Урок "Господарська діяльність рідного краю"

Про матеріал
Вчити спільно визначати цілі діяльності, планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; формувати соціальну компетентність; сформувати уявлення учнів про господарську діяльність рідного краю, ознайомити їх з основними галузями рослинництва; розвивати мовлення, нестандартне мислення, заохочувати пізнавальну діяльність дітей; виховувати любов до рідного краю, повагу до людей сільськогосподарської праці, виховувати інтерес до пошукової роботи, самостійність та відповідальність.
Перегляд файлу

Тема. Господарська діяльність  в рідному краї.

         

Мета. Вчити спільно визначати цілі діяльності, планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання;

 формувати соціальну компетентність; сформувати уявлення учнів про господарську діяльність  рідного краю, ознайомити їх з основними галузями рослинництва;

розвивати мовлення, нестандартне мислення, заохочувати пізнавальну діяльність дітей;

 виховувати любов до рідного краю, повагу до людей сільськогосподарської праці, виховувати інтерес до пошукової роботи, самостійність та відповідальність.

 

Обладнання. Мультимедійний проектор (Дошка), муляжі овочів і фруктів, колекція «Насіння зернових, овочевих, технічних, плодово-ягідних  культур», таблиця «Де шифрувальник», кубик (до технології «Кубування»), паперові моделі квіток, завдання для роботи в парах.

 

Хід уроку. Епіграф до уроку: (Дошка1)

 

 

 

Є безліч країв, де ще ми не бували,

І безліч людей на планеті живуть.

Та нам Україна лиш матір'ю стала,

Земля ця, яку Батьківщиною звуть.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Нервово психологічна підготовка учнів до уроку.

1.

Доброго ранку тобі, Україно,

Сяє сонцем світанок ясний,

Доброго ранку, тобі Батьківщино,

Рідний краю ти мій дорогий.

Доброго ранку тобі, Україно моя,

Розквітай серцю рідна земля.

 2.

Перевірка підготовки учнів до заняття.

3. Побажання успіхів в роботі.

 

 

 

 

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень. (Дошка2)

-

Яка надворі пора року?

-

Який місяць, день число?

-

Яким сьогодні є стан неба?

-

Чи є надворі опади?

-

Чи є на вулиці вітер?

-

Яка погода переважала протягом тижня?

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  

-         Презентація роботи учнів.

 

Кожен по черзі презентує перед класом результати своєї уявної подорожі. Учні демонструють маршрут своєї подорожі на географічній карті, розповідають, що нового дізналися про місця та географічні об'єкти.

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

                         Сідайте, діти, у гурті

                         Зустрілися ми знову!

                          Про славні руки золоті

Я поведу розмову.

Ті руки звикли до землі

Вони будують житла.

Ми часто бачим мозолі

На їх долонях, діти.

Всі вдячні золотим рукам,

Я теж їх поважаю.

Тож хочу розповісти вам

Усе про них, що знаю.

 Сьогодні ми продовжимо нашу уявну мандрівку та поговоримо про госпо­дарську діяльність людей у нашому регіоні.

 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

1.Розповідь учителя.(Дошка4 -..)

 

машинобудівна;

харчова

легка;

паливна;

хімічна;

   нафтова;

сільське господарство, яке являється провідною галуззю у секторі економіки Солонянського району . Загальна площа ріллі району складає 132781 га. Товарним сільськогосподарським виробництвом у районі займаються 53 товариства.

 Отже, сьогодні на уроці ознайомимось із основними галузями рослинництва, розширимо знання про сільськогосподарські рослини, їх значення у житті людей.

     У нас незвичайний урок, урок у формі проекту. На попередніх уроках ви розділилися на пошукові групи: агрономи, народознавці, науковці, статисти, літератори, знахарі, митці, кулінари. Ви зібрали необхідний матеріал, опрацювали його і зараз на уроці ви будете представляти продукт своєї діяльності — захищати проект. Результатом вашої пошукової роботи буде виготовлення буклету.

    Отож розпочинаємо захист проекту. Після виступу кожна пошукова група вплете свою квітку у віночок.

 

2.  Звіти пошукових груп. (Дошка  …-…) (давні знаряддя праці, сучасна обробка ґрунту)

 

1.Звіт пошукової групи «Народознавці». 

   Наша пошукова група дізнавалася про те, як наші пращури навчилися вирощувати рослини.                                                                                                                                               

   У далеку давнину люди займалися мисливством та збирали насіння, коріння, стебла рослин. Однак їх успіх часто залежав від природи, пожеж у лісах і степах, літньої посухи.                                                                                    

   І ось одного разу жінки помітили, що на тому місці, де вони перетирали зерна, виросли рослини з таким же насінням. Вони здогадалися, що  це проросли ті

зернята, що розсипалися. Спробували навмисне розсипати зерно — знову виросло колосся із насінням. Так людство почало вирощувати рослини біля свого помешкання. А не ходити в пошуках їх по лісах, луках, степах.

   Спочатку древні хлібороби просто кидали насіння в ямки, зроблені в землі палицею. Потім винайшли плуг. Землю почали орати, тобто перевертати верхній шар ґрунту, роблячи в ньому борозни. Це полегшило посів насіння.

   Ішли роки, минали століття, розвивалася людина, удосконалювалося землеробство, усе різноманітнішими ставали рослини, які вирощувала людина. Першими почали люди вирощувати злаки, зокрема пшеницю і ячмінь, а також бобові культури.

       Технологія «Асоціативний кущ»

 

                  хліб       фрукти    овочі      зелень

 

 чисте повітря       РОСЛИННИЦТВО         теплиця

 

                 дерева      кущі     трави       квіти  

 

  1. Звіт пошукової групи «Агрономи»

   У наш час люди навчилися передбачати майбутній урожай. Над цим питанням ведемо  клопітку роботу ми — агрономи.  Для росту і розвитку різних культурних рослин, як і дикорослих, необхідна певна кількість світла, тепла, води, а також поживних речовин. Серед культурних рослин є теплолюбні і холодостійкі, вологолюбні і посухостійкі. Тому їх вирощують  у тих природних зонах, де є для них сприятливі природні умови. 

   Однак, високі врожаї культурних рослин залежать не тільки від природних умов, а й від праці людей. Виростити добрий урожай дуже важко, хоча є добірне насіння на спеціальних насіннєвих станціях, і трактори, і комбайни. А ще люди мусять добре дбати про підготовку ґрунту до посіву: затримувати вологу на полях, удобрювати ґрунт, вчасно сіяти і саджати та збирати врожай. 

 

3. Звіт пошукової групи «Науковці»

       Перший науковець.

Наша група отримала дуже відповідальне завдання: зібрати матеріал про галузі рослинництва в рідному краї. Ми працювали із довідниками, енциклопедіями, відшукували інформацію в Інтернеті і тепер хочемо представити результати нашого пошуку.  (Зернові культури)

Отже,  перша галузь рослинництва — вирощування зернових культур. До них належать, в першу чергу,  злакові рослини. Це трави, у яких корінь росте пучком, стебло порожнисте (соломина), плід — зернівка.

Основною злаковою рослиною в Україні є пшениця. Вона буває озима і яра. Озиму пшеницю сіють восени, а яру — навесні у добре зволожений ґрунт. Найкращі врожаї пшениця дає на чорноземних ґрунтах лісостепу і степу.

До злаків належать також жито, ячмінь, овес, кукурудза, рис, просо.

Озиме жито — холодостійка невибаглива рослина. Добре родить у північній частині України.

Ячмінь і овес належать до ярих невибагливих рослин.

Кукурудза любить тепло і світло, бо походить із теплих країн. Високі врожаї дає тільки на чорноземах із достатньої кількістю вологи.

Рис дуже теплолюбна і вологолюбна рослина, тому його вирощують на поливних землях півдня України.

Із пшеничного і житнього борошна випікають хліб. Із зерен вівса, ячменю, рису, кукурудзи виробляють крупи, а з кукурудзи  — ще й олію та крохмаль.

До зернових культур належать не тільки злакові, а й бобові культури та гречка. Великі врожаї зернових культур отримує наше сільське господарство «Агрос +», яке займається і його переробкою.

       Другий науковець  (Технічні культури)

Друга галузь рослинництва — вирощування технічних культур.

 До них належать картопля, соняшник, буряк, льон.

На заводах з бульб картоплі виробляють крохмаль, з насіння соняшника — олію, з коренеплодів буряків — цукор. Через те, що ці рослини переробляють

на заводах, їх і називають технічними.

Картопля, цукрові буряки, льон ростуть при помірній температурі, але потребують багато вологи і світла.

Соняшник любить тепло і світло. Найкраще він росте на родючих чорноземних ґрунтах.

Ми повинні гордитися тим, що саме в нашому селі побудований завод господарства «Сонячне», на якому виробляють олію.

Третій науковець

Славиться Україна і своїми садами, у яких ростуть плодові дерева та ягідні кущі.   Ця галузь рослинництва називається садівництвом.

Слайд   (плодово-ягідні культури)

Поширені такі плодові культури як яблуня, груша, вишня, слива,  а із ягідних — смородина, аґрус, малина.

У Криму та на Закарпатті ростуть персики та виноград. Усі фрукти надзвичайно корисні для здоров'я людини, бо містять багато вітамінів. Садівництвом займається і наш регіон. Великі площі земельних угідь засаджені лохиною.

       Перший науковець

Слайд 14 (овочеві культури)

Четверта галузь рослинництва — овочівництво. 

Овочі — цінний продукт харчування, бо, як і фрукти містять необхідні вітаміни. Їх вирощують на полях, городах, у теплицях. Різні овочі потребують певних умов. Більшість овочів теплолюбні. Найкращий урожай дають  на ґрунтах, багатих на поживні речовини і вологу.

По всій Україні вирощують цибулю, часник, моркву, помідори, огірки, капусту, баклажани, гарбузи тощо.

       «Хвилинка-цікавинка»

  1.     Ягоди —  різновид фруктів, від яких відрізняються більшою соковитістю, мають багато насіння.                                                                                                      До речі, фрукти поділяються на ягоди, кісточкові (вишня, слива, абрикоса, персик), ті, що мають зернятка (яблуко, груша, айва), плоди у шкаралупці (волоські та лісові горіхи)
  2.     Звідки пішли назви деяких плодів                                                                                      Ягоди, наприклад кавун, смородина, суниця, полуниця  тощо отримали свої назви здебільшого за назвою місцевості, де їх вирощували, або тому, що були на щось схожі.  Наприклад, в англійській мові слово «полуниця» спершу мало значення «ягода, що біжить», тому що її пагони розбігаються від батьківської рослини у різні боки.                                                                                                           Вишня отримала назву від місцевості, на якій вона росла. 

Термін «томат» прийшов із Індії. Там це слово означало «улюблене яблуко».

  1.     Коренеплоди — це овочі, у яких використовується підземні органи — потовщені корені. Проте, не всі «підземні овочі» є коренеплодами. Морква, буряк, редиска, наприклад — справжні коренеплоди, а от бульби картоплі і цибулини ріпчастої цибулі — це підземні стебла.
  2.     У одних овочів придатні до вживання у їжу цибулини (часник, цибуля), у інших — листя (капуста, шпинат), у деяких — корені чи бульби (картопля, морква, ріпа, редис, буряк).

Вживають у їжу плоди овочів (помідори, огірки, кабачки, баклажани, гарбузи), насіння (квасоля, горох, соняшник, соя), квіти (цвітна капуста, артишок), листя (зелена цибуля, кріп, капуста, петрушка).

       Робота в групах.                                                                                                           Завдання:  відібрати з колекції насіння рослин відповідно до  галузей рослинництва

 

  1. Звіт пошукової групи «Статисти»

Перший статист

Наша група дізнавалася про вирощування рослин у нашому районі.

Із цього питання ми звернулися у районний відділ сільського господарства, де головний агроном району повідомив  такі дані:

Територія – 8574,4 га
Під забудовою - 172,49 га
Ставків – 7

Ріллі – 232,9 га
Пасовищ – 54,2 га
Ліс – 507,13 га
Мисливські господарства -
Заказники, заповідники, рекреаційні зони – Микільське лісництво 371,6 га

 

Другий статист

Найбільше землі орендує ООО «Агрос +»

 

 

 

 

 

 

 

 

Найбільш великі підприємства вирощують в основному зернові культури                                                    (злаки, бобові):

озиму пшеницю, ячмінь ярий, яру пшеницю, кукурудзу, горох.

Технічні рослини - соняшник.

Овочі, на жаль, в господарствах не вирощуються. Картоплю та інші овочі саджають тільки поодинокі фермери.

       Пісня – гра «А ми просо сіяли»

 

  1. Звіт пошукової групи «Літератори»                                                                                

Перший літератор

Наша група опрацювала  багато літератури і

підготувала цікавий матеріал, тому що про рослини люди складали багато казок, віршів, прислів’ї, загадок.

Розпочнемо із загадок.

 

Росте хлопчик гарнесенький

на городі в мене:

чорні очі, жовті вії,

капелюх зелений.     (Соняшник)

 

А що то за коні в гаю на припоні:

довгасті, голчасті, зеленої масті,

нікого не возять, лиш солі  просять.    (Огірки)

 

Вона червона?

Ні, чорна.

Чому ж біла?

Тому що зелена. (Смородина)

Другий літератор

В полі чистім він росте:

на високих ніжках,

у зелених панчішках.

Квіточки блакитні,

оченьки привітні.   (Льон).

 

Що то за твір, що не чоловік, не звір, а має вуса. (Ячмінь).

 

Червоний колір, а винний смак;

кам’яне серце, в чому це так?   (Вишня)

Перший літератор

Слайд 15

А хто не пам’ятає казки про овочі та фрукти ?

Слайд 16

А наша українська народна пісня «Ходить гарбуз…», яку ми знаємо ще з дитинства?

До вашої уваги ми підібрали прислів’я. Але вони розсипані.

       Робота в парах «Склади прислів’я   із розсипаних слів»

 

 

 

  • Весна ледачого не любить.
  • Казав овес: сій мене в болото, — буду як золото.
  • Як почав орать, то в сопілку не грать.
  • Добре ґрунт угноїш — урожай потроїш.
  • Посій упору, будеш мати зерна гору.

Другий літератор

Овочам і фруктам присвячують свої вірші українські поети.

Все зійшло: картопля, соя,

редька, сонях, кавуни…

Гострі сапки — наша зброя:

стережіться, бур’яни!    (Марія Познанська)

 

Яблуні уже одквітували,

вишні і черешні одцвіли,

як мої батьки не бідували,

а таки садок уберегли.   (Микола Луків)

Перший літератор

 

- Про культурні рослини люди складали пісні:

  1.     «Ой підемо, жінко, підемо, підемо,

Ой підемо, жінко, пшеницю в’язати…»

  1.     «Рости, редько, чепурненька                                                                                                На зиму сховаю…»
  2.     «Ой під вишнею, під черешнею                                                                                Стояв старий з молодою, як із ягідкою…»
  3.     «Ой зелене жито, зелене,                                                                                                   Хорошії гості у мене…»

Другий літератор

 

_ А ось подивіться на ці картини знаменитих художників, зокрема

 К. Білокур «Богданівські яблука», «Натюрморт».

 

  1. Звіт пошукової групи «Знахарі»

Перший знахар

    Наша група в ході пошукової роботи дізналася, що люди використовували цілющі властивості культурних рослин з найдавніших часів і не раз переконувалися у високій ефективності таких засобів.

Нині ці властивості добре вивчені.  Вони пояснюють тим, що в листі і стеблах, квітках і плодах містяться вітаміни, ароматні, в’яжучі, жарознижуючі та інші речовини, що використовуються у медицині.

Ось як можна без уколів і пігулок втамувати біль за допомогою народних засобів.

     Якщо ви страждаєте від зубного болю, вам швидко допоможе часник: 2-3 зубки обчистити і натерти на дрібній терці. Отриману кашку покласти в бинт, складений вдвоє. Такий компрес прив’язати до правої руки місті  пульсу, якщо хворий зуб знаходиться зліва і навпаки. Через декілька хвилин біль почне втихати.

     Листя щавлю полегшує біль при опіках кропивою.

     Красивий овоч гарбуз із оранжевою м’якоттю  дуже смачний і містить багато корисних речовин. Його використовують  при захворюваннях нирок, печінки, шлунку. Гарбузове насіння є ефективним засобом від деяких видів глистів.

     Чай із кукурудзяних рилець містить речовини, які сприяють покращенню кровообігу.

Другий знахар

     Буряк — надзвичайно корисний овоч. До його складу входять білки, вуглеводи, вітаміни, та багато інших речовин. Усі вони позитивно впливають на людський організм.  Пр. хронічній нежиті закапуйте в ніс охолоджений прокип’ячений  буряковий сік.

     Груша знищує хвороботворні бактерії, які потрапляють до нашого шлунку.

     Щоб знизити температуру при  застуді чи грипу, покладіть на лоба яблучний компрес: яблуко натріть на дрібній терці і викладіть шаром товщиною в 1 см на складену вдвоє марлю.

     Нарізані шматочки цибулі, прикладені до скронь і лоба, втамовують головний біль. 

 

       Технологія «Де шифрувальник»

За цифрами відгадати назву культурної рослини

 

    1               2               3                 4                5

А Б В       Г Ґ Д Е      Є Ж З        И І Ї Й       К Л М            

 

 

      6               7               8                 9                0

Н О П Р      С Т У       Ф Х Ц       Ч Ш Щ      Ь Ю Я

 

1 7  6  0  5       (Буряк)

 

       Технологія «Кубування»

Завдання на гранях кубика:

  1.     До якої галузі рослинництва належить дана рослина?
  2.     Умови , які необхідні для її вирощування.
  3.     Будова рослини.
  4.     У якій природній зоні вирощується?
  5.     Який орган рослини використовується?
  6.     З якою метою вирощується ця рослина?

 

  1. Звіт пошукової групи «Кулінари»

Перший кулінар.

Нашій групі було запропоновано, мабуть, найцікавіше завдання: дізнатися, пригадати, які страви можна приготувати із продуктів рослинного походження.

Ми попрацювали і здивувалися. Та це ж майже усі страви, які існують! Окрім суто м’ясних і рибних.

Смачні соки, компоти, желе із фруктів.  Але, друзі,  щоб зберегти вітаміни, фрукти краще їсти свіжими. Не забувайте тільки їх мити у проточній воді.

Другий кулінар

А скільки існує овочевих салатів! «Вінегрет», «Олів’є» , «Гранатовий браслет», «Листопад», «Ніжність», «Королівський»  і багато інших.

Перший кулінар

А скільки страв можна приготувати з картоплі  перелічила головна героїня фільму «Дівчата»: картопля смажена; варена (в «мундирі», пюре); печена, тушкована з м’ясом, грибами, з овочами; деруни…

Другий кулінар

А наш борщик — цар усіх страв на кухні! До його складу входить багато овочів.

Хто бажає зварити борщ на уроці?

       Гра «Зваримо борщ» .

Учень складає у горщик овочі, необхідні для приготування страви.

Перший кулінар

Не забудемо згадати і про борошняні продукти харчування.  Із пшеничного борошна виготовляють макаронні вироби і крупи, печуть: хліб, батони, бублики, пряники, печиво, пиріжки, млинці, кекси. 

Слайд 19

Другий кулінар

А чого варті наші українські вареники із різною начинкою! Недарма ж про них і пісні складають.

       Гра «Чорний ящик».                                                                           

 У ящику знаходиться муляж однієї з сільськогосподарських рослин (яблуко, помідор, огірок, буряк тощо).    Діти задають учителю запитання щодо рослин, на які він може відповісти словами «так», «ні». (Наприклад, «Це технічна рослина?», «Вона  росте в полі?», «Це трав'яниста рослина?» і т. д.)

 

Ми також вміємо добре малювати. Це роботи учнів нашого класу.    

  (Виставка виробів)

       Демонстрація малюнків

А ось яку красу виготовили наші дівчатка з пластиліну. Вони — майбутні знамениті скульптори.

       Демонстрація виробів

А зараз ми всі разом заспіваємо пісню «Варенички».

       Виконується пісня.

Тісто на вареники замішують із пшеничного борошна. А начинка буває із овочів, фруктів: картопля, капуста, яблука, вишні, суниці, порічки. Вареники з картоплею та капустою мастять засмажкою: цибулю і моркву засмажують на соняшниковій олії, а з начинкою із фруктів — посипають цукром.

 

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап. Домашнє завдання

  1. Учитель

Зверніть увагу, який красивий віночок ми склали, продемонструвавши результати своєї роботи.

Ви зібрали цікавий матеріал для буклету. Потрібно тільки його  естетично оформити, щоб ним могли скористуватися інші.

 

     2. Розгадування кросворду.  Відгадавши кросворд,  учні прочитають ключове слово у вертикальному стовпчику. (Дошка)

 

 

 

                                    1   П    Р    О  С    О 

                                         

                             2   Л     Ь    О   Н

                3      К    А    П  У   С  Т    А

 

           К     А    Р    Т   О    П   Л    Я         

 

          5     С    О    Н   Я    Ш   Н   И   К

                      6      Я    Ч    М    І    Н   Ь

 

              7       Ч     Е    Р    Е    Ш  Н    Я

                                                   

                                           8    В    И    Н   О    Г    Р     А    Д

                 9    П   Ш   Е    Н    И   Ц    Я

        

                                  10       Ж   И    Т    О

 

                               11     К    А    В    У    Н     

                             

                                    12      С    О    Я

  1.     Злакова рослина, із зерен якої одержують пшоно
  2.     Трав’яниста рослина з волокнистим стеблом і багатим на олію насінням, яка цвіте блакитними квітками
  3.   Городня рослина з великим соковитим листям, яке використовується в свіжому, квашеному та вареному вигляді для приготування різних страв
  4.     Однорічна трав'яниста рослина з бульбами, багатими на крохмаль, їжа людей і тварин
  5.     Однорічна рослина з високим грубим стеблом і великою жовтою квіткою, з насіння якої добувають олію
  6.     Злакова рослина, зерно якої використовується в харчовій промисловості та відгодівлі худоби
  7.     Плодове кісточкове дерево з їстівними соковитими плодами жовтого і червоного кольору
  8.     Теплолюбна витка кущова рослина з широким листям та вусиками; плоди зібрані в грона
  9.     Злакова рослина, із зерен якої виробляють біле борошно та крупу
  10.          Озима злакова рослина, із зерен якої борошно для випікання чорного хліба
  11.          Баштанна сланка рослина з великими смугастими плодами
  12.          Однорічна городня бобова рослина, насіння якої слугує замінником м’яса. 

 

  1. Технологія «Абетковий суп».

А    – А я добре попрацював на уроці.

Б    – Бульби — це видозмінені підземні стебла картоплі.  

          Було підібрано…

В    – Вирощування культурних рослин …  

Г    – Галузі рослинництва — це вирощування зернових, технічних, овочевих  та плодоягідних культур…

Д    – Дякую учителю та учням за цікавий урок…

 

  1. Самооцінка роботи на уроці і оцінювання роботи товаришів у групах.

 

  1. Мистецька хвилина

 На аркушах паперу намалюйте вид господарської діяльності, який би ви хотіли прославити.

 

  1. Дізнатися про історію, традиції, здобутки одного з успішних господарств у своїй місцевості.

 

 

 

                    

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
12 жовтня 2023
Переглядів
355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку