Урок на тему "Хімічні властивості лугів.Заходи безпеки під час роботи з лугами. Використання лугів

Про матеріал
Урок хімії з розілу "Основні класи неорганічних сполук"метою якого є закріпити в учнів поняття «основи», «луги» й «нерозчинні основи»; ознайомити учнів з хімічними властивості основ; розглянути дію лугів на індикатори та особливості взаємодії між кислотами та основами, сформувати поняття про реакцію нейтралізації; продовжувати розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій; розвивати пізнавальні інтереси учнів; ознайомити учнів із застосуванням лугів ; сприяти формуванню соціальної компетентності учнів (використання життєвих ситуацій, пов’язаних з властивостями й використанням лугів); продовжувати розвивати вміння спостерігати та робити висновки; виробляти навички хімічного експерименту з дотриманням правил техніки безпеки; виховувати інтерес до хімії як науки, колективного та індивідуального мислення
Перегляд файлу

 

Тема . Хімічні властивості лугів. Заходи безпеки під час роботи з лугами. Використання лугів

Цілі уроку: закріпити поняття «основи», «луги» й «нерозчинні основи»; ознайомити  учнів з хімічними  властивості основ; розглянути дію лугів на індикатори та  особливості взаємодії між кислотами та основами, сформувати поняття про реакцію нейтралізації;  продовжувати розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій; розвивати пізнавальні інтереси учнів; ознайомити учнів із застосуванням лугів ;  сприяти формуванню соціальної компетентності учнів (використання життєвих ситуацій, пов’язаних з властивостями й використанням лугів); продовжувати розвивати вміння спостерігати та робити висновки; виробляти навички хімічного експерименту з дотриманням правил техніки безпеки; виховувати інтерес до хімії як науки, колективного та індивідуального мислення

Обладнання: таблиця розчинності, мультимедійний проектор,пробірки, реактиви: індикатори, розчини NaOH, HCl, CuSO4, H2SO4; шматочки м´яса чи риби на скельцях

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-подорож.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – розповідь, бесіда;

 наочні – демонстрація, лабораторні досліди;

 репродуктивні.

Структура уроку:

І. Організаційний етап – 1 хв.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку, постановка проблемного питання – 1 хв.

ІІІ. Актуалізація опорних знань – 8 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.

V. Узагальнення та систематизація знань – 12 хв.

VІІ. Домашнє завдання – 1 хв.

VІІІ. Підбиття підсумків уроку – 2 хв.

Хід уроку

І. Організаційний  етап

Діти! Сьогодні у нас на уроці присутні гості – вчителі хімії шкіл району, які прийшли подивитися як ви на уроках хімії вмієте

 (Слайд №1)

 

 

В

И

В

Ч

А

Т

И

 

М

І

Р

К

У

В

А

Т

И

А

Н

А

Л

І

З

У

В

А

Т

И

 

 

 

 

Сьогоднішній урок незвичайний і проходитиме у формі подорожі. А подорожуватимемо ми сьогодні до незвичайної країни  - до Основної країни.

 (Слайд №2)

 

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Постановка проблемного питання

Учитель. Сьогодні на уроці ви поглибите знання про основи і на протязі уроку повинні будете знайти відповідь на питання:»Який «характер» у гідроксидів?

  Маршрут нашої подорожі буде проходити по таких зупинках:                       (Слайд № 3)

 1) «Основник», 2) «Малий Луг», 3) «Попереджувальна», 4) « Індикаторна»,

5) «Нейтралізаційна» 6) «Реакційна», 7) «Хімія в житті людини», 8) «Практик». Тож розпочинаємо нашу подорож і я  бажаю вам успіхів                           (Слайд №4)

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Перша зупинка на станції «Основник».

Учитель. Повторимо все, що ви вивчили про основи.

Фронтальна бесіда (Слайд №5)

  1. які речовини ви зараз вивчаєте? (складні неорганічні речовин)
  2. скільки є класів неорганічних сполук?
  3. Які класи ви вже вивчили?
  4. Який клас розпочали вивчати?

 

5)Які речовини називаються основами?

6)Як ще називаються основи?

7)Скільки атомів металу  входить до  складу основ?

8) Яка валентність групи атомів  -ОН ?

9) Чому гідроксогрупа має таку назву?

10)Яка загальна формула основ?                                                                           (Слайд №6)

Ме(ОН)п

1) На що вказує число п  у  загальній формулі основ?                                        

         п

      Ме(ОН)п – число п вказує на валентність металу

Завдання. Установити відповідність між формулами речовин                          (Слайд №7)

 

            Оксид                                     Основа

1)       Na2O                                  а)   Fe(OH)2

2)       Fe2O3                                 б)   Ca(OH)2

3)       FeO                                    в)   Cu(OH)2

4)       CaO                                   г)    NaOH

     5)       Cu2O                                  д)   Fe(OH)3

     6)       СuO

 

Наступна зупинка «Малий Луг»                                                                      (Слайд №8)

  1. Як класифікують основи ?
  2. Які речовини називаються лугами?

Чому станція називається «Малий луг»?

 Учень. Назва його від­повідає назві розчинних основ, яких значно менше, ніж нерозчинних. У твердому стані вони мають білий колір і добре поглинають вологу (гігроскопічні).

Завдання . Третій зайвий. Яка речовина зайва у кожній трійці , якщо за взірець брати класифікацію основ.                                                                                               (Слайд №9)

а)  Zn (OH)2 , NaOH , Al(OH)3

б) Ba(OH)2, KOH, Cu(OH)2

 

Взаємоперевірка                                                                                                  (Слайд №10)

1 ) 2)   а) NaOH  - 1б

1 – г  -0,5 б                                      б) Cu(OH)2  -1б

2 – д - 0,5 б

3 – а - 0,5 б

4 – б – 0,5б

5 - купрум (І) оксид

6 – в  - 0,5 б      максимальна кількість балів -6

V.Повідомлення теми та завдань уроку

Учитель. Діти,  ми повторили все , що ви вивчили  про основи і сьогодні на уроці ви повинні поглибити свої знання про цей клас речовин і вивчити хімічні властивості та застосування лугів.                                                                                               (Слайд №11)

 Але далі ми не можемо продовжувати нашу подорож цією небезпечною Країною основ тому що потрібно знати правила техніки безпеки під час роботи з лугами. Тому наступна наша зупинка станція «Попереджувальна».                                                       (Слайд №12)

 Тут на нас чекає інспектор з охорони праці який ознайомить вас з правилами безпечної поведінки під час роботи з лугами.                                                                     (Слайд № 13)

Учень (інспектор з охорони праці). Правила техніки безпеки під час роботи з лугами.

Луги  є їдкими речовинами: вони роз’їдають шкіру, деревину, папір, спричиняють серйозні опіки шкіри і слизових оболонок. Недарма натрій гідроксид називають їдким натром, а калій гідроксид – їдким калі. Вовняна тканина, занурена в концентрований розчин натрій гідроксиду, набухає і перетворюється в драглеподібну масу. Якщо розчин лугу, що потрапив на руку, не змити водою, шкіру починає щипати, і незабаром утворюється виразка. При роботі з лугами потрібно особливо берегти очі, тому рекомендується надягати захисні окуляри.                                                         (Слайд №14)

 Якщо луг випадково потрапив на шкіру, його треба негайно змити великою кількістю проточної води, а потім при необхідності протерти ушкоджену ділянку шкіри слабким розчином борної або оцтової кислоти. І знову промити водою

Зупинка 4. Індикаторна.                                                                                (Слайд №15)

Учитель: Як можна визначити, що перед нами луг?( Для цього можна використати речовини- індикатори).

Які речовини називаються індикаторами?

Які ви знаєте індикатори? При вивченні якої теми ви  з ними ознайомилися?

Один учень розповідає про індикатори.

Учень. Індикатори – речовини, що змінюють забарвлення у певному середовищі. Середовище може бути нейтральним, кислим або лужним. Приклади індикаторів:

Лакмус – природна речовина, яку одержують з деяких лишайників.

Метиловий оранжевий – похідна нітробензолу,

 а фенолфталеїн – ароматична сполука.

 Ми ознайомилися з індикаторами при вивченні хімічних властивостей кислот.

Учитель. Чи змінюють забарвлення індикатори у лужному середовищі? (Слайд №16)

 Лабораторний  дослід. Дія індикаторів на луги

 пробірка №1  NaOH + лакмус→  синіє

 пробірка №2  NaOH + метиловий оранжевий→ жовте забарвлення

      пробірка №3  NaOH + фенолфталеїн→ малинове забарвлення

Учні занотовують це в зошиті.                                                                     (Слайд №17)

    Зупинка 5. Нейтралізаційна.                                                                       (Слайд  №18)

Лабораторний дослід. Взаємодія натрій гідроксиду з хлоридною кислотою

У пробірку наливаємо 1 мл NaOH та додаємо 2-3 краплі фенолфталеїну. Що спостерігаємо? (Розчин змінив забарвлення на малинове, що свідчить про лужне середовище). Краплями доливаємо розчин хлоридної кислоти до зникнення забарвлення. Спробуємо написати рівняння цієї реакції.

                                                 NaOH + HCl= NaCl +H2O

 

Учні записують в зошит

Кислота + основа = сіль + вода                                                                        (Слайд №19)

       Реакція між кислотою і основою, у результаті якої утворюється сіль і вода,  називають реакцією нейтралізації.

Суть цієї реакції полягає в тім, що дві речовини – луг і кислота – взаємно нейтралізують одна одну, перетворюючись у нейтральну сіль та воду.

Зупинка6. Реакційна.                                                                                      ( Слайд № 20)

Учитель. У реакції з основами вступають не тільки кислоти, але й кислотні оксиди. Але з кислотними оксидами взаємодіють лише розчинні основи, тобто луги. У цих реакціях утворюються сіль і вода.

Якщо за допомогою соломинки акуратно продувати повітря через вапняну воду Са(ОН)2, то вуглекислий газ з повітря , що видихається, взаємодіє з кальцій гідроксидом. Про протікання реакції свідчить виділення білого осаду кальцій карбонату – вапняна вода каламутніє:

                                         Са(ОН)2 + СО2 = СаСО3↓ + Н2 О

По помутнінню вапняної води роблять висновок про наявність вуглекислого газу ( це якісна реакція на вуглекислий газ). У повітрі завжди міститься невелика кількість вуглекислого газу. І тому банки з лугами та їхніми розчинами необхідно ретельно закривати. Інакше вони швидко перетворяться на карбонати:

                                         2NaOH + CO2 =Na2 CO3 + H2 O

 

Учитель: А ще луги реагують із солями. Але тільки тоді, коли в результаті реакції утворюються нерозчинні основи.

                                         CuSO4 +2 NaOH =Cu(OH)2↓ + Na2SO4

Завдання. Скласти схеми реакцій

 

Зупинка 7. Хімія  в житті людини                                                                   (Слайд №21)

Повідомлення учня

Застосування КОН

 

Застосування NaOH

для виробництва бертолетової солі

для виробництва штучного волокна, текстилю

для очищення повітря (поглинання води, СО2, сірководню)

для очищення нафтопродукті

 

для виробництва барвників

 

у паперовій промисловості

 

у паперовій промисловості

 

для виробництва рідкого мила

 

для виробництва рідкого мила

 

 

На хімічних властивостях лугів засновано їх застосування у побуті для прочищення труб, приклад – засоби із серії «Wantus Крот».                                                           (Слайд №22)

Питання до учнів: чому нам бажано одягати гумові рукавички?

/ щоб руки не роз´їло лугом/

 Са(ОН)2  у суміші з піском  і водою утворює вапняний розчин , що використовується у будівництві: для скріплення цеглин у кладці стін, для штукатурних і малярних робіт                                          (Слайд №23)

Са(ОН)2 – використовують для приготування бордоської суміші якою оприскують рослини від комах – шкідників                                                                               (Слайд №24)

VI. Закріплення знань учнів

Зупинка 8. «Практик»

( розв´язування завдань практичного спрямування)                                          (Слайд№ 25)

 Свіжі м´ясо чи риба мають слабокислу або нейтральну реакцію. Як можна визначити, чи свіже м´ясо ми придбали? \ теж за допомогою індикаторів, зокрема лакмусового папірця\.

Учитель: у вас на кожній парті на скельцях поміщено шматочки м´яса та риби. Поряд є індикатор\ лакмусовий папір\. Спробуємо перевірити, чи наші продукти свіжі.

(Слайд №26)

Несвіже м´ясо має слабо лужну реакцію. Чому його вимочують у розчині оцтової кислоти? \для того, щоб відбулася реакція нейтралізації.\ Спробуємо записати подібну реакцію:

                                          NaOH + HCl = NaCl + H2 O

 

Коли нас кусають мурашки, вони в маленькі ранки виділяють мурашину кислоту. Як ми можемо її знешкодити? \це місце треба обробити нашатирним спиртом NH4OH, який є лугом.\                                                                                                                      (Слайд №27)

  Учитель. А тепер давайте повторимо , які хімічні властивості проявлять луги ?

                                             луги                                                                            (Слайд №28)

Змінюють забарвлення індикаторів

Взаємодіють з кислотами(реакція нейтралізації)

Взаємодіють з кислотними оксидами

Взаємодіють з солями (якщо новоутворена основа – нерозчинна)

 

Завдання . Ромашка «Блума»                                                                               (Слайд №29)

Вибрати речовини, які взаємодіють з натрій гідроксидом

Аналіз виконання роботи                                                                                       (Слайд №30)

VII. Підбиття підсумків уроку

 І так, чи знайшли ви відповідь на запитання: Який характер у гідроксидів?                                                                                         У гідроксидів  -  ОСНОВНИЙ ХАРАКТЕР                                                         (Слайд №31)

Виставлення оцінок

 

VIII.  .Домашнє завдання                                                                                    (Слайд №32)

Вивчити § підручника , підготувати повідомлення про застосування основ.

Знайти відповідь на питання :

- Що треба зробити, якщо ґрунти закислилися?

            Дякую за урок                                                                                         (Слайд №33)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гарбарчук Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Видай Олена Василівна
    Шановна Тетяна Василівна! Дуже дякую за змістовний урок! Творчих успіхів Вам! З повагою Олена.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
23 березня 2019
Переглядів
4014
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку