Урок-гра з української мови на тему: «До іменника на гостину» для 3 класу

Про матеріал

Урок-гра з української мови на тему: «До іменника на гостину» для 3 класу

Підготувала:

вчитель початкових класів

Чоботар Таміла Юріївна

Перегляд файлу

Урок-гра з української мови на тему: «До іменника на гостину» для 3 класу

Підготувала:

вчитель початкових класів

Чоботар Таміла Юріївна

Тема : Закріплення і узагальнення знань про « ІМЕННИК »  як    частину мови.

Мета : перевірити знання, вміння, навички  учнів знаходити іменники серед інших слів,   визначати рід, число іменника; активізувати словниковий  запас учнів;

розвивати образне мислення, орфографічну пильність,  чуття мови,  аналітико-синтетичні вміння, творчі здібності;

виховувати самостійність, цілеспрямованість, любов до природи, до рідного краю,  старанність і наполегливість у навчанні.

Інтерактивні технології: «Карусель», «Робота в парі», «Мозковий штурм»,

                                          «Мікрофон»

Методи: ілюстративний, проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичний.

 Тип уроку : урок  закріплення знань,умінь та навичок.

Форма уроку: урок-гра

Обладнання : малюнки птахів, музика П.І.Чайковського із циклу  « Пори року », сніговик,  сніжинки з буквами та завданнями,  мультимедійна презентація.

                                               ХІД  УРОКУ

І. Організація  учнів до уроку.( слайд 1)

1.Привітання дітей.

- Всі готові до уроку?

  Учитель:

 Щоб урок пройшов немарно, 

 Треба сісти рівно й гарно. 

 Тож і ми часу не гаймо,

  Працювати починаймо.

2.Аутотренінг ( які ми на уроці).

   У – уважні, 

   Р – розумні, 

   О – організовані,оперативні.

   К – кмітливі.

          3.Отже, девіз уроку : ( слайд 2 )

 Не просто слухати, а ...(чути),

Не просто дивитись, а … (бачити),

Не просто відповідати, а … (міркувати),

Дружно і плідно …(працювати).

Будем дружно працювати,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Діти – просто молодці

Вчитель.

 -Діти, розпочнемо наш урок, переглянувши фрагмент мультфільму, який ви добре знаєте.

 ( Перегляд фрагменту мультфільму «Вінні-Пух і всі,всі,всі). (слайд 3)

 -Скажіть,будь ласка,куди поспішали ведмедик з поросятком?

( В гості на день народження до віслюка.)

 

ІІ.Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання учнів.

 1. Актуалізація опорних знань

 - Діти, ви любите ходити у гості?

 - Сьогодні ми також підемо в гості до іменника.

  Перш, ніж вирушити, давайте пригадаємо правила поведінки у гостях. Вам   потрібно було підготувати народні прислів’я і приказки про гостини.

  Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 (Учні зачитують підібрані прислів’я та приказки).(Слайд 4).

  Діти.

 - Веселий гість - дому радість.

 - В чужому домі не будь примітливий,  будь привітливий.

 - Який гість, такий і калач.

 - Гостя по одежі стрічають, а по розуму проводжають.

 - Чим хата багата, тим гостям рада.

 - Яке частування, таке й дякування.

 - Невчасні гості гірше від татарів.

Випереджаюча вправа (розповідь учениці про символ гостинності - рушник)

 Рушник з давніх-давен був своєрідним обличчям оселі, відтак і господині. В тому, скільки і які були рушники, створювалась думка про жінку, її дочок. І завжди цінувалися рушники справжніми пошанувачами.

 Вишитий рушник створював настрій, був взірцем людської працьовитості. З рушником ушановували появу немовляти в родині, виряджали в далеку дорогу батька, сина, чоловіка й коханого, шлюбували дітей, зустрічали рідних і гостей.

 Хліб і сіль на вишитому рушнику – це одвічні символи української гостинності. Кожному, хто приходив з чистими помислами, підносили цю давню слов’янську святиню. Прийняти рушник, поцілувати хліб символізувало духовну єдність, злагоду, глибоку пошану до господарів.

 

2.Хвилинка каліграфії (Слайд 5)

Вчитель.

 -Для хвилинки каліграфії я пропоную записати прислів’я «Веселий гість-дому радість». Підкресліть у цьому реченні іменники. (Перевірка роботи).

Вчитель.

 - Ви пригадали правила поведінки у гостях, отже можемо вирушати на гостину до іменника. Під час уроку ви повторите все, що знаєте про іменник, закріпите та узагальните свої знання про цю частину мови.

