Тема. Градусна сітка на глобусі й географічній карті
Мета: продовжити формування системи знань учнів про географічну карту, розкрити поняття «градусна сітка», «паралелі», «меридіани», дослідити властивості ліній градусної сітки, поглибити і закріпити практичні вміння учнів працювати з географічною картою як джерелом географічних знань.
Обладнання: фізична карта півкуль (світу), таблиця «Лінії градусної сітки», атласи, підручники.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Вступне слово вчителя
Добрий день, дорогі друзі! Я рада вас знову вітати на уроці географії. Хоча ми зовсім недавно почали вивчати способи зображення земної поверхні, вже встигли освоїти значний об’єм матеріалу, а саме дізналися, що являють собою план і географічна карта, масштаб, відносна та абсолютна висота, горизонталі, берґштрихи, а також навчилися розв’язувати цілий ряд задач.
Зараз ми бажаємо відтворити в пам’яті набуті нами знання, а тому проведемо інтелектуальну розминку, і допоможе нам у цьому наш улюбленець – м’яч.
ІІІ. Активізація опорних знань і вмінь учнів
ІV.Вивчення нового матеріалу
Дякую за активну роботу. Ви показали належну підготовку і я дуже задоволена вами. А тепер час розпочинати вивчення нової теми, тож відкриємо зошити, запишемо число і тему нашого уроку.
Епіграфом до нашого уроку хотілося б узяти слова видатного географа, океанографа і картографа Юлія Михайловича Шокальського «Карта є найголовнішим знаряддям для географа. За її допомогою він готує свої дослідження, на неї ж наносить свої результати, які в свою чергу будуть йому слугувати для подальшого руху вперед. Карта є те дивовижне знаряддя вивчення земної кулі, яке одне тільки і зможе дати людині дар передбачення».
Сьогодні ми бажаємо продовжити знайомство з географічною картою та поглибити вміння працювати з нею.
Якщо ми уважно придивимося до карти, то побачимо тоненькі блакитні лінії, які пересікають її в напрямках від полюса до полюса й перпендикулярно до них. Усі разом вони нагадують сітку, а тому сукупність ліній, що перетинають одна одну на глобусі та карті, і дістала назву градусної сітки.
А можливо ви знаєте, як називають лінії, що утворюють градусну сітку? Так, це паралелі та меридіани. Залишилося тільки розібратися, які з них є паралелями, а які меридіанами. Хто може показати паралелі на карті? А тепер спробуємо дати визначення:
Паралелі – це умовні лінії на глобусі та карті, проведені паралельно екватору.
А тепер спробуємо показати на карті меридіани і дамо їм визначення.
Меридіани – це умовні лінії на глобусі та карті, що з’єднують два полюси.
У перекладі з латинської «меридіан» означає «полуденна лінія». Таку назву меридіани отримали невипадково: опівдні їх напрям збігається з тінню будь-якого предмета.
Як ви гадаєте, для чого на карту та глобус нанесено лінії градусної сітки? Так, за допомогою їх можна визначити місце розташування будь-якої точки на земній поверхні.
А зараз ми бажаємо дослідити властивості лінії градусної сітки; результати наших досліджень занесемо до таблиці:
Властивості ліній градусної сітки
Ознаки ліній градусної сітки |
Меридіани |
Паралелі |
|
північ – південь 180 20000
111
півкола центральні меридіани діани – прямі лініїї, решта – криві
|
захід – схід 360 різна, на екваторі 40000, зменшується в бік полюсів
різна, на екваторі 111,3, зменшується в бік полюсів кола екватор – пряма лінія, решта – криві |
Цікава інформація для майбутніх моряків
Довжина меридіана складає 20 000 000 м. Оскільки, меридіан являє собою півколо, то в ньому 360° : 2 = 180°. Кожен градус поділяється на 60 дугових мінут. Таким чином, у колі 360 х 60 = 21 600 мінут, а в півколі вдвічі менше, тобто 10 800´. Щоб визначити довжину однієї мінути земного меридіана, слід його довжину по- ділити на число дугових мінут: 20 000 000 м : 10 800 = 1852 м. Цю величину здавна почали називати морською милею. Невеликі відстані вимірюють кабельтовими – 1/10 морської милі.
Швидкість руху корабля – кількість миль, пройдених ним за годину, вимірюється вузлами. Скільки морських миль пройде корабель за 1 годину – стільки він зро-бить вузлів.
V. Закріплення нових знань та умінь учнів
Бесіда за запитаннями та завданнями.
VІ. Домашнє завдання: прочитати §15 підручника.
-3-