20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок "Гідросфера та її складові"

Про матеріал
Мета: сформувати в учнів первинні знання щодо гідросфери Землі, її складу, світового кругообігу води в природі; розвивати вміння логічно мислити, пояснювати взаємозв'язок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; виховувати вміння працювати в колективі (групі), повагу до думки інших.
Перегляд файлу

Тема. Гідросфера та її складові.

Мета: сформувати в учнів первинні знання щодо гідросфери Землі, її складу, світового

            кругообігу води в природі; розвивати вміння логічно мислити, пояснювати

            взаємозв'я­зок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води;

            виховувати вміння працювати в колективі (групі), повагу до думки інших.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник географії, атлас, карта півкуль(світу), схема «Світовий кругообіг

                        води в природі».

 

Орієнтовний план та методи проведення уроку

1.Організація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

2.Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Бесіда.

1) Доведіть, що в житті людини вода має велике значення.

2) У яких станах перебуває вода в природі?

3) Назвіть води суходолу.

 

3.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Вступне слово вчителя.

   Воду, що входить до складу ґрунту та багатьох гірських порід, іноді називають «кров'ю» Землі. У воді зародилося життя, без неї неможливе існування рослин і тварин. Великою є потреба у воді в побуті, промисловості, сільському господарстві.

   Ми так звикли до того, що варто відкрити кран — і зажурчить водяний струмок, тому не замислюємося над унікальними й дивними властивостями води. Не випадково укладачі «Книги рекордів Гіннесса» занесли її на свої сторінки. Наприклад, більшість речовин при (охолодженні стискується, то вода за температури нижче +4 °С розширюється. Вода може перебувати в трьох станах, переходячи з одного до іншого в природних умовах, при цьому відбувається її очищення. У рідкому стані вода є прекрасним розчинником і має здатність текти, причому далеко не завжди вона тече вниз. Вода може підніматися і вгору, наприклад листям рослин. Вода здатна поглинати велику кількість тепла й утримувати його.

   У темі «Гідросфера» ми ближче познайомимося з географічними об'єктами, творцем яких є ця унікальна речовина — вода.

 

4.Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя.

   Отже, сьогодні ми будемо говорити про воду, яка є найважливішим мінералом на земній поверхні, особливою речовиною з певними властивостями.

   У тілі людини є мільйони кровоносних судин. Для чого потрібна  кров організму людини? Кров постачає кисень і поживні речовини до кожного органу, до кожної клітинки організму. Вона з'єднує мозок і серце, шлунок і нирки, утворюючи єдину працездатну систему. Така «кровоносна» система є й у нашої планети. «Кров» Землі — це вода, а «кровоносні судини» — це річки, струмки, озера. Вода на Землі відіграє велику роль в житті людини. Саме вода, переходячи з ґрунту до рослин, з рослин до атмосфери, стікаючи річками до океану і повертаючись на суходіл у вигляді опадів, об'єднує різні компоненти природи у єдину систему.

«Візник природи» — так називав воду Леонардо да Вінчі.

 

  • Гідросфера — водяна оболонка Землі. Поняття про гідросферу як водяну оболонку Землі.

 

Бесіда.

1) Давайте спробуємо дати визначення гідросфери.

   (Гідросфера — водна оболонка Землі.)

2)  А з яких же частин  вона складається ?

 

 Узагальнюю відповіді учнів і пропоную записати до зошитів визначення гідросфери.

 (Гідросфера — водна оболонка Землі, що включає води Світового океану, води суходолу, воду в атмосфері).

 

 

Розповідь учителя.

   Під час розповіді, разом з учнями, будуємо на дошці схему «Частини гідросфери» + роздатковий матеріал.

   Як ми вже визначилися, до складу гідросфери входять води Світового океану, вода в атмосфері, води суходолу.(Занесемо це до схеми).

На води Світового океану припадає 96,5 % усієї води планети,

на води суходолу — 3,5 %,

а в атмосфері, тобто в повітрі, води зовсім небагато — менше 1 %.

 

Світовий океан поділяється на чотири океани.

— Назвіть ці океани і покажіть на «Фізичній карті світу».

