Урок "Графічне подання інформації про вибірку"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Графічне подання інформації про вибірку. Розв’язування вправ та задач", . Формування та узагальненя знань учнів про числові характеристики статистичних даних, використовуючи графічне подання інформації про вибірку; ознайомлення з поняттями гістограми та полігону розподілу, формування навичок розв’язування математичних завдань про вибірку
Перегляд файлу

 


ПЛАН ЗАНЯТТЯ

Навчальний предмет: математика

Тема заняття:  Графічне подання інформації про вибірку. Розв’язування вправ та задач.

Мета заняття:

  • формування предметних компетентностей: формувати та узагальнити знання учнів про числові характеристики рядів даних, використовуючи графічне подання інформації про вибірку; познайомити з поняттями гістограми та полігону розподілу, навчити їх будувати; формувати навички розв’язування математичних завдань про вибірку;
  • формування ключових компетентностей:
  • спілкування державною  мовою: уміння обговорювати проблемні питання;
  • математична та інформаційно-цифрова компетентність: уміння структурувати дані, діяти за алгоритмом, застосовувати логічне мислення;
  • уміння вчитися впродовж життя: організовувати та планувати свою навчальну діяльність,;
  • екологічна грамотність і здорове життя: знання правил техніки безпеки, вміння організувати свій робочий час;
  • соціальна і громадянська компетентності: ініціативність та підприємливість
  • формування критичного і творчого мислення; вміння практично застосовувати знання, вміння і навички в різних ситуаціях; розвивати розумову діяльність студентів; розвивати комунікабельність; виховувати культуру спілкування та інтерес до математики, шляхом використання  графічного подання інформації в різних сферах діяльності людини;

 

Наскрізні лінії: громадянська відповідальність, здоров`я і безпека,підприємливість і фінансова грамотність.

Очікувані результати:

студент:

  • пояснює зміст середніх показників та характеристик вибірки;
  • знаходить числові характеристики вибірки даних;
  • вміє аналізувати гістограму, полігон;
  • вміє розв'язувати задачі, що передбачають подання статистичних даних у вигляді таблиць та графіків.

Вид  заняття:  комбіноване (лекція, практичне)

Міжпредметні зв’язки: математика, інформатика, економіка

Забезпечення заняття:

  1.    Демонстраційний матеріал
    1. Презентація до заняття
    2.  Роздатковий матеріал
  2.    ТЗН
    1. Телевізор
    2. Ноутбук

Рекомендовані джерела інформації

Основна література

 

  1. «Математика (Алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту)» підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти 

Мерзляк, А. Г.; Номіровський, Д. А.; Полонський, В. Б.; Якір, М. С. (2019)

 

  1. «Математика (Алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти 

Нелін Є. П. (2018)

  1. «Математика (Алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти 

Бевз, Г. П.; Бевз, В. Г. (2018)

 

Допоміжна література

 

  1. Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання з алгебри і початків аналізу для 11 класу./ А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, Ю.М. Рабінович, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2001. – 112 с.: іл.
  2. Алгебра і початки аналізу в таблицях. 11 кл.: навч. посібник. – 2-ге вид./ Роєва Т.Г., Хроленко Н.Ф.  – Х.: Країна мрійТМ, 2002. – 132 с.
  3. Математика. 11 клас: підручник для загальноосвітніх навчальнихзакладів. Рівень стандарту./ Афанасьєва О.М., Бродський Я.С., Павлов  О.Л., Сліпенко А. К. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 2010. – 480 с.

 

Інформаційні  ресурси в  Інтернеті

 

  1. https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/740
  2. http://lib.imzo.gov.ua:80/xmlui/handle/123456789/145
  3. http://lib.imzo.gov.ua/xmlui/handle/123456789/128
  4. vin-distanziyne.at.ua›index/matematika/0-15.
  5. znanija.com›predmet/matematika/10_11.
  6. http://gdz4you.com/matematika/matematika-11-klass/425-matematika-rven-standartu-11-klas-mburda.

 

 

 

ХІД  І ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ


Етапи заняття, завдання і їх зміст

Трива­лість

 

Примітки

1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

 

 

Привітання викладача з учнями, перевірка наявності учнів на уроці,  організація уваги учнів

 

2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАНЯТТЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

 

Тема сьогоднішнього заняття  «Графічне подання інформації про вибірку»

Розпочати урок  я хочу словами древньо-китайского  майстра, філосоа  -   Конфуція.  Він казав :

 «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я бачу, чую й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок…»

 Бажаю вам сьогодні на уроці переконатися в правдивості слів Конфуція та відповідно отримати нові знання  та навички  з сьогоднішньої теми.

Давайте поміркуємо навіщо потрібно вивчати сьогоднішню тему…

Я хочу надати вам деякі цікаві факти:

  • 90% інформації людина сприймає через зір;
  • 70% сенсорних рецепторів знаходяться в очах;
  • на 17% вище продуктивність людини, що працює з візуальною інформацією;
  • на 4,5% краще згадуються докладні деталі візуальної інформації;
  • в 60 000 разів швидше сприймається візуальна інформація в порівнянні з текстовою;
  • на 323% краще людина виконує інструкцію, якщо вона містить ілюстрації.

         Очевидно, що людина схильна обробляти саме візуальну інформацію., отже графічне подання інформації легко сприймати та зручно обробляти  й аналізувати.  Зараз в різних сферах діяльності для наочного зображення числових значень величин використовують різноманітні діаграми та графіки, які дозволяють  аналізувати  великий набір даних зі складною структурою, що є важливою перевагою. І саме тому тема нашого уроку надзвичайно важлива.

 

  1.            АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

       На минулому занятті ми познайомилися з деякими відомостями про математичну статистику, розглянули основні поняття статистики, навчилися обчислювати числові характеристики . Зараз, я пропоную пройти невеликий тест на відповідність між поняттями та означеннями  числових характеристик статистичних даних.

Питання учням:

Установіть відповідність між поняттями та їх означеннями.

(правильна відповідь оцінюється в 1 бал, всього за тест можна отримати 5 балів)

 

 

 

 

   

 

Слайд №1

 

 

 

Слайд №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тест «Числові характеристики  статистичних даних»

 

 

      

 

 

 

Слайд №4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

              Математична  статистика – це розділ математики, в якому вивчають методи збору, систематизації, обробки та дослідження статистичних  даних для  практичних та наукових досліджень.

               Ключові етапи статистичних досліджень:

– збір інформації;

– подання вибірки у зручному для подальших дій вигляді; (таблиці, ряди, графіка)

– оцінювання числових характеристик.

      Сьогодні ми поговоримо, як результати статистичних досліджень можна подати в зручній і компактній формі., а також навчимося «читати» та аналізувати діаграми.

       Існують різні програми, що створюють діаграми та графіки, найпоширенішими діаграмами є

  1.            Кругова діаграма -  градусна величина сектора будується пропорційно до зображуваної величини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1.                 Біржова діаграма

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже ми розглянули типи найпоширеніших діаграм на навчилися їх аналізувати. Зараз переходимо до наступного кроку заняття – навчимося будувати для заданої вибірки полігон частот.

Алгоритм побудови   полігону частот:

  1.            Спочатку здійснюємо ранжування вибірки:
  2.            Створюємо варіаційний рад у вигляді частотної таблиці
  3.            Необхідно відмітити на координатній площині точки з координатами (, …….
  4.            Отримані таким чином точки сполучаємо відрізками прямих і отримуємо полігон частот.

 

 

Розглянемо на прикладі метод побудови полігону частот

Приклад.

У результати статистичного дослідження віку 20 працівників фірми на початок 2020 року були отримані такі результати: Петренко - 38 років, Коляденко – 45, Шевченко – 39, Щур – 44, Яценко – 39, Ковбасюк -40, Микитюк –43,  Ільніцька - 40 , Дудка - 42, Гаряча - 41, Пастух - 43, Міропольцева - 41, Алієва - 40, Корнієнко - 40, .Григоренко - 41, Павленко - 40, Буравченко - 42, Волошина - 40, Пряхіна -43, Куліба -41. На основі даної вибірки скласти варіаційний ряд  та побудувати полігон частот.

Розв’язання

Спочатку здійснюємо ранжування вибірки:

38, 39, 39, 40, 40, 40, 40, 40, 40, 41, 41, 41, 41, 42, 42, 43, 43, 43, 44, 45

Тепер створюємо варіаційний рад у вигляді частотної таблиці

 

 

 

 

Для побудови полігона частот необхідно відмітити на координатній площині точки з координатами (, …….

Отримані таким чином точки сполучаємо  відрізками прямих і отримуємо полігон частот.

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання студентам:

5. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ  І  НАВИЧОК  УЧНІВ

 

А зараз розглянемо процес подачі статистичних досліджень у наочній формі на конкретних прикладах.

Приклад 1 (ЗНО 2013)

Приклад 2 (ЗНО 2016)

 

 

 

 

 

 

 

Приклад 3 (ЗНО 2017)

 

 

 

 

 

 

 

Приклад 4 (ЗНО 2019)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ І З ДОПОМОГОЮ ВИКЛАДАЧА.

 

     Виконання практичних завдань учні здійснюють самостійно, кожне завдання оцінюється по 3 бали

Завдання 1

За даними погоди на 7 днів скласти частотну таблицю та побудувати полігон частот та знайти центральні тенденції вибірки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 1

Завдання 2

У кабінеті математики 50% усіх книг — підручники з алгебри, 75% решти книг — підручники з геометрії, решта книг —  посібники з підготовки до ЗНО. На якій з кругових діаграм правильно вказано розподіл книг?

 

7. ПІДСУМОК УРОКУ

  • узагальнення й систематизація  знань, умінь і навичок учнів

Метод - створення асоціативної схеми; викладач пише на дошці основне слово і просить студентів доповнити схему новими поняттями та словами, які вивчалися на занятті

  • Оцінювання  знань студентів, мотивація

 

8. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[2], §3, п. 15, ст.. 82-88, №15.10,  №15.15

 

 

 

Слайд №7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №10

 

 

 

 

 

 

Слайд №11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Тодорова Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Крупник Людмила Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гончарук Світлана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
4649
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку