Урок-подорож у 6 класі на тему "Вулканізм та вулкани. Гейзери."

Про матеріал
Урок-подорож у 6 класі до розділу "Оболонки Землі" на тему "Вулканізм та вулкани. Гейзери".
Перегляд файлу

 

 

 

 

Урок-подорож у  6 класі

Розділ „Біосфера”

 

 

 

 

 

„Вулканізм та вулкани. Гейзери”

 

 

 

 

 

 

 

 

        Підготувала вчитель географії

        Дубенської ЗОШ №6

        Дехтярчук Оксана Юріївна

 

 

 

 

Тема: Вулканізм та вулкани. Гейзери.

 

Мета: поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та райони їх поширення; виявити причини виникнення вулканів, гейзерів та гарячих джерел;  розвиток уміння роботи з картами та схемами атласу, визначення районів поширення вулканів; виховання пізнавального інтересу до професії вулканолога.

 

Обладнання: фізична карта півкуль, карти та схеми атласу, підручники, реактиви та матеріали для досліду. фотографії вулканів,гейзерів, проектор.

 

Основні терміни та поняття: вулкан, жерло, кратер, лава, вулканічний конус, гарячі джерела, гейзер.

 

Тип уроку: комбінований.

Зміст уроку

І. Організаційний момент

 На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомитися з  внутрішніми процесами які проходять  в земній корі.

 Надра нашої планети практично недоступні  для людини. І тому вони містять багато таємниць, загадок, які ми з вами намагаємося розгадати. Але є на Землі такі місця, де можна заглянути в «серце Землі», і побачити речовину, яка тільки піднялася з глибини .

 - Як, на вашу думку називаються, ці природні явища.А речовини, яка в них знаходиться?

Отже, тема нашого уроку «Вулканізм і вулкани.Гейзери»

(слайд №1)

 У вас на столах знаходяться технологічні картки (Див.додаток), які протягом уроку ви маєте заповнити у своїх зошитах, та які будуть слугувати для вас певною шпаргалкою.

 Прийом „Асоціація

Які асоціації у вас виникають коли вимовляють слово  «вулкан»

Походження назви.

(слайд №2)

 У Тірренському морі є невеликий острів Вулькано. Більшу частину острова займає гора. Давні римляни вважали цей острів входом до підземного царства, а також володінням Бога вогню і ковальського ремесла- Вулкана.Коли цей Бог гнівався, земля здригалася,а з гори вилітали вогонь та дим.За імям цього Бога вогнедишні гори згодом стали називати вулканами.

 Що ж це за дивовижні гори? Чому і як вони дихають? Вам цікаво про це дізнатися?

Тож все по порядку

 

 

 

 

 

 

ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь

 

1.Робота в групах.

Щоб зрозуміти дію вулканів, нам необхідно пригадати внутрішню будову Землі.

- Перед вами схема №1 . Як вона називається? (Будова Землі) (Див.додаток)

-Яка група заповнить першою підіймає руку. (Взаємоперевірка)

- Який шар знаходиться під цифрою 4?

-Що це за шар?

2. «Конкурс творчих питань» (домашня заготовка)

 Нагадую учням, чим творчі запитання відрізняються від репродуктивних та розвиваючих. Цілком імовірно, що не всі учні змогли скласти такі запитання, однак вони можуть взяти участь в обговоренні найкращих творчих запитань.

 

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

1.Магматизм.

Прийом „Мозковий штурм.”

 - В астеносфері утворюється магма ( у перекладі з грецької – «густа мазь»)- розплавлена речовина мантії, насичена газами. Ділянки земної кори , де стикаються літосферні плити, зазнають великого тиску. Під тиском магма може підійматися вгору по тріщинах у земній корі. Це явище зветься магматизмом.

 -З підручника виписали - Що таке магматизм.

(слайд №4)

 

  При внутрішньому  магматизмі магма не досягає земної поверхні і захолодає в тріщинах земної кори .Якщо це відбувається близько до поверхні землі, то утворюються невисокі гори.Наприклад такою горою є гора Аю-Даг в Криму.

Зовнішній магматизм называють ще  вулканізмом.

