Урок-гра «Все починається з любові…»
Тема: Узагальнення по темі «Класифікація неорганічних сполук»
Цілі:
- комунікативна – вміння працювати в групах;
- математична грамотність;
- саморозвитку й самоосвіти – вміння знаходити нові рішення, вміння вчитися впродовж життя;
- інформаційна – вміння робити висновки та узагальнення;
- соціально-трудова – уміння застосовувати набуті знання на практиці, використання самоперевірки та взаємоопитування.
узагальнити і систематизувати знання про склад, класифікацію, хімічні властивості основних класів неорганічних сполук, типи хімічних реакцій, навчитися виконувати завдання зі складанням рівнянь реакцій за схемою, удосконалювати вміння написання формул речовин і хімічних рівнянь, розстановки коефіцієнтів, показати практичне значення основних класів неорганічних сполук;
розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння нестандартно мислити;
виховувати творчий підхід до навчання, інтерес до хімії.
Обладнання: комп’ютер, телевізор, мультимедійна презентація, таблиця ПСХЕ Д. І. Менделеєва, роздатковий матеріал, девіз і епіграф уроку.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, нестандартний урок.
Форма проведення: урок-гра.
Методи: бліц-опитування, мозковий штурм, дидактичні ігри, «хімічний калейдоскоп», «гонка за лідером», «чорний ящик», онлайн-тестування.
Міжпредметні зв'язки: математика, інформатика, українська література і біологія.
Девіз уроку: Що вмієте, те не забуваєте,
а чого не вмієте, того навчайтеся
Епіграф уроку: Зібратися разом – це початок,
Триматись разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх
Генрі Форд
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Добрий день! Вітаю усіх присутніх та бажаю гарного настрою і плідної праці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами вивчили тему «Основні класи неорганічних сполук». Перед кожним із вас була велика гора дорогоцінних знань про неорганічні сполуки, але кожен зачерпнув тих скарбів по-різному: хтось – оберемок, а дехто – жменьку. Сьогодні ми проведемо гру, у ході якої з'ясуємо, наскільки кожен із вас збагатився знаннями. Ви працюватиме в групах, а робота кожного оцінюватиметься балами. За кількістю зароблених балів отримаєте оцінку за урок.
Давайте визначимося, що ми будемо робити сьогодні на уроці? (Повторювати, вивчати, узагальнювати, перевіряти наші знання.)
Ви об'єдналися в чотири групи – команди, які ми назвемо «Оксиди», Кислоти», «Основи», «Солі». Кожна команда за правильні відповіді буде одержувати бали.
Отже, для того, щоб плідно працювати, треба правила успішної командної роботи пам’ятати:
Пам’ятай, що ти частина команди!
Пам’ятай: успіх кожного – це успіх всіх!
Будь активним та поважай думку кожного!
Працюй в атмосфері співпраці та взаємовигідного партнерства!
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
1.Привітання або гірлянда запитань (хімічна розминка)
1.Які класи неорганічних сполук ви знаєте? (Оксиди, основи, кислоти, солі)
2.Які речовини називають оксидами ?
(Оксиди – складні речовини, утворені двома хімічними елементами, один з яких - Оксиген)
3.Як класифікуються оксиди ?
(Оксиди поділяють на основні, кислотні й амфотерні)
4.Які речовини називаються кислотами ?
(Кислоти – складні речовини, які містять у своєму складі атоми Гідрогену та кислотний залишок)
5.Як класифікують кислоти ?
(Кислоти класифікують за основністю (одноосновні, двоосновні, триосновні), за вмістом Оксигену (оксигеновмісні, безоксигенові).)
6.Що таке основи ?
(Основи – складні речовини які містять у своєму складі атоми металічного елемента та одну або декілька гідроксогруп)
7.За якою ознакою класифікують основи ?
(Їх поділяють на розчинні у воді (луги) і нерозчинн у воді.)
8.Що таке солі ?
(Солі – це складні речовини, які містять у своєму складі атоми металічного елемента з’єднані з кислотним залишком)
9.Які речовини називаються індикаторами ?
(Індикатори – речовини, які змініють своє забарвлення в присутності кислот або лугів)
2. Виписати окремо формули оксидів, кислот, основ, солей та дайте їм
назви: CaO, Н2SO4, NaCl, KOH, H2СO3, Ba(NO3)2, Zn(OH)2, Na2O, Al2(SO4)3, Mg(OH)2, HNO3, K2CO3, P2O5, Al(OH)3, BaO, HBr.
Взаємоперевірка (робота в парах)
Оксиди |
Кислоти |
Основи |
Солі |
BaO |
HBr |
KOH |
Ba(NO3)2 |
Na2O |
Н2SO4 |
Al(OH)3 |
Al2(SO4)3 |
P2O5 |
HNO3 |
Mg(OH)2 |
K2CO3 |
CaO |
H2СO3 |
Zn(OH)2 |
NaCl |
3.Завдання групам «Формула серця»
Відшукати кожній половинці серця другу половинку, скласти з половинок сердечок (катіонів і аніонів) формули речовин:
- основний оксид;
- одноосновна кислота;
- розчинна сіль;
- луг;
- нерозчинна основа;
- нерозчинна сіль.
- двохосновна кислота
- кислотний оксид
Записати складені формули (на сердечках) на дошці.
Вона народилася в найчарівнішій і найдивовижнішій країні на світі – хімічній лабораторії. Її батько – Нітроген (V) оксид був чоловіком злим і бездушним і мав прізвисько Лисячий хвіст. Її мама була проста, спокійна жінка і звали її Вода.
Вона з'явилася малесенька, безпорадна. Але коли до неї піднесли лакмусовий папірець, відразу стало зрозумілим – народилася дівчинка. Їй дали красиве ім'я – Кислота. Від батька вона успадкувала не лише прізвище – Нітратна, а й неврівноважений характер. Вона дружила з багатьма металами, крім золота і платини.
Вона мала багато незвичайних властивостей: запалювала деревину, руйнувала тканини, а на шкірі залишала жовті плями. Але все це не робило її популярною, а, навпаки, - викликало перед нею страх
Тоді Кислота вирішила вступити до відомого кооперативу “Основи”. Разом з ними вона виготовляла солі, які називаються нітрати. Багатьом вони відомі під назвою селітри. Їх стали постачати на поля, збільшувалися урожаї. А Кислота працювала і працювала, не покладаючи рук. І прийшла до неї велика слава, про неї писали газети, розповідали по радіо.
Ось так стала Нітратна Кислота зіркою.
А все почалося з любові: Нітроген (V) оксиду та Води, які так полюбили один одного.
Завдання:
а) Записати формули згаданих в казці речовин та рівняння реакцій.
б) Пояснити роль в казці лакмусу.
в) Пояснити, чому кислота дружила з багатьма металами, крім золота і платини.
5. Дидактична гра «Хрестики та нулики»
Перше завдання (виграшний шлях основи):
ZnO |
NaCl |
LiOH |
Н2CO3 |
Fe(OH)3 |
P2O5 |
Cu(OH)2 |
CuSO4 |
NaOH |
Друге завдання (виграшний шлях солі):
CaO |
K2S |
Al2(SO4)3 |
MgSO4 |
CaCO3 |
Fe(NO3)2 |
Н2SO3 |
Mg(OH)2 |
Na2O |
Трете завдання (виграшний шлях оксиди):
B2O3 |
H2S |
SO3 |
Ca(OH)2 |
KCl |
MnO2 |
HI |
CaO |
N2O5 |
Четверте завдання (виграшний шлях кислоти):
Н3PO4 |
ВаSO4 |
H2SiO3 |
K2CO3 |
Н2SO4 |
FeS |
BaO |
NaOH |
HBr |
Відповідь мотивуйте
6. «Солодка парочка.
Встановити відповідність між назвами та формулами речовин (усно)
1. CaCO3 А. Магній оксид
2. Н2SO3 Б. Ферум (ІІІ) сульфат
3. НВr В. Барій гідроксид
4. Ва(ОН)2 Г. Сульфідна кислота
5. НNO3 Д. Кальцій карбонат
6. МqO Е. Сульфітна кислота
7. Н2S Є. Сульфатна кислота
8. Н2SO4 Ж. Бромна кислота
9. Fе2(SO4)3 З. Нітратна кислота
10. NaOH И. Натрій гідроксид
7. Завдання «Любовний трикутник» або «Третій зайвий».
Знайти формули зайвих речовин та пояснити чому вони зайві (усно).
СаО |
Na2О |
НСl |
НNО3 |
HCl |
Н2SO4 |
Zn(OH)2 |
NaOH |
Сa(OH)2 |
Н2S |
Н2CO3 |
Н2SO3 |
CaSO4 |
BaSO4 |
Na2SO4 |
SO3 |
CО2 |
MqO |
Учень1. У цьому ящику є речовина, яку вважають милістю господнею, символом добробуту й миру у східних народів.
Учень 2. Ні, це не милість господня, а кара божа. Скільки всього живого згубила ця речовина! Через неї навіть море стало мертвим.
Учень 1. Чому так сумно? Може колись і було так, як ти говориш, а я особисто схиляюсь перед цією речовиною. Без неї не можуть жити люди, не може обійтися металургія, її використовують під час виготовлення кераміки, без неї не було б шкіряних чобітків. Вона використовується у сільському господарстві, медицині, побуті. Від неї залежить склад крові.
Так що ж знаходиться у цьому чорному ящику?
Відповідає представник тієї команди, який перший підняв руку.
Достають та показують пачку з кухонною сіллю – NaCl.
Учень 2. Якщо не хочете бути кволі,
Ви вживайте небагато солі.
Вона вам заспокоїть нерви,
Дасть для спорту сили і резерви!
9. Літературне завдання
Учитель: Слід віддати належне групам: вони добре підготувались. А зараз пропоную невеликий відпочинок. Вам доводилось читати книги різними мовами. Хімічна мова – це мова хімічних формул і символів. Тому я даю вам жартівливе завдання: перекласти рідною мовою такі вирази:
10.Завдання «Стріли Амура» або «Любовні дива»
Записати рівняння реакцій, що відповідають схемам
А) S → SO₂ → H₂SO₃ → Na₂SO₃
Б) K → K₂O → KOH → K₃PO₄
В) Ca → CaO → Ca(OH)2 → CaSO₄
Г) Al → Al₂O3 → Al(OH)3 → AlCl3
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Ви потрудилися славно. Молодці!
- Яке враження від уроку?
- Ви довели, що від сумлінної праці кожного з вас залежить загальний результат.Ви показали, що злагоджено працюючий колектив дає гарні результати.
- Ви продемонстрували, що працювати разом – означає мати успіх.
- Закінчити урок бажаю арабським прислів’ям:
"Ніколи не соромся запитувати про те, чого не знаєш".
Чим більше знаєш, тим більше можеш.
V. Домашня завдання.
Повторити § 22-25, виконати тести.