Конспект уроку
з історії України
для 7-го класу
на тему «Господарство
та суспільство слов’ян »
Підготувала учитель історії
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Господарство та суспільство слов’ян.
Мета: проаналізувати особливості суспільного та господарського життя східних слов’ян на території України у 8 – 9 ст.; ознайомити учнів з основними заняттями та способом життя східних слов’ян; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи з історичними картами, джерелами та текстом підручника; формувати зацікавленість до вивчення минулого предків.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
характеризувати спосіб життя слов’ян, які жили на теренах України;
-
називати основні види занять східних слов’ян;
-
аналізувати суспільний устрій давніх слов’ян.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, ілюстрації, атласи, роздатковий матеріал, QR-коди.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Тестування у форматі «Так-Ні».
-
Скористайтеся QR-кодом та виконайте завдання.
-
Робота з історичною картою.
-
територію розселення слов’ян на початку VI ст.;
-
шляхи Великого розселення слов’ян;
-
слов’янські племена – предки українців; (дуліби, білі хорвати, уличі, поляни, деревляни, сіверяни,тиверці)
-
сусідів східних слов’ян.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Вірю – не вірю».
-
Проаналізуйте твердження. Ті, що вважаєте правдивими позначте зеленим кольором, невірними – червоним.
-
Після опрацювання матеріалу ми перевіримо ваші здогадки.
-
Перш ніж засіяти поле, слов’яни палили ліс. +
-
Аж до Х-ХІ ст.. глиняний посуд слов’яни виготовляли без гончарного круга. +
-
Будинки слов’яни будували з каменю. –
-
Слов’яни вірили в існування Домовиків, Лісовиків та русалок.
-
Сьогодні ви дізнаєтеся про повсякденне життя східних слов’ян та їх релігійні вірування та обряди.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з візуальними джерелами.
-
Розгляньте зображення на с. 13 підручника.
-
Складіть усну розповідь про те, як слов’яни готували поле під засів.
-
Вправа «Вибіркове читання» (с. 13-15 підручника).
-
Зачитайте ті речення, у яких буде йтися про зображені предмети.
-
Робота в парах.
-
Розгляньте та проаналізуйте схему.
-
У підручнику знайдіть текст, яким можна його описати.
-
Поміркуйте, що спонукало окремі племена об’єднуватися у княжіння.
-
Які питання вирішувалися на віче?
-
Робота з візуальними джерелами.
-
Сформулюйте речення, які будуть відповідати на питання:
Де? Чому? Як? Скільки? Які? З чого?
-
Словникова робота.
ЧИНЯТЗИЦОВ
Язичництво
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте матеріал підручника на с. 18-19 та заповніть схему.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Знайди пару».
Скористайтеся QR-кодом та виконайте завдання.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Три слова».
-
Назвіть три іменники, які найбільше на вашу думку, опишуть тему уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати відповідний матеріал підручника.
-
Виписати назви народних казок, у яких ідеться про підземний світ божественних істот.