(слайд №5)

 

2. Що таке вулкани?

Будова вулкану. Робота в парах (слайд №6, №7)

(В технологічну картку самостійно підписують  частини вулкана.)

3. Виверження вулкану- дослід “Вулкан на столі”

У фарфорову чашку насипаю дихромат амонію, в центрі змочую його спиртом. Запалюю вулкан. Реакція проходить бурно.

 

4.Випереджаюче навчання. Прийом „Дивуй!»

(Історія про загибель Помпеї розповідь учня) (Слайд №8,9,10)

 ...Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Іта­лії стояло веселе й ошатне місто Помпея. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочити знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи..З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді звідти чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.

 Одного дня дим з Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Ніяк жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше кінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли і місто, високо в небі з Пагорба підкинулося полум'я. На місто почав сипатися все густіший попіл. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагалися сховатися, щоб врятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпея — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть, на особливих лотах, мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов'язані з проявами внутрішніх сил Землі.

 

 

 

 

 

 

 

5. Види вулканів

(Слайди №11-14)

 Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше — в океанах.Усі вулкани поділяють на 3 групи: діючі, згаслі та заснувши. На землі нараховується біля 850 діючих вулканів.Вони є на всіх материках, крім АвстраліїєЦе вулкани Кракатау, Фудзіяма, Ключевскя Сопка (нййвищийдіючий вулкан Євразії - 4750м )

 До згаслих вулканів відносять: Кіліманджаро в Африці, Везувій, Ельбрус на Кавказі.

 

6.Розміщення вулканів.

Прийом „Географічна лабораторія

 Робота з картами  Порівняти карту „Літосферних плит” з картою розміщення вулканів зробити відповідні висновки.

Де більше вулканів на океанічному дні чи на суші. Відповіді обґрунтовують.

 

7.Професія вулканолог.

(Слайд№15)

 Вивченням вулканів займаються люди,професія яких є однією з найнебезпечніших –це вулканологи. Одним з представників цієї професії був польський письменник Гарун Тазів. Він опускався в кратери багатьох вулканів світу, написав багато книг, зняв декілька фільмів.

 

8. Гарячі джерела та гейзери.

(Слай д№ 16,17)

В районах діючих та згаслих вулканів дуже часто зустрічаються гарячі джерела.

 

Прийом„Мозковий штурм”

- Чому вони знаходяться в цих районах?

-Що таке гейзери?

-Який принцип їх роботи?

 

9. Долина гейзерів.

 Випереджаюче навчання

 

Прийом „Здивуй усіх”

Розповідь учня (слайд №18,19.)

 

ІV.Закріплення вивчених знань

Географічний практикум.

1. Нанесеня на контурну карту вулканів. (Слайд№20)

2.Які вулкани мають такі координати.Нанести їх на контурну карту.

А) 380 пн.ш  і 150 сх.д

Б) 60 пд.ш  і 1060 сх.д;

В) 550 пн.ш  і 150 сх.д;

Г) 40 пд.ш  і 380 сх.д;

Д) 410 пн.ш  і 160 сх.д.

 

3. «Чомучка» (фронтально)

Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини?

Чому відбуваються виверження вулканів?

Чому на вершині вулкана утворюється гігантська чаша — кратер?

Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану?

Чому в районах вулканізму часто зустрічаються гарячі джерела?

Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?

 

V. Підсумок уроку

Прийом« Прес-конференція»

Обговорення результатів роботи на уроці. Що маємо в результаті? Що не вдалося? В якому напрямі слід працювати сучасним вулкано­логам?

 

VI. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

 

 

Технологічна картка учня 6-го класу

Прізвище ______________________________

Самооцінка ____________________________

Оцінка товариша _______________________

Оцінка вчителя ________________________

 

Схема №1 „Будова землі”

  1. ______________________
  2. ______________________
  3. ______________________
  4. ______________________
  5. ______________________
  6. ______________________

 

 

Схема №2. „Будова вулкана”

  1. ______________________
  2. ______________________
  3. ______________________
  4. ______________________
  5. ______________________

 

 

 

doc
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку