Конспект уроку
з історії України
для 7-го класу
на тему «Сусіди східних слов’ян.
Утворення Русі-України»
Підготувала учитель історії
КЗ «Пасічанська гімназія»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Утворення Русі-України
Мета: визначити роль Києва та князівства Аскольда у становленні Київської держави; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними та контурними картами; формувати інтерес до вивчення теми.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати час утворення Київської держави (Русі-України);
-
пояснювати роль міста Києва в утворенні Русі;
-
показувати на карті сусідів східнослов’янських племен, князівство Аскольда.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, контурні карти.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Робота з контурною картою.
-
Територію розселення слов’ян на початку VI ст.
-
Шляхи розселення слов’ян.
-
Територію розселення східних слов’ян у 7 ст.
-
Підкресліть назви слов’янських племен – предків українців.
-
Вправа «Пошук слів».
-
Скористайтеся QR-кодом та виконайте завдання.
-
Знайдіть слова та складіть з кожним з них одне речення.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Робота з візуальними джерелами.
-
Розгляньте світлини.
-
Що на них зображено?
-
Кому та де були встановлені ці пам’ятники? Що вам відомо про ті події?
-
Сьогодні ми довідаємося про історію виникнення Русі-України та правління її перших князів.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з історичним джерелом.
-
Опрацюйте історичне джерело на с. 22 підручника. Дайте відповіді на запитання до нього.
-
Вибіркове читання (с. 21 – 22 підручника).
-
Зачитайте речення, які містять: географічні назви; дати; імена.
-
Зачитайте закінчення речення:
-
Із цими князями…
-
Він відзначився…
-
У різних частинах…
-
По смерті…
-
Зачитайте речення за його закінченням:
-
…із варягів у греки.
-
…перебрали на себе полянські князі.
-
…на правління варязьких князів.
-
Робота в малих групах.
Кожна група отримує картку.
-
Розгляньте зображення та зробіть висновок про розташування м. Київ.
-
Підтвердіть чи спростуйте його словами підручника.
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте історичне джерело.
«За якийсь час пізніше переїжджали човнами по Дніпрі два хоробрих рицарі: Аскольд і Дір. Вони побачили гарне місто над рікою, і воно їм дуже сподобалося. Тому ввійшли до нього і сказали киянам:
-
Ми будемо у вас князями. Будемо вас боронити від нападів чужих племен, щоб ви спокійно могли обробляти ріллю, торгувати і їздити по Дніпрі, на полудень до Царгорода і на північ до Новгорода. За це ви будете платити нам малу данину, щоб було за що удержувати військо для вашої і нашої оборони та урядників для вдержування ладу в місті і в державі.
Жителі міста радо згодилися на те, і Аскольд та Дір панували як перші князі. Свою державу вони поширили на всі ті села і містечка або міста, що вже тоді постали довкола Києва. Вони зібрали стільки війська, що не тільки могли боронити свою державу від нападників чужих племен і чужих князів, але й самі йшли з військом на сусідні краї, навіть аж до грецької столиці – Царгорода.»
-
Хто став наступними правителями Києва після його засновників?
-
Як Аскольд та Дір стали князями в Києві?
-
Чому кияни з радістю прийняли нових князів?
-
Що можна сказати про Аскольда та Діра, як про князів, спираючись на прочитане?
-
Перегляд відеоролику.
-
Скористайтеся QR-кодом та перегляньте відеоролик.
-
Про які імена дізнаємося з відео?
-
Які дати були названі?
-
Кероване читання (с. 23 – 26 підручника).
Учні по черзі читають текст підручника та заповнюють конспект за планом.
-
Ім’я.
-
Походження.
-
Роки правління.
-
Межі держави.
-
Коли та що зробив.
-
Самостійна робота з текстом підручника (с. 28-29).
-
Опрацюйте текст підручника та зробіть висновок, чому не має однієї вірної теорії походження назви «Русь».
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота з історичною картою.
-
Проаналізуйте карту.
-
На які території поширювалася влада князя Аскольда?
-
За рахунок земель яких східно-словянських народів зростала територія Київської держави за часів Олега?
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Три М».
-
Назвіть три моменти, які здалися вам найбільш вдалими на уроці. Чому?
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 3 підручника.