риби дуже цікаві організми. Вони — не рослини і не тварини. Гриби становлять особливе царство живих організмів. Те, що ми називаємо грибом — це його плодове тіло. Сам же гриб захований в грунті. Складається з тонких білих ниток — грибниці.Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Тема. Гриби: їстівні та отруйні
Мета: формувати в учнів уявлення про гриби, як окремий вид живих організмів; продовжувати вчити розрізняти їстівні і неїстівні гриби; повторити правила збирання грибів; продовжувати формувати вміння проводити природничі досліди та аналізувати результати дослідів;розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати; виховувати повагу і любов до природи, культуру поведінки.
Обладнання: презентація, 2 клубки ниток,зайчик, зображення грибів, картка «Будова гриба» , губки, посуд для демонстрації, ширма. Хід уроку І. Організація класу. 1. Привітання Пролунав дзвінок, Починається урок.
Будем працювать старанно,
Щоб почути у кінці, Що у нашім ріднім класі Діти – просто молодці!
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Починаємо урок природознавства, якийзапрошує нас у нову подорож, нову мандрівку в чарівний світ природи.
1.Хвилинка спостережень.
А зараз, як і завжди за одну хвилинку про нашу днинку - Яка зараз пора року?
- Який місяць осені панує у природі? Чому він так називається?
-Яке сьогодні число?
-Яка температура повітря?
-Який стан неба?
-Чи були опади?
Народний календар
Діти наші предки спостерігали за природою. Вони записували свої спостереження, а потім виводили певні закономірності – прикмети, завдяки яким можна зазирнути краєчком ока на майбутню погоду. Які ви знаєте прикмети про листопад?
Листопадовий день, що заячий хвіст.
Листопад зимі ворота одчиняє.
Листопад не лютий, проте спитає, чи одягнутий та взутий.
Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить.
Якщо в листопаді з'явилися комарі - зима буде теплою.
Якою була ця осінь?
Слайд №1
Природа налаштовується на зимовий спочинок. А нам відпочивати ніколи. 2. А щоб природа продовжувала відкривати нам свої таємниці, давайте пригадаємо, що ми про неї вже знаємо.
«Закінчи речення»
Природа - це…
Природа поділяється на ….
До живої природи належать….
Ознаки живої природи…
Яку саме сторінку природи ми відкриємо для себе сьогодні ви дізнаєтесь, відгадавши загадку
І великі, і малі,
Повдягалися в брилі, І дощу ці одноніжки
Не бояться ані трішки.
Ліс – улюблений їх край.
А як звуться, відгадай? (гриби)
Слайд № 2
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Бесіда
▪ Де ми можемо побачити гриби?
В лісі, в приміщенні, на кухні, в супермаркеті.
Гриби – особливі організми..
До якої природи ми їх віднесемо?
Доведіть що гриби – це жива природа.
Слайд № 3
Ну що ж – вперед! Відкривати таємниці природи. Отже мандруємо по царству грибів.
1.Хвилинка настрою
Слайд № 4Відео «Прогулянка за грибами» або «Фільм»
Слайд № 5
2.Систематизація знань про отруйні та їстівні гриби.
Діти, прислухайтеся. Мені здається ніби хтось плаче.
Зайчик. Плаче все голосніше.
- Хто ти? Чому плачеш? Виходь до нас.
Зайчик.Мені соромно. Ви будете теж наді мною сміятися.
- Чому ти так вирішив. Ми не ображаємо ні один одного, ні тих, хто до нас приходить. Правда ж, діти?
Зайчик.А тоді відгадайте хто я.
Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок,
Швидкий побігайчик,
А зовусь я … (зайчик)
З’являється на ширмі.
- То чому ж ти плакав?
Зайчик.А пам’ятаєте ви дивилися казку про те, як звірята приносили різні гриби. І тільки я не виконав правильно завдання. І мені тепер соромно, що я ніяк не можу запам’ятати, які гриби можна їсти, а які ні.
- Даремно ти, зайчику, засмутився. Не соромно чогось не знати, соромно – не вчитись. А ти ж хочеш навчитись?
Зайчик.Дуже, дуже хочу.
- Діти, допоможемо зайчикові знайти в лісі потрібні гриби? Слухай уважно і запам’ятовуй. Ми складемо для тебе пам’ятку грибника.
А допоможе нам у цьому гра «У гості до гриба»
- Пам’ятаєте, ми розігрували народну пісеньку «Ходить гарбуз по городу»?
Зараз будемо ходити в гості не до овочів, а до грибів. - Головним буде який гриб? (Білий)
- А який найвідоміший отруйний гриб?
Умови гри: Діти отримують картки з назвою гриба або одягають коронки грибів. Стають колом. Білий гриб ходить хаотично до грибів у гості з клубком ниток, промовляючи:
«Доброго дня! Як звати тебе, дитино?Приєднуйся до моєї родини!» Дитина – гриб чіпляється до нитки, тримає її і не відпускає, промовляючи:
«Лисичка – мене звати,приєднуюсь до твоєї хати».
Опеньок,Маслюк,Печериця,Сироїжка,Підберезовик.
Мухомор мене звати,не піду до твоєї хати.
Бліда поганка,Сатанинський гриб,Несправжній опеньок,Лисичка несправжня,Мухомор пантерний
Білий гриб обходить всіх – таким чином виходить сітка-грибниця. Отруйні гриби утворюють свою грибницю.
Зайчик повторює назву кожного гриба, каже їстівний він чи отруйний.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Будова та розмноження грибів
- А на що схожа стала наша ниточка, що об’єднала родину грибів?
Це дуже важлива частина кожного гриба, і називається вона грибниця. (діти повторюють слово)
Вона як корінь у рослинки. Уявіть, що така ниточка-грибниця знаходиться у кожного гриба у ґрунті і живить його поживними речовинами. Якщо вирвати гриб з грибницею, то на цьому місці дуже довго не виростуть гриби Гриб треба зрізати або обережно викрутити.
Зайчик.Як цікаво! А нам вчитель-єнот розповідав, що у кожного гриба під шляпкою є невидиме насіннячко – спори, яке розноситься вітром або тваринами на різні відстані. Спори осідають у ґрунт. А коли їх поливає дощик – утворюється новий гриб, який утворює свою грибницю.
Діти сідають на місця.
- Отже, якими способами розмножуються гриби? (гриби розмножуються двома способами: спорами і частинами грибниці) Слайд № 6
Робота на картках (у дітей картки з малюнком гриба)
Позначте цифрою:3- шапинку,4 - ніжку,1 – грибницю,ніжка і грибниця – плодове тіло – 2
Слайд № 7
Зайчик.Дякую вам, діти, тепер я точно не помилюсь. Я побіжу вже. - Зачекай, Вуханю, є ще дещо важливе.
1.Демонстрація.
-Я попрошу наших науковців провести експеримент з губкою.
-Плодове тіло за своєю будовою дуже схоже на губку, і тому гриб вбирає в себе всі речовини, які його оточують. -чисте довкілля – корисні речовини. -Брудне, засмічене - отруйні, і тоді навіть їстівні гриби можуть стати отруйними.
-Висновок. Збирати гриби можна тільки в чистих місцях.
Зайчик. Скільки нового я дізнався про гриби. Тепер я вже не помилюсь. От тільки не можу зрозуміти навіщо потрібні всі ці мухомори, поганки. Знищити їх треба. -&Зачекай, не поспішай нищити те, про що не знаєш або не розумієш.
Послухай краще наше довідкове бюро.
2. Довідкове бюро
Слайд № 8
Отруйні гриби їдять миші, білки, кабани. І, навіть, ними лікуються. Лосі, наприклад, лікують собі хвороби шлунка за допомогою мухоморів. Трутовики лікують виразку шлунку і деякі пухлини. Смертельно-отруйну поганку використовують у малих дозах для лікування холери.
Витяжку з білого гриба використовують при обмороженні. Японські вчені знайшли у білих грибах речовини, що запобігають раковим захворюванням.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Впізнали гриби? (опеньки)
Я вважаю, що гриби – це важлива частина живої природи.
Якщо погоджуєтеся з цією думкою, обґрунтуйте. VI.Підсумок уроку.