Урок – гра для 4-го класу « Безпечний Інтернет та правила роботи в ньому».

Про матеріал

Мета :

  • ознайомити учнів з позитивним та негативним впливом Інтернету на людину; дати можливість учням самостійно прийняти ту позицію, до якої вони схиляються, розвивати навички роботи в групах, вміння висловлювати свою точку зору логічно і конкретно, виховувати інтерес до порушеної теми;
  • сприяти розвитку пізнавального інтересу; підвищенню творчої активності; розвитку вміння логічно викладати думки, вихованню шанобливого ставлення до чужої думки; культурному та інтелектуальному розвитку учнів;
Перегляд файлу

Урок – гра  для 4-го класу « Безпечний Інтернет та правила роботи в ньому». Мета :

ü ознайомити учнів з позитивним та негативним впливом Інтернету на людину; дати можливість учням самостійно прийняти ту позицію, до якої вони схиляються, розвивати навички роботи в групах, вміння висловлювати свою точку зору логічно і конкретно, виховувати інтерес до порушеної теми;

ü сприяти розвитку пізнавального інтересу;  підвищенню творчої активності; розвитку вміння логічно викладати думки, вихованню шанобливого ставлення до чужої думки; культурному та інтелектуальному розвитку учнів; 

ü сприяти розвитку самооцінки та самоаналізу, як чинників, що  спонукають до самовдосконалення учнів; мотивувати їх поширювати цю інформацію у своєму середовищі. 

Тип уроку: узагальнюючий урок.

Вид уроку: урок - рольова гра. Технологія: ігрова технологія.

Обладнання: заготовка «Поїзд», смайлики, вирізані з паперу для гри «Знайомство», рибки, вирізані з паперу для гри «Золота рибка», портрети, маркери, клубок.

Хід заходу.

Безпека – це життя людини,

Безпека – це наше майбуття.

Прийміть до серця світ природи – Прекрасне буде всіх життя!

Вчитель. Сьогодні в нас з Вами незвичайний урок. Ми будемо подорожувати стежками цікавої країни, яка носить назву Інтернет. А вирушаємо ми в цю подорож  для того, щоб  віднайти позитивні та негативні сторони Інтернету.

Не так давно, не в одній, а в багатьох країнах оселилася маленька фея, яку всі називали Інтернет. Фея більш за все любила спілкування. Друзів та знайомих вона мала велику кількість, тому всі називали її скорочено Нет або Інетка. Інетка займалася корисною справою – надсилала листи закоханим, листівки адресатам, приносила рахунки та повідомлення і з легкістю жонглювала коротенькими повідомленнями разом зі своєю найліпшою подругою тіткою Асею. Дуже любила Інетка спілкування за допомогою електронних скриньок. 

- Як ви думаєте, яким же чином вона спілкувався?

1.   Гра «Вітання без слів»

Учасникам пропонується протягом 2-3 хвилин вільно рухатись в класі та встигнути за цей час привітати якомога більше товаришів. Робити це треба мовчки, без слів: кивком голови, рукостисканням, обіймами і т.ін. При цьому кожен учасник має право використати кожен спосіб привітання лише один раз; для кожного наступного привітання необхідно вигадати новий спосіб.

Гра сприяє зняттю психологічної напруги, вільному спілкуванню.

Вчитель.

-                     Кому скільки вдалось привітати людей? 

-                     Що складніше — вигадати нові способи або їх продемонструвати? 

-                     Можливо хтось відчув психологічний дискомфорт? 

-                     На якому етапі це відбулось? (Відповіді дітей на поставлені запитання).

Вчитель. Ви побачили, що спілкуючись в  Інтернеті, люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування. 

Без комп’ютерів цивілізоване суспільство не можна вважати повноцінним, і застосування комп’ютерів поширюється кожного дня і буде поширюватися у майбутньому. Як і будь-який інший винахід, комп’ютер в умілих руках – це благо, а у безладних – покарання. Його шкідлива дія на здоров’я людини головним чином залежить від порушення правил, які ми з вами встановимо пізніше. Слід користуватися комп’ютером так, щоб можна було зберігати фізичне, психічне та духовне здоров’я. Та перед нашою подорожжю давайте запам’ятаємо кілька правил.

      Бути позитивним, активним.

      Говорити те, що думаєш. 

      Говорити коротко.

      Не перебивати.

      Говорити тільки за темою.

      Слідкувати за часом.

      Не критикувати, бути толерантним.

Ну що ж, я думаю ми можемо вирушати в подорож. Так? 

рис.2.3 1.

 

А куди ж нам прямувати, Що, коли і як шукати. Допоможе нам система, Пошукова – оце тема!

Їй задай скоріш питання,

Можеш відшукати вітання,

Це цікаво і доречно,

Лиш працюй ти в ній безпечно.

Діти, а ви знаєте, що існують спеціальні пошукові системи для дітей, а також можна використовувати - дитячий браузер Гогуль. Він забезпечує безпеку дитини в Інтернеті за рахунок наявності власного каталогу дитячих сайтів. Гогуль веде статистику відвіданих сайтів, для контролю батьками, а також може обмежувати час перебування в Інтернеті.

Інетка: 

В Інтернеті ми навчаємось,  У дитячі ігри граємось.

Книгу можем почитати,

І  слона намалювати Швидко текст перевести, Мультик новий віднайти.

Де подівсь товариш Коля?

Прочитати, що було в школі?

І дізнатись  про все  на світі?

Де? Звичайно, в Інтернеті!

Там музеї, книги, ігри,                                                            рис.2.3. 2.

Музика і навіть  тигри!

Діти,  подорожуючи Інтернетом, ви повинні запам’ятати декілька дуже важливих правил. 

Інтернет – це диво-звір! 

Його можливостям не вір 

Такий цікавий й небезпечний 

Будь з ним ти дуже обережний. 

І хай з вас кожен пам'ятає, 

Коли простори покоряє  Про небезпеку в Інтернеті,  Що манить у свої тенета. 

У пошуках свого кохання 

Ти починаєш спілкування  Із незнайомцем віртуальним,   Що прагне зустрічі реально. 

Не дай ввести себе в оману! 

Скажи ти «Стоп!» цьому обману,  

Закінчи небезпечну гру, 

Навчись розпізнавати цю брехню. 

 Коли ж заманюють в витрати,  Не дай себе ти ошукати! 


Покинь цей небезпечний сайт,  Не вартий він твоїх витрат! 

Якщо ж з’явилося бажання  

Розповісти про себе все, 

То пам’ятай, що особисті дані –   Це інформація – «секрет». 

Інетка: Отже ви повинні: 

А ще я хочу про сміття 

Інформаційне розказати  Бруд інтернетний, як багно,  Він має здатність засмоктати. 

І на останок пам’ятай: 

Такі сторінки залишай! 


                                                                                       рис.2.3. 3.                                                                                                       

Для того щоб людина користувалася мережею Інтернет, спілкувалася в ній з іншими, їй треба зареєструватися. Що таке реєстрація? Людина вигадує собі ім’я (нікнейм) під яким вона буде блукати по мережі. Давайте з вами теж створимо мережу і спробуємо в ній  зареєструватися . 

Гра «Клубок».  

 

рис. 2.3.4.

Учні передають один одному клубок, називаючи (вигадуючи) собі нікнейм. При цьому утворюється сітка (мережа). Діти роблять висновки: не всі люди в мережі реєструються під власним ім‘ям, зазвичай вони вигадані, і дуже важко дізнатися, що за людина знаходиться за екраном.  

 

Отже, ми повинні:

«Якщо хтось тебе чіпає,

В мережі надокучає, 

Швидко до дорослих поспіши 

рис. 2.3.5.

Їм про негаразди розкажи.

Гра « Від кого лист?»

Для цієї вправи вчитель бере капелюха, а кожен учень має написати побажання до чужого нікнейму так щоб власники нікнеймів не бачили хто надає їм побажання. Вчитель зачитує побажання до кожного нікнейму, а учні  намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення».

Вчитель: Так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою. Якщо учасники групи добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника. Але в Інтернет просторі ти ніколи не знаєш хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону.

                                                            рис. 2.3.6.

Вчитель:  А зараз ми трохи відпочинемо. Фізкультпауза. (Під час музичної паузи учні виконують рухи)

Руки в сторони та вгору — На носочки піднялись. Підніми голівку вгору — Й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо, Добре ноги розімнемо.

Раз — присіли, руки прямо.

Встали — знову все так само.

Повертаємося вправно, Все виконуємо гарно. Вліво-вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

 

Інтерактивна вправа «Карусель»

Учні об’єднуються в 4 групи (за принципом: зима, весна, літо, осінь). Кожна група отримує картку з фразами, які необхідно закінчити. За певний відрізок часу члени кожної групи повинні виконати завдання і за сигналом передати свою картку сусідній групі. Ті, отримавши нову картку, читають завдання і відповіді, що внесли учні попередньої групи, та доповнюють відповіді своїми. Вправа продовжується до тих пір, поки до групи не повернеться її картка, яку учні отримали попередньо. Після цього командир кожної групи оголошує написане з урахуванням версій інших груп.

1.                 Учениця 4-го класу Софія Мережна зайшла  на незнайомий  сайт. Раптом на екрані комп'ютера з'явилися незрозумілі  повідомлення. Що зробити Софії?

ü Закрити сайт.

ü Звернутися до батьків за допомогою.

ü Самій усунути несправність.

(Завжди питай батьків про незнайомі речі в Інтернеті. Вони розкажуть, що безпечно робити, а що ні).

2.                 Софія Мережна, буваючи в Інтернеті, часто стикається з неприємною інформацією, яка "лізе з усіх боків", вона заважає їй працювати в Інтернеті. Як Соні позбутися від непотрібної інформації, щоб користуватися тільки цікавими їй сторінками.

ü Встановити антивірусну програму.

ü Встановити на свій браузер фільтр.

ü Встановити новий браузер.

(Щоб не стикатися з неприємною і агресивною інформацією в Інтернеті, встанови на свій браузер фільтр, або попроси зробити це дорослих - тоді можеш сміливо користуватися цікавими тобі сторінками в Інтернеті).

3.                 Софія Мережна на уроці інформатики створила собі електронну скриньку. Тепер вона може обмінюватися повідомленнями зі своїми друзями. Сьогодні на адресу її електронної пошти прийшло повідомлення: файл з грою від невідомого користувача. Як їй вчинити ?

ü Завантажити файл, і почати грати.

ü Не відкривати файл.

ü Відправити файл своїм друзям.

(Не скачуй і не відкривай невідомі тобі чи надіслані незнайомцями файли з Інтернету. Переконайся, що на твоєму комп'ютері встановлений брандмаузер і антивірусне програмне забезпечення. Навчися їх правильно використовувати. Пам'ятай про те, що ці програми повинні своєчасно оновлюватися).

4.                 На уроці природознавства Соні задали знайти зображення динозаврів. Вона захотіла скачати картинку в Інтернеті, натиснула кнопку "завантажити", на екрані з'явилося повідомлення відправити SMS на вказаний номер в Інтернеті.

Як вчинити Соні?

ü Відправити SMS на вказаний номер в Інтернеті.

ü Перевірити цей номер в Інтернеті.

ü Не викачувати більше картинки.

( Якщо хочеш скачати картинку або мелодію, але тебе просять відправити смс – не поспішай! Спочатку перевір цей номер в Інтернеті - чи безпечно відправляти на нього смс і  чи не обдурять тебе. Зробити це можна на спеціальному сайті.)

5.                 Софія Мережна познайомилася в Інтернеті з учнем 6-го класу Віталіком Незвичайним. Віталік не вчиться з Софією в одній школі, і взагалі Соня його жодного разу не бачила. Одного разу Віталік запросив Соню, зустрітися з ним у парку. Що робити Соні?

ü Піти на зустріч.

ü Піти на зустріч разом з мамою чи татом.

ü Не ходити на зустріч.

(Не зустрічайтеся без батьків з людьми з Інтернету наживо. В Інтернеті багато людей розповідають про себе неправду.)

6.                 Новий друг Софії Мережної, з яким вона познайомилася вчора в Інтернеті попросив її терміново повідомити йому таку інформацію: номер телефону, домашню адресу, ким працюють батьки. Соня повинна:

ü Повідомити йому потрібні відомості.

ü Не повідомляти в Інтернеті, а повідомити при зустрічі.

ü Порадитися з батьками.

(Ніколи не розповідай про себе незнайомим людям: де ти живеш, навчаєшся, свій номер телефону. Це повинні знати тільки твої друзі та родина!)

7.                 Соня вирішила опублікувати в Інтернеті свою фотографію і фотографії своїх однокласників. Чи можна їй це зробити?

ü Ні, не можна.

ü Можна, за згодою однокласників.

ü Можна, згода однокласників не обов'язково.

8.                 Софії купили комп'ютер. Вона тепер цілий день проводить за комп'ютером. Через кілька днів у неї стали сльозитися очі, з'явилися болі в руках. Що їй робити ?

ü Продовжувати проводити час за комп'ютером.

ü Дотримуватися правил роботи на комп'ютері.

ü Більше ніколи не працювати на комп'ютері.

9.                 У Софії Мережної багато друзів в Інтернеті, вона щодня додає нових друзів в свій контакт-лист в ICQ. Раптом їй стали приходити повідомлення з неприємним, грубим змістом. Що Софія повинна зробити?

ü Образити кривдника.

ü Не відповідати кривдникові тим же, а продовжити з ним спілкування.

ü Повідомити дорослим про це.

10.             У Софії Мережної  виникли питання при роботі в онлайн-середовищі. Батьки Соні виїхали у відрядження, бабуся Софії не може їй допомогти. До кого Софія може звернутися?

ü Їй слід почекати приїзду батьків.

ü Вона може звернутися на лінію допомоги "Діти Онлайн".

ü Вона може запитати у однокласників.

11.             Марина  Невідома порадила Софії Мережній для перегляду веб-сторінок дитячий браузер. Як ви думаєте який?

ü Гогуль.

ü Opera.

ü Google Chrome.

Гогуль - дитячий браузер для перегляду веб-сторінок. Його можна завантажити на сайті gogol.tv.

12.             Софія Мережна на уроці інформатики навчилася заходити в Інтернет. За допомогою чого вона може потрапити в Інтернет?

ü Гіперпосилання.

ü Веб-сторінки.

ü Браузера.

(Браузер - засіб перегляду веб-сторінок.)

13.             Софія Мережна на уроці інформатики почула нове слово "нетікет". Що воно означає?

ü Правила етикету.

ü Правила роботи на комп'ютері.

ü Правила мережевого етикету.

Нетікет (Netiquette) - (англ. Net - мережа, Etiquette - етикет) - моральні правила поведінки в комп'ютерних мережах.

         Ось ми з вами  повторили правила користуванням Інтернетом.  


Не можу уявити

Життя без Інтернету,

Що всі куточки світу Заплів в свої тенета. Лиш кнопку я натисну – Відкриються в вікні

Новин велика збірка І правила, й статті.  Встають переді мною Найвищі в світі гори.

Ліси стоять стіною, Хлюпочуть хвилі моря.

Я побуваю в шахті

І в космос піднімуся. З подругою в контакті Я легко поділюся.

Та є у «павутині»

Картинки не  хороші,

І сайти підозрілі,

Настроєні вороже.

А є й такі там сайти,

Мов вовк в овечій шкурі – Поки їх розпізнаєш,

Вони тебе обдурять.

Учись добру в мережі, Шукай знання й новини,

А сайти злі, що брешуть, Обходить ми повинні.


Перед початком наступної вправи хочу наголосити на тому, що в Інтернеті вас підстерігають небезпеки, про які ви навіть не здогадуєтесь. Тому наступна вправа дасть можливість переконати тих, хто вважає себе непідступним.

Тренінг «Зіпсований телефон» або «Брехня»

З числа учнів класу вибираються 3 – 5 бажаючих взяти участь в тренінгу. Один з них залишається в класі, а інші виходять за двері в коридор.  Учневі, що залишився, показують ілюстрацію. Він її запам’ятовує, а потім описує побачене одному з тих, хто зайшов до класу з коридору. Другий уважно слухає пояснення першого і передає почуте третьому. Коли останній учень, що вийшов до коридору, пояснить те, про що йому розкаже попередній, і за його розповіддю на дошці схематично учитель зобразить це, учасникам тренінгу покажуть справжню ілюстрацію. І тоді кожен зможе побачити наскільки співпадає почуте з побаченим.

Інтерактивна вправа «Золота рибка».

 Кожен учень отримує зображення золотої рибки, яка може виконати 3 бажання, але тільки ті, що стосуються батьків, Інтернету та безпечного знаходження в мережі. Учні на зворотному боці Золотої рибки пишуть побажання – правила для батьків стосовно користування Інтернетом, а потім презентують їх усім учням. Після оголошення усіх робіт учасники заходу повинні отримати правила для батьків. 

На паперових рибках діти пишуть, які корисні правила безпечної роботи в Інтернеті вони для себе з тренінгу візьмуть. Наклеюють на дошку, яка уособлює всесвітню мережу.

Вчитель: Ми з Вами подорожували сьогодні стежками мережі Інтернет і дізналися, що в мережі Інтернет треба бути обережним і пам’ятати правила безпечної роботи в мережі Інтернет. Пам’ятайте, не забувайте й іншим знання свої передавайте!

Безпека в Інтернеті - це передусім!

Розкажіть, батьки, дітям своїм усім: Потрібно в Інтернеті ввічливо спілкуватися, У конфлікт до когось ніколи не втручатися.

 

Буває пропонують: «Туди й туди зайдіть

Та по цьому номеру негайно подзвоніть!»

З вас грошей багато знімуть, нічого не дадуть, Бо в цьому лохотроні легко дітей надуть!

 

Захищайте ви завжди від спаму,

Якщо вам пропонують зайти в якусь програму , А перш ніж десь реєструватись,

Треба у батьків про цей сайт дізнатись.

 

А коли реєструєшся – пильно дивись - Інформацією про себе обережно ділись!

Потрібно тобі міцний пароль мати,

Щоб ніхто сторінку твою не міг зламати.                                   рис. 2.3.7.

 

А якщо на іншому сайті пароль питають твій – Ти  його не пиши, і доступ до себе закрий. Не викладай  без дозволу фото людей в Інтернет - Ти не маєш права! Адже є Етикет!

 

Образ не пиши! Спілкуйся культурно!

Не створюй конфліктів – поступиш розумно! Не принижуй гідність ніколи й нікого – І ніхто не скаже тобі слова лихого.

 

Будь в інтернеті обережний дуже , а то в халепу потрапиш мій друже! 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Кушнір Алла Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Перепелка Олена Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Banga Anna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
22 січня 2018
Переглядів
19624
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку