Тема: Поняття про географічні координати. Правила визначення географічної широти і довготи.
Мета: продовжити формувати систему знань учнів про географічну карту, розкрити зміст поняття «географічні координати»; сформувати первинні практичні вміння учнів визначати географічні координати точок; поглибити і закріпити вміння учнів працювати з географічною картою як джерелом географічних знань.
Обладнання: фізична карта світу (півкуль), атласи, підручники, таблиця «Географічні координати».
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Розв’язування кросворда.
1. Російський переклад латинського слова «globus».
2. Умовна лінія на карті і глобусі, що з’єднує два полюси.
3. Ім’я людини, яка створила перший глобус.
4. Найточніша модель Землі.
5. Зображення великої площі земної поверхні в масштабі за допомогою умовних знаків.
6. Давньогрецький учений, який першим наніс на карту паралелі та меридіани.
7. Форма Землі.
8. Плавна крива лінія, що з’єднує точки з однаковою абсолютною висотою.
9. Уявна лінія, проведена на однаковій відстані від полюсів.
10. Назва сітки, утвореної меридіанами і паралелями.
11. Точка перетину земної осі з поверхнею Землі.
12. Холодні небесні тіла, що світять відбитим світлом.
13. Уявна лінія на карті та глобусі, проведена паралельно екватору.
Отже, сьогодні на уроці ми вивчимо два нових поняття – широта і довгота, тобто географічні координати.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Подачу нового матеріалу учитель починає цікавою розповіддю:
« Навесні 1937 р. на північний полюс було висаджено першу в світі експедицію учених з чотирьох осіб під керівництвом Папаніна.
Крижина, на якій перебували вчені, мала великі розміри (3 х 4 км). Усе літо вона спокійно пливла на південь. У січні 1938 р. крижина розкололась, і в лютому її винесло в Північну Атлантику. Шторми й бурі робили цю частину океану взимку недоступною для кораблів. Але крижина продовжувала «жити», хоч від неї лишився тільки невеликий майданчик, який відносило далі на південь. Вона танула в теплих водах Атлантики, кришилась від штормів і бур. У березні дослідникам загрожувала небезпека, і вони повідомили про це на Велику Землю. Вся країна щодня, щогодини стежила за дрейфом крижини десь уздовж берегів далекої Гренландії і за кораблями, які вийшли в штормовий океан, щоб урятувати від загибелі і привезти на Батьківщину чотирьох героїв. Перед капітанами криголамів «Таймир», «Малигін», «Єрмак» стояло складне завдання. Яке?»
Проблемна ситуація створюється після усвідомлення учнями життєво важливої необхідності – знайти крижину, врятувати вчених від загибелі. Під час її розв’язання учні приходять до висновку: щоб визначити місцеположення будь-якої точки, потрібно знати її географічні координати. Потім вони з допомогою вчителя визначають поняття широти і довготи.
Географічна широта – відстань точки від екватора в градусах. Розрізняють широту північну і південну.
Географічна довгота – відстань точки від нульового меридіана в граду-сах. Нульовий меридіан вибраний умовно, він проходить через місце розташування Гринвіцької обсерваторії, неподалік від Лондона. Відлік довготи йде на захід і на схід від нульового меридіана, тому довгота буває західною і східною.
Розповідь учителя.
А тепер повернемося до історії, з якою ми познайомилися на початку уроку. Як ви гадаєте, чи вдалося врятувати відважних папанінців? Так, і це стало можливим завдяки тому, що моряків, які поспішали врятувати табір, постійно повідомляли по радіо про місцезнаходження крижини. 19 лютого вчених зняли з крижини приблизно на 71° пн. ш. і 20° зх. д. Позначте це місце на карті кружечком.
Бесіда за запитаннями і завданнями.
1.Скільки градусів містить у собі дуга від екватора до полюса?
2. Назвіть географічну широту екватора, Північного полюса, Південного по-люса.
3. Використовуючи мал. 16 у підручнику, визначте широту точок А, Б, В, Г, Ґ, Д.
4.Використовуючи мал. 17 у підручнику, визначте довготу точок А, Б, В, Г, Ґ.
5. За допомогою фізичної карти півкуль визначте географічні координати міста Київ та острова Кергелен.
6. визначте в якій частині Світового океану знаходиться судно, якщо його координати – 0° широти і 0° довготи.
7. 10 січня 1820 р. російська експедиція на суднах «Восток» і «Мирний» відкрила острів. Його координати 69° пд. ш. і 91° зх. д. Як називається острів і в якому океані знаходиться? (Острів Петра І).
8. На великому острові, центральна частина якого розташована на 19° пд. ш. і 47° сх. д., водяться найменші напівмавпи (довжина їхнього тіла 12 см). За картою або глобусом визначте, який це острів. (Мадагаскар).
9. На кораблі, що йде з Європи в Австралію, виникла пожежа. З корабля по радіо повідомили, що судно знаходиться на 40° пд. ш. і 80° сх. д., капітан просить допомоги. Позначте на карті точкою місце, куди треба направитися, щоб надати допомогу потерпілим.
ІV. Закріплення знань і умінь учнів
Цифровий диктант
1. географічна широта 12
2. план 11
3. нівелір 10
4. географічна довгота 9
5. географічна карта 8
6. горизонталі 7
7. меридіани 6
8. абсолютна висота 5
9. паралелі 4
10. масштаб 3
11. відносна висота 2
12. берґштрихи 1
1. Висота точки над рівнем моря.
2. Зменшене і узагальнене зображення невеликої ділянки земної поверхні на площині за допомогою умовних знаків.
3. У явні лінії на карті та глобусі, проведені паралельно екватору.
4. Відстань точки від екватора, виражена в градусах.
5. Перевищення однієї точки над іншою.
6. Короткі лінії, які вільним кінцем показують напрям схилу.
7. Уявні лінії на глобусі та карті, що сполучають полюси.
8. Зменшене і узагальнене зображення великої території або всієї планети на площині за допомогою умовних знаків.
9. Плавні криві лінії, що сполучають точки місцевості з однаковою абсолютною висотою.
10. Прилад, за допомогою якого визначають відносну висоту точок.
11. Відстань точки від нульового меридіана, виражена в градусах.
12. Дріб, чисельник якого одиниця, а знаменник число, яке показує у скільки разів зменшено відстань на місцевості при перенесенні її на план чи на карту.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
І в. 8 2 9 1 11 12 7 5 6 3 4 10
ІІ в. 5 11 4 12 2 1 6 8 7 10 9 3
V. Домашнє завдання: прочитати §15 підручника.
-4-