 Вправа « Надія» ( слайд 6)

- Яким же ви уявляєте цей урок ?

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

  • Продовжте « Я очікую…»

 - Давайте зробимо рекламу нашого уроку.

Урок буде: цікавим,  творчим,   науковим,   розвивальним, веселим.

  • Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку.
  • Ви маєте:
  • закріпити свої знання і вміння з теми «Іменник»;
  • правильно і чітко висловлювати свої думки;
  • дотримуватися культури писемного мовлення;
  • переконати мене, що ви любите і знаєте рідну мову.
  • Наприкінці уроку ми перевіримо, чи здійснилися ваші і мої очікування.
  • 3.Метод  «Асоціативний кущ»    ( слайд 7)    
  • Дорогою в гості згадаємо слова або словосполучення, які пов’язані з темою «Іменник»

 

                           Назви істот     назви неістот         

 

  чоловічий                І М Е Н Н И К                          загальні назви                   

жіночий  рід                                                                                                              

середній рід             однина        множина                    власні назви    

 

Гра «Знайди іменники» (Слайд 8)

 -Ми вже на місці. Ось будинок іменника. Наш господар полюбляє жарти та різні ігри. Щоб зайти до оселі вам треба знайти іменники серед інших частин мови і назвати їх.

 (Діти називають слова: край, земля, мова, багатство)

 

Словникова робота (Слайд 9)

Подивіться чи правильно ви записали слово багатство?

Чуємо [б а г а ц т в о], а пишемо..

Іменник запитує у вас:

 -Діти, що означає слово багатство?

 Багатство - це матеріальні та духовні цінності. Для одних людей багатство - це гроші, красиві будинки та автомобілі. Для других - рідна земля, здоров’я, сім’я.

Творча робота (Слайд 10)

 -Діти, напишіть у зошити 5 слів, що називають предмети, які є багатством для вас.

Вправа  «Хто? Що?» ( слайд 11)

Для нашого іменника найбільшим багатством є друзі. Він дуже любить з ними спілкуватися, грати в різні ігри , а також  пригощати їх. Іменник приготував для вас іще одне завдання, виконавши яке ви про щось дізнаєтесь.

Розділіть слова та сполучення слів в дві колонки «Хто?» і «Що?»

Перевірка

Прочитайте слова, які відповідають на питання Хто? ( хлопчик Вітя, учні, кіт Кузя), на питання Що? (пиріг, морозиво, чай, яблука). Хто здогадався, що підказують нам слова з першої колонки? Так, це гості яких сьогодні запросив іменник до себе в гості. А з другої? Так, це частування для гостей.

Де ж гості ? Поки що я бачу тільки учнів 3 класу. Хлопчик Вітя захворів, Кузя не повернувся з полювання. Іменник вирішив запросити ще одного свого друга. Відгадайте загадку. (слайд 12)

Загадка

Він – не лялька й не людина,

  На снігу стояти звик.

  В нього ніс – смачна морквина,

  Хто це? Звісно,    ( сніговик)

  Сніговик хороший друг іменника, але дружити він з ним може тільки взимку, а зима вже скоро закінчується, тож   як без сніговика? Тим більше, що він буде допомагати іменнику розвеселяти гостей, тобто вас!!! 

Сніговик приніс вам кожному по сніжці, на ній ви будете ставити собі плюсики за кожне правильно виконане завдання.

Перше запитання від сніговика:

- Яке свято було 15 лютого? ( Стрітення. Це коли зима з весною зустрічаються)

- Які народні прикмети цього свята ви знаєте?

 

 

Гра «Розклади яблука»  (слайд 13)

(Яблучка з паперу : з одної сторони білого кольору,де написано слово, з іншої сторони кольорове:червоне ,зелене, жовте -  це буде потрібно при перевірці)

 Іменник хоче почастувати вас яблуками. Але спочатку їх треба розложити по чарівних тарілочках. Що написано на кожній: на 1-й – Ч.р., на 2-й - Ж.р., на 3-й – С.р.. Знаєте , що це значить? Так, на кожному яблучку написано слово, його потрібно покласти на відповідну тарілочку. (Птах, крижина, сонце, птаство, зима, снігур,шишкар, хурделиця, щастя,  завірюха,лід, віхола). А які слова є синонімами?

 (Робота по рядах)

Перевірка.Щоб перевірити чи правильно ви розклали яблучка потрібно перевернути їх на другий бік: В 1-й тарілочці всі яблука – червоні, в 2-й – всі зелені, в 3-й – всі жовті. Якщо це так - значить завдання виконали вірно.

 

 Гра «Зіпсований телефон» «Слайд 14)

 - Пограємо у гру «Зіпсований телефон». Один учень називає іменник в однині, а другий повинен назвати цей іменник у множині. Потім другий учень називає свій іменник в однині. Гра продовжується.

 

Гра «Незвичайні іменники»( слайд 15)

Розселіть іменники по кімнатах. ( Молоко, сани, борошно,ножиці,морозиво, окуляри, цукор,штани,сіль, граблі) Що написано на дверях? (Однина. Множина) Чому гра називається «Незвичайні гості»? (Тому що в українській мові є іменники, які вживаються завжди в однині, а є – завжди в множині.)

Фізкультхвилинка (слайд 16)

Трішки ми попрацювали,

Сили наші підупали.

Треба нам би відпочити –

      Свої сили відновити.

(Пограємо зі сніговиком у сніжки)

 

     Хто отримає «сніжинку» має сказати комплімент зимі, але щоб слова не повторювалися ( холодна, крижана, сердита, люта, морозна, зла, сувора, незадоволена, сніжна, кришталева тощо )

 

Інтерактивна вправа «Карусель» (робота в групах) (Слайд 17,18)

Вчитель.

 -Іменник пропонує вам покататися на каруселі. Це незвичайна карусель. Кататись на ній можуть ті,  хто любить свою Батьківщину Україну і багато про неї знає.

(Кожна група отримує фломастери різних кольорів.)

- На партах лежать аркуші паперу, де вам треба записати назви міст України (перший аркуш), назви річок України (другий аркуш), прізвища відомих українських письменників та поетів (третій аркуш). Працювати над кожним завданням будете по 1 хвилині, а потім за сигналом вчителя перейдете до другого завдання. Уважно прочитайте записи попередньої групи і напишіть свої іменники, не повторюючись.

(Перевірка)

 -Як пишуться ці іменники? Чому?

Гра «Лото-забава»  (робота в парах)( слайд 19)

  • Ви отримали карточки з завданням назвати слова за описом:

І ряд: іменник, чоловічого роду, неістота, Власна назва,однина;

ІІ ряд: іменник жіночого роду, істота, загальна назва,множина;

ІІІ ряд: іменник середнього роду, неістота, загальна назва,однина.

 

На прощання пограємо в гру «Так і ні»

  • Карпати – власний іменник? (Так)
  • Загальні іменники пишуться з великої літери? (Ні)
  • Іменники відповідають на питання хто? що? (Так)
  • Іменники до яких можна додати слова  мій, він – чоловічого роду? (Так)
  • Назви міст,сіл,вулиць пишуться з маленької літери? (Ні)
  • Іменники,що є назвами неістот відповідають на питання що? (Так)
  • Плечі – це іменник, що вживається лише в множині? (Ні)
  • Молоко -  це іменник, що вживається лише в однині? (Так)
  • Іменники зв’язуються з іншими словами за допомогою прийменників та закінчень.(Так)

 

ІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання (Слайд 20)

Вчитель.

 -Ось підійшла наша гостина до кінця. Закінчити її хочу словами народного прислів’я «У гостях добре, а вдома краще». Повертаємося додому.

 - А на порозі школи нас зустрічає кореспондент ....... і хоче задати вам декілька запитань .

  Метод  «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Діти, мої очікування щодо вашої роботи справдились: ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на мої запитання.     

 

 

 

"Незакінчене  речення"  

Я знаю…

Я навчився…

Я вмію…

Я запам'ятав…

- Чи став нам у нагоді наш девіз? Коли?

- Що, на вашу думку, вдалося вам найкраще? Чому?

 Підрахуємо плюски на ваших сніжках.(Оцінювання)

     Дуже ви були старанні

     Отже, всі ви учні гарні.

     І за працю на уроці

     Вам подякувати хочу .

V. Домашнє завдання. (слайд 23)

-Виберіть завдання, яке вам було б цікаво виконати вдома:

Завдання від сніговика:

- складіть кросворд із "зимових слів" іменників, у якому ключовим буде слово іменник. ( Наприклад: Ніжна зірка сніжно-біла на рукав мені злетіла. Поки ніс її сюди, стала  краплею води (сніжинка))

Завдання від іменника:

- виписати з читанки п'ять прислів'їв із іменниками. Іменники підкреслити.

Джерела: інтернет-ресурси

docx
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
3134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку