Урок "Глобалізація як провідна тенденція розвитку сучасного світу".

Про матеріал

План-конспект уроку, за новою програмою 2018 року, мета якого - продовжити формувати в учнів знання про процес глобалізації. Спираючись на знання попередніх курсів географії та біології, відновити основні прояви глобалізації і її неоднозначний вплив на розвиток і існування людської цивілізації;

- формувати вміння аналізувати соціальне явище з різних сторін, бачити його позитивні так і негативні наслідки. Розвивати вміння виявляти проблему, працювати в групі;

- виховувати толерантність, відчуття відповідальності за майбутнє планети.

Перегляд файлу

10 клас                                                   Урок №2                                                    Дата _________

 

Тема. Глобалізація як провідна тенденція розвитку сучасного світу.

Мета уроку:

  • продовжити формувати в учнів знання про процес глобалізації. Спираючись на знання попередніх курсів географії та біології, відновити основні прояви глобалізації і її неоднозначний вплив на розвиток і існування людської цивілізації;
  • формувати вміння аналізувати соціальне явище з різних сторін, бачити його позитивні так і негативні наслідки. Розвивати вміння виявляти проблему, працювати в групі;
  • виховувати толерантність, відчуття відповідальності за майбутнє планети.

         Тип уроку: урок вдосконалення і застосування теоретичних знань.

 

         Обладнання: ПК, екран, вчительська презентація, відео

 

Епіграф:

Майбутній світ не буде ні західним, ні

 незахідним, але успадкує всі культури,

які ми заварили в одному котлі.

А. Тойнбі

 

 

І. Організаційний момент

 Американський винахідник Генрі Форд сказав:

Зібратися разом - це початок,

Триматися разом - це прогрес,

Працювати разом - це успіх!

Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

Організація бесіди «Різноманіття і єдність сучасного світу».

1. У чому проявляється різноманіття сучасного світу?

2. Якщо держави так сильно відрізняються одна від одної, чому ми говоримо про єдність сучасного світу?

3. Що призводить до інтеграції людства в єдину систему?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  

 На уроках географії та  історії  ми багато говорили з вами про особливості і різноманітність світу. На планеті земля живе 7,6 млрд. людей.  Виділяють 4 основні раси, 1000 етносів, які поділяються на 23 мовні сім'ї, понад 200 незалежних держав.

- Що ще можна додати в підтвердження ціх тез? (Різний рівень економічного життя, релігійний вигляд, різноманіття культур, національних і місцевих традицій);

- Сучасний світ різноманітний. Перегляньте, будь-ласка ролик ( Запис змонтованого відео про різні сторони життя суспільства. Наприклад: широку душу українців, фривольність та грайливість французів, чопорність англійців, пунктуальність та акуратність  німців, відсутність емоцій японців).

- У чому причини такого розмаїття? (Природні та кліматичні умови, що визначали своєрідність відносин конкретного суспільства і природного світу, специфіка історичного шляху, пройденого народами і державами, різноманітність зовнішніх впливів).

 

Сьогодні на уроці ми будемо розглядати суспільство, як єдине ціле. Французький мислитель першої половини XX століття Тейяр де Шарден так висловив це почуття:

"Протягом кількох поколінь навколо нас утворилися всякого роду економічні і культурні зв'язки, що збільшуються в геометричній прогресії. Тепер крім хліба ... кожна людина вимагає щодня свою порцію заліза, міді і бавовни, свою порцію електрики, нафти і радію, свою порцію відкриттів кіно і міжнародних звісток. Тепер вже не просто поле ..., а вся Земля потрібна, щоб забезпечити кожного з нас».

Ми повинні з вами з'ясувати на уроці що в себе включає поняття глобалізація, до яких наслідків веде цей процес. Спробувати визначити своє особисте ставлення до процесу глобалізації.

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Запишіть в зошити тему уроку і план за яким ми будемо працювати (на слайді).

План:

  1.                     Сутність глобалізації.
  2.                     Види глобалізації.
  3.                     Позитивні та негативні наслідки глобалізації.

1.Сутність глобалізації.

У сучасному світі відбувається значне посилення зв'язків між окремими людьми, організаціями та іноземними державами, зростає взаємозалежність між ними. Людство розвивається, розширюючи свої зв'язки і контакти. Люди все глибше усвідомлюють себе як єдину спільність, де кожен пов'язаний з багатьма тисячами інших людей у ​​всіх кінцях Землі.

  •       Давайте спробуємо навести приклади зі свого життєвого досвіду, що демонструють різноманіття зв'язків сучасного світу.

 

  •   спілкування з друзями, які перебувають на великій відстані, через мобільний зв'язок, Інтернет;
  •   створення магазинів єдиної торгівлі, таких як Metro, Pozzy Group, Carry, Auchan та інших в різних країнах;
  •   доставка товарів, замовлених за каталогами, в тому числі електронним;
  •   можливість оплати за надані послуги або придбані товари, переказ грошових коштів за допомогою пластикових електронних карт;
  •   пряма трансляція культурно-масових заходів з різних точок Землі;
  •   можливість обміни валюти одного національної держави на території інших країн.

Отже, ми бачимо, що сучасний світ при всьому своєму різноманітті єдиний і його частини тісно взаємопов'язані.

Таким чином, глобалізація - це процес, в ході якого зростають взаємовплив і взаємозалежність народів і держав.

Термін «глобалізація» був вперше вжитий в його сучасному значенні Рональдом Робертсоном в 1983 р. Він висунув концепцію формування глобального виміру людської свідомості, що дозволяє розглядати політичні та інші соціальні процеси в глобальній системі координат.
Сучасна наука міжнародних відносин розуміє під глобалізацією одну з найбільш важливих тенденцій розвитку сучасного світу і акцентує увагу на розширенні масштабів діяльності політичних інститутів міжнародного співтовариства і поглибленні світових політичних процесів, на розмивання кордонів між внутрішньою і зовнішньою політикою, на інтернаціоналізації політичної культури і політичної поведінки людей. У більш широкому сенсі під глобалізацією розуміють гомогенізацію і універсалізацію світу. Важливим прояв глобалізації вважається процес «розмивання» національних кордонів. Гомогенізацію і універсалізацію світу пов'язують зі створенням великих єдиних економічних просторів і з посиленням політичної взаємозалежності держав і регіонів сучасного світу.

 

- А яка роль ЗМІ в процесі глобалізації? Адже ЗМІ часто називають «четвертою владою». Приведіть докази «за» і «проти».

 

2. Види глобалізації.

Глобалізація зачіпає всі сфери суспільного життя, включаючи економіку, політику, міжнародні відносини, соціальну сферу, культуру, безпеку і т. д. Вона вносить значні корективи в подальші перспективи всієї світової спільноти. Частина наших сучасників розглядає глобалізацію як пряму загрозу існуванню цивілізації і активно протистоїть всім заходам держав і вищих посадових осіб, якщо їх дії, на їхню думку, сприяють поглибленню глобалізації.

Це так званий рух антиглобалістів. Воно сформувалося в кінці 90-х рр. XX століття. Його учасники пропагують альтернативні шляхи розвитку світової економіки, влаштовують маніфестації, нерідко екстремістського характеру, в період проведення різних міжнародних конференцій і форумів, наприклад саміту «Групи восьми».

Парадоксальність ситуації в тому, що людство все ще не знайшло надійних засобів запобігання глобальних катастроф, а їх загроза може посилюватися діями різних структур суспільства, соціальних механізмів. Наприклад, глобальною стала необхідність боротьби з міжнародним тероризмом. Противники глобалізації вважають аксіомою, що від цієї боротьби виграють тільки багаті країни. Звідси заклики до Заходу поділитися багатством з бідними країнами. В іншому випадку - погроза застосувати насильство.


         Глобалізація - процес об'єднання в єдину систему економічного, інформаційного, культурного простору різних країн планети. Міжнародний валютний фонд (МВФ) виділив чотири основні аспекти глобалізації:

- торгівля та валютні операції;

- рух капіталу та інвестицій;

-  міграція і переміщення людей;

-  поширення знань.

По-перше, цей феномен пов'язаний з виникненням великої кількості міжнародних організацій, серед яких всесвітні і регіональні, універсальні і спеціалізовані інститути та установи. Ці організації відіграють все більшу роль у світовій економіці та політиці. Перші такі організації виникли вже в другій половині XIX в. Наприклад, у декларації Всесвітнього поштового союзу, створеного в 1874 р. при безпосередній участі Росії, вказувалося, що весь світ розглядається як «загальна поштова територія». Це було одним з перших знаків початку глобалізації життєдіяльності світової спільноти за допомогою міжнародних установ. На початку поточного сторіччя ця тенденція прийняла небачені ніколи в історії людства масштаби. Зараз у світі діє кілька сотень міждержавних і тисячі неурядових міжнародних організацій.

          По-друге, складається нова система світового економічного відтворення, коли на глобальній економічній сцені все більшу роль починають грати транснаціональні компанії (ТНК), річні обороти деяких з них стали порівняні з річними бюджетами малих і навіть середніх національних держав.
В даний час у світі діє приблизно 70 тисяч таких компаній. На ТНК припадає близько 50% світового промислового виробництва. ТНК забезпечують більше 70% світової торгівлі. ТНК мають вплив на регіональні та навіть світові політичні процеси. Для цього у них є значні фінансові ресурси, налагоджені зв'язки з громадськістю.

Тканина фінансово-економічних зв'язків в світі стала такою щільною, що щодоби державні кордони перетинають кілька трильйонів доларів. Однак у часи глобалізації гроші присікають державні кордони набагато частіше у віртуальному електронному вигляді, ніж в якості паперових банкнот.

         По-третє, людство зіткнулося в останні десятиліття з глобальними проблемами (екологічної, демографічної, енергетичної, продовольчої та іншими), які вимагають для свого рішення спільних і серйозних зусиль усіх держав і народів.

Наприклад, за останні 500 років людство знищило 2/3 всіх лісів на планеті. Цей процес продовжується і в наш час. Безпрецедентно в сучасній історії Землі змінився склад її атмосфери. Так, протягом XX в. в результаті спалювання величезної кількості викопного палива і вирубування тропічних лісів вміст вуглекислого газу в атмосфері збільшилася на 1/3.

 

  • Чи можете ви привести  приклади проявів глобалізації?
  •      Розвиток національних економік призвів до формування єдиного всесвітнього господарства: світового ринку, транснаціональних компаній і фінансових груп, поділу праці, економічних інтересів і впливів в масштабі планети.

Приклади: Всесвітній банк; Міжнародний валютний фонд; Світовий банк реконструкції та розвитку.

  Розвиток транспорту призвів до інтенсивних міграційних процесів, частим короткостроковим пересуванням людей з країни в країну з різними цілями.

Приклади: туризм, навчання, лікування, сезонна  робота.

  •      Розвиток засобів зв'язку і комунікації створило світову інформаційну мережу, зробивши доступним спілкування людей в різних точках земної кулі.

Приклади: Інтернет (інформація передається в лічені хвилини на десятки тисяч кілометрів);

  •      Масове виробництво і інформатизація формують єдиний культурний простір, єдині зразки культури (масова культура).

Приклади: Світова масова культура (музичні хіти, книги про Гаррі Поттера, «мильні опери»); Єдині стандарти виробництва і споживання, світова масова культура (музичні хіти, книги про Гаррі Поттера, «мильні опери»); єдині стандарти виробництва і споживання.

  •      Взаємозв’язки  держав і народів, створення і робота міжнародних організацій роблять єдиної політичну історію.

Приклади: Механізми забезпечення безпеки (миротворчі операції, міжнародні санкції, антитерористична боротьба).

 

  1. Позитивні та негативні наслідки глобалізації.

Разом з тим наростає і хвиля критики процесу глобалізації. Давайте разом з вами спробуємо виділити позитивні і негативні сторони глобалізації.

1 варіант – позитивні сторони

2 варіант – негативні сторони

 

Учні дискутують, висловлюють свої точки зору

 

Позитивне:

1.Стимулюючий вплив на економіку:

+ Поява можливостей створювати товари в тих регіонах світу, де їх виробництво обійдеться дешевше;

+ Виникнення можливості реалізації товару там, де це дасть максимальну вигоду;

+ Зростання прибутку;

+ Поява можливостей для подальшого зростання виробництва і його розвитку;

+ Концентрація зусиль на розробці нових передових технологій;

+ Плодами НТР можуть скористатися країни, що не мають можливості вести власні науково-технічні дослідження;

 

2. Зближення держав.

  •     Стимулювання врахування інтересів держав і застереження їх від крайніх дій в політиці;
  •     Виникнення соціокультурної єдності людства;

 

Негативне:

- Насаджується єдиний стандарт споживання;

- Створюються перешкоди для вітчизняного виробництва;

- Не враховується економічна і культурно-історична специфіка розвитку різних країн;

- Напрошується певний спосіб життя, часто суперечить традиціям даного суспільства.

- Найголовніше - це глобальні проблеми.

-  Оформлення ідеї суперництва: найбільш потужні в економічному відношенні держави прагнуть до лідерства, що призводить до вибуху націоналізму в економічно слаборозвинених країнах;

         - Втрата специфічних рис національної культури.

 

V.  Первинне осмислення і закріплення вивченого.

 

Узагальнююча дискусія

 

1. У яких сферах суспільного життя процес глобалізації носить найбільш суперечливий характер? Чому ви так вважаєте?

2. Хто із суб'єктів глобалізації більше інших стикається з її протиріччями і негативними наслідками цього процесу?

3. Чи поділяєте ви точку зору про те, що глобалізацію не можна зупинити?

4. Як ви розумієте слова, взяті як епіграф нашого заняття? Чи можна з ними погодитися?

 

VI. Підсумок уроку

 

  1.   За міжнародними опитуваннями, стурбовані негативним впливом погіршення екологічної ситуації на здоров'я людей 89% росіян, 67% громадян США, 51% канадців, 27% норвежців, 21% фінів, 14% датчан. Проаналізуйте ці дані. Чим на вашу думку, пояснюється такий значний розкид думок? Чи означає це, що тягар вирішення цих проблем має бути покладено в першу чергу на ті країни, де число громадян, стурбованих станом екології, особливо велике?
  2.   Сьогодні досить голосно лунають заклики до відмови від науково - технічного прогресу, припинення досліджень в галузі новітніх технологій. Чи відповідають ці заклики духу концепції сталого розвитку?
  3.   Виступаючи на науковій конференції, вчений-еколог заявив: «Пора усвідомити, що людство йде до свого кінця. У нас немає сил і можливостей врятувати самих себе. Ми приречені ». Чи згодні ви з цією думкою?
  4.   Чи згодні ви з думкою А. Д. Сахарова? Обґрунтуйте свою точку зору.

"Роз'єднаність людства загрожує його загибелі. Цивілізації загрожує: загальна термоядерна війна; катастрофічний голод для більшої частини людства; одурманення в дурмані "масової культури" і в лещатах бюрократичного догматизму; поширення масових світів, що кидають цілі народи і континенти у владу жорстоких і підступних демагогів; загибель і виродження від непередбачених результатів швидких змін умов існування на планеті ".

  1.   Поясніть, чому перераховані нижче історичні події можна віднести до глобальних, які мають значення для всього людства. Які були наслідки цих подій?

а / I століття н.е. Східна Римська імперія - зародження християнства.

б / 1492 рік - відкриття Америки.

в / 1980 рік - початок супутникового мовлення CNN.

г / с середини 1990-х р.р. - стрімке поширення Інтернету.

Які ще історичні події мали загальносвітове значення?

  1. Які ознаки глобалізації ви можете спостерігати в нашому місті?
  2.   Яким чином глобалізація позначається на процесі навчання в сучасній школі?

 

Виставлення оцінок за урок.

 

 

VІI. Домашнє завдання

  1. Робота з  § __    підручника.
  2. Написати есе на одну з тем:
  • «Вперше в людській історії все може бути зроблено будь-де і продано кому завгодно». Л. Туроу (американський економіст).
  • «Глобалізація - це і колективний виклик, і заклик до кожного з нас знайти нові шляхи, щоб стати громадянами світу».    К. Годіно
  • «Світ замкнувся. Земна куля стала єдиною ...  Всі істотні проблеми стали світовими проблемами». К. Ясперс

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Скиртач Карина Геннадіївна
    Дякую за цікаву та змістовну розробку! Дуже виручили!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Струцька Олена
    Дякую за таку цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Струцька Олена
    Дякую за таку цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Струцька Олена
    Дякую за таку цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Струцька Олена
    Дякую за таку цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Струцька Олена
    Дякую за таку цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Струцька Олена
    Дякую за таку цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Струцька Олена
    Дякую за таку цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Струцька Олена
    Дякую за таку цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
13246
Оцінка розробки
5.0 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку