Урок «ГОТИЧНЕ МИСТЕЦТВО. ОБРАЗОТВОРЧЕ ТА ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНЕ МИСТЕЦТВО, МУЗИКА, ТЕАТР, МОДА, КНИЖКОВА МІНІАТЮРА.»

Про матеріал
урок вивчення матеріалу за допомогою мультимедійних технологій та критичного мислення
Перегляд файлу

ТЕМА: ГОТИЧНЕ МИСТЕЦТВО.

ОБРАЗОТВОРЧЕ ТА ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНЕ МИСТЕЦТВО, МУЗИКА, ТЕАТР, МОДА, КНИЖКОВА МІНІАТЮРА.

МЕТА КВЕСТУ:

  • Поглибити знання учнів про готичний стиль.
  • Розвивати дослідницькі вміння, уміння аналізувати візуальні джерела, аргументовано висловлювати власну думку, використовувати набуті знання на практиці, співпрацювати з однокласниками.
  • Виховувати зацікавленість учнів до розвитку мистецтва та спостерігати за змінами різних стилів культури.

ТИП КВЕСТУ: лінійний.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстративний матеріал, картки з завданнями, дошка , презентація, відео матеріали, музичний супровід, повітряні кульки, маркери, роздатковий матеріал.

ЦІЛІ НА УРОК: учні ознайомлені з готичними видами мистецтв, визначають характерні риси кожного з них, ознайомлені з видатними пам`ятками періоду.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Перевірка домашнього завдання (фото колаж, фронтальне опитування)

Діти на дошці та в зошитах встановлюють хронологічну послідовність пам`яток культури різних видів мистецтв. Зупиняються на тих видах про які не знають нічого. Вчитель пояснює , що це готичні пам`ятки культури та просить визначити до яких видів мистецтв вони належать.

Фронтальне опитування.

  1. Які предмети окрім мистецтва ви вивчаєте по періодах?(історія , зарубіжна література.)
  2. Який період ви саме вивчаєте з зарубіжної літературі? Історії? Мистецтві?(античність, козацтво, готичний.)
  3. Назвіть характерні риси готичного стилю

 (ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ГОТИЧНОГО СТИЛЮ)

• символіко-алегоричний тип відображення дійсності, верховенство архітектури в системі мистецтв;

• культове призначення мистецтва;

• релігійна тематика (співвіднесення з вічністю, з «вищими» ірраціональними силами);

• інтерес до людських почуттів, повернення до індивідуальності;

• каркасна система побудови соборів, розкішний декор споруд, скульптурне оздоблення;

• величні та витопчепі інтер’єри, шкурні орнаменти, кам’яне мереживо різьби, стрілчаті склепіння, кольорові вітражі у вигляді стрілчатих арок.)

  1. Які ознаки допоможуть відрізнити романський собор від готичного храму?( Головна відмінність між описуваними стилями полягало в тому, що романський характеризувався особливою масивністю споруд, а готичні конструкції набули більш досконалий, полегшений в ряді споруд каркасний характер.)
  2. Розкажіть про особливості готичної скульптури. (Готичні храми щедро прикрашалися різноманітними скульптурами. У готичних статуях скульптори намагалися передати душевні переживання своїх героїв, зробити більш виразними пози і жести фігур. Святі втратили колишню строгість та стали більш схожими на земних людей. )

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Оголошення теми уроку (дошка)

Діти формують цілі уроку вчитель записує їх на дошку.

Ознайомлення з методом роботи.

Вчитель пояснює правила квесту. Діти повинні працювати в групі, допомагати один одному, не перебивати один одного при відповіді від їх поведінки залежить результат роботи групи. Тільки при повній , змістовній вірній відповіді вони мають право лопнути кульку з підказкою про новий етап уроку.

Розпочнемо наш квест. Діти лопають кульку.

ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

ПЛАН

  1. Вітраж (розповідь вчителя, творче завдання.)
  2. Інтер`єр (випереджальне завдання, «навчаючи вчуся»)
  3. Мода (презентація, пошукова робота)
  4. Книжкова мініатюра (рольова гра)
  5. Музика (перегляд відео-роліка, пошукова робота.)
  6. Мистецтво (робота з візуальними джерелами.)
  7. Театр (робота з підручником, індивідуальна робота, фронтальне опитування.)
  1.   Вітраж.

Розповідь вчителя

У готичному мистецтві місце фресок зайняли вітражі, які виконували в храмах певні функції. По-перше, завдяки світлу, яке проникало через розфарбовані вікна до храму, у різний час певним кольором висвітлювалася та чи інша частина вівтаря. Це надавало інтер’єру храму величності та сакраментальності. По-друге, оскільки скло не лише розфарбовували, а й оздоблювали золотом і сріблом, то в сонячну погоду завдяки цим інкрустованим частинкам внутрішнє оздоблення храму сяяло й викликало відчз'ття .урочистості, піднесеності.

Темами вітражних композицій були історичні події, трудові процеси селян і ремісників, літературні мотиви, релігійні сцени. Із кольорів переважали червоний, синій, жовтий, коричневий.

Робота з термінами.

ВІТРАЖСЮЖЕТНО АБО ОРНАМЕНТАЛЬНА КОМПОЗИЦІЯ,

ВИКОНАНА З ШМАТОЧКІВ ПРОЗОРОГО КОЛЬОРОВОГО СКЛА, СКРІПЛЕНИХ СВИНЦЕМИМ ОБРАМЛЕННЯМ.

Творче завдання (розмалювати вітраж)

Діти працюють п`ятьма фломастерами.

Питання вчителя: навіщо чорний фломастер? (кольорове скло скріплене свинцевим обрамленням.)

Що не співдає з готичним стилем в нашім вітражі? ( немає історичних подій, трудових процесів селян і ремісників, літературних мотивів, релігійних сцен)

Молодці ! неймовірно швидко впоралися с завданням. Переходьте до наступного етапу. Лопають кульку.

  1.               Інтер`єр.

Випереджальне завдання. Доповідь учня.

ГОТИЧНИЙ ІНТЕР’ЄР

Характерні риси готичного інтер ’єру: вишуканість і лицарство. У готичному стилі важливу роль відіграє поєднання матеріалів, кольорів і стильова єдність в оформленні будинку.

Перевагу мають кольори: червоний, жовтий, синій, коричневий. Також дуже поширені різні відтінки золотого, срібного, пурпурного, синювато-чорного, зеленого і рубіна.

Форма: стрілчасті арки, що переходять у стовпи; стрункі колони; складні форми склепінь; у плані будівлі переважають прямокутні форми.

Високий розвиток художніх ремесел у період готики забезпечували цехові об'єднання. У Європі поширеним було виробництво меблів, які були оздоблені різьбленням. Іноді меблі повторювали об'єми готичних споруд. У галузі різьблення па кістці також відбувався значний прогрес. Ікони, різні скриньки, зображення святих, домашні вівтарі — все це приваблювало сюжетними рельєфами, візерунками.

Робота з ілюстративним матеріалом

Діти обирають готичний інтер`єр. Лопають кульку.

  1.               Мода готичного стилю.

Прегляд презентації.

Діти звертають увагу на форму , довжину, матеріал одягу.

Перегляд відео.

Лопають кульку.

  1.               Книжкова мініатюра.

Рольова гра.

Літописець знайомить дітей з особливостями готичної книжкової мініатюри.

 

Для мініатюри цього часу характерне посилення оповідного початку в світських за характером ілюстраціях до біблійних текстів. Виникають християнські рзписи розважально-дидактичного змісту, велика увага приділяється камерним манускриптам, призначеним для приватного користування (Часословам).

Мотиви орнаменту —  геометричні, готичні розетки, трилисники і чотирилисники. У каліграфії використовується гострий шрифт, орнамент отримує виключне значення для композиції книги.

Франція була одним із найбільших рукописних центрів того часу, де ілюструвалися не тільки релігійні, а й наукові праці (Платона, Арістотеля). У мистецтві Англії мініатюра також посідала важливе місце. Художники ілюстрували численні наукові трактати, легенди про короля Артура та його лицарів. Мініатюри доповнювали моралізаторські оповідання про життя тварин (бестіарії).

М. Оноре.

Мініатюра із «Бревіарія Філіпа Красивого»

Учні дають відповіді на запитання літописця.

Лопають кульку.

  1.               Музика.

Перегляд відео презентації.

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

Музика готичного стилю була переважно духовною. Популярними стали духовні гімни, згодом — культова та світська музика. Розвитку зазнали трубадури, провансальські поети-співаки ХІ-ХІ 11 ст., які оспівували кохання до чарівної дами, земні радощі, героїку хрестових походів. Творчість трубадурів відрізняється різноманітністю тематики і жанрів.

Після спорудження собору Паризької Богоматері у його стінах розмістилася співоча школа, що була найвідомішою у часи Середньовіччя. Тут музикантів і співаків навчали мистецтву вокальної поліфонії. У ній звучав не один голос, як це було у народних піснях чи у трубадурів, а кілька голосів з’єднувалися і перепліталися разом у мереживну, складну музичну мелодію. Згодом із церковної музики поліфонія поширилася на інші її види.

Робота з термінами.

Трубадури – Провансальські поети-співаки ХІ-ХІІІ ст. ,які звеличували кохання до чарівної дами, земні радощі, героїку хрестових походів.

Вокальна поліфоніяПід час виконання музичного твору кілька голосів поєднувались та зливались разом в одну складну мелодію.

Прослуховування твору з м`юзиклу Нотр-Дам де Парі (фр. Notre Dame de Paris) — відомий французько-канадський мюзикл, створений за мотивами однойменного роману Віктора Гюго. Композитор — Ріккардо Коччанте. Автор лібрето — Люк Пламондон. Дебют мюзиклу відбувся 16 вересня 1998 року у Парижі на сцені Palais des congrès de Paris. Цього ж року стартувала скорочена американська версія мюзиклу в Лас-Вегасі і англійська версія в Лондоні. В англійському варіанті майже всі ролі виконували ті самі артисти, що і в оригіналі. Мюзикл потрапив у Книгу Рекордів Гіннеса, як найуспішніший за перший рік роботи. Пісні «Belle» і «Le temps des cathedrales» стали світовими хітами.

Питання вчителя:

  1. хто такі трубадури.
  2. де знаходилася співоча школа?
  3. що таке вокальна поліфонія?

Лопають кульку.

6. Живопис.

Робота з візуальними джерелами.

Розгляньте ікони. Чим відрізняються ікони праворуч від ікон ліворуч?

Діти встановлюють характерні риси готичного живопису.

ЖИВОПИС

Характерні риси готичного живопису: витонченість, фігурність, наявність орнаменту.

Сюжети живопису: історичні події, трудові процеси селян і ремісників, літературні мотиви, релігійні сцени.

У Німеччині живопис готичного стилю мав свої особливості: зростає інтерес до реальних явищ, з'являються композиції на теми рицарських романів, придворного життя. Типовою для XIV століття с кельнська школа живопису. її майстри виконували станкові композиції на теми із життя Марії та Христа. Ці образи зачаровують ліризмом, щирістю, людяністю.

 

За своїм характером італійський готичний живопис паближасться до візантійського. Але в ньому вже з'являються ознаки ренесансного мистецтва. Прикладом с мозаїки Монрсальського собору в Сицилії, де в релігійних композиціях вже посилюються світські елементи та починає зростати інтерес до звичайної людини.

До відомих художників готичного стилю в Італії відносять Г. да Сієну, С. Мартіні, Чімабуе, Г. ді Граціано та інших.

Перегляд відео

Фронтальне опитування.

  1. що нового з`являється в готичному живописі?
  2. якими є характерні риси живопису тієї епохи?
  3. назвіть відомих художників готичного періоду!

Лопають кульку.

7.Театр

Робота з підручником.

Запитання.

  1. що таке церковний театр?
  2. що таке містерія?
  3. на які цикли поділяли містерію?
  4. що таке мораліте?
  5. що таке фарс?

Лопають кульку.

Як ви зрозуміли наш квест закінчився , як і повітряні кульки.

Повертаються до дошки.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ

Вчитель звертає увагу учнів на дошку. Чи досягли ми з вами мети уроку? Всі поставлені цілі виконали?

Метод пустої дошки.

  1. які функції в готичних храмах виконували вітражі?
  2. що ви дізнались про книжкову мініатюру?
  3. які риси були притаманні готичній моді?
  4. охарактеризуйте музику та театр готики.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Чи сподобався вам наш урок?

Як ви оцінююте свою роботу під час квесту?

  1. активність
  2. повнота відповіді
  3. допомога однокласникам.

Вчитель оцінює учнів.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати §10. заповнити таблицю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
12 лютого
Переглядів
192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку