План-конспект
уроку-гри «Літературний дев’ятий вал»
Тема. Узагальнення і систематизація вивченого протягом року.
Мета: повторити вивчене за рік, підвести підсумки роботи;
розвивати увагу, пам'ять, мислення;
виховувати самостійність і наполегливість у навчанні
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал (завдання гри)
Тип уроку: урок-гра
Методи: пояснення, літературна гра
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІІІ. Повторення й узагальнення вивченого, формування вмінь і навичок
Літературна гра
1. Вступне слово вчителя
Сьогодні ми визначимо «Кращого читця року». Для цього проведемо гру «Літературний дев′ятий вал».
Правила гри. Учням пропонується «впізнати» твір з трьох спроб. Той, хто справляється з завданням із першої спроби, отримує 9 балів, з другої – 6 балів, з третьої – 3 бали. На кожне запитання може бути лише одна правильна відповідь. Якщо пролунає неправильна відповідь, учитель переходить до наступного запитання. Учні записують свої бали на окремому аркуші. Той, хто набере найбільшу кількість балів, - «Кращий читач року».
2. Проведення гри «Літературний дев′ятий вал»
1 вал
-
Автор цього твору навчився за своє життя цінувати ті речі, котрі ми зазвичай не помічаємо і сприймаємо як належне: хліб – бо голодомор в Україні на багатьох людських долях поставив своє тавро; чисте небо – бо добре пам’ятав, як розтинали його шуліки-літаки з чорними хрестами на крилах, а ще – мир, любов, материнську ласку, рідну мову.
-
Герой цього твору не почував себе героєм. Ніколи. Він просто робив те, що підказувала йому совість.
-
Здобуття солі у цьому творі перетворюється на справжній подвиг (Гр. Тю-тюнник. «Климко»).
2 вал
-
У цьому творі автор зосереджує нашу увагу на тому, який спосіб життя обирає для себе кожна людина, якою робить її оточення.
-
Автор не засуджує свого героя, а лише кепкує з нього і з його звичок, міркує про те, чим і як Бог наділяє кожну людину.
-
Героя цього твору задовольняє сите, сонне та бездумне існування – це був його вибір. (О. Стороженко. «Скарб»).
3 вал
-
Для автора цього твору пісні мами були, за його словами, «красою єдиною бідного мого тяжкого життя».
-
Героїня цього твору виросла на свободі і вже з першого погляду було видно, що «в тім прегарно розвиненім дівочім тілі живе сильний, великими здібностями обдарований дух».
-
Цей твір – розповідь про вільну й щасливу громаду, що жила в самому серці карпатського краю у 13 столітті. (І. Франко. «Захар Беркут»).
4 вал
-
У пам’яті автора цього твору навіки закарбувалися слова його діда Дем’яна: «… І він, Шевченко, босоніж до школи ходив».
-
У цьому творі немає чіткого сюжетного стрижня, а події натомість розгортаються довільним плином, немов саме життя.
-
Твір має надзвичайно поетичне обрамлення – картину багато звукової весни із лебединою піснею у високім небі. (М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять»).
5 вал
-
Цей твір засвідчує, що з будь-якої складної ситуації є вихід, що неймовірним напруженням волі будь-яке лихо можна побороти. Лише треба вірити в себе, до кінця зберігати надію і робити все для реалізації високої мети – і тоді ти будеш переможцем.
-
В образі одного з героїв твору можна помітити риси знайомого з дитинства Котигорошка, для якого не було нічого неможливого.
-
Герой цього твору не зневірився і зміг визволити свою сестричку з татарської неволі. (А. Чайковський. «За сестрою»).
6 вал
-
Кожен розділ цього твору має свою зав’язку, кульмінацію і розв’язку як маленький самостійний твір.
-
У цьому творі ви знайомилися з багатьма працівниками поліції, які демонструють нам не найкращі людські риси.
-
Це історія про те, як до українського велетня прийшла слава найсильнішої людини світу. І як усі його вороги визнали, що проти його порядності, чесності, безкомпромісності і щирості вони безсилі. Перемога залишилась за ним – у всьому. (О. Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили»).
7 вал
-
Для автора цього твору головним було зобразити простих українців, часто трагічну їх долю, мальовничі пейзажі.
-
Героїня цього твору не може переступити через власну гідність і бути щасливою за всяку ціну, тому й не погоджується на компромісний шлюб, що забезпечить її матеріально, але ніколи не зробить щасливою.
-
У творі звучить мотив самотності.
8 вал
-
Цей твір про людей, про те, якими вони можуть бути – жадібними, жорстокими, нахабними, брехливими.
-
У творі автор немовби «зіштовхнув» реальне й уявне – світ людей і казкову історію про побут різних мишачих родин.
-
Автор доводить, що війна буває не лише страшною, вона буває потворною, як ті господар з господинею, які пожалкували молока не лише помираючій дитині, а навіть власному котові. (Б. Лепкий. «Мишка»).
9 вал
-
Цей твір про боротьбу добра зі злом, про боротьбу ницості, підлості із благородством. І кожен герой твору проходить через вир цієї боротьби, але не кожен здатний очиститись, зрозуміти вагомість істинних цінностей.
-
Головна героїня твору заради того, щоб зберегти чиєсь життя, подати допомогу зовсім незнайомим людям, стрімголов кидається у вир небезпечних пригод.
-
У майбутнє героїні цього твору допомагає зазирнути казкова шафа. (М. Пав-ленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»)
-
Підведення підсумків, гри визначення і нагородження переможців.
ІV. Підведення підсумків роботи за рік, пояснення завдання на літо
Записати список літератури для читання влітку.