Урок-подорож у 6 класі
Розділ „Біосфера”
„Вулканізм та вулкани. Гейзери”
Підготувала вчитель географії
Дубенської ЗОШ №6
Дехтярчук Оксана Юріївна
Тема: Вулканізм та вулкани. Гейзери.
Мета: поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та райони їх поширення; виявити причини виникнення вулканів, гейзерів та гарячих джерел; розвиток уміння роботи з картами та схемами атласу, визначення районів поширення вулканів; виховання пізнавального інтересу до професії вулканолога.
Обладнання: фізична карта півкуль, карти та схеми атласу, підручники, реактиви та матеріали для досліду. фотографії вулканів,гейзерів, проектор.
Основні терміни та поняття: вулкан, жерло, кратер, лава, вулканічний конус, гарячі джерела, гейзер.
Тип уроку: комбінований.
Зміст уроку
І. Організаційний момент
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомитися з внутрішніми процесами які проходять в земній корі.
Надра нашої планети практично недоступні для людини. І тому вони містять багато таємниць, загадок, які ми з вами намагаємося розгадати. Але є на Землі такі місця, де можна заглянути в «серце Землі», і побачити речовину, яка тільки піднялася з глибини .
- Як, на вашу думку називаються, ці природні явища.А речовини, яка в них знаходиться?
Отже, тема нашого уроку «Вулканізм і вулкани.Гейзери»
(слайд №1)
У вас на столах знаходяться технологічні картки (Див.додаток), які протягом уроку ви маєте заповнити у своїх зошитах, та які будуть слугувати для вас певною шпаргалкою.
Прийом „Асоціація”
Які асоціації у вас виникають коли вимовляють слово «вулкан»
Походження назви.
(слайд №2)
У Тірренському морі є невеликий острів Вулькано. Більшу частину острова займає гора. Давні римляни вважали цей острів входом до підземного царства, а також володінням Бога вогню і ковальського ремесла- Вулкана.Коли цей Бог гнівався, земля здригалася,а з гори вилітали вогонь та дим.За імям цього Бога вогнедишні гори згодом стали називати вулканами.
Що ж це за дивовижні гори? Чому і як вони дихають? Вам цікаво про це дізнатися?
Тож все по порядку
ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь
1.Робота в групах.
Щоб зрозуміти дію вулканів, нам необхідно пригадати внутрішню будову Землі.
- Перед вами схема №1 . Як вона називається? (Будова Землі) (Див.додаток)
-Яка група заповнить першою підіймає руку. (Взаємоперевірка)
- Який шар знаходиться під цифрою 4?
-Що це за шар?
2. «Конкурс творчих питань» (домашня заготовка)
Нагадую учням, чим творчі запитання відрізняються від репродуктивних та розвиваючих. Цілком імовірно, що не всі учні змогли скласти такі запитання, однак вони можуть взяти участь в обговоренні найкращих творчих запитань.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
1.Магматизм.
Прийом „Мозковий штурм.”
- В астеносфері утворюється магма ( у перекладі з грецької – «густа мазь»)- розплавлена речовина мантії, насичена газами. Ділянки земної кори , де стикаються літосферні плити, зазнають великого тиску. Під тиском магма може підійматися вгору по тріщинах у земній корі. Це явище зветься магматизмом.
-З підручника виписали - Що таке магматизм.
(слайд №4)
При внутрішньому магматизмі магма не досягає земної поверхні і захолодає в тріщинах земної кори .Якщо це відбувається близько до поверхні землі, то утворюються невисокі гори.Наприклад такою горою є гора Аю-Даг в Криму.
Зовнішній магматизм называють ще вулканізмом.
(слайд №5)
2. Що таке вулкани?
Будова вулкану. Робота в парах (слайд №6, №7)
(В технологічну картку самостійно підписують частини вулкана.)
3. Виверження вулкану- дослід “Вулкан на столі”
У фарфорову чашку насипаю дихромат амонію, в центрі змочую його спиртом. Запалюю вулкан. Реакція проходить бурно.
4.Випереджаюче навчання. Прийом „Дивуй!»
(Історія про загибель Помпеї розповідь учня) (Слайд №8,9,10)
...Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпея. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочити знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи..З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді звідти чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.
Одного дня дим з Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Ніяк жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше кінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли і місто, високо в небі з Пагорба підкинулося полум'я. На місто почав сипатися все густіший попіл. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагалися сховатися, щоб врятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпея — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть, на особливих лотах, мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов'язані з проявами внутрішніх сил Землі.
5. Види вулканів
(Слайди №11-14)
Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше — в океанах.Усі вулкани поділяють на 3 групи: діючі, згаслі та заснувши. На землі нараховується біля 850 діючих вулканів.Вони є на всіх материках, крім АвстраліїєЦе вулкани Кракатау, Фудзіяма, Ключевскя Сопка (нййвищийдіючий вулкан Євразії - 4750м )
До згаслих вулканів відносять: Кіліманджаро в Африці, Везувій, Ельбрус на Кавказі.
6.Розміщення вулканів.
Прийом „Географічна лабораторія”
Робота з картами Порівняти карту „Літосферних плит” з картою розміщення вулканів зробити відповідні висновки.
Де більше вулканів на океанічному дні чи на суші. Відповіді обґрунтовують.
7.Професія вулканолог.
(Слайд№15)
Вивченням вулканів займаються люди,професія яких є однією з найнебезпечніших –це вулканологи. Одним з представників цієї професії був польський письменник Гарун Тазів. Він опускався в кратери багатьох вулканів світу, написав багато книг, зняв декілька фільмів.
8. Гарячі джерела та гейзери.
(Слай д№ 16,17)
В районах діючих та згаслих вулканів дуже часто зустрічаються гарячі джерела.
Прийом„Мозковий штурм”
- Чому вони знаходяться в цих районах?
-Що таке гейзери?
-Який принцип їх роботи?
9. Долина гейзерів.
Випереджаюче навчання
Прийом „Здивуй усіх”
Розповідь учня (слайд №18,19.)
ІV.Закріплення вивчених знань
Географічний практикум.
1. Нанесеня на контурну карту вулканів. (Слайд№20)
2.Які вулкани мають такі координати.Нанести їх на контурну карту.
А) 380 пн.ш і 150 сх.д
Б) 60 пд.ш і 1060 сх.д;
В) 550 пн.ш і 150 сх.д;
Г) 40 пд.ш і 380 сх.д;
Д) 410 пн.ш і 160 сх.д.
3. «Чомучка» (фронтально)
Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини?
Чому відбуваються виверження вулканів?
Чому на вершині вулкана утворюється гігантська чаша — кратер?
Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану?
Чому в районах вулканізму часто зустрічаються гарячі джерела?
Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?
V. Підсумок уроку
Прийом« Прес-конференція»
Обговорення результатів роботи на уроці. Що маємо в результаті? Що не вдалося? В якому напрямі слід працювати сучасним вулканологам?
VI. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Додаток
Технологічна картка учня 6-го класу
Прізвище ______________________________
Самооцінка ____________________________
Оцінка товариша _______________________
Оцінка вчителя ________________________
Схема №1 „Будова землі”
Схема №2. „Будова вулкана”