     Меншою частиною Світового океану є моря.

— Назвіть моря, що омивають береги України, і покажіть їх на «Фізичній карті світу».

     Ще більш дрібними частинами Світового океану є затоки і протоки.

— На «Фізичній карті світу» знайдіть затоки (Мексиканську, Бенгальську, Біскайську)

     і протоки (Ґібралтарську, Берингову, Босфор).

     Крім Світового океану невелика частина води є й в атмосфері у формі водяної пари.

     Водяна пара охолоджується, утворюючи хмари, а з хмар випадають опади.

— Які опади ви знаєте?

     Води суходолу становлять 3,5 % усієї води планети. Вони поділяються на дві групи(води суходо­лу поділяються на поверхневі й підземні. Поверхневі води представлені річками, озерами, болотами, льодовиками, штучними водоймами та каналами. До підземних вод належать води, які залягають на великій глибині в порах і тріщинах земної кори, а також багаторічна мерзлота).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання.

    Побудуйте кругову діаграму «Гідросфера». Укажіть відсоткове співвідношення основних частин водяної оболонки Землі.

 

 

 

                                                                                 (3,5 %)

 (менше 1%)

(96,5%) 

 

 

Розповідь учителя.

   Усі частини гідросфери взаємопов'язані, і тому відбувається про­цес, який називається світовий кругообіг води.

   Як ми вже знаємо, вода є особливою речовиною, що має певні влас­тивості. Однією з властивостей води є її здатність легко переходити з одного стану до іншого.

— Використовуючи знання з природознавства, назвіть три стани води.

 

   Правильно, вода в природі зустрічається в трьох станах: рідко­му (у вигляді рідини), твердому (у вигляді криги) і газоподібному (у вигляді водяної пари). Вода легко переходить з одного стану до іншого. Так, за температури 0 °С вода замерзає, тобто перетворюється на кригу. За температурі 100 °С вода кипить й починає ви­паровуватися, тобто перетворюється на водяну пару. Таким чином, Вода постійно переміщується, завдяки чому відбувається світовий кругообіг води.

 

  • Світовий кругообіг води в природі.

           (Світовий кругообіг води — це безперервний процес переміщення води зі Світового океану на суходіл через атмосферу та із суходолу — онову до Світового океану).

 

Виступ учнів, які отримали випереджальне завдання.

  • Щоб зрозуміти суть Світового кругообігу води в природі послухайте казку про дівчинку, сонячне проміннячко і крапельку.
  •  

«Подорож крапельки води».

 

Вчитель. Дівчинка з бабусею жили на краю лісу. Поруч із будинком роз­міщався старий

           колодязь. Він був неглибокий, і влітку води в ньому було дуже мало.

           Дівчинка любила квіти, особливо троянди. Восени вона посадила кущ червоної

           троянди. На зиму вона його присипала листям, а коли випав сніг, накидала над

           кущем замет, щоб зберегти троянду від тріскучих морозів.

 

Дівчинка.  Цього року весна видалася рання, сніг швидко розтанув, а от дощу вже давно

                   не було. Доводиться поливати мою троянду колодязною во­дою.

                   От і літо настало, а дощів усе немає. У колодязі майже висохла вода, поливати квіти нічим.

                    Моя троянда  марніє на очах, а я й не знаю чим їй допомогти. 

                    Сиджу біля куща годинами й умовляю свою прекрасну квітку:

                  «Потерпи ще трохи, незаба­ром підуть дощі, й у нас знову буде вода».

                   Троянда докладає всіх сил, але вона не може довго жити без води.

 

Вчитель. Сонячне проміннячко помітило переживання дівчинки і сказало.

 

Сонячне проміннячко. Я допоможу тобі справитися з цим лихом.

 

Дівчинка (здивовано): Як же ти допо­можеш? Навпаки, промені Сонця вбивають мою троянду.

 

Сонячне проміннячко. Ти що маленька і не розумієш, що якби мене не було, то не було

                        б і води на суходолі, і тим більше не існували б ліси і лани, рослини

                        й тва­рини. Я допоможу твоїй троянді, а ти обіцяй розповісти

                        людям, як промені Сонця допомагають наситити вологою Землю,

                        напоїти рослини, тварин, людей і навіть наповнити твій колодязь. Домовились?

 

Дівчинка. Домовились.

 

Вчитель. Незабаром сонячне проміннячко зникло, зате з'явилися хмари, і пішов дощ.

                  Спочатку впала одна крапля, потім інша, третя... десята. Дівчинка сміялася

                   і простягала назустріч крапелькам свої долоньки. Начебто розумі­ючи її, дощ

                  пішов сильніше — долоні стали мокрими. Крапельки води падали з неба, земля

                  швидко поглинала їх. Здавалося, не вистачить цілого океану, щоб напоїти її.

                  Але дощ ішов все сильніше і сильніше, незабаром з'явилися калюжі й побігли

                  струмки. Дощ ішов цілу добу.

 

Дівчинка. Коли я наступного дня зазирнула до колодязя, то побачила, що води там стало

                більше. Я раз у раз поливала кущ, і троянда ожила: з'явився бутон, який

                незабаром перетворився на чудову квітку. Одного  я не розумію: як сонячне

                проміннячко допомогло напоїти землю і наповнити колодязь? І тут мені

                допомогла крапелька води, що виблискувала на листі троянди.

Крапелька - мандрівниця. Я ще декілька днів тому з іншими крапельками плавала в океані.

                                            Спекотливе сонячне проміннячко нагрі­вало нас, доки ми не

                                            перетворилися на водяну пару й згодом утворили хмари.

                                            Вітер підхопив ці хмари і поніс на материк. Хмари недовго

                                            подорожували над суходолом —  ми поєднувалися і ставали все

                                            більшими і більшими, і нарешті пішов дощ. Частина нас

                                            потрапила до річок і відразу стала поспішати назад до океану —

                                           «додому». Через кілька днів мої товаришки - краплі можуть

                                           опинитися там, де сонячне проміннячко знову «відправить»

                                           їх на суходіл, в А я, упала на землю, мені знадо­билося кілька

                                          днів, щоб просочитися вниз й опинитися на глибині три метри,

                                          — там теж є вода. Разом з іншими крапельками ми

                                          подорожували під землею і потрапили до колодязя.

 

Вчитель. Дівчинка в захваті слухала крапельку і не помітила, як знову стало пригрівати

          Сонце. Крапелька раптом захвилювалася.

 

Крапелька – мандрівниця. Ну все, мені пора, треба знову вирушати в дорогу!

 

Запитання.

(Учитель демонструє схему «Світовий кругообіг води в природі».)

 

1) Як крапелька з океану потрапила до колодязя?

2) Куди зникла крапелька?

3) Яку роль у казці зіграло сонячне проміннячко?

4) Чи може крапелька знову опинитися в океані? Куди ще вона може потрапити?

5) Що розповіла дівчинка людям про сонячне проміннячко?

   (Узагальнюючи відповіді учнів, учитель розповідає про великий  малий кругообіг води в природі, пояснює значення великого кругообігу).

 

   Великий кругообіг води обумовлює зміну води,в океанах, річках, озерах й інших частинах гідросфери. У річках зміна відбувається за 11—12днів, в океанах — за три тисячі років, а в полярних льодовиках — за вісім тисяч років. Завдяки кругообігу стає можливим існування багатьох форм життя поза океанами і морями, відбувається перерозподіл тепла і вологи на планеті.     Кругообіг сприяє переміщенню речовин поверхнею Землі, наприклад, завдяки роботі текучих вод.

Географічний тренінг.

 Замалюйте схему «Світовий кругообіг води в природі», стрілками вкажіть шлях крапельки води.

 

5.Закріплення нових знань і вмінь учнів

Бесіда.

1) Що таке гідросфера?

2) Назвіть три стани води.

3) Що таке світовий кругообіг води? Чому він є можливим?

Завдання.

    Великий кругообіг відбувається за схемою: Світовий океан — атмосфера — суходіл — річки, озера, льодовики, підземні води — Світовий океан.

    Складіть схему малого кругообігу води.

 

Позначте на контурній карті світу частини гідросфери(робота на контурній карті за завданнями на картках):

Океани – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;

Моря – Середземне, Чорне, Азовське, Карибське, Баренцове, Аравійське;

Затоки – Гвінейська, Мексиканська, Бенгальська,  Велика Австралійська;

Протоки – Берингова, Дрейка, Гібралтарська, Магелланова .

Річки – Дніпро, Дунай, Амазонка, Конго, Міссісіпі, Янцзи;

Озера – Байкал, Вікторія, Тітікака, Ейр.

Відгадати загадки про складові частини гідросфери.(Розподіляю учнів на три групи: води Світового океану, води суходолу, та води в атмосфері (тобто в повітрі). Учні піднімають руку, якщо загадка стосується їхньої частини).

Загадки

  • Із-під гірки, з-під крутої

         Прокрадається порою,

          Та й до моря утіка

         Через лози по ярках.  (Джерело)

  • Не скляний він, не з металу,

         А прислухайся — дзвенить.

         Риє землю він розталу,

         Не спиняється й на мить. (Струмок)

  • Ледь тремтить на вітерці

        Стрічка на просторі,

        Вузький кінчик у струмку,

        А широкий в морі. (Річка)

  • Не вода, не суша —

         На човні не пропливеш

         І ногами не пройдеш. (Болото)

  • Стоїть корито повне води налите.

Кругом вода, а з питвом біда. (Море)

  • Морем йде, а до берега дійде, зразу пропаде.(Хвиля)
  • Біжать коні булані,

         На них уздечки порвані. (Хмари)

  • В небі вітер-пастух отари

         Заганяє в тісні кошари,

         Із овець тче нитки шовкові

         На ліси, на поля, на діброви. (Дощ)

  • Вночі спить на землі, а вранці тікає. (Роса)
  • На долину, на поділ

         Ліг великий сивий віл,

         Надійде теля червоне —

         Геть того вола прогоне. (Сонце і туман)

  • Розсипався горох на сто доріг,

        Та ніхто зібрать не зміг. (Град)

  • Величезний шматок скла

         Швидко щезнув від тепла. (Лід)

 

 Прослухайте вірш і дайте відповідь на запитан­ня:

«Які частини гідросфери не згадані у вірші?»

Пам'ятайте, люди, назавжди:

Неможливо жити без води.

Це — життя колиска, це — дощі,

Це — роса і квітка на межі,

Це — тумани, ріки і моря,

Порятунок в спеку, це — життя.

Це кришталь озер і джерело,

Це — хмарки у небі, це — село

У тополях й вербах над ставком,

Це — криниця, мальва під вікном,

Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,

Це струмок у травах між дерев,

Зелень трав, веселки кольори,

Нитки рік, у сутінках бори.

Пам'ятайте, люди, назавжди:

Неможливо жити без води.

 

 

 

Тестування.

1) 96,5 % вод усієї планети припадає на води:

    а) суходолу; б) Світового океану;    в) атмосфери.

2) Вода в атмосфері перебуває здебільшого:

    а) у рідкому стані;   б) твердому;    в) газоподібному.

3) Малому кругообігу води відповідає характеристика:

    а) океан — повітря — океан;  б) океан — повітря — суходіл — океан.

4) Вода переходить із рідкого стану до газоподібного за темпера­тури:

    а) 0 °С;        б) менше +50 °С;         в) понад +100 °С.                                                                                                                                                   5) Вода виступає розчинником для таких речовин, як:

    а) сіль і гіпс;      б) пісок і глина.

6) Великому кругообігу води відповідає характеристика:

    а) океан — повітря — океан; б) океан — повітря — суходіл — океан.

7) Вода переходить із рідкого стану до твердого за температури:

     а) +100 °С;   б) 0 °С;  в) нижче 100 °С.

8) Озера, болота, річки належать до вод:

    а) поверхневих;       б) підземних.

9) Основна причина переходу води з одного стану до іншого:

    а) прозорість води; б) солоність води; в) температура води.

10) Найменша кількість води перебуває:

      а) у Світовому океані; б) в атмосфері; в) на суходолі.

 

  6. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя.

      Гідросфера — водна оболонка Землі, що включає води Світового океану, води суходолу, воду в атмосфері. Вода в природних умовах може перебувати в рідкому, твердому і газоподібному станах, унаслідок чого відбувається світовий круго­обіг води.

      Світовий кругообіг води — це безперервний процес переміщення води зі Світового океану на суходіл через атмосферу та із суходолу до Світового океану.

 

7. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

 

Додатки

Картки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Позначте на контурній карті світу частини гідросфери:

Океани – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;

Моря – Середземне, Чорне, Азовське, Карибське, Баренцове, Аравійське;

Затоки – Гвінейська, Мексиканська, Бенгальська,  Велика Австралійська;

Протоки – Берингова, Дрейка, Гібралтарська, Магелланова .

Річки – Дніпро, Дунай, Амазонка, Конго, Міссісіпі, Янцзи;

Озера – Байкал, Вікторія, Тітікака, Ейр.

 

 

Позначте на контурній карті світу частини гідросфери:

Океани – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;

Моря – Середземне, Чорне, Азовське, Карибське, Баренцове, Аравійське;

Затоки – Гвінейська, Мексиканська, Бенгальська,  Велика Австралійська;

Протоки – Берингова, Дрейка, Гібралтарська, Магелланова .

Річки – Дніпро, Дунай, Амазонка, Конго, Міссісіпі, Янцзи;

Озера – Байкал, Вікторія, Тітікака, Ейр.

 

 

Позначте на контурній карті світу частини гідросфери:

Океани – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;

Моря – Середземне, Чорне, Азовське, Карибське, Баренцове, Аравійське;

Затоки – Гвінейська, Мексиканська, Бенгальська,  Велика Австралійська;

Протоки – Берингова, Дрейка, Гібралтарська, Магелланова .

Річки – Дніпро, Дунай, Амазонка, Конго, Міссісіпі, Янцзи;

Озера – Байкал, Вікторія, Тітікака, Ейр.

 

 

Позначте на контурній карті світу частини гідросфери:

Океани – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;

Моря – Середземне, Чорне, Азовське, Карибське, Баренцове, Аравійське;

Затоки – Гвінейська, Мексиканська, Бенгальська,  Велика Австралійська;

Протоки – Берингова, Дрейка, Гібралтарська, Магелланова .

Річки – Дніпро, Дунай, Амазонка, Конго, Міссісіпі, Янцзи;

Озера – Байкал, Вікторія, Тітікака, Ейр.

 

 

 

Позначте на контурній карті світу частини гідросфери:

Океани – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;

Моря – Середземне, Чорне, Азовське, Карибське, Баренцове, Аравійське;

Затоки – Гвінейська, Мексиканська, Бенгальська,  Велика Австралійська;

Протоки – Берингова, Дрейка, Гібралтарська, Магелланова .

Річки – Дніпро, Дунай, Амазонка, Конго, Міссісіпі, Янцзи;

Озера – Байкал, Вікторія, Тітікака, Ейр.

 

 

Позначте на контурній карті світу частини гідросфери:

Океани – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;

Моря – Середземне, Чорне, Азовське, Карибське, Баренцове, Аравійське;

Затоки – Гвінейська, Мексиканська, Бенгальська,  Велика Австралійська;

Протоки – Берингова, Дрейка, Гібралтарська, Магелланова .

Річки – Дніпро, Дунай, Амазонка, Конго, Міссісіпі, Янцзи;

Озера – Байкал, Вікторія, Тітікака, Ейр.

 

 

Позначте на контурній карті світу частини гідросфери:

Океани – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;

Моря – Середземне, Чорне, Азовське, Карибське, Баренцове, Аравійське;

Затоки – Гвінейська, Мексиканська, Бенгальська,  Велика Австралійська;

Протоки – Берингова, Дрейка, Гібралтарська, Магелланова .

Річки – Дніпро, Дунай, Амазонка, Конго, Міссісіпі, Янцзи;

Озера – Байкал, Вікторія, Тітікака, Ейр.

 

 

doc
Додано
31 липня
Переглядів
77
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку