План-конспект уроку, за новою програмою 2018 року, мета якого - продовжити формувати в учнів знання
про процес глобалізації. Спираючись на знання попередніх курсів географії та
біології, відновити основні прояви глобалізації і її неоднозначний вплив
на розвиток і існування людської цивілізації;
- формувати вміння аналізувати соціальне
явище з різних сторін, бачити його позитивні так і негативні наслідки.
Розвивати вміння виявляти проблему, працювати в групі;
- виховувати толерантність, відчуття
відповідальності за майбутнє планети.
10 клас Урок №2 Дата _________
Тема. Глобалізація як провідна тенденція розвитку сучасного світу.
Мета уроку:
Тип уроку: урок вдосконалення і застосування теоретичних знань.
Обладнання: ПК, екран, вчительська презентація, відео
Епіграф:
Майбутній світ не буде ні західним, ні
незахідним, але успадкує всі культури,
які ми заварили в одному котлі.
А. Тойнбі
І. Організаційний момент
Американський винахідник Генрі Форд сказав:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Організація бесіди «Різноманіття і єдність сучасного світу».
1. У чому проявляється різноманіття сучасного світу?
2. Якщо держави так сильно відрізняються одна від одної, чому ми говоримо про єдність сучасного світу?
3. Що призводить до інтеграції людства в єдину систему?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На уроках географії та історії ми багато говорили з вами про особливості і різноманітність світу. На планеті земля живе 7,6 млрд. людей. Виділяють 4 основні раси, 1000 етносів, які поділяються на 23 мовні сім'ї, понад 200 незалежних держав.
- Що ще можна додати в підтвердження ціх тез? (Різний рівень економічного життя, релігійний вигляд, різноманіття культур, національних і місцевих традицій);
- Сучасний світ різноманітний. Перегляньте, будь-ласка ролик ( Запис змонтованого відео про різні сторони життя суспільства. Наприклад: широку душу українців, фривольність та грайливість французів, чопорність англійців, пунктуальність та акуратність німців, відсутність емоцій японців).
- У чому причини такого розмаїття? (Природні та кліматичні умови, що визначали своєрідність відносин конкретного суспільства і природного світу, специфіка історичного шляху, пройденого народами і державами, різноманітність зовнішніх впливів).
Сьогодні на уроці ми будемо розглядати суспільство, як єдине ціле. Французький мислитель першої половини XX століття Тейяр де Шарден так висловив це почуття:
"Протягом кількох поколінь навколо нас утворилися всякого роду економічні і культурні зв'язки, що збільшуються в геометричній прогресії. Тепер крім хліба ... кожна людина вимагає щодня свою порцію заліза, міді і бавовни, свою порцію електрики, нафти і радію, свою порцію відкриттів кіно і міжнародних звісток. Тепер вже не просто поле ..., а вся Земля потрібна, щоб забезпечити кожного з нас».
Ми повинні з вами з'ясувати на уроці що в себе включає поняття глобалізація, до яких наслідків веде цей процес. Спробувати визначити своє особисте ставлення до процесу глобалізації.
IV. Вивчення нового матеріалу
Запишіть в зошити тему уроку і план за яким ми будемо працювати (на слайді).
План:
1.Сутність глобалізації.
У сучасному світі відбувається значне посилення зв'язків між окремими людьми, організаціями та іноземними державами, зростає взаємозалежність між ними. Людство розвивається, розширюючи свої зв'язки і контакти. Люди все глибше усвідомлюють себе як єдину спільність, де кожен пов'язаний з багатьма тисячами інших людей у всіх кінцях Землі.
Отже, ми бачимо, що сучасний світ при всьому своєму різноманітті єдиний і його частини тісно взаємопов'язані.
Таким чином, глобалізація - це процес, в ході якого зростають взаємовплив і взаємозалежність народів і держав.
Термін «глобалізація» був вперше вжитий в його сучасному значенні Рональдом Робертсоном в 1983 р. Він висунув концепцію формування глобального виміру людської свідомості, що дозволяє розглядати політичні та інші соціальні процеси в глобальній системі координат.
Сучасна наука міжнародних відносин розуміє під глобалізацією одну з найбільш важливих тенденцій розвитку сучасного світу і акцентує увагу на розширенні масштабів діяльності політичних інститутів міжнародного співтовариства і поглибленні світових політичних процесів, на розмивання кордонів між внутрішньою і зовнішньою політикою, на інтернаціоналізації політичної культури і політичної поведінки людей. У більш широкому сенсі під глобалізацією розуміють гомогенізацію і універсалізацію світу. Важливим прояв глобалізації вважається процес «розмивання» національних кордонів. Гомогенізацію і універсалізацію світу пов'язують зі створенням великих єдиних економічних просторів і з посиленням політичної взаємозалежності держав і регіонів сучасного світу.
- А яка роль ЗМІ в процесі глобалізації? Адже ЗМІ часто називають «четвертою владою». Приведіть докази «за» і «проти».
2. Види глобалізації.
Глобалізація зачіпає всі сфери суспільного життя, включаючи економіку, політику, міжнародні відносини, соціальну сферу, культуру, безпеку і т. д. Вона вносить значні корективи в подальші перспективи всієї світової спільноти. Частина наших сучасників розглядає глобалізацію як пряму загрозу існуванню цивілізації і активно протистоїть всім заходам держав і вищих посадових осіб, якщо їх дії, на їхню думку, сприяють поглибленню глобалізації.
Це так званий рух антиглобалістів. Воно сформувалося в кінці 90-х рр. XX століття. Його учасники пропагують альтернативні шляхи розвитку світової економіки, влаштовують маніфестації, нерідко екстремістського характеру, в період проведення різних міжнародних конференцій і форумів, наприклад саміту «Групи восьми».
Парадоксальність ситуації в тому, що людство все ще не знайшло надійних засобів запобігання глобальних катастроф, а їх загроза може посилюватися діями різних структур суспільства, соціальних механізмів. Наприклад, глобальною стала необхідність боротьби з міжнародним тероризмом. Противники глобалізації вважають аксіомою, що від цієї боротьби виграють тільки багаті країни. Звідси заклики до Заходу поділитися багатством з бідними країнами. В іншому випадку - погроза застосувати насильство.
Глобалізація - процес об'єднання в єдину систему економічного, інформаційного, культурного простору різних країн планети. Міжнародний валютний фонд (МВФ) виділив чотири основні аспекти глобалізації:
- торгівля та валютні операції;
- рух капіталу та інвестицій;
- міграція і переміщення людей;
- поширення знань.
По-перше, цей феномен пов'язаний з виникненням великої кількості міжнародних організацій, серед яких всесвітні і регіональні, універсальні і спеціалізовані інститути та установи. Ці організації відіграють все більшу роль у світовій економіці та політиці. Перші такі організації виникли вже в другій половині XIX в. Наприклад, у декларації Всесвітнього поштового союзу, створеного в 1874 р. при безпосередній участі Росії, вказувалося, що весь світ розглядається як «загальна поштова територія». Це було одним з перших знаків початку глобалізації життєдіяльності світової спільноти за допомогою міжнародних установ. На початку поточного сторіччя ця тенденція прийняла небачені ніколи в історії людства масштаби. Зараз у світі діє кілька сотень міждержавних і тисячі неурядових міжнародних організацій.
По-друге, складається нова система світового економічного відтворення, коли на глобальній економічній сцені все більшу роль починають грати транснаціональні компанії (ТНК), річні обороти деяких з них стали порівняні з річними бюджетами малих і навіть середніх національних держав.
В даний час у світі діє приблизно 70 тисяч таких компаній. На ТНК припадає близько 50% світового промислового виробництва. ТНК забезпечують більше 70% світової торгівлі. ТНК мають вплив на регіональні та навіть світові політичні процеси. Для цього у них є значні фінансові ресурси, налагоджені зв'язки з громадськістю.
Тканина фінансово-економічних зв'язків в світі стала такою щільною, що щодоби державні кордони перетинають кілька трильйонів доларів. Однак у часи глобалізації гроші присікають державні кордони набагато частіше у віртуальному електронному вигляді, ніж в якості паперових банкнот.
По-третє, людство зіткнулося в останні десятиліття з глобальними проблемами (екологічної, демографічної, енергетичної, продовольчої та іншими), які вимагають для свого рішення спільних і серйозних зусиль усіх держав і народів.
Наприклад, за останні 500 років людство знищило 2/3 всіх лісів на планеті. Цей процес продовжується і в наш час. Безпрецедентно в сучасній історії Землі змінився склад її атмосфери. Так, протягом XX в. в результаті спалювання величезної кількості викопного палива і вирубування тропічних лісів вміст вуглекислого газу в атмосфері збільшилася на 1/3.
Приклади: Всесвітній банк; Міжнародний валютний фонд; Світовий банк реконструкції та розвитку.
• Розвиток транспорту призвів до інтенсивних міграційних процесів, частим короткостроковим пересуванням людей з країни в країну з різними цілями.
Приклади: туризм, навчання, лікування, сезонна робота.
Приклади: Інтернет (інформація передається в лічені хвилини на десятки тисяч кілометрів);
Приклади: Світова масова культура (музичні хіти, книги про Гаррі Поттера, «мильні опери»); Єдині стандарти виробництва і споживання, світова масова культура (музичні хіти, книги про Гаррі Поттера, «мильні опери»); єдині стандарти виробництва і споживання.
Приклади: Механізми забезпечення безпеки (миротворчі операції, міжнародні санкції, антитерористична боротьба).
Разом з тим наростає і хвиля критики процесу глобалізації. Давайте разом з вами спробуємо виділити позитивні і негативні сторони глобалізації.
1 варіант – позитивні сторони
2 варіант – негативні сторони
Учні дискутують, висловлюють свої точки зору
Позитивне:
1.Стимулюючий вплив на економіку:
+ Поява можливостей створювати товари в тих регіонах світу, де їх виробництво обійдеться дешевше;
+ Виникнення можливості реалізації товару там, де це дасть максимальну вигоду;
+ Зростання прибутку;
+ Поява можливостей для подальшого зростання виробництва і його розвитку;
+ Концентрація зусиль на розробці нових передових технологій;
+ Плодами НТР можуть скористатися країни, що не мають можливості вести власні науково-технічні дослідження;
2. Зближення держав.
Негативне:
- Насаджується єдиний стандарт споживання;
- Створюються перешкоди для вітчизняного виробництва;
- Не враховується економічна і культурно-історична специфіка розвитку різних країн;
- Напрошується певний спосіб життя, часто суперечить традиціям даного суспільства.
- Найголовніше - це глобальні проблеми.
- Оформлення ідеї суперництва: найбільш потужні в економічному відношенні держави прагнуть до лідерства, що призводить до вибуху націоналізму в економічно слаборозвинених країнах;
- Втрата специфічних рис національної культури.
V. Первинне осмислення і закріплення вивченого.
Узагальнююча дискусія
1. У яких сферах суспільного життя процес глобалізації носить найбільш суперечливий характер? Чому ви так вважаєте?
2. Хто із суб'єктів глобалізації більше інших стикається з її протиріччями і негативними наслідками цього процесу?
3. Чи поділяєте ви точку зору про те, що глобалізацію не можна зупинити?
4. Як ви розумієте слова, взяті як епіграф нашого заняття? Чи можна з ними погодитися?
VI. Підсумок уроку
"Роз'єднаність людства загрожує його загибелі. Цивілізації загрожує: загальна термоядерна війна; катастрофічний голод для більшої частини людства; одурманення в дурмані "масової культури" і в лещатах бюрократичного догматизму; поширення масових світів, що кидають цілі народи і континенти у владу жорстоких і підступних демагогів; загибель і виродження від непередбачених результатів швидких змін умов існування на планеті ".
а / I століття н.е. Східна Римська імперія - зародження християнства.
б / 1492 рік - відкриття Америки.
в / 1980 рік - початок супутникового мовлення CNN.
г / с середини 1990-х р.р. - стрімке поширення Інтернету.
Які ще історичні події мали загальносвітове значення?
Виставлення оцінок за урок.
VІI. Домашнє завдання