Урок "Голодомор 1932-1933рр. в Україні"

Про матеріал
Урок проводиться у формі дослідження. Діти працюють з історичними джерелами, статистичними даними, спогадами односельців.
Перегляд файлу

Тема. Голодомор 1932-1933рр. в Україні

Очікувані результати:

Учень/учениця

  • визначає причини, масштаби і наслідки Голодомору 1932-1933рр.;
  • критично оцінює джерела, події та діяльність людей того часу;
  • називає та пояснює основні дати та поняття;
  •  усвідомлює трагедію народу, трагедію окремої людини

Основні поняття: Голодомор, закон «про п’ять колосків», «чорна дошка», геноцид

Основні дати: 1932-1933рр. – Голодомор в Україні, 7 серпня 1932р. – постанова ЦВК і РНК СРСР «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперативів та зміцнення суспільної (соціалістичної) власності», 6 грудня 1932р. – постанова РНК і ЦК КП(б)У «Про занесення на «чорну дошку» сіл, які злісно саботують хлібозаготівлі», грудень 1932р. – запровадження паспортної системи

Обладнання: документи, спогади очевидців, відео «Голодний дух", роздатковий матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок - дослідження

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

В. Марочко писав: «Рівень цивілізованості суспільства визначається кількістю збережених людських життів, рівень дикунства і варварства - кількістю свідомо убієнних співвітчизників».

Яким подіям в Україні відповідають сказані слова?

ІІІ.Оголошення теми уроку і очікуваних реультатів

Сьогодні ми проведемо урок-дослідження:«Голодомор 1932-1933 рр.: штучно організований злочин (геноцид) проти українського народу чи випадковий збіг обставин?»

Історія українського народу знала чимало трагічних подій, але те, що сталося в Україні в 1932-1933 роках не має аналогів в історії цивілізованого людства. Без війни, без епідемії, без стихійного лиха загинули мільйони ні в чому не винних людей. Сьогодні ми знаємо правду про голод і можемо її говорити, але були такі часи, коли сам факт Голодомору приховувався та заперечувався. Тому, знову звертаючись до цієї теми, ми повинні в ході історичного дослідження відповісти на  головне проблемне запитання: «Голодомор 1932-1933рр.: штучно організований злочин (геноцид) проти українського народу чи випадковий збіг обставин?»

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІY.Вивчення нового матеріалу

1. Ваш вибір

Кожен із вас має право власного вибору. Сьогодні пропоную вибрати колір вашого настрою і пояснити свій вибір (учні витягують стрічки, пояснюють)

2.  Перегляд відео «Голодний дух»

Що ви відчували, переглядаючи відео?

3. Метод «Асоціативний кущ» (добавляється на протязі уроку)

Що ж це за страшне слово – Голодомор?

4. Метод «Думай і обмінюйся думками» (аналіз статистичних даних)

Щорічне виробництво зерна в СРСР (млн.т)

1928 -  73,7

1933 – 68,4

1938 – 73,6

1929 – 71,7

1934 – 67,8

1939 – 73,2

1930 – 83,5

1935 – 75,0

1944 – 49,1

1931 – 69,5

1936 – 55,8

1945 – 47,3

1932 – 69,9

1937 – 97,4

 

У які роки було найменше зібрано зерна?

Чи був масовий голод під час війни?

Чи існували у 1932-1933рр. економічні передумови для продовольчих труднощів?

Але чи були об’єктивні причини, що робили неминучою смерть мільйонів людей від голоду, що трапилося в 1932-1933рр.?

5. Метод «Вільного письма»

Чому ж тоді в Україні почався страшний голод?

6. Метод «Дослідження документів»

Відкритий лист Сталіну, написаний селянами с.Луценки Полтавської області.

Які причини Голодомору ви можете назвати?

7. Метод « Мозковий штурм»

Причини Голодомору:

-антинародна політика радянської держави в умовах панування комуністичної системи;

- колективізація сільського господарства;

-злочинні хлібозаготівлі, бажання вирішувати глобальні державні завдання за рахунок селянства;

- особиста ненависть Сталіна до української нації;

-прагнення ліквідувати реальний і потенційний опір українського селянства.

Слово вчителя

Витоки початку голоду треба шукати у засобах хлібозаготівельної політики держави, яка проводилась з неухильною жорстокістю. Розглянемо це питання крізь конкретні дії вищого керівництва держави.

8. Метод «Мої дослідження». Випереджувальне завдання

Учень

6 травня 1932р.- РНКСРСР і ЦК ВКП(б) ухвалив постанову про план  хлібозаготівлі з врожаю 1932 року для України - 356 млн. пудів, термін реалізації плану до 1 січня 1933року. (потім зменшено до 282 млн. пудів)

Учень

Серпень 1932р.- партійні активісти отримали право конфісковувати зерно в особистих селянських господарствах.

Учень

7 серпня  1932р.- постанова ВЦВК і РНК СРСР «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперативів та про зміцнення суспільної (соціалістичної) власності» (закон «про п'ять колосків.). За крадіжку державного колгоспного майна ─ розстріл, при пом'якшувальних обставинах тюремне ув'язнення на 10 років. До початку 1933року за цією постановою було засуджено 54645 осіб, з них 2110 до страти.

Учень

Листопад 1932р.- початок діяльності в Україні надзвичайної комісії по хлібозаготівлі на чолі В. Молотовим. З 1 листопада 1932 року по 1 лютого 1933 року ця комісія додатково вилучила з України 104,6 млн. пудів зерна. Всього з врожаю 1932 року державою було вилучено 260,7 млн. пудів.

Учень

Листопад 1932р.- постанова ЦК КП(б)У «Про заходи з посилення хлібозаготівель.» (про повернення незаконно розданого колгоспникам хліба, вводились натуральні штрафи для боржників по хлібозаготівлях)

Учень

Грудень 1932р.- постанова ЦК КП(б)У «Про занесення на "чорну дошку" сіл, які мають заборгованість по хлібозаготівлях» ( на початку грудня 1932 року повністю хлібозаготівлю по республіках було виконано в 16 районах з майже 400)

Учень

Грудень 1932р.- постанова ЦК КП(б)У «Про заборону завезення й продажу промислових товарів у районах, де заготівля хліба залишилась незадовільною» (82 райони)

Учень

Грудень 1932р.- постанова ЦК КП(б)У «Про введення єдиної паспортної системи в УСРР» (селяни паспортів не отримали)

Слово вчителя

Державна влада приймала постанови, але за сухими словами документів приховувалась велика трагедія, і чим більш жорстокою ставали заходи владних органів, тим більше насувався голод на Україну, тим більше приреченими ставали селяни.

9. Робота з історичним  документом  

Відкритий лист Сталіну, написаний селянами с.Луценки Полтавської області.

Чи можна без хвилювання слухати цей лист? Чому?

10. Моя скарбничка (спогади односельчан, які пережили Голодомор)

Слово вчителя

Голод пішов на спад влітку 1933 року, коли держава почала виділяти хліб для того, щоб врятувати тих, хто ще не вмер. Але наслідки Голодомору для України були жахливими. Від голоду померло за різними даними від 4 до 10 мільйонів чоловік. Мільйони українців втратили здоров'я, мільйони людських доль було покалічено. Величезними були і непрямі демографічні втрати від зниження народжуваності. Голодомор став ще однією хвилею винищення генофонду української нації. Сталін дуже добре знав, що робиться з селянством. Кожні 5 днів він отримував з обкомів партії під таємним грифом телеграми про те, скільки в областях селян опухло з голоду і скільки  померло.

Наближаючись до завершення нашого дослідження звернемось до того, як оцінювали тогочасні події самі керівники радянської держави.

10. Метод «Коментоване читання»

«Україна має служити колосальною лабораторією випробування нових форм соціально-економічної та виробничо-технічної перебудови сільської економіки всього Радянського Союзу.»

                                                                             Перший п'ятирічний план

«Ми безперечно добились того, що матеріальне становище робітників і селян поліпшується у нас рік у рік. У цьому можуть сумніватись хіба тільки закляті вороги радянської влади.»

                                                                                Й. Сталін, січень 1933р.

«Спеціальне завдання колективізації на Україні полягає в тому, щоб знищити соціальну базу українського націоналізму─ індивідуальне селянське  господарство.»

Газета « Правда України»

«Між селянами і нашою владою точиться жорстока боротьба. Це боротьба на смерть. Цей рік став випробуванням нашої сили і їхньої витривалості. Голод довів їм, хто тут господар. Він коштував мільйони життів, але колгоспна система існуватиме завжди. Ми виграли війну.»

(М. Хатаєвич - секретар  ЦК КП(б)У і секретар Дніпропетровського обкому КП(б)У)

V.Рефлексія

Яким для вас був сьогоднішній урок?

1. Метод «Займи позицію»

«Голодомор 1932-1933 рр.: штучно організований злочин (геноцид) проти українського народу чи випадковий збіг обставин?»

2. Метод «Сенкан»

Голодомор.

Страшний, чорний.

Мучить, сушить, вбиває.

Забрав мільйони людських життів

Трагедія.

Слово вчителя

Надворі весна, а над селом нависла чорна хмара. Діти не бігають, не граються, сидять у дворах, на дорогах. І безкінечна одна пісня шепотом: їсти, їсти, їсти. Ні від кого не вимагаючи, ні від батька, ні від матері, а так, у простір, у світ - їсти, їсти, їсти…

У пам’ять померлих дітей ми опускаємо колоски пам'яті в корзину жалоби.

В ім’я рідних, близьких людей, які загинули в ті голодні роки, ми опускаємо колоски пам'яті в корзину жалоби.

Мало знайдеться в історії не тільки України, а й світу таких трагедій, як Голодомор 1932-1933 рр. Він став національною катастрофою, за один рік загинула п’ята частина сільського населення України. Штучний голод забрав від 4 до 10 млн українців, люди вимирали цілими селами.

В пам’ять мільйонів українських селян, у пам’ять українських сіл і хуторів, які щезли з лиця землі, ми опускаємо колоски пам'яті в  корзину жалоби.

28 листопада 2006 року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про Голодомор 1932-1933 років в Україні», перша стаття якого констатувала факт геноциду українського народу.

Пам’ятайте історію своєї держави. Не проходьте мимо хрестів жертв Голодомору, схиліть голови перед ними. В кожну останню суботу листопада, в День пам’яті жертв Голодомору, запаліть свічки. Пам’ятайте, пам’ятайте, щоб жити.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал по темі, розпитати своїх рідних, що їм відомо про Голодомор 1932-1933рр.

 

 

docx
Додано
4 листопада 2023
Переглядів
290
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку