Урок-гра для учнів 1-2 класів
«Демократія для найменших»
(на прикладі казки «Рукавичка»)
Розроблено: Людкевич Я.А.
Кам’янець-Подільський ліцей №10
І. Організаційний момент.
На розсуд вчителя: зобразити (до прикладу намалювати крейдою) на підлозі класу, спортивної зали, вулиці Рукавичку. Відповідно до кількості дітей може бути дві Рукавички, два зайчика, дві лисички і т.д. Також за бажанням виготовити обручі-вушка відповідно до кожної ролі. Роль Діда та Собачки можуть виконати старші учні.
ІІ. Вступне слово вчителя.
Сьогодні, дітки, я вам розповім про чарівне слово – «демократія». Колись була на світі дуже гарна країна – Стародавня Греція. Як і в кожній країні, там проживало багато людей - народ. Та одного разу всі вони посварились, і не могли дійти до згоди – хто ж буде головним? Хто буде владарювати?
І вирішили вони розділити владу між собою, і разом вирішувати усі важливі питання. Як вони це робили? А дуже просто! Коли хтось один запитував – усі інші голосували. Якщо відповідь «так» - то піднімали руку, або підкидали у повітря головний убір. Якщо відповідь «ні» - то не робили нічого. Усе почали вирішувати разом – хто буде керувати, чи йти війною на сусідню країну, коли збирати врожай. І назвали вони це – ДЕМОКРАТІЯ, тобто грецькою - ВЛАДА НАРОДУ.
Усі ми з вами зараз живемо в демократичній країні, і кожен з нас має великий вибір! Наприклад, ви можете вирішувати яку саме цукерку з’їсти, з яким героєм купити зошит, яку зачіску зробити зранку. Але коли ви виростете, то будете приймати дорослі і важливі рішення.
Давайте потренуємось відповідати на запитання, як було прийнято в Давній Греції? Я вам задаю питання, і якщо хочете сказати «так» - то піднімаєте руку. Якщо «ні» - то не робите нічого.
Починаємо?
Які ви молодці! Поплескаємо собі! Тепер ви усі зрозуміли, що таке демократія! Це коли кожен має право на свою думку.
ІІІ. Рольова гра «Рукавичка»
А тепер ми з вами усі разом пограємось у гру «РУКАВИЧКА». Хто знає казочку «Рукавичка»? Молодці!
(Обираємо дітей на ролі згідно казочки. Вчитель зачитуватиме казочку, а діти мають виконувати відповідні дії).
Нам потрібні:
(За бажанням: одягаємо на кожну дитину обруч-вушка. Згідно казочки, дітки по черзі заходять у Рукавичку та присідають. Коли вчитель називає їх персонажа – встають)
А тепер давайте уявимо, що ми – у казочці! Я буду зачитувати, а ви – робити те, що робить ваш персонаж! Починаємо!
Рукавичка
Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка, та й загубив дід рукавичку.
От біжить мишка, улізла в ту рукавичку та й каже:
— Тут я буду жити!
Коли це жабка плигає та й питає:
— А хто-хто в цій рукавичці?
— Мишка-шкряботушка. А ти хто?
— Жабка-скрекотушка. Пусти й мене!
От уже їх двоє. Коли біжить зайчик. Прибіг до рукавички та й питає:
— А хто-хто в цій рукавичці?
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка. А ти хто?
— А я зайчик-побігайчик. Пустіть і мене!
— Іди!
От уже їх троє.
Коли це біжить лисичка — та до рукавички:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка та зайчик-побігайчик. А ти хто?
— Та я лисичка-сестричка. Пустіть і мене!
— Та йди!
Ото вже їх четверо сидить. Аж суне вовчик — та й собі до рукавички, питається:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик та лисичка-сестричка. А ти хто?
— Та я вовчик-братик. Пустіть і мене!
— Та вже йди!
Уліз і той. Уже їх п'ятеро.
Де не взявся — біжить кабан.
— Хро-хро-хро! А хто-хто в цій рукавичці живе?
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка та вовчик-братик. А ти хто?
— Хро-хро-хро! А я кабан-іклан. Пустіть і мене!
— Оце лихо! Хто не набреде — та все в рукавичку! Куди ж ти тут улізеш?
— Та вже влізу,— пустіть!
— Та що вже з тобою робити,— йди!
Уліз і той. Уже їх шестеро, уже так їм тісно, що й нікуди. Коли це тріщать кущі, вилазить ведмідь — та й собі до рукавички, реве й питається:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик та кабан-іклан. А ти хто?
— Гу-гу-гу! Як вас багато! А я ведмідь-набрідь. Пустіть і мене!
— Куди ми тебе пустимо, коли й так тісно?
— Та якось будемо.
— Та вже йди, тільки скраєчку! Уліз і ведмідь, — семеро стало.
Та так вже тісно, що рукавичка ось-ось розірветься.
Коли це дід оглядівся,— нема рукавички. Він тоді назад — шукати її, а собачка попереду побігла. Бігла-бігла, бачить — лежить рукавичка і ворушиться. Собачка тоді: «Гав-гав-гав!»
Вони як злякаються, як вирвуться з рукавички,— так усі й порозбігалися лісом.
Прийшов дід та й забрав рукавичку.
IV. Завершення.
Ви справжні молодці, чудова робота! У нас вийшло розмістити у Рукавичці усіх звірят! Ми нікого не образили, та для кожного знайшли місце! Ми кожного почули, побачили, бо кожне звірятко – для нас дуже важливе!
Отак і всі ми живемо в демократичній країні – Україні! Демократія – це коли ми кожного чуємо, для кожного знаходимо місце, і кожен – дуже важливий! Для рукавички – важлива кожна мишка. Для України – важлива кожна людина!
Дякую вам усім, ви найкращі, найуважніші і найактивніші учні!
До побачення!