Тема: « Графіка в Україні 19- 20 ст. Виражальні можливості графіки ».
Мета: дати учням уявлення про графіку як вид образотворчого мистецтва;
- ознайомити з основними ознаками та засобами виразності в графіці, з художніми матеріалами та інструментами;
- вчити використовувати мову графіки відповідно до творчого задуму, учити передавати фактуру, характер силуетної форми предмета через розробку її фрагмента (лініями, штрихами, крапками, плямами та їх сполученням).
Завдання уроку:
- з’ясувати особливості мистецтва графіки та його
виражальні можливості.
- яке значення має мистецтво в нашому житті.
- вдосконалювати творчі графічні компетентності.
- створити практичну графічну творчу роботу.
Обладнання: гладенький білий папір, простий олівець, чорний фломастер, пресований вуголь, пастель, сангіна, репродукції картин.
Мистецька абетка:
Графіка – ( з грец. «grapfo» - «пишу», «малюю») це вид образотворчого мистецтва, що створюється на площині з допомогою: олівця, фломастера, ручки, вугілля, туші, чорнила, крейди, соусу, сангіни.
Пляма – це однотонне зображення без чітких зовнішніх контурів.
Лінія – це графічний засіб, що створює контур та форму предмета; простір та глибину.
Штрих – це сукупність ліній.
Крапка – це відтиск гострого кінця ручки, олівця тощо.
Силует – це однотонне зображення фігур та предметів суцільною плямою, що нагадує їх тінь.
Тон – це ступінь світлоти або темноти певного зображення в графіці.
Світлотінь – це спосіб передачі об’єму предметів (світло, півтінь, тінь).
Графічні матеріали:
олівець – це дерев’яна паличка з сірим або кольоровим грифелем в середині;
фломастер – це держатель з пористим стержнем, зволожений барвником;
ручка – це держатель для пера у вигляді палички або стержня (автоматична ручка – це ручка з резервуаром для чорнил, яке автоматично подається до пера);
вугілля – спресована паличка деревинного вугілля;
туш – це чорна або кольорова акварельна фарба спеціальн приготована для малювання або письма;
ХІД УРОКУ.
Перевірка робочих місць.
Розгляд малюнків та репродукцій творів живопису.
Влад Коломієць Володимир Шорохов
До яких видів образотворчого мистецтва належать зображення? Чому ви так вважаєте?
- Що насамперед повинен вміти будь-який художник?
Уміти створювати, або виконувати рисунок , адже це основа будь-якої композиції.
Так, справді, неможливо виконати цікаві графічні або живописні полотна без вміння виконувати рисунок. Свого часу славетний Мікеланджело Буонаротті, відомий італійський художник епохи Відродження, стверджував, що рисунок - «джерело і душа» всіх видів образотворчого мистецтва.
Слово «рисунок» ще з дитинства добре відоме кожному з нас. Проте, виявляється, що саме слово «рисунок» прийшло на заміну давньослов’янським словам «знам'я», «знамення», які означали «створення образу», «креслення» і вказували на спосіб виконання зображення. На XV – XVIII ст. припадає розквіт української графіки основи художнього оформлення книг, а згодом
реклами. З ХVІІІ ст. слово «рисунок» стало терміном, що означає зображення як створення образу за допомогою ліній, рисок, штрихів, плям важливих для пізнання предметів: форми, розміру, будови, руху.
Рисунок складає основу мистецтва графіки.
- Що вам відомо про мистецтво графіки? (засоби вираження, матеріали та техніки, види). Сучасне життя неможливо уявити без графіки, адже на кожному кроці ми зустрічаємося з її прикладами: рисунки, газети, журнали, плакати, книги, листівки, марки, афіші, етикетки
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з мистецтвом графіки та її виражальними можливостями. Ознайомимося з графіками 19-20 ст.
Георгій Нарбут (1886— 1920) — український художник-графік, ілюстратор, автор перших українських державних знаків (банкнот і поштових марок). Один із засновників і ректор Української Академії Мистецтв. У 1910–1912 рр. працював над ілюстраціями до казок Ганса Крістіана Андерсена, байок І. Крилова, народних казок і дитячих пісень. Мав глибокі знання в українському стародавньому мистецтві , тому виконав багато гербів, ілюстрував Малоросійський Гербовник. В Україні Нарбут став творцем «українського стилю» у графіці. Визначним досягненням Нарбута і української графіки є його «Українська абетка» , в якій художник об’єднав стиль української рукописної та друкованої книги із досягненнями західноєвропейської школи шрифту.
Василь Кричевський (1872 – 1952) — засновник українського стилю в архітектурі та перший художник вітчизняного кіно, живописець, графік-новатор, сценограф. Захоплення Кричевського — книжки, оформленню яких він присвятив понад 50 років. Першою роботою була обкладинка альбому малюнків до «Енеїди» Котляревського. Обкладинку до «Ілюстрованої історії України».
Він оформив книжку Ю. Яновського «Майстер корабля», роботу В. Винниченка «Намисто», а також монографію Д. Щербаківського «Українське мистецтво».
Василь Єрмілов — (1894 – 1968 ) — український живописець, графік, монументаліст, художник-конструктор, представник українського авангарду. Автор багатьох проектів: збірних кіосків, агітаційних і книжкових фургонів, трибун-реклам. Працював у промисловій графіці: розробляв і створював ескізи оформлення упаковок, сірникових коробок, заводських і фабричних марок і ін. Займався обробкою й створенням шрифтів, ілюстрацій для книг та журналів.
Художники теж не завжди малюють кольоровими фарбами. Інколи вони працюють лише одним кольором, але, малюючи то світліше, то темніше, створюють художні твори. Художники графіки використовують різні графічні матеріали.
Їх назви визначають назви техніки виконання рисунку: якщо рисунок виконано вуглем, кажуть, що працюють у техніці в вугілля і ін.
Кожен матеріал дає можливість створювати різні за характером та виразністю лінії, штрихи, плями, крапки.
Для вугілля і крейди всіх кольорів характерна м'якість, оксамитовість, пухнастість. Подібна до цієї техніки – сангіна та пастель. Усі вони належать до групи глинястих матеріалів і різняться м’якістю та кольором (перегляд ілюстрацій).
Для пера характерна ювелірна мереживність, декоративність. Для рисунка пензлем - м’якість окреслень, перетікання форм, тональні переходи
Для нанесення яскравих ліній, штрихів використовують кольорові олівці, фломастери, гелеві ручки…
Демонстрація графічних робіт і розповідь, якими матеріалами виконано твори (олівець, вуголь, сангіна, туш тощо).)
Олівці кольорові олівець графітовий
сангіна вуголь воскові олівці
Усі ці роботи — вид образотворчого мистецтва, який називається графіка. Ще кажуть, що це графічні твори. Художників, які створюють такі зображення, називають художники-графіки. Що означає слово «графіка» та якими матеріалами користується художник-графік?
Графіка – ( з грецької «пишу, рисую») це вид образотворчого мистецтва, що створюється на площині за допомогою ліній, штрихів, крапок та плям різними графічними матеріалами: олівцем, ручкою, вугіллям, соусом, сангіною …
Виражальними засобами графіки є:
Лінії Пляма Крапочки
Лінія – основний засіб вираження рисунка. Вона буває тонкою, вишуканою, колючою та злою. А ще вона може бути живою, напруженою, ніжною, мереживною, оксамитовою. Асоціативних ліній може бути безліч, адже кожна лінія індивідуальна і неповторна.
Крапка. Найменший слід від дотику до паперу будь-якого графічного матеріалу.
Пляма. Однотонне зображення без чітких зовнішніх контурів.
За призначенням розрізняють: станкову, книжкову, прикладну (ужиткову), плакатну графіку.
Станкова графіка, яку ще називають оригінальною, включає твори, які виконуються автором самостійно вручну. Ці твори можна побачити на виставках, у музеях. Вони можуть бути призначені і для прикрашення інтер’єрів житлових і громадських споруд.
Тренувальні вправи різними матеріалами (учитель показує на дошці, на аркуші паперу).
•Провести олівцем лінію.
•Провести жирну лінію.
•Провести тонку лінію.
•Штриховка.
• Поставити крапки та плями фломастером (маленькі та великі).
• Вуглем та сангіною провести по аркушу легко, потім із натиском.
Такі ж вправи із кульковою ручкою (лінія, штрих, крапка).
VI. Підсумок уроку та узагальнення навчальних знань.
- Що називають графікою?
- Назвіть засновників української графіки.
- Якою мовою промовляє до нас графічне мистецтв.
- Назвіть відомі вам графічні матеріали.
- Як розрізняють графіку за призначенням?
Відділ освіти виконкому Тернівської районної у місті ради
Комунальний позашкільний навчальний заклад
«Центр дитячої та юнацької творчості « Сузір’я»
Криворізької міської ради
Відкрите заняття:
«Графіка в Україні 19- 20 ст. Виражальні можливості графіки »
Керівник гуртка:
"Сонячна палітра"
Сокирко Ірина Юріївна
м. Кривий Ріг