Урок "Глобальні проблеми людства та їх прояв на території України"

Про матеріал

Розробка уроку географії в 9-му класі на заявлену тему, мета якого – вивчення поняття про глобальні проблеми; визначення причин їх виникнення та знаходження шляхів подолання глобальних проблем людства в Україні; розвиток вмінь і навичок створювати учнівські проекти й презентувати їх; виховання толерантного ставлення та взаємоповаги до інших людей.

Перегляд файлу

Термін проведення уроку: ІІ семестр, травень місяць.

Тема: Глобальні проблеми людства та їх прояв на території України. 9 клас

Н. В. Сідова, Переїзнянська ЗОШ,

Бахмутський р-н, Донецька обл.

Мета: вивчення поняття про глобальні проблеми; визначення причин їх виникнення та знаходження шляхів подолання глобальних проблем людства в Україні; розвиток вмінь і навичок створювати учнівські проекти й презентувати їх; виховання толерантного ставлення та взаємоповаги до інших людей.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок – презентація.

Обладнання: карта України, атласи, плакати, ножиці, скотч, вислови:

Треба горнутися нам до Землі:                                            Отямтеся, люди! -

На ній ми не перші,                                                                Кричить і благає,

І щоб не останні.                                                                   В знемозі волає

                                                                                                 І стогне Земля!

Структура уроку:

Учні на попередньому уроці були поділені на групи, яким було запропоновано підготувати міні – проекти з обраної глобальної проблеми.

План проекту

  1. Характеристика проблеми.
  2. Її прояв на території України.
  3. Шляхи розв’язання глобальної проблеми.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Формування позитивного ставлення до теми.

Вступне слово вчителя

 Колись, 2 тис. років тому, мешканці Херсонеса присягали бути вірними природі і народові. З цією клятвою входив у життя кожен юний херсонетянин: він мав високу духовну культуру, високе розуміння патріотизму, вірності своєму берегові, морю і народові. Ми знехтували такою клятвою, переданою в спадок, знищили ідеї духовного світу.

 Не будьмо байдужими, давайте захищати життя нашої Землі і наше життя.

  • Як називають в сучасності давнє місто Херсонес? (Херсон)
  • Хто його заснував? (греки)

Учень читає вірш

Пронизує часу незрима стріла

І біль, і слова, і світи планетарні.

Це нам щовесни все віщує бджола,

Що ми тут не перші, і ми не останні.

Умієм плоди витискати з ідей,

Та тільки крізь будні спресовану гущу

Ми часто в очах безневинних дітей

Не можем природи побачити душу.

Несуть на собі смерть криниць полини, -

У селах порожніх історія в’яне…

Ми топчем прогресом Дніпро, як слони.

Які ж без Дніпра ми будем слов’яни?

І можна із коренем вирвати злість,

Знять маски із себе, холодніші сталі,

І треба горнутися нам до Землі:

На ній ми не перші, і щоб не останні.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми уроку. Учні самостійно визначають мету уроку.

Вчитель

  • Спробуймо асоціювати слово «глобальний» з іншими словами (Метод «Асоціація»). (загальний, всесвітній, масштабний)
  • Як називають в українській мові слова, близькі за значенням? (синоніми)

«Глобальний» походить від латинського слова «globus», що означає «загальний», «всесвітній». Тому глобальні проблеми – це проблеми, які стосуються всього людства і охоплюють всі аспекти відношень між державами, між суспільством і природою, забезпечення життєдіяльності і якості життя населення.

  • Чи завжди існувало поняття «глобальні проблеми»?

Очікувані відповіді учнів (випереджальне завдання)

  1. У минулому людство, будучи нечисленним і неорганізованим, не створювало жодної глобальної проблеми. Проблеми почали виникати, щоправда, не як глобальні, а як регіональні, з часу створення держав. Організовані в державу люди почали по-господарському освоювати великі території. Прокладати канали, вирубувати ліси, будувати великі міста. Виникли проблеми перенаселеності, екологічна і продовольча.
  2. Наприкінці ХІХ і особливо потягом ХХ століття науково-технічний прогрес, бурхливий розвиток науки і науково-технічна революція забезпечили господарське освоєння людиною нашої планети у величезних масштабах. Людство здобуло небачені в минулому можливості як для добрих, так і для злих справ. Водночас над усією Землею нависли глобальні проблеми, кількість яких постійно збільшується. У наш час до глобальних проблем людства відносять низку проблем.
  • Які ви можете назвати проблеми, що стосуються всього людства?

Очікувана відповідь учнів (Метод «Мікрофон»)

Демографічна, проблема збереження миру на Землі, екологічна, забезпеченості ресурсами, соціальні (СНІД, наркоманія, неграмотність населення, нелегальна міграція, торгівля людьми, злочинність).

Робота з презентацією

Вчитель

Гострота вияву глобальних проблем у різних країнах неоднакова. Для одних країн вони не становлять безпосередньої загрози їх існуванню. Для інших деякі проблеми є дуже гострими, а деякі – не стали актуальними й нині.

 Розглянемо прояв глобальних проблем людства на території України.

Проект 1. Демографічна проблема.

Проект 2. Проблема забезпеченості ресурсами.

Проект 3. Екологічна проблема.

Фізкульт - хвилинка.

Обговорення схеми глобальних проблем («Віночок»)

(Під час презентацій учні емблеми проектних проблем розміщували  на дошці по колу).                                                                    

Учитель

Під час презентацій  ви почали створювати «віночок» глобальних проблем, які проявляються на території України.

  • Користуючись текстом підручника «Глобальні проблеми сучасності в Україні» (§ 60 – 61), закінчіть його самостійно.

Результати вивішуються на дошку.

IV. Закріплення вивченого.

Захищаючи проекти, прозвучали шляхи розв’язання демографічної, екологічної проблем та проблеми забезпеченості ресурсами.

  • Сформулюйте шляхи розв’язання глобальних проблем в Україні:

І гр. – забезпечення ресурсами;

ІІ гр. – екологічної;

ІІІ гр. – демографічної.

Метод «Снігова куля».

Учні-консультанти перевіряють роботу груп.

Очікувані відповіді:

 Демографічна:

  1. Прийняття законів та програм стимулювання підвищення народжуваності.
  2. Соціальне забезпечення сімей, де виховуються діти, особливо багатодітні.

Збереження ресурсів:

  1. Пошук корисних копалин.
  2. Освоєння запасів газу та нафти на шельфі Чорного та Азовського морів.
  3. Раціональне використання корисних копалин.
  4. Використання природних джерел енергії.

Екологічна:

  1. Зниження питомої ваги галузей, підприємства яких забруднюють довкілля.
  2. Відмова від АЕС.
  3. Перехід до нових екологічно чистих виробництв.

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

Метод «П’ять речень»

Учні складають п’ять речень, що містять головну інформацію уроку.

VI. Домашнє завдання.

  • Опрацювати текст параграфу (І – ІІІ гр.).
  • Знайти статті в періодичній пресі про заходи щодо розв’язання глобальних проблем на Україні (І – ІІ гр.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Андрєєва В. М., Шматько О. Є. Урок географії в сучасних технологіях. – Х.: Вид. група «Основа», 2006.
  2. Ефименко В. И. Экономическая и социальная география Украины и Донецкой области. Уч. пособие. 9 кл. - Л.: Знание, 2004.
  3. Інновації на уроках географії. Бібліотека журналу «Географія». -  Х.: Вид. група «Основа», 2007.
  4. Інтерактивні технології навчання / За ред. О. Пометун. – К.: А.С.К., 2003.
  5.  Кендау Д., Доерті Д., Йост Д., Куні П. Intel@ Навчання для майбутнього / За ред. Морзе Н. В., Дементієвська Н. П. – К.: «Нора–прінт», 2005.
  6. Масляк П. О. Економічна і соціальна географія України: Підр. для 9 кл. – К.: «Зодіак – ЕКО», 2006.
  7. Регіональна програма впровадження компетентнісно орієнтованого підходу в навчально-виховний процес. - Донецьк, 2004.
  8. Урок географії. Від класики – до сучасних технологій / За ред. Корнєєва В. П. – Х.: Вид. група «Основа», 2006.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Географія 9 клас (Стадник О.Г., Довгань Г.Д.)
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку