Мета: сформувати і вдосконалити знання про властивості металів, лужних та лужноземельних; звернути увагу на хімічні властивості металів; розкрити їх значення та застосування; виховувати в учнів стійкий інтерес до науки хімії; формувати в учнів самостійність і вміння аналізувати, порівнювати різні способи використання хімічних властивостей та застосування металів; узагальнювати та робити висновки; закріпити навички.
Обладнання: картки з хімічними знаками металів, набір реактивів, хімічний посуд. Плакати: «Аи - наш спікер!», «Нд - до суду!», «Феруму - ганьба!», «Слава Феруму!».
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: рольова гра.
Підготовка учнів до уроку. Учитель зачитує цитату і звертає увагу учнів на її зміст: «Не тільки сама істина дає впевненість, але й пошук її» (Б.Паскаль).
Учитель. Шановні гості, учні, уявіть собі, що ми з вами
знаходимося у країні Хімляндії на засіданні Верховної Ради металів Спікер: Розпочинаємо засідання! На порядку денному одне питання: «Вибори Голови Верховної Ради металів».
(виступ Літію)
а) з О2; б) з Cl2; в) із S; г) з Н2О; зображають будову атома).
Спікер:
Алюмінію)?
Алюміній: Вам же відомо, що я утворюю амфотерні сполуки! Спікер: То перейдіть до дошки і запишіть свої головні реакції. Алюміній: Я не можу, бо в мене є захисна плівка.
Спікер: А в мене є відомості, що ви вже поклали її у швейцарський банк, отже ідіть і пишіть рівняння.
(Алюміній іде до дошки).
Депутате Магнію, чому це у вас синець під оком?
Магній: А... Це ми з Натрієм посварилися. Ми сперечалися, хто з нас більш активний, от він мені і довів, що він активніший.
Спікер: Депутати візьміть періодичну таблицю хімічних елементів Д.І. Менделєєва і давайте вирішимо питання. Попрошу, пане Натрію, доведіть свою активність.
Натрій: Знак Натрію стоїть у періоді лівіше від знаку Магнію, тому я - більш активний метал.
Спікер: Доповнення є? Хто ще може щось сказати по цьому питанню?
Ртуть: Я хочу ще раз підтвердити, що Натрій дійсно більш
активний метал. У нього більший радіус і менший заряд ядра, ніж у Магнію, тому Натрій легше віддає електрони. Ось чому Натрій легше окиснюється, його не можна лишати на повітрі. Крім того, цей метал легко реагує з водою за звичайної температури, а Магній - тільки під час нагрівання.
Лаборант: Телеграма з міліції...
Спікер: Зачитайте.
Лаборант: Метал, подібний за своєю валентністю до лужноземельних, впав у кислоту. 13 г. цього металу витіснили з НСІ 0,2 моль Н2. Просимо встановити прізвище металу.
Слідчий Катіоненко.
Спікер: Давайте проведемо розслідування. Прошу «депутата»
Платину до дошки. Складемо рівняння реакції і здійснемо розрахунки.
м = 13 г. Ме + 2 НСІ = Ме = Н2 м = х2 13/х = 0,2/1; х = 65 г.
v = 0,2 моль 1 моль 1 моль
Ме - ? Відповідь: Ar = 65, отже цей метал - Цинк
Прошу провести слідчий експеремент: у луночці є цинк, додайте туди кислоту, що ми спостерігаємо? Виділяється газ. Отже, це дійсно був Цинк. Шкода, з кислотами потрібно бути обережним.
А тепер послухаємо виступ шановного Літію.
Літій: Я пропоную обрати головою металів Калій. Він теж дуже активний. У нього є два зовнішні електрони. Дуже активно реагує з киснем - утворює пероксид, з хлором - хлорид, з воднем - гідрид, з водою - гідроксид. Калій ще входить до складу калійних добрив.
Спікер: Дякую за доповнення. Сідайте. Послухаємо Барій.
Барій: А я пропоную головою металів обрати Кальцій. Відмічається також своєю активністю. Є два зовнішніх електрони. Він взаємодіє майже як Калій, але трошки повільніше. Кальцій входить до складу крейди, вапняку, мармуру, кісток.
Спікер: Дякую! (перевіряє роботу Алюмінію)
Алюміній. Я дуже важливий метал. З мене виготовляють сплави для літаків, деталі машин, каструлі, фольгу. Якщо ви оберете мене, то я кожному з вас видам по каструлі! (показує каструлю)
Спікер: Дякую! Сідайте .
Шановна Мідь, а чого це ви в жалобі? Що сталося?
Мідь: Учора в мене в гостях був Кисень, так після того в мене Всі речі почорніли і два електрона зникло. А ще в мене є
скарга на Ферума, бо він мене витіснив з моєї солі. А я ж Жінка!
Спікер: Прошу, ідіть до дошки, ми зараз усе з’ясуємо. Давайте запишемо рівняння цих подій:
2Си +О2= 2СиО Си —2е = Си 2 4 2
О2 + 4е = 2О 4 2 1
Тепер зрозуміло, хто забрав електрони, А що там було з Ферумом?
Мідь: Я мала Сульфат, а Ферум мене вигнав з мого власного Сульфату7! Ось це рівняння. 2+
CuSC4 + Fe – FеSO4 + Си Си + 2е – Си 2 1-
Fe – 2e = Fe 2 1- відновник
Спікер: Але Ферум повівся шляхетно, віддав Вам два електрони. Сідайте.
Ртуть: А я пропоную головою металів обрати Золото. Воно стійке, не піддається корупції, ой, корозії. Не реагу є ні з водою, ні
з киснем, ні з кислотами, навіть з нітратною. Воно ,-у же добре проводить струм.
Спікер: Але в Хімляндії кожний повинний знати хімію. Вчора ви одержали предмет, ви його повинні його дослідити і встановити чи він не золотий.
Золото: Я капнув на цей предмет концентровану нітратну кислоту. З’явилися синя крапля - цс сіль Міді і бурий газ. Ось ця
Реакція Си + 4НNO3 = Cu(NO3)2 +2NO2 + 2Н2О
Отже цей предмет не золотий.
Спікер: Дякую! Сідайте.
Що хоче сказати Магній?
Магній: А я чув, що Золото полюбляє горілку! Але не просту, я
«царську»- суміш нітратної та хлоридної кислот!
Спікер: Це правда. Золото розчиняється в цій суміші. Відомий
випадок, коли один відомий учений розчинив у ній свою
лопоту медаль щоб вона не потрапила до фашисті». а після війни знову відновив золото.
А тепер, панове депутати, заповніть свою тенутатеьку картку, розкажіть, яку користь ви приносите суспільству (наз. «депутатів». Кожен учень стисло розповідає,для чого потрібен той чи інший метал: Форум, Купрум, Магній, Нікель, Хром, Літій.)
Я думаю, що все - таки ми оберемо Головою Золото.
Прошу заповнити свої депутатські картки.
Учні працюють над завданням. Знак «?» означає «Не поспішайте, подумайте.» Здайте картки. Засідання закінчено.
Карта 1
МЕТАЛ
ХЛОР, СІ2 БРОМ, Вr
КИСЕНЬ, O2
ВОДА, Н2О СІЛЬ, СиСІ2
HCl
HN03
ХЛОРИД
БРОМІД
оксид
ГІДРОКСИД ? + Н2 НОВА СІЛЬ+НОВ.МЕ СІЛЬ + Н2
НІТРАТ+ ?+ ?
ІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
ІV. Домашнє завдання