Урок-гра у 6 класі „Видозміни пагона”

Про матеріал

Урок-гра у 6 класі „Видозміни пагона”

Мета уроку: - забезпечити засвоєння учнями нових знань про пагін, а саме:

його підземні і надземні видозміни;

- наголосити про важливість охорони рослин;

- розвивати логічне мислення;

- уміння виділяти головне і робити узагальнення.

Тип уроку:Урок засвоєння нових знань ( урок-гра ).

Методи уроку:бесіда, розповідь, лабораторна робота, інтерактивні.

Обладнання: таблиці, гербарний матеріал, видозмінені пагони цибулини,

картоплини, кореневища.

Епіграф.“ Рослини – живі лабораторії, фабрики радощів і

здоров'я”

Хід уроку.

Урок проводиться у формі гри“Щасливий випадок”.

Оголошується умова гри, клас ділиться на дві команди.

I. Актуалізація опорних знань.

1 гейм. “ Далі … далі ”.

Ведучий – вчитель задає ряд питань з повторення кожній з команд по черзі. Яка команда дасть найбільше стислих відповідей приблизно за 1 хвилину – та й вважається переможцем 1 гейму. За кожну правильну відповідь екіпаж одержує по 1 балу.

Матеріали І гейму.

Питання першій команді-родині:

1.Вид, що зберігся до сучасності з минулих геологічних епох ? ( релікт ).

2.Листок папоротей ? ( вайя ).

3.Покрив насінного зачатка ? ( інтегумент ).

4.Одиниця розмноження насінних рослин ? ( насінина ).

5.Чоловічий гаметофіт насінних рослин ? ( пилок ).

6.Зібрання пилкових мішків у голонасінних ( мікростробія ).

7.Чоловіча статева клітина без джгутиків у насінних рослин ? ( спермій ).

8.Зібрання насінних зачатків, в яких розміщуютьсянуцелуси

( мегаспорангії )?( шишка ).

9.Зачаток пагона ? ( брунька ).

10. Зачаток квітки або суцвіття ? ( генеративна брунька ).

11. Жіночий гаметофіт квіткових ? ( зародковий мішок ).

12. Сукупність коренів однієї рослини ? ( коренева система ).

13. Потовщений головний корінь, що містить запасні речовини ? (корнеплід ).

Питання другій команді-родині:

1.Зібрання спорангіїв у папоротей ? ( сорус ).

2.Отвір на верхівці насінного зачатка ? ( мікропіле ).

3.Тіло жіночого гаметофіту голонасінних і запасна тканина насінини ?

( ендосперм первинний).

4.Ядро насінного зачатка ? ( нуцелус ).

5.Новоутворення у рослин, з якого утворюється насінина ? ( насінневий зачаток ).

6.Клітина, з якої утворюється пилкова трубка ? ( сифогена ).

7.Чоловіча статева клітина з джгутиком ? ( сперматозоїд ).

8.Лист хвої, що має вигляд голки, луски ? ( хвоя ).

9.Сукупність особин, які виникають від однорідних рослин при вегетативнаму розмноженні ( клон ).

10. Твірна тканина на верхівках кореня і пагона( конус наростання ).

11. Видозміна додаткового кореня ( бульбокорінь ).

12. Одноклітинні вирости клітини покривної тканини всисної зони (кореневий волосок ).

13. Органи, які забезпечують ріст і розвиток рослин ( вегетативні ).

2 гейм.“ Ти – мені, я – тобі ”.

Члени екіпажів задають питання своїм суперникам з тем “ Стебло – вісь пагона ”, “ Листок – бічний орган пагона ”.

3 гейм.“ Заморочки з конверта ”.

Вчитель пропонує членам екіпажів питання з конверта. Діти дають відповіді на тестові завдання та звичайні питання.

Матеріал 3 гейму.

“ Заморочки з конверта”

1.Що таке продих ?

2.Де розташовані продихи у більшості рослин ?

3.Чому латаття продихи знаходяться лише на верхній шкірці листка ?

4.Коли, за яких обставин продихи відкриті і закриті ?

5.Як пояснити різну величину різних кілець ?

II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Оголошення теми, мети та завдань уроку.

III. Вивчення нового матеріалу.

4 гейм. “ А що там попереду ? ”

Вчитель звертає увагу на таблиці, де зображені підземні і надземні видозмінені пагони і ставить проблему: “ Що ту ви бачите ? ” Учні міркують: “ Рослини, …, стебла …, корені … ” А потім при допомозі вчителя приходять до висновку, що тут зображені стебла, але вони незвичайні, вони видозмінені.

Вчитель класифікує видозмінені пагони на надземні і підземні, дає характеристику будови, значення, а також узагальнює у вигляді схеми, яку зображає на дошці. Учні доповнюють схему, працюючи над малюнком підручника.

Видозмінені пагони.

підземнінадземні

корневище ( пирій )бульба ( капуста кольрабі )

цибулина ( цибуля )головка ( капуста б.головкова)

бульба ( картопля )колючки ( кактус)

вусики ( горох )

вуса ( суниці )

філокладії ( рускус )

Лабораторна робота виконується за інструктивною карткою.

В кінці роботи рубрика “ Перевір себе ”.

Матеріал 4 гейму.

1.Корка – пучком,

Листья – торчком,

Корки – густые,

Листья – пустые,

А стебель особый,

Найди-ка, попробуй!

2.Закутан ребёнок,

В семь тонких пелёнок,

И спит без постели,

В мороз и метели.

3. В земле верёвочка,

А в ней кладовочка.

4.Вширь растёт Ивашка,

Что ни год – рубашка.

Старую не сменит,

Новую наденет.

Сколько лет Ивашке ?

Посчитай рубашки.

IV. Систематизація знань.

5 гейм.“ Чия родина швидше ? ”

Вчитель – ведучий загадує загадки, пропонує кросворди.

Учні роблять висновок про те, що їм дав урок, нові знання, які вони одержали. Можна задати кілька питань типу:

Що цікавого ми дізнались про пагони?

На які групи можна поділити рослини з видозміненими пагонами?

Що являють собою голки ( колючки ) барбарису і т.д.

V. Підведення підсумків уроку.

Вчитель оголошує оцінки всім членам екіпажів.

VI. Домашнє завдання:

Всім. Вивчити §. Відповісти на питання.

Додаткове. Скласти невеличкі твори-мініатюри, казочки“ Підземні комори …”.

Перегляд файлу

Урок-гра у 6 класі “Щасливий випадок”

„Видозміни пагона”

Мета уроку: - забезпечити засвоєння учнями нових знань про пагін, а саме: 

                             його підземні і надземні видозміни;

                           - наголосити про важливість охорони рослин;

- розвивати логічне мислення;

- уміння виділяти головне і робити узагальнення.

Тип уроку:   Урок засвоєння нових знань ( урок-гра ).

Методи уроку:  бесіда, розповідь, лабораторна робота, інтерактивні.

Обладнання: таблиці, гербарний матеріал, видозмінені пагони цибулини,

                            картоплини, кореневища.

                  Епіграф.      “ Рослини – живі лабораторії, фабрики радощів і

                                          здоровя 

Хід уроку.

Урок проводиться у формі гри  “Щасливий випадок”.

Оголошується умова гри, клас ділиться на дві команди.

 

I. Актуалізація опорних знань.

1 гейм. “ Далі … далі ”.

Ведучий – вчитель задає ряд питань з повторення кожній з команд по черзі. Яка команда дасть найбільше стислих відповідей приблизно за 1 хвилину – та й вважається переможцем 1 гейму. За кожну правильну відповідь екіпаж одержує по 1 балу.

Матеріали І гейму.

Питання першій команді-родині:

  1. Вид, що зберігся до сучасності з минулих геологічних епох ? ( релікт ).
  2. Листок папоротей ? ( вайя ).
  3. Покрив насінного зачатка ? ( інтегумент ).
  4. Одиниця розмноження насінних рослин ? ( насінина ).
  5. Чоловічий гаметофіт насінних рослин ? ( пилок ).
  6. Зібрання пилкових мішків у голонасінних ( мікростробія ).
  7. Чоловіча статева клітина без джгутиків у насінних рослин ? ( спермій ).
  8. Зібрання насінних зачатків, в яких розміщуються  нуцелуси

( мегаспорангії )?      ( шишка ).

  1. Зачаток пагона ? ( брунька ).
  2. Зачаток квітки або суцвіття ? ( генеративна брунька ).
  3. Жіночий гаметофіт квіткових ? ( зародковий мішок ).
  4. Сукупність коренів однієї рослини ? ( коренева система ).
  5. Потовщений головний корінь, що містить запасні речовини ? (корнеплід ). 

Питання другій команді-родині:

  1. Зібрання спорангіїв у папоротей ? ( сорус ).
  2. Отвір на верхівці насінного зачатка ? ( мікропіле ).
  3. Тіло жіночого гаметофіту голонасінних і запасна тканина насінини ?

 ( ендосперм первинний).

  1. Ядро насінного зачатка ? ( нуцелус ).
  2. Новоутворення у рослин, з якого утворюється насінина ? ( насінневий зачаток ).
  3. Клітина, з якої утворюється пилкова трубка ? ( сифогена ).
  4. Чоловіча статева клітина з джгутиком ? ( сперматозоїд ).
  5. Лист хвої, що має вигляд голки, луски ? ( хвоя ).
  6. Сукупність особин, які виникають від однорідних рослин при вегетативнаму розмноженні ( клон ).
  7.  Твірна тканина на верхівках кореня і пагона  ( конус наростання ).
  8.  Видозміна додаткового кореня ( бульбокорінь ).
  9.  Одноклітинні вирости клітини покривної тканини всисної зони   (кореневий волосок ).
  10.   Органи, які забезпечують ріст і розвиток рослин ( вегетативні ).

 

2 гейм.  “ Ти – мені, я – тобі ”.

Члени екіпажів задають питання своїм суперникам з тем “ Стебловісь пагона ”,         “ Листок – бічний орган пагона ”.

3 гейм.  “ Заморочки з конверта ”.

Вчитель пропонує членам екіпажів питання з конверта. Діти дають відповіді на тестові завдання та звичайні питання.

Матеріал 3 гейму.

“ Заморочки з конверта”

  1. Що таке продих ?
  2. Де розташовані продихи у більшості рослин ?
  3. Чому латаття продихи знаходяться лише на верхній шкірці листка ?
  4. Коли, за яких обставин продихи відкриті і закриті ?
  5. Як пояснити різну величину різних кілець ?  

 

II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Оголошення теми, мети та завдань уроку.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

4 гейм. “ А що там попереду ? ”

Вчитель звертає увагу на таблиці, де зображені підземні і надземні видозмінені пагони і ставить проблему: “ Що ту ви бачите ? ” Учні міркують: “ Рослини, …, стебла …, корені … ” А потім при допомозі вчителя приходять до висновку, що тут зображені стебла, але вони незвичайні, вони видозмінені.

Вчитель класифікує видозмінені пагони на надземні і підземні, дає характеристику будови, значення, а також узагальнює у вигляді схеми, яку зображає на дошці. Учні доповнюють схему, працюючи над малюнком підручника.

 

 

Видозмінені пагони.

                       підземні                                            надземні

              корневище ( пирій )                    бульба ( капуста кольрабі )

              цибулина ( цибуля )                    головка ( капуста б.головкова)

              бульба ( картопля )                      колючки ( кактус)      

                                                                     вусики ( горох )         

                                                                     вуса ( суниці )

                                                                     філокладії ( рускус )

Лабораторна робота виконується за інструктивною карткою.

В кінці роботи рубрика “ Перевір себе ”.

Матеріал 4 гейму.                

1.Корка – пучком,

Листья – торчком,

Корки – густые,

Листья – пустые,

А стебель особый,

Найди-ка, попробуй!

2.Закутан ребёнок,

В семь тонких пелёнок,

И спит без постели,

В мороз и метели.

3. В земле верёвочка,

А в ней кладовочка.

4.Вширь растёт Ивашка,

Что ни год – рубашка.

Старую не сменит,

Новую наденет.

Сколько лет Ивашке ?

Посчитай рубашки.

 

 

IV. Систематизація знань.

5 гейм.  “ Чия родина швидше ? ”

Вчитель – ведучий загадує загадки, пропонує кросворди.

Учні роблять висновок про те, що їм дав урок, нові знання, які вони одержали. Можна задати кілька питань типу:

Що цікавого ми дізнались про пагони?

На які групи можна поділити рослини з видозміненими пагонами?

Що являють собою голки ( колючки ) барбарису і т.д.

 

V. Підведення підсумків уроку.

Вчитель оголошує оцінки всім членам екіпажів.

 

VI. Домашнє завдання:

    Всім. Вивчити §. Відповісти на питання.

    Додаткове. Скласти невеличкі твори-мініатюри, казочки  “ Підземні комори …”.

 

doc
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
1568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку