Розробка уроку географії в 9-му класі на заявлену тему, мета якого – вивчення поняття про глобальні проблеми; визначення причин їх виникнення та знаходження шляхів подолання глобальних проблем людства в Україні; розвиток вмінь і навичок створювати учнівські проекти й презентувати їх; виховання толерантного ставлення та взаємоповаги до інших людей.
Термін проведення уроку: ІІ семестр, травень місяць.
Тема: Глобальні проблеми людства та їх прояв на території України. 9 клас
Н. В. Сідова, Переїзнянська ЗОШ,
Бахмутський р-н, Донецька обл.
Мета: вивчення поняття про глобальні проблеми; визначення причин їх виникнення та знаходження шляхів подолання глобальних проблем людства в Україні; розвиток вмінь і навичок створювати учнівські проекти й презентувати їх; виховання толерантного ставлення та взаємоповаги до інших людей.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок – презентація.
Обладнання: карта України, атласи, плакати, ножиці, скотч, вислови:
Треба горнутися нам до Землі: Отямтеся, люди! -
На ній ми не перші, Кричить і благає,
І щоб не останні. В знемозі волає
І стогне Земля!
Структура уроку:
Учні на попередньому уроці були поділені на групи, яким було запропоновано підготувати міні – проекти з обраної глобальної проблеми.
План проекту
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Формування позитивного ставлення до теми.
Вступне слово вчителя
Колись, 2 тис. років тому, мешканці Херсонеса присягали бути вірними природі і народові. З цією клятвою входив у життя кожен юний херсонетянин: він мав високу духовну культуру, високе розуміння патріотизму, вірності своєму берегові, морю і народові. Ми знехтували такою клятвою, переданою в спадок, знищили ідеї духовного світу.
Не будьмо байдужими, давайте захищати життя нашої Землі і наше життя.
Учень читає вірш
Пронизує часу незрима стріла
І біль, і слова, і світи планетарні.
Це нам щовесни все віщує бджола,
Що ми тут не перші, і ми не останні.
Умієм плоди витискати з ідей,
Та тільки крізь будні спресовану гущу
Ми часто в очах безневинних дітей
Не можем природи побачити душу.
Несуть на собі смерть криниць полини, -
У селах порожніх історія в’яне…
Ми топчем прогресом Дніпро, як слони.
Які ж без Дніпра ми будем слов’яни?
І можна із коренем вирвати злість,
Знять маски із себе, холодніші сталі,
І треба горнутися нам до Землі:
На ній ми не перші, і щоб не останні.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Оголошення теми уроку. Учні самостійно визначають мету уроку.
Вчитель
«Глобальний» походить від латинського слова «globus», що означає «загальний», «всесвітній». Тому глобальні проблеми – це проблеми, які стосуються всього людства і охоплюють всі аспекти відношень між державами, між суспільством і природою, забезпечення життєдіяльності і якості життя населення.
Очікувані відповіді учнів (випереджальне завдання)
Очікувана відповідь учнів (Метод «Мікрофон»)
Демографічна, проблема збереження миру на Землі, екологічна, забезпеченості ресурсами, соціальні (СНІД, наркоманія, неграмотність населення, нелегальна міграція, торгівля людьми, злочинність).
Робота з презентацією
Вчитель
Гострота вияву глобальних проблем у різних країнах неоднакова. Для одних країн вони не становлять безпосередньої загрози їх існуванню. Для інших деякі проблеми є дуже гострими, а деякі – не стали актуальними й нині.
Розглянемо прояв глобальних проблем людства на території України.
Проект 1. Демографічна проблема.
Проект 2. Проблема забезпеченості ресурсами.
Проект 3. Екологічна проблема.
Фізкульт - хвилинка.
Обговорення схеми глобальних проблем («Віночок»)
(Під час презентацій учні емблеми проектних проблем розміщували на дошці по колу).
Учитель
Під час презентацій ви почали створювати «віночок» глобальних проблем, які проявляються на території України.
Результати вивішуються на дошку.
IV. Закріплення вивченого.
Захищаючи проекти, прозвучали шляхи розв’язання демографічної, екологічної проблем та проблеми забезпеченості ресурсами.
І гр. – забезпечення ресурсами;
ІІ гр. – екологічної;
ІІІ гр. – демографічної.
Метод «Снігова куля».
Учні-консультанти перевіряють роботу груп.
Очікувані відповіді:
Демографічна:
Збереження ресурсів:
Екологічна:
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
Метод «П’ять речень»
Учні складають п’ять речень, що містять головну інформацію уроку.
VI. Домашнє завдання.
Література