Урок "Гриби. Значення грибів для природи. Їстівні та отруйні гриби"

Про матеріал
Конспект проведення уроку з предмету "Я досліджую світ" (3 клас) у формі віртуального телеканалу "Третьокласник". На уроці використовуються методи і прийоми технології розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ

уроку з предмету «Я досліджую світ»

 (з використанням методів і прийомів технології критичного мислення)

3 клас

Тема. Гриби. Значення грибів для природи. Гриби їстівні та

Мета. Розширити і систематизувати знання учнів про їстівні та отруйні гриби; учити розрізняти їх за малюнками; формувати уявлення про роль грибів у житті людини, рослин і тварин лісу; розширювати світогляд учнів; розвивати спостережливість, логічне мислення, творчу активність учнів; виховувати екологічну культуру, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, відеоматеріали, малюнки та фото грибів, ромашка Блума, енциклопедії, картки для створення ментальної карти; картки для роботи в парах, іграшка єнот.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Психологічне налаштування.

Сюрпризний момент (три склянки з водою)

-         У густому зеленому лісі стоїть хатинка. У ній разом зі своєю мамою живе Єнот. Це незвичайний Єнот. Він дуже любить щось вигадувати. Але його думки бувають різними.

   Коли Єноту добре, йому все вдається, він усім задоволений і всіх любить. У цей час його настрій схожий на чисту воду, і думки у нього ясні та чисті (склянка з чистою водою).

   Коли Єноту на думку спадають чудові ідеї, настрій буває прекрасним, радісним, думки стають схожими на феєрверк: вони сяють, переливаються, як вода у цій склянці (у другу склянку сипнути блискіток і розмішати їх паличкою).

   Та буває, що Єноту погано, думки сумні. Тоді вони схожі на темну, каламутну воду (кинути шматочок глини в третю склянку).

   Я бажаю, щоб сьогодні і завжди ваші думки і настрій були такими, як вода у перших двох склянках. Поверніться один до одного. Візьміться за руки, посміхніться, передайте один одному тепло і добрий настрій.

-         Почнемо наш урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Дерево рішень»

-         Сьогодні вранці на мій телефон надійшло sms-повідомлення такого змісту: «Дорогі друзