Навчальний предмет: математика
Тема заняття: Графічне подання інформації про вибірку. Розв’язування вправ та задач.
Мета заняття:
Наскрізні лінії: громадянська відповідальність, здоров`я і безпека,підприємливість і фінансова грамотність.
Очікувані результати:
студент:
Вид заняття: комбіноване (лекція, практичне)
Міжпредметні зв’язки: математика, інформатика, економіка
Забезпечення заняття:
Рекомендовані джерела інформації
Мерзляк, А. Г.; Номіровський, Д. А.; Полонський, В. Б.; Якір, М. С. (2019)
Нелін Є. П. (2018)
Бевз, Г. П.; Бевз, В. Г. (2018)
Допоміжна література
Інформаційні ресурси в Інтернеті
ХІД І ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Етапи заняття, завдання і їх зміст |
Тривалість |
Примітки |
1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА |
|
|
Привітання викладача з учнями, перевірка наявності учнів на уроці, організація уваги учнів |
|
|
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАНЯТТЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
|
|
Тема сьогоднішнього заняття «Графічне подання інформації про вибірку» Розпочати урок я хочу словами древньо-китайского майстра, філосоа - Конфуція. Він казав : «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я бачу, чую й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок…» Бажаю вам сьогодні на уроці переконатися в правдивості слів Конфуція та відповідно отримати нові знання та навички з сьогоднішньої теми. Давайте поміркуємо навіщо потрібно вивчати сьогоднішню тему… Я хочу надати вам деякі цікаві факти:
Очевидно, що людина схильна обробляти саме візуальну інформацію., отже графічне подання інформації легко сприймати та зручно обробляти й аналізувати. Зараз в різних сферах діяльності для наочного зображення числових значень величин використовують різноманітні діаграми та графіки, які дозволяють аналізувати великий набір даних зі складною структурою, що є важливою перевагою. І саме тому тема нашого уроку надзвичайно важлива.
На минулому занятті ми познайомилися з деякими відомостями про математичну статистику, розглянули основні поняття статистики, навчилися обчислювати числові характеристики . Зараз, я пропоную пройти невеликий тест на відповідність між поняттями та означеннями числових характеристик статистичних даних. Питання учням: Установіть відповідність між поняттями та їх означеннями. (правильна відповідь оцінюється в 1 бал, всього за тест можна отримати 5 балів)
|
|
Слайд №1
Слайд №2
Слайд №3
|
|
|
|
Тест «Числові характеристики статистичних даних» |
|
|
|
|
Слайд №4
|
|
|
|
|
|
|
4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Математична статистика – це розділ математики, в якому вивчають методи збору, систематизації, обробки та дослідження статистичних даних для практичних та наукових досліджень. Ключові етапи статистичних досліджень: – збір інформації; – подання вибірки у зручному для подальших дій вигляді; (таблиці, ряди, графіка) – оцінювання числових характеристик. Сьогодні ми поговоримо, як результати статистичних досліджень можна подати в зручній і компактній формі., а також навчимося «читати» та аналізувати діаграми. Існують різні програми, що створюють діаграми та графіки, найпоширенішими діаграмами є
|
|
Слайд №5
Слайд №6
|
Отже ми розглянули типи найпоширеніших діаграм на навчилися їх аналізувати. Зараз переходимо до наступного кроку заняття – навчимося будувати для заданої вибірки полігон частот. Алгоритм побудови полігону частот:
Розглянемо на прикладі метод побудови полігону частот Приклад. У результати статистичного дослідження віку 20 працівників фірми на початок 2020 року були отримані такі результати: Петренко - 38 років, Коляденко – 45, Шевченко – 39, Щур – 44, Яценко – 39, Ковбасюк -40, Микитюк –43, Ільніцька - 40 , Дудка - 42, Гаряча - 41, Пастух - 43, Міропольцева - 41, Алієва - 40, Корнієнко - 40, .Григоренко - 41, Павленко - 40, Буравченко - 42, Волошина - 40, Пряхіна -43, Куліба -41. На основі даної вибірки скласти варіаційний ряд та побудувати полігон частот. Розв’язання Спочатку здійснюємо ранжування вибірки: 38, 39, 39, 40, 40, 40, 40, 40, 40, 41, 41, 41, 41, 42, 42, 43, 43, 43, 44, 45 Тепер створюємо варіаційний рад у вигляді частотної таблиці
Для побудови полігона частот необхідно відмітити на координатній площині точки з координатами (, ……. Отримані таким чином точки сполучаємо відрізками прямих і отримуємо полігон частот.
Питання студентам: 5. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
А зараз розглянемо процес подачі статистичних досліджень у наочній формі на конкретних прикладах. Приклад 1 (ЗНО 2013)
Приклад 2 (ЗНО 2016)
Приклад 3 (ЗНО 2017)
Приклад 4 (ЗНО 2019)
6. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ І З ДОПОМОГОЮ ВИКЛАДАЧА.
Виконання практичних завдань учні здійснюють самостійно, кожне завдання оцінюється по 3 бали Завдання 1 За даними погоди на 7 днів скласти частотну таблицю та побудувати полігон частот та знайти центральні тенденції вибірки.
Завдання 1 Завдання 2 У кабінеті математики 50% усіх книг — підручники з алгебри, 75% решти книг — підручники з геометрії, решта книг — посібники з підготовки до ЗНО. На якій з кругових діаграм правильно вказано розподіл книг?
7. ПІДСУМОК УРОКУ
Метод - створення асоціативної схеми; викладач пише на дошці основне слово і просить студентів доповнити схему новими поняттями та словами, які вивчалися на занятті
8. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ [2], §3, п. 15, ст.. 82-88, №15.10, №15.15
|
|
Слайд №7
Слайд №8
Слайд №9
Слайд №10
Слайд №11
Слайд №12
Слайд №13
Слайд №14
Слайд №15
Слайд №16
Слайд17
Слайд18
|