Виховна година на тему "Свято Стрітення", мета якої поглибити знання учнів про звичаї та традиції українського народу на свято Стрітення
Виховна година
Тема. Свято Стрітення
Мета: поглибити знання учнів про звичаї та традиції українського народу на
свято Стрітення; дати поняття про етимологічне значення назви місяця
«лютого»;
розвивати виконавські здібності учнів; виховувати інтерес до звичаїв та
традицій нашого народу.
Обладнання: картки зі словами, ілюстрації, малюнок жайворонка, коржики-жайворонки, вишитий рушник, стрітенська свічка, приказки, емблеми етимолога, етнографів і фольклористів.
Хід заняття
І. Організація учнів до заняття
- Діти, встали всі рівненько!
- Добрий день!
(Добрий день)
ІІ. Основна частина
- Як нестримно летить час, ще зовсім недавно ми тішилися новорічними святами, а вже почався відлік останнього місяця зими.
1. «Плутанка»
Із розсипанки слів утворіть і прочитайте народну приказку, а потім скажете мені, про який місяць буде йти мова.
СОНЦЕ МОРОЗ
ЛЮТИЙ
БЛИЩИТЬ ТРІЩИТЬ
А
(Сонце блищить, а лютий мороз тріщить)
2. Тлумачення слів-назв лютого
- Місяць лютий за своїм характером найпримхливіший, та все ж сонечко вже повертає на весну – поступово день збільшується.
- Діти, як ви гадаєте, чому цей місяць носить таку назву? (Злий, холодний, жорстокий, лютий). Так, ваші думки слушні. А хотіли б ви більше дізнатися про значення лютого? Тож давайте послухаємо учня-етимолога.
Етимолог. У багатьох народів останній місяць зими завершував річний цикл. Це стосувалося і давніх римлян, у яких назва останнього місяця року означала «очищення» (латинською – «фебруаріс»). Нею і сьогодні користується більшість європейців. В Україні, як і в Білорусі, офіційно закріпилось слово «лютий». Як стверджує відоме прислів’я, це пора надмірних контрастів – вітрів, морозів, снігів, відлиг. Поруч з офіційною, в багатьох регіонах України користуються також діалектними накличками: сніжень – щедрий на сніги, морози; крутень – віхоли, заметілі; криводоріг – підступні відлиги, а потім укриті льодом дороги, якими ковзали сани від узбіччя до узбіччя; межень – календарна межа між зимою і весною.
- Дякую. Молодець!
- У кожного місяця є свої найбільші свята. Чи можете ви назвати свята січня? (Новий рік, Різдво, Водохреща)
- Місяць лютий може похвалитися лише одним річним святом – Стрітенням. Отже, темою сьогоднішнього заняття буде «Стрітення – Грімниці – весни провісниці».
3. Розповідь про Стрітення
- 15 лютого наша свята церква відзначає урочистим богослужінням празник – Стрітення Господнє. Біблія розповідає, що коли маленькому Ісусові було 40 днів, батьки принесли Його згідно із законом до храму. В той час в Єрусалимі жила праведна та благочестива людина на ймення Симеон. Бог обіцяв йому, що він лише тоді помре, коли побачить Месію. Взявши Ісуса на руки, Симеон сказав: «Нині відпускаєш раба Твого, владико…» Так зустрівся старий Симеон з Владикою неба і землі. (Звідси й назва Стрітення)
4. Виступи етнографів
- А тепер послухаємо учнів-етнографів, які досліджували, як відзначали українці це свято. (Двоє учнів розповідають)
1 учень. На Стрітення люди в церквах святять воду і свічки, які називали «грімничними», бо запалювали їх і ставили перед образами під час грози, щоб оберегти людей і худобу від грому. По приході з церкви запалювали таку свічку, щоб весняна повінь не пошкодила посіви і, щоб мороз дерева не побив. Саме від грімничної свічки і свято мало другу назву – Грімниця.
- Зараз я запалю стрітенську свічку і ви зможете загадати, чого вам найбільше хочеться. … Загадали?
Вірш «Ой грімнице-свічечко»
(Читає учениця)
Ой, грімнице-свічечко! Святая водичечко!
Від біди оберігай наш майбутній урожай!
Дай здоров’я нам усім та достатку в кожен дім!
Свічко-свічечко, гори, на діточок укажи!
В щасті-долі щоб жили і здоров’я берегли!
2 учень. На Стрітення святили воду в церкві. Цією ж водою кропили худобу, давали пити її. А пасічники берегли цю свячену водицю весь рік. Нею кропили вулики. Коли син ішов у військо чи на війну, батько благословляв, кроплячи стрітенською водою. Віра в силу цієї води в багатьох людей зберігається і досі.
- Дякую за цікаві розповіді.
5. Виразне читання вірша
Сипнула зима наостанку
Сніжинки свої крижані…
Раніше приходять світанки,
Зробилися довшими дні.
А сонечко дужче пригріло, –
Сніжинки розтанули вмить.
…Надворі уже потепліло.
І зимонька стала тужить:
Прийшла їй пора нас лишати –
Іде вона в інші краї…
Тож будемо весну стрічати, –
Чекати у гості її!
6. Продовження розповіді
- За народними віруваннями цього дня – 15 лютого – зима зустрічається з весною. При зустрічі стара баба Зима і молода дівчина Весна сперечаються між собою – кому йти, а кому вертатися. Якщо до вечора стане тепліше – Весна виграла суперечку, а якщо холодніше – Зима.
7. Фізкультхвилинка
- Зараз, діти, трохи відпочинемо.
(Клас ділиться на дві групи – хлопчики й дівчатка)
- Дівчатка, заплющіть очі і пошепки вимовте слово «Сонечко».
- Що ви відчули?
(Стало тепло, приємно, радісно, відчуваємо к нас торкаються теплі сонячні промінці, як лагідні мамині руки)
- А ви, хлопчики, заплющіть очі і вимовте слово «Вітер».
- Що ви відчули?
(Холод, мороз по шкірі, біль, смуток)
- А зараз виконаємо вправи.
- Дівчатка, встали, повторюйте за мною.
Дівчатка: Я – сонечко. Я прокидаюся, вмиваюся, розчісую свої промінці і піднімаюся над обрієм. Я – велика куля. В мене багато тепла і світла. І хоч надворі зима, я дарую своє тепло всій землі.
- Хлопчики, встали, тепер ви повторюйте за мною.
Хлопчики: Я – вітер. Зимового дня я бавлюся сніжинками. Я лечу над полем, здіймаючи хурделицю. Я – найдужчий.
- Молодці! Відпочили, сіли за парти.
8. Виступ фольклористів
- Зі Стрітенням пов’язано чимало різноманітних прислів’їв та приказок. Люди щиро вірили в те, що яка погода у цей день, такою й буде весна. Групі фольклористів було запропоновано розпитати у своїх бабусь та дідусів і записати прислів’я та приказки, пов’язані із цим святом. Просимо їх до слова.
Якщо на Стрітення сніг зранку, буде врожай ранніх зернових, увечері –
пізніх.
Ясна і тиха погода в цей день віщує добрий урожай і роїння бджіл.
Як на Стрітення тепло і сонячно, то й весна буде теплою.
Як цього дня мороз і похмура погода, буде рання весна.
Якщо на Стрітення зі стріх капає, весна затягнеться.
Громовиця – скидайте рукавиці, близько весна.
Як на Стрітення півень нап’ється води з калюжі, то чекай ще стужі.
Як на Стрітення відлига, то ще довго буде зима.
- Молодці! Дякую вам.
- Звернення до народних прикмет у лютому – явище закономірне, адже не за горами весна-красна. І хоча зараз внаслідок різних причин не всі прикмети виявляються правильними, і передбачати погоду ми можемо за допомогою сучасних знань і приладів, та все ж ніколи не зашкодить прислухатися до тисячолітньої народної мудрості.
- Діти, спробуймо зараз за народними повір’ями визначити, якою ж буде весна цього року? (Відповіді дітей)
9. Розучування заклички «Благослови мати»
- А ще напередодні Стрітення жінки випікали обрядове печиво, що називали «жайворонками». Це такі чудові коржики у вигляді весняних птахів. Старі люди розповідали, ніби ця пташка народилася із сонячного жару. Їх давали дітям, щоб віднесли в садок і закликали весну в гості.
- Зараз вивчимо закличку «Благослови мати» напам'ять. Повторюйте за мною. (По два рядочки)
Благослови мати
Весну закликати!
Весну закликати,
Зиму проводжати!
Зимонька в візочку
Веснонька в човничку.
10. Гра-змагання «Хто краще?»
(Група хлопчиків і дівчаток по рядах змагаються у кращому читанні заклички)
- Молодці! Всі групи добре постарались.
- А може хтось із вас знає пісню про весну або віршик?
11. Малювання жайворонка.
- Закличку ми вже вивчили, а зараз навчимося малювати провісника весни – жайворонка.
- Розгляньте жайворонка на малюнку. З яких елементів складається тіло птаха? (Тулуба, голови, крил, лапок)
- Чим вкрите тіло птаха? (Пір’ям)
- Яке в нього забарвлення? (Сіре, непомітне в траві)
(Учні малюють на листках, а вихователь на дошці)
12. Демонстрування кращих робіт
ІІІ. Підсумок заняття
- Діти, що цікавого ви дізналися на сьогоднішньому занятті?
- Які народні приказки ви запам’ятали?
- А чи пам’ятаєте ви закличку, яку ми сьогодні розучували? Давайте повторимо її ще раз.
- Отже, прийшовши сьогодні додому, візьмете своїх намальованих жайворонків, і, промовляючи закличку, будете закликати весну.
- Дякую всім за співпрацю! Найактивніших учнів нагороджую подарунками на згадку про наше заняття.