Лабораторне (практичне) заняття з інформатики або програмування на тему "Створення графічних об'єктів в Паскаль АВС". В архіві є розробка заняття, презентація до заняття та підсумковий тест.
1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
відкритого заняття
ТЕМА: «Створення графічних об’єктів»
з дисципліни:
«Основи програмування та алгоритмічні мови»
Для спеціальності 121 «Інженерія програмного забезпечення»
Освітня програма «Розробка програмного забезпечення»
2018
Методична розробка з дисципліни «Основи програмування та алгоритмічні мови». Підготував В.Ю. Солдатова викладач ВСП НАУ Слов’янського коледжу Національного авіаційного університету – 2018.
Викладено методику проведення лабораторної роботи, яка спрямована на отримання знань, вмінь та навичок студентами щодо використання можливостей графічного модуля PascalABC та застосування команд відображення графічних примітивів
Для викладачів основ програмування та алгоритмічних мов вищих навчальних закладів І – ІІ рівнів акредитації.
Розглянуто і схвалено на засіданні циклової комісії «Інформатика та програмування» протокол №_____, від _____________2018 року
зміст
2 Ознайомлення студентів з темою й метою заняття (план заняття)..........
4 Актуалізація опорних знань....................................
5 Коментар відповідей та робіт студентів
6 Формування професійних вмінь та навичок
6.1 Ознайомлення студентів з інструкцією і методикою виконання лабораторної роботи.
6.2 Ознайомлення студентів з правилами безпеки
7 Сприйняття та засвоєння студентами навчального матеріалу
7.1 Закріплення знань студентів (творча самостійна робота)
9 Коментар виконання практичної роботи
Презентація «Створення графічних об’єктів в ПаскальАВС»
Тема відкритого заняття «Створення графічних об’єктів» базується на питаннях навчальної програми дисципліни «Основи програмування та алгоритмічні мови».
У процесі формування сучасної, досвідченої, всебічно розвинутої особистості вказана тема набуває актуальності. Актуальність даної теми полягає в тому, що використання графічного модулю GraphABC в середовищі програмування PascalABC надає можливостей майбутньому фахівцю програмісту доповнювати свої програми візуальними ефектами, розробляти графічний інтерфейс програмам, що зробить програмний продукт більш привабливим для користувачів.
Навчальна мета практичного заняття: актуалізувати, систематизувати та вдосконалити знання студентів про можливості графічного режиму PascalABC; оволодіти навичками роботи із стандартними процедурами побудови графічних примітивів; узагальнити й систематизувати знання студентів про процедури та функції модуля GraphABC; закріпити навички роботи на персональному комп’ютері під управлінням операційної системи Windows та в системі програмування високого рівня PascalABC.
Виховна мета: виховувати дисциплінованість, організованість та відповідальність, прищеплювати інтерес до предмету; виховувати повагу до рідної мови.
Розвиваюча мета: виховати повагу до обраної спеціальності, особисту відповідальність за якість отриманих знань, виховувати дисциплінованість, організованість, прищеплювати інтерес до предмету; виховувати повагу до рідної мови.
Група 1ПВТ17 28 лютого 2018р.
Тема заняття: «Створення графічних об’єктів»
Мета заняття:
Методична – удосконалення методики впровадження принципу взаємовідповідності й взаємозв’язку матеріального й інтелектуального компонентів навчального середовища за допомогою суб’єкт-суб’єктної навчальної взаємодії викладача і студентів, яка відбувається в умовах інформатизації та технічної забезпеченості навчально-виховного процесу;
Навчальна: - актуалізувати, систематизувати та вдосконалити знання студентів про можливості графічного режиму PascalABC; оволодіти навичками роботи із стандартними процедурами побудови графічних примітивів; узагальнити й систематизувати знання студентів про процедури та функції модуля GraphABC; закріпити навички роботи на персональному комп’ютері під управлінням операційної системи Windows та в системі програмування високого рівня PascalABC;
Розвиваюча: - розвивати інтерес студентів до теми заняття, розвивати творчі здібності та алгоритмічне мислення; інформаційну пильність, пам'ять, увагу.
Виховна: - виховувати дисциплінованість, організованість та відповідальність, прищеплювати інтерес до предмету; виховувати повагу до рідної мови.
Вид заняття: лабораторна робота
Форма проведення заняття: індивідуальне самостійне виконання лабораторної роботи
Міжпредметні зв’язки:
забезпечуючі: основи інформатики, математика;
забезпечувані: об’єктно-орієнтовне програмування, комп’ютерний дизайн, інструментальні засоби візуального програмування, конструювання програмного забезпечення.
Методичне забезпечення: інструкції, картки, презентація.
Література:
Обов’язкова:
Додаткова:
Технічні засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проектор.
1.1. Привітання студентів.
1.2. Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів.
2 Ознайомлення студентів з темою й метою заняття (план заняття) 1 хв.
Вступне слово викладача: Шановні студенти! Тема нашої лабораторної роботи «Створення графічних об’єктів». Метою нашого заняття є: оволодіти навичками роботи із графічними об’єктами, які можна побудувати засобами мови програмування високого рівня Pascal; вивчити типи та стилі ліній і заливання фону; систематизувати та вдосконалити знання про можливості графічного модулю GraphABC; узагальнити й систематизувати знання про загальну структуру програм на мові програмування Pascal, закріпити навички роботи на персональному комп’ютері під управлінням операційної системи Windows та в системі PascalABC.
Практичні навички з даної теми допоможуть вам візуалізовати свої програмні продукти, адже важлива не тільки працездатність вашої створеної програми, а й зовнішній вигляд. Цікаве графічне оформлення та яскравий інтерфейс створеного програмного продукту – це також запорука того, що користувач віддасть перевагу саме йому. Адже, як відомо, зустрічають за зовнішнім виглядом! То ж ці знання будуть необхідні в подальшому вивченні дисципліни, допоможуть в оформленні курсового проекту, а також в майбутній професії.
4 Актуалізація опорних знань 5хв.
Актуалізація опорних знань проходить у вигляді розв’язування кросворду з ключовим словом. Викладач пропонує згадати команди і оператори, які будуть використовуватися на занятті. Правильні відповіді на завдання складуть ключове слово GRAPHICA.
1. Команда початку програми в Паскаль
Правильна відповідь: begin
2. Оператор виводу інформації на екран і переводу на нову строку
Правильна відповідь: writeln
3. Оператор вводу інформації в комп’ютер і переводу на нову строку
Правильна відповідь: readln
4. Команда, що малює еліпс на екрані
Правильна відповідь: ellipse
5. Команда, що встановлює колір пензлика
Правильна відповідь: SetBrushColor
6. Команда, що малює відрізок на екрані
Правильна відповідь: line
7. Команда, що малює прямокутник
Правильна відповідь: rectangle
8. Команда, що малює дугу окружності
Правильна відповідь: arc
Після опрацювання кросворду викладач пропонує зробити взаємоперевірку робіт – обмінятись розгаданими кросвордами і оцінити знання один одного.
5 Коментар відповідей та робіт студентів 1 хв.
Викладач питає студентів про результати взаємоперевірки, коментує відповіді та за результатами відповідей робить висновки про готовність до виконання лабораторної роботи.
6 Формування професійних вмінь та навичок
6.1 Ознайомлення студентів з інструкцією і методикою виконання лабораторної роботи 2 хв.
Викладач пропонує студентам відкрити зошити та оформити протокол лабораторної роботи: написати тему, мету.
Пояснює, що лабораторна робота буде складатися з двох частин – спочатку студенти будуть виконувати завдання за зразком та разом із викладачем, а потім, використовуючи отримані знання, будуть створювати графічні об’єкти самостійно.
6.2 Ознайомлення студентів з правилами безпеки 1 хв.
Викладач нагадує про правила техніки безпеки при роботі з комп’ютером та про правила поведінки в лабораторії обчислювальної техніки.
7 Сприйняття та засвоєння студентами навчального матеріалу 20 хв.
Викладач пропонує виконати завдання лабораторної роботи разом. Деякі елементи роботи викладач розказує і показує як виконувати, а деякі пропонує виконати самостійно за аналогією. Якщо у студентів виникають запитання чи проблеми – викладач допомагає їх вирішити. В результаті виконання вправи студенти отримують певну картинку «равлика».
7.1 Закріплення знань студентів (творча самостійна робота) 30 хв.
Для закріплення знань студентів використовується творча самостійна робота. Викладач роздає студентам картки з індивідуальними завданнями, які треба самостійно виконати. Індивідуальне завдання видається на двох чи одного – таким чином, щоб за кожним комп’ютером виконувалося унікальне завдання. Студенти повинні виконати завдання за виділений час.
Якщо студент виконує завдання правильно, то він повинен отримати фігуру, згідно свого варіанту завдання.
Під час виконання завдання викладач слідкує за ходом роботи. Відповідає на питання, якщо такі будуть виникати.
7.2 Підсумки роботи 7 хв.
Після виконання практичного завдання лабораторної роботи студентам пропонується пройти тестування з зазначеної теми – «Створення графічних об’єктів». Тестування проводиться за допомогою комп’ютерів. Після проходження тесту студенти повідомляють оцінки викладачу, а викладач виставляє їх у журнал. На розсуд викладача, оцінка може бути підвищена або знижена на бал за результатами виконання практичного завдання. Якщо в цьому стане необхідність, то викладач повинен прокоментувати і аргументувати дану дію.
Так як за комп’ютером займаються по двоє студентів, то під час виконання тестування одним з учнів іншому пропонується зробити висновки по роботі в зошиті з лабораторних робіт. Також пропонується на виданому аркуші із завданням написати продовження фраз, які характеризують відчуття студента на занятті.
9 Коментар виконання практичної роботи 2 хв.
Наприкінці заняття аркуші з виконаним завданням і коментарями студентів збираються викладачем. Викладач робить висновки, повідомляє учням оцінки та аналізує їх помилки.
Викладач зазначає що студенти на занятті узагальнять й систематизують знання з теми «Створення графічних об’єктів» яка дозволить використовувати графічні можливості мов програмування в навчанні, виконанні та оформленні курсового проекту з дисципліни та майбутній трудовій діяльності за обраним фахом.
Використовуючи вивчені на занятті графічні примітиви та можливості програми Паскаль АВС намалювати пейзаж за власним розсудом.
Згідно керівних документів в закладах вищої освіти України основними видами занять є лекції, лабораторні, практичні та семінарські заняття. Цими документами оговорюється також, що викладач вільний у виборі форм, методів та засобів донесення навчального матеріалу студентам.
В даній методичній розробці наводиться досвід методичного опрацювання і проведення лабораторної роботи на тему: «Створення графічних об’єктів». Особливістю методичної розробки є використання принципу наочності - використання сучасних візуальних засобів навчання, що оптимізують процес навчання студентів. На занятті будуть використовуватися інноваційний метод навчання за допомогою використання технічних засобів навчання, що є ефективним і наочним методом проведення заняття, але яке потребує від викладача ретельної підготовки навчального матеріалу, впровадження програмних розробок. Але цілі, які планується досягнути під час проведення заняття за такою формою, виправдовують складності під час підготовки, бо мають позитивно відображатися на якості знань та вмінь студентів.
На занятті будуть поєднані дві форми навчання – фронтальна, де викладач буде управляти навчально-пізнавальною діяльністю всієї підгрупи, і індивідуальна, де студенти будуть працювати і виконувати завдання за власним варіантом.
На початку заняття буде використаний ігровий момент, де студентам буде запропоновано в якості актуалізації опорних знань вирішити кросворд, який буде перевірено методом взаємоперевірки студентами.
Діяльність викладача в вищому навчальному закладі І-ІІ рівня акредитації - це особлива ніша педагогічної майстерності, бо вік учнів грає не останню роль. Тому при проектуванні занять завжди слід враховувати цей момент. Самий оптимальний спосіб - це подача матеріалу в ігровій формі. Це дозволяє максимально зацікавити студентів і розвинути в них здатності до адекватного сприйняття інформації, аналізу своєї і сторонньої діяльності і формуванню їх особистості. Тому автор вважає за доцільне використання деяких ігрових моментів, таких як побудова цікавих фігурок звірів, використання кросворду, тестування за допомогою комп’ютерної програми.
Провідними принципами заняття обрано принцип взаємовідповідності й взаємозв’язку матеріального й інтелектуального компонентів навчального середовища, які спрямовані на раціональне поєднання форм аудиторної групової та індивідуальної навчальної роботи студентів.
Принципи навчання, використані у даній методичній розробці підпорядковані вимогам сучасної освіти - підготувати інтелектуальну еліту держави, висококваліфікованих, професійно мобільних фахівців, конкурентоспроможних на ринку праці. Процес навчання спрямований на освіту, виховання і розвиток особистості кожного студента.
Додаток 1
Презентація «Створення графічних об’єктів в ПаскальАВС»
Додаток 2
Додаток 3
Лабораторна робота№22
Виконав студент
_______________________________________________________________
(прізвище, ім’я, по-батькові)
Тема: «Створення графічних об’єктів»
Мета: вивчити можливості графічного режиму PascalABC; оволодіти навичками роботи із стандартними процедурами побудови графічних примітивів; узагальнити й систематизувати знання про процедури та функції модуля GraphABC; закріпити навички роботи на персональному комп’ютері в системі програмування PascalABC
Хід роботи:
1 Розв’язати кросворд:
1. Команда початку програми в Паскаль
2. Оператор виводу інформації на екран і переводу на нову строку
3. Оператор вводу інформації в комп’ютер і переводу на нову строку
4. Команда, що малює еліпс на екрані
5. Команда, що встановлює колір пензлика
6. Команда, що малює відрізок на екрані
7. Команда, що малює прямокутник
8. Команда, що малює дугу окружності
Кількість правильних відповідей:__________
Перевірив:_______________________________
2 Створення графічних об’єктів
Створити програму на мові Паскаль в системі Паскаль АВС із використанням графічних примітивів. Переписати отриману програму в зошит. Намалювати схематично рисунок, який отримали при виконання створеної програми.
Порядок виконання роботи:
1) Створення програми починається із підключення модуля для обробки графіки: uses graphABC;
2) Напишемо наступну програму:
uses graphABC; -ініціалізація графічного модуля
begin -початок програми
setpencolor(clgreen); -установка кольору лінії (пера)
setpenwidth(3); -установка ширини пера
setbrushcolor(clbrown); -установка кольору зафарбовування
circle(250,150,100); -коло із центром в т. 250,150 та радіусом 100
end. -кінець програми
3) Проглянемо результат виконання
4) Створимо ще декілька кіл, що мають центр в тій самій точці, але меншим радіусом. Для цього скопіюємо код програми декілька разів і змінимо колір лінії пера, колір зафарбовування кола і сам радіус, наприклад так:
uses graphABC;
begin
setpencolor(clgreen);
setpenwidth(3);
setbrushcolor(clbrown);
circle(250,150,100);
setbrushcolor(clblue);
circle(250,150,70);
setbrushcolor(clred);
circle(250,150,45);
setbrushcolor(clyellow);
circle(250,150,25);
setbrushcolor(clcyan);
circle(250,150,5);
end.
5) Проглянемо результат виконання
line(50,50,200,230);
line(30,80,150,270);
line(150,270,400,270);
line(200,200,400,270);
line(70,140,100,110);
7) Проглянемо результат виконання
8) В кінці програми намалювати два зелених кола радіусом 15 та з центрами в точці (60,60) та (30,80)
9) В кінці програми намалювати два коричневих кола радіусом 5 та з центрами в точці (60,60) та (30,80)
uses graphABC;
begin
setpencolor(clgreen);
setpenwidth(3);
line(50,50,200,230);
line(30,80,150,270);
line(150,270,400,270);
line(200,200,400,270);
line(70,140,100,110);
setbrushcolor(clbrown);
circle(250,150,100);
setbrushcolor(clblue);
circle(250,150,70);
setbrushcolor(clred);
circle(250,150,45);
setbrushcolor(clyellow);
circle(250,150,25);
setbrushcolor(clcyan);
circle(250,150,5);
setbrushcolor(clgreen);
circle(60,60,15);
circle(30,80,15);
setbrushcolor(clbrown);
circle(60,60,5);
circle(30,80,5);
floodfill(200,260,clgreen);
3 Індивідуальна робота
Самостійно створити програму на мові Паскаль в системі Паскаль АВС із використанням графічних примітивів. Переписати отриману програму в зошит. Намалювати схематично рисунок, який отримали при виконання створеної програми.
ВИСНОВКИ:
Напишіть свої почуття і враження від заняття. Будьте щирими, відповідайте чесно:
1) Сьогодні на занятті я взнав:____________________________________
__________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
2) Мені було цікаво:_____________________________________________
__________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
3) Тепер я можу:________________________________________________
__________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
4) Заняття для мене здалося: ________________________________________
__________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
5) Матеріал заняття був мені: _______________________________________
__________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
6) Сьогодні мені не вдалося: ________________________________________
__________________________________________________________________
___________________________________________________________________