина не може прожити без неї більше 3 днів.

Це вода. Унікальна і незвичайна речовина. І сьогодні ми про неї дізнаємось.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (Слайд 1,2)

  Тема уроку: Гідросфера.  Світовий океан.

Ми вивчимо:  -Склад гідросфери      -Властивості вод

Дізнаємось: -Що таке гідросфера

Ознайомимось з: -Складовими гідросфери

-Властивостями вод світового океану

-Розподілом показників в Світовому океані

 

 

 

«Фантастична історія»

Колись давно утворилась планета Земля. Була вона молода, гаряча й дуже самотня.Та ось одного разу, близько 500 мільйонів років тому, в результаті складних хімічних реакцій у мантії почала утворюватись вода. Поступово води утворилось так багато, що вона заповнила  западини- утворивши Світовий океан. А оскільки поверхня була теплою, то вода випаровувалась, утворюючи хмари, а з хмар пішов дощ. Одного сприятливого моменту у воді з’явились перші живі організми- зародилось життя. Поступово живі організми ставали більш складними. І відтоді Земля більше не була самотньою.

 

IV. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

-То ж спробуйте, використовуючи підказку на дошці дати визначення поняття «Гідросфера»

-А як називається наука, яка вивчає гідросферу? («гідрологія» «Гідро»- вода, «Логос»-наука)

-Як ви вважаєте води чи суші більше на нашій планеті?

Дати відповідь на це питання допоможе «Генографічна мозаїка» (робота в групах- учні складають частинки океану і суші і порівнюють площі)

Вода складає майже ¾ нашої планети, і лише ¼ -суходіл.

  • А де ж міститься вода в природі? (слайд 3).

В річках, озерах, морях, падає бурхливими водоспадами, краплинкою дарує життя всьому живому на Землі, в хмарах і дощах, льодовиках, це вода, яку ми п’ємо, вода- є середовищем життя багатьох живих організмів, вона складає значну частину самих живих організмів, колись давно життя зародилось у воді, та й всі живі істоти ,і сама людина- до народження розвиваються у воді.

- А в яких агрегатних станах може пербувати вода? За яких умов відбувається перехід з одного стану в інший? (слайд 4)

-В якому стані є вода зараз в нашій класній кімнаті? (в газоподібному)

А підтвердити це можна дослідом «Короткочасне дослідження» (на предметне скельце дихніть і побачите краплинки води- це водяна пара з видихуваного повітря, що при охолодженні перетворилась в рідину)

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу

     1. Вода — добрий розчинник. Тому в природі немає води без розчинених у ній речовин. Важко знайти речовину, яка не була б розчинена у Світовому океані. Багато які з них людина використовує в господарській діяльності.

    -Що ж входить до складу гідросфери? (Робота з схемою) (слайд 5)

http://school.xvatit.com/images/0/08/As125.jpg

2. А)-Які властивості має вода?

-Чому давні мореплавці під час подорожей запасались водою, адже навколо них були безмежні водні простори?

-Чи куштували ви морську воду на смак? Яка вона? Чи можна її пити?

Тому епіграфом нашого уроку є народна мудрість «Морською водою спрагу не вгамувати». Понад 96% води є солоною.

(слайд 6)

http://image.slidesharecdn.com/random-150329071632-conversion-gate01/95/-2-638.jpg?cb=1427614146

-Чому вода в океані солона?

У морській воді містяться майже всі відомі на Землі хімічні елементи, але 4/5 їх кількості припадає на звичайну кухонну сіль. У всіх морях і океанах Землі вода має гірко-солоний смак. Солоний смак воді додає кухонна сіль, гіркий — солі магнію. Солі, як і сама вода океанів, потрапляють на земну поверхню передусім з надр Землі. Солі приносяться в океан і річковими водами. У водах океану виявлено алюміній, мідь, срібло, золото. У воді розчинено 50 млрд. т солей. Сіль, яка міститься у водах Світового океану, могла б рівномірно вкрити поверхню суходолу шаром завтовшки 240 м.

Солоність – це кількість грамів солі, розчинених в 1 л води, вимірюється в проміле (з лат. „на тисячу”).
Середня солоність вод Світового океану становить 35‰. Це означає, що в 1000 мл (1 л) морської води міститься 35 г солей. Прісною вважається вода, солоність якої не перевищує 1‰.

Бесіда

-Як розподіляється солоність на Земній кулі? Робота з схемою (слайд 7).

 

http://www.geogr.msu.ru/science/aero/acenter/int_sem7/images/tempr1985.jpg

- Що впливає на солоність вод Світового океану? Які природні явища зменшують солоність? Які збільшують? (слайд 8)

Найсолоніша вода в Червоному морі — 42 %О (слайд 9) Внаслідок великої випаровуваності води солі залишаються в морі.

http://images.myshared.ru/1222052/slide_4.jpg

Отож океанська вода через великий вміст солей не придатна для пиття. Ото ж прісна вода потребує збереження і охорони. І зараз морські судна, щоб не везти із собою воду, мають опріснювальні установки.

3.Океан дістає від Сонця багато тепла. Але сонячне проміння нагріває лише верхній шар води завтовшки кілька метрів. Униз тепло передається в результаті постійного перемішування води. На дні місцями по розломах надходить гаряча вода.

Найвища температура поверхневих вод на екваторі — +27 — +28 °С. Найнижча — в полярних регіонах: -1° - 2 °С.(слайд 10)

http://school.xvatit.com/images/d/d3/As131.jpg

Температура води змінюється не тільки з широтою, але і з глибиною: вона знижується поступово до глибини 1000м.  На глибинах понад 1000 м її температура завжди становить +2 - +3 °С. (слайд11) (робота з схемою)

http://subject.com.ua/textbook/geography/6klas_2/6klas_2.files/image297.jpg

Середня температура поверхневих вод Світового океану дорівнює 17,5 °С. Середня температура океанічних вод +4 °С. (слайд 12)

http://1.bp.blogspot.com/_iqGDnmVVzL0/S6ZMA8G1DrI/AAAAAAAACEM/sQxwQdkdBuU/s400/temp1.jpg

У деяких місцях, де викидається магма, температура глибинних  вод може сягати +4000С.

-Температура морської води може сягати  -2 °С. А чому ж вона не замерзає

Океанічна вода замерзає за температури нижче -2 °С, замерзнути їй за 0 °С заважають розчинені в ній речовини. Чим більша солоність води, тим нижча температура замерзання.

 

VІ. Закріплення нових знань, умінь, навичок

Чи гарно ми засвоїли нові знання , чи багато дізнались- допоможуть оцінити наступні завдання

 

1. Гра «Вірю — не вірю»

 

Чи вірите ви в те, що.

1) …середня солоність Світового океану — 35 %О?

2) …солоність поверхневого шару залежить від кількості опадів, що випадають, танення снігу, льоду?

3) …із глибиною температура води знижується?

4) …найбільшою є температура води у тропічних широтах?

5) …солоність Північного Льодовитого океану становить 37 %О?

6) …у полярні широти надходить солона вода після танення льодовиків?

7) …у Червоному морі солоність є найвищою серед усіх морів?

8) …на температуру замерзання води не впливає солоність води?

9) …у тропічних широтах солоність води є найменшою?

10) …найтеплішою є вода на екваторі?

 

2. «Географічний крос»

 

-Водна оболонка нашої планети називається…

- Основна частина вод гідросфери знаходиться в…

- Вода може перебувати в трьох станах…

-Температура вод від екватора в бік полюсів….

- Океанічна вода має смак…

- Солоність води вимірюють в…

 

3. Бесіда

• За якої температури замерзає океанічна вода?

• Від чого залежить солоність вод морів і океанів?

• Які властивості має морська вода?

 

4. Експрес-тест                            

1. Властивості води Світового океану

А) солоність  Б) циркуляція вод  В) солоність і температура  Г) температурний режим

2.Солоність  води

А) кількість солі в одному літрі води             Б) кількість речовин в одному літрі води

3. Температура води:

А) збільшується від екватора до полюсів  Б) зменшується від екватора до полюсів

4. Солоність води вимірюється

А) проміллях                 Б) градусах                   В) відсотках

5. На глибині > 4000м температура води

А) зменшується                 Б) збільшується        В) не змінюється

6. Чому дорівнює солоність в Азовському морі, якщо в 1 л води міститься 14 г солі:

 А) 1,4‰;      Б) 14‰;       В) 0,14‰;       Г) 140‰

7. У якому морі найбільша солоність

А) Чорне;     Б) Середземне;    В)Червоне     Г ) Коралове

8.Найбільш солоні водні маси

А) тропічні; Б) екваторіальні;  В) помірні

9. Температура замерзання морської води

А) -2 ºС       Б) 0 ºС; В) -4 ºС      Г)+2 ºС

 10. Чому дорівнює солоність Середземного моря, якщо в одному літрі води міститься 38 г солі:

А) 3,8‰; Б) 38‰, В)380‰; Г)0,38‰

 

VІІ. Підведення підсумків уроку

Про що дізнались на уроці?

Що було найцікавішим?

 

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати текст підручника , створити проєкт «Охорона вод Світового океану»

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку