Тема . Хімічні властивості лугів. Заходи безпеки під час роботи з лугами. Використання лугів
Цілі уроку: закріпити поняття «основи», «луги» й «нерозчинні основи»; ознайомити учнів з хімічними властивості основ; розглянути дію лугів на індикатори та особливості взаємодії між кислотами та основами, сформувати поняття про реакцію нейтралізації; продовжувати розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій; розвивати пізнавальні інтереси учнів; ознайомити учнів із застосуванням лугів ; сприяти формуванню соціальної компетентності учнів (використання життєвих ситуацій, пов’язаних з властивостями й використанням лугів); продовжувати розвивати вміння спостерігати та робити висновки; виробляти навички хімічного експерименту з дотриманням правил техніки безпеки; виховувати інтерес до хімії як науки, колективного та індивідуального мислення
Обладнання: таблиця розчинності, мультимедійний проектор,пробірки, реактиви: індикатори, розчини NaOH, HCl, CuSO4, H2SO4; шматочки м´яса чи риби на скельцях
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-подорож.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – розповідь, бесіда;
наочні – демонстрація, лабораторні досліди;
репродуктивні.
Структура уроку:
І. Організаційний етап – 1 хв.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку, постановка проблемного питання – 1 хв.
ІІІ. Актуалізація опорних знань – 8 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
V. Узагальнення та систематизація знань – 12 хв.
VІІ. Домашнє завдання – 1 хв.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку – 2 хв.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Діти! Сьогодні у нас на уроці присутні гості – вчителі хімії шкіл району, які прийшли подивитися як ви на уроках хімії вмієте
(Слайд №1)
|
В |
И |
В |
Ч |
А |
Т |
И |
|||
|
М |
І |
Р |
К |
У |
В |
А |
Т |
И |
|
А |
Н |
А |
Л |
І |
З |
У |
В |
А |
Т |
И |
Сьогоднішній урок незвичайний і проходитиме у формі подорожі. А подорожуватимемо ми сьогодні до незвичайної країни - до Основної країни.
(Слайд №2)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Постановка проблемного питання
Учитель. Сьогодні на уроці ви поглибите знання про основи і на протязі уроку повинні будете знайти відповідь на питання:»Який «характер» у гідроксидів?
Маршрут нашої подорожі буде проходити по таких зупинках: (Слайд № 3)
1) «Основник», 2) «Малий Луг», 3) «Попереджувальна», 4) « Індикаторна»,
5) «Нейтралізаційна» 6) «Реакційна», 7) «Хімія в житті людини», 8) «Практик». Тож розпочинаємо нашу подорож і я бажаю вам успіхів (Слайд №4)
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Перша зупинка на станції «Основник».
Учитель. Повторимо все, що ви вивчили про основи.
Фронтальна бесіда (Слайд №5)
5)Які речовини називаються основами?
6)Як ще називаються основи?
7)Скільки атомів металу входить до складу основ?
8) Яка валентність групи атомів -ОН ?
9) Чому гідроксогрупа має таку назву?
10)Яка загальна формула основ? (Слайд №6)
Ме(ОН)п
1) На що вказує число п у загальній формулі основ?
п
Ме(ОН)п – число п вказує на валентність металу
Завдання. Установити відповідність між формулами речовин (Слайд №7)
Оксид Основа
1) Na2O а) Fe(OH)2
2) Fe2O3 б) Ca(OH)2
3) FeO в) Cu(OH)2
4) CaO г) NaOH
5) Cu2O д) Fe(OH)3
6) СuO
Наступна зупинка «Малий Луг» (Слайд №8)
Чому станція називається «Малий луг»?
Учень. Назва його відповідає назві розчинних основ, яких значно менше, ніж нерозчинних. У твердому стані вони мають білий колір і добре поглинають вологу (гігроскопічні).
Завдання . Третій зайвий. Яка речовина зайва у кожній трійці , якщо за взірець брати класифікацію основ. (Слайд №9)
а) Zn (OH)2 , NaOH , Al(OH)3
б) Ba(OH)2, KOH, Cu(OH)2
Взаємоперевірка (Слайд №10)
1 ) 2) а) NaOH - 1б
1 – г -0,5 б б) Cu(OH)2 -1б
2 – д - 0,5 б
3 – а - 0,5 б
4 – б – 0,5б
5 - купрум (І) оксид
6 – в - 0,5 б максимальна кількість балів -6
V.Повідомлення теми та завдань уроку
Учитель. Діти, ми повторили все , що ви вивчили про основи і сьогодні на уроці ви повинні поглибити свої знання про цей клас речовин і вивчити хімічні властивості та застосування лугів. (Слайд №11)
Але далі ми не можемо продовжувати нашу подорож цією небезпечною Країною основ тому що потрібно знати правила техніки безпеки під час роботи з лугами. Тому наступна наша зупинка станція «Попереджувальна». (Слайд №12)
Тут на нас чекає інспектор з охорони праці який ознайомить вас з правилами безпечної поведінки під час роботи з лугами. (Слайд № 13)
Учень (інспектор з охорони праці). Правила техніки безпеки під час роботи з лугами.
Луги є їдкими речовинами: вони роз’їдають шкіру, деревину, папір, спричиняють серйозні опіки шкіри і слизових оболонок. Недарма натрій гідроксид називають їдким натром, а калій гідроксид – їдким калі. Вовняна тканина, занурена в концентрований розчин натрій гідроксиду, набухає і перетворюється в драглеподібну масу. Якщо розчин лугу, що потрапив на руку, не змити водою, шкіру починає щипати, і незабаром утворюється виразка. При роботі з лугами потрібно особливо берегти очі, тому рекомендується надягати захисні окуляри. (Слайд №14)
Якщо луг випадково потрапив на шкіру, його треба негайно змити великою кількістю проточної води, а потім при необхідності протерти ушкоджену ділянку шкіри слабким розчином борної або оцтової кислоти. І знову промити водою
Зупинка 4. Індикаторна. (Слайд №15)
Учитель: Як можна визначити, що перед нами луг?( Для цього можна використати речовини- індикатори).
Які речовини називаються індикаторами?
Які ви знаєте індикатори? При вивченні якої теми ви з ними ознайомилися?
Один учень розповідає про індикатори.
Учень. Індикатори – речовини, що змінюють забарвлення у певному середовищі. Середовище може бути нейтральним, кислим або лужним. Приклади індикаторів:
Лакмус – природна речовина, яку одержують з деяких лишайників.
Метиловий оранжевий – похідна нітробензолу,
а фенолфталеїн – ароматична сполука.
Ми ознайомилися з індикаторами при вивченні хімічних властивостей кислот.
Учитель. Чи змінюють забарвлення індикатори у лужному середовищі? (Слайд №16)
Лабораторний дослід. Дія індикаторів на луги
пробірка №1 NaOH + лакмус→ синіє
пробірка №2 NaOH + метиловий оранжевий→ жовте забарвлення
пробірка №3 NaOH + фенолфталеїн→ малинове забарвлення
Учні занотовують це в зошиті. (Слайд №17)
Зупинка 5. Нейтралізаційна. (Слайд №18)
Лабораторний дослід. Взаємодія натрій гідроксиду з хлоридною кислотою
У пробірку наливаємо 1 мл NaOH та додаємо 2-3 краплі фенолфталеїну. Що спостерігаємо? (Розчин змінив забарвлення на малинове, що свідчить про лужне середовище). Краплями доливаємо розчин хлоридної кислоти до зникнення забарвлення. Спробуємо написати рівняння цієї реакції.
NaOH + HCl= NaCl +H2O
Учні записують в зошит
Кислота + основа = сіль + вода (Слайд №19)
Реакція між кислотою і основою, у результаті якої утворюється сіль і вода, називають реакцією нейтралізації.
Суть цієї реакції полягає в тім, що дві речовини – луг і кислота – взаємно нейтралізують одна одну, перетворюючись у нейтральну сіль та воду.
Зупинка6. Реакційна. ( Слайд № 20)
Учитель. У реакції з основами вступають не тільки кислоти, але й кислотні оксиди. Але з кислотними оксидами взаємодіють лише розчинні основи, тобто луги. У цих реакціях утворюються сіль і вода.
Якщо за допомогою соломинки акуратно продувати повітря через вапняну воду Са(ОН)2, то вуглекислий газ з повітря , що видихається, взаємодіє з кальцій гідроксидом. Про протікання реакції свідчить виділення білого осаду кальцій карбонату – вапняна вода каламутніє:
Са(ОН)2 + СО2 = СаСО3↓ + Н2 О
По помутнінню вапняної води роблять висновок про наявність вуглекислого газу ( це якісна реакція на вуглекислий газ). У повітрі завжди міститься невелика кількість вуглекислого газу. І тому банки з лугами та їхніми розчинами необхідно ретельно закривати. Інакше вони швидко перетворяться на карбонати:
2NaOH + CO2 =Na2 CO3 + H2 O
Учитель: А ще луги реагують із солями. Але тільки тоді, коли в результаті реакції утворюються нерозчинні основи.
CuSO4 +2 NaOH =Cu(OH)2↓ + Na2SO4
Завдання. Скласти схеми реакцій
Зупинка 7. Хімія в житті людини (Слайд №21)
Повідомлення учня
Застосування КОН
|
Застосування NaOH |
для виробництва бертолетової солі |
для виробництва штучного волокна, текстилю |
для очищення повітря (поглинання води, СО2, сірководню) |
для очищення нафтопродукті
|
для виробництва барвників
|
у паперовій промисловості
|
у паперовій промисловості
|
для виробництва рідкого мила
|
для виробництва рідкого мила |
|
На хімічних властивостях лугів засновано їх застосування у побуті для прочищення труб, приклад – засоби із серії «Wantus Крот». (Слайд №22)
Питання до учнів: чому нам бажано одягати гумові рукавички?
/ щоб руки не роз´їло лугом/
Са(ОН)2 у суміші з піском і водою утворює вапняний розчин , що використовується у будівництві: для скріплення цеглин у кладці стін, для штукатурних і малярних робіт (Слайд №23)
Са(ОН)2 – використовують для приготування бордоської суміші якою оприскують рослини від комах – шкідників (Слайд №24)
VI. Закріплення знань учнів
Зупинка 8. «Практик»
( розв´язування завдань практичного спрямування) (Слайд№ 25)
Свіжі м´ясо чи риба мають слабокислу або нейтральну реакцію. Як можна визначити, чи свіже м´ясо ми придбали? \ теж за допомогою індикаторів, зокрема лакмусового папірця\.
Учитель: у вас на кожній парті на скельцях поміщено шматочки м´яса та риби. Поряд є індикатор\ лакмусовий папір\. Спробуємо перевірити, чи наші продукти свіжі.
(Слайд №26)
Несвіже м´ясо має слабо лужну реакцію. Чому його вимочують у розчині оцтової кислоти? \для того, щоб відбулася реакція нейтралізації.\ Спробуємо записати подібну реакцію:
NaOH + HCl = NaCl + H2 O
Коли нас кусають мурашки, вони в маленькі ранки виділяють мурашину кислоту. Як ми можемо її знешкодити? \це місце треба обробити нашатирним спиртом NH4OH, який є лугом.\ (Слайд №27)
Учитель. А тепер давайте повторимо , які хімічні властивості проявлять луги ?
луги (Слайд №28)
Змінюють забарвлення індикаторів
Взаємодіють з кислотами(реакція нейтралізації)
Взаємодіють з кислотними оксидами
Взаємодіють з солями (якщо новоутворена основа – нерозчинна)
Завдання . Ромашка «Блума» (Слайд №29)
Вибрати речовини, які взаємодіють з натрій гідроксидом
Аналіз виконання роботи (Слайд №30)
VII. Підбиття підсумків уроку
І так, чи знайшли ви відповідь на запитання: Який характер у гідроксидів? У гідроксидів - ОСНОВНИЙ ХАРАКТЕР (Слайд №31)
Виставлення оцінок
VIII. .Домашнє завдання (Слайд №32)
Вивчити § підручника , підготувати повідомлення про застосування основ.
Знайти відповідь на питання :
- Що треба зробити, якщо ґрунти закислилися?
Дякую за урок (Слайд №33)