Урок-гра хімія "На засіданні верховної ради металів". Урок 8 класу

Про матеріал
Мета: сформувати і вдосконалити знання про властивості металів, лужних та лужноземельних; звернути увагу на хімічні властивості металів; розкрити їх значення та застосування; виховувати в учнів стійкий інтерес до науки хімії; формувати в учнів самостійність і вміння аналізувати, порівнювати різні способи використання хімічних властивостей та застосування металів; узагальнювати та робити висновки; закріпити навички. Обладнання: картки з хімічними знаками металів, набір реактивів, хімічний посуд. Плакати: «Аи - наш спікер!», «Нд - до суду!», «Феруму - ганьба!», «Слава Феруму!». Тип уроку: комбінований. Форма уроку: рольова гра.
Перегляд файлу

 


Мета:        сформувати і вдосконалити знання про властивості металів, лужних та лужноземельних; звернути увагу на хімічні властивості металів; розкрити їх значення та застосування; виховувати в учнів стійкий інтерес до науки хімії; формувати в учнів самостійність і вміння аналізувати, порівнювати різні способи використання хімічних властивостей та застосування металів; узагальнювати та робити висновки; закріпити навички.

Обладнання: картки з хімічними знаками металів, набір реактивів, хімічний посуд. Плакати: «Аи - наш спікер!», «Нд - до суду!», «Феруму - ганьба!», «Слава Феруму!».

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: рольова гра.

Хід уроку

  1.   Організаційний момент

Підготовка учнів до уроку. Учитель зачитує цитату і звертає увагу учнів на її зміст: «Не тільки сама істина дає впевненість, але й пошук її» (Б.Паскаль).

  1.     Вивчення нової теми

Учитель. Шановні гості, учні, уявіть собі, що ми з вами

знаходимося у країні Хімляндії на засіданні Верховної Ради металів Спікер: Розпочинаємо засідання! На порядку денному одне питання: «Вибори Голови Верховної Ради металів».

  • Чи присутня в залі фракція Лужних металів?
  • Фракція Лужноземельних?
  • Фракція незалежних?
  • Усі є. Доречі Лактеноїди та Актиноїди відсутні. Я і не помітила.
  • Вони вирішують своє квартирне питання.
  • Для виступу записалися такі депутати: Li, Ba, А1.


 

  •      Літію, прошу. Дайте характеристику Калію.

(виступ Літію)

  •      Депутате Барію, прошу. Дайте характеристику Кальцію. («Депутати» виходять до дошки і записують рівняння реакцій хім. властивостей Калію та Кальцію:

а) з О2; б) з Cl2; в) із S; г) з Н2О; зображають будову атома).

Спікер:

  •      А чого це ви переходите з місця на місце (звертається до

Алюмінію)?

Алюміній: Вам же відомо, що я утворюю амфотерні сполуки! Спікер: То перейдіть до дошки і запишіть свої головні реакції. Алюміній: Я не можу, бо в мене є захисна плівка.

Спікер: А в мене є відомості, що ви вже поклали її у швейцарсь­кий банк, отже ідіть і пишіть рівняння.

(Алюміній іде до дошки).

Депутате Магнію, чому це у вас синець під оком?

Магній: А... Це ми з Натрієм посварилися. Ми сперечалися, хто з нас більш активний, от він мені і довів, що він активніший.

Спікер: Депутати візьміть періодичну таблицю хімічних елементів Д.І. Менделєєва і давайте вирішимо питання. Попрошу, пане Натрію, доведіть свою активність.

Натрій: Знак Натрію стоїть у періоді лівіше від знаку Магнію, тому я - більш активний метал.

Спікер: Доповнення є? Хто ще може щось сказати по цьому питанню?

Ртуть: Я хочу ще раз підтвердити, що Натрій дійсно більш

активний метал. У нього більший радіус і менший заряд ядра, ніж у Магнію, тому Натрій легше віддає електрони. Ось чому Натрій легше окиснюється, його не можна лишати на повітрі. Крім того, цей метал легко реагує з водою за звичайної температури, а Магній - тільки під час нагрівання.

Лаборант: Телеграма з міліції...

Спікер: Зачитайте.

Лаборант: Метал, подібний за своєю валентністю до лужноземель­них, впав у кислоту. 13 г. цього металу витіснили з НСІ 0,2 моль Н2.  Просимо встановити прізвище металу.

Слідчий Катіоненко.



 

Спікер: Давайте проведемо розслідування. Прошу «депутата»

Платину до дошки. Складемо рівняння реакції і здійснемо розрахунки.

 

м = 13 г.          Ме + 2 НСІ = Ме = Н2     м = х2  13/х = 0,2/1; х = 65 г.

v = 0,2 моль   1 моль                         1 моль  

 

   Ме - ?         Відповідь: Ar = 65, отже цей метал - Цинк


Прошу провести слідчий експеремент: у луночці є цинк, додайте туди кислоту, що ми спостерігаємо? Виділяється газ. Отже, це дійсно був Цинк. Шкода, з кислотами потрібно бути обережним.

А тепер послухаємо виступ шановного Літію.

Літій: Я пропоную обрати головою металів Калій. Він теж дуже активний. У нього є два зовнішні електрони. Дуже активно реагує з киснем - утворює пероксид, з хлором - хлорид, з воднем - гідрид, з водою - гідроксид. Калій ще входить до складу калійних добрив.

Спікер: Дякую за доповнення. Сідайте. Послухаємо Барій.

Барій: А я пропоную головою металів обрати Кальцій. Відмічаєть­ся також своєю активністю. Є два зовнішніх електрони. Він взаємодіє майже як Калій, але трошки повільніше. Кальцій входить до складу крейди, вапняку, мармуру, кісток.

Спікер: Дякую! (перевіряє роботу Алюмінію)

Алюміній. Я дуже важливий метал. З мене виготовляють сплави для літаків, деталі машин, каструлі, фольгу. Якщо ви обе­рете мене, то я кожному з вас видам по каструлі! (показує каструлю)

Спікер: Дякую! Сідайте .

Шановна Мідь, а чого це ви в жалобі? Що сталося?

Мідь: Учора в мене в гостях був Кисень, так після того в мене Всі речі почорніли і два електрона зникло. А ще в мене є

скарга на Ферума, бо він мене витіснив з моєї солі. А я ж Жінка!

Спікер: Прошу, ідіть до дошки, ми зараз усе з’ясуємо. Давайте запишемо рівняння цих подій:

     о           о              +2  -2          о                             +2

2Си +О2= 2СиО     Си —2е = Си 2  4  2

                                О2 + 4е = 2О   4  2  1


Тепер зрозуміло, хто забрав електрони, А що там було з Ферумом?



 

Мідь: Я мала Сульфат, а Ферум мене вигнав з мого власного Суль­фату7! Ось це рівняння.                 2+

CuSC4 + Fe FеSO4 + Си  Си + 2е – Си  2  1-

                                                    окисник

                                               Fe – 2e = Fe   2  1-                                                                          відновник

Спікер: Але Ферум повівся шляхетно, віддав Вам два електрони. Сідайте.

Ртуть: А я пропоную головою металів обрати Золото. Воно стійке, не піддається корупції, ой, корозії. Не реагу є ні з водою, ні

з киснем, ні з кислотами, навіть з нітратною. Воно ,-у же добре проводить струм.

Спікер: Але в Хімляндії кожний повинний знати хімію. Вчора ви одержали предмет, ви його повинні його дослідити і вста­новити чи він не золотий.

Золото: Я капнув на цей предмет концентровану нітратну кислоту. З’явилися синя крапля - цс сіль Міді і бурий газ. Ось ця

Реакція Си + 4НNO3 = Cu(NO3)2 +2NO2 + 2Н2О

Отже цей предмет не золотий.


Спікер: Дякую! Сідайте.

Що хоче сказати Магній?

Магній: А я чув, що Золото полюбляє горілку! Але не просту, я

«царську»- суміш нітратної та хлоридної кислот!

Спікер: Це правда. Золото розчиняється в цій суміші. Відомий

випадок, коли один відомий учений розчинив у ній свою

лопоту медаль щоб вона не потрапила до фашисті». а піс­ля війни знову відновив золото.

А тепер, панове депутати, заповніть свою тенутатеьку картку, розкажіть, яку користь ви приносите суспільству (наз. «депутатів». Кожен учень стисло розповідає,для чого потрібен той чи інший метал: Форум, Купрум, Маг­ній, Нікель, Хром, Літій.)

Я думаю, що все - таки ми оберемо Головою Золото.

Прошу заповнити свої депутатські картки.


Учні працюють над завданням. Знак «?» означає «Не поспішайте, подумайте.» Здайте картки. Засідання закінчено.



 

Карта 1


МЕТАЛ


ХЛОР, СІ2 БРОМ, Вr

КИСЕНЬ, O2

ВОДА, Н2О СІЛЬ, СиСІ2

HCl

HN03


ХЛОРИД

БРОМІД

оксид

ГІДРОКСИД ? + Н2 НОВА СІЛЬ+НОВ.МЕ СІЛЬ + Н2

НІТРАТ+ ?+ ?


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

ІV. Домашнє завдання

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
18 березня 2019
Переглядів
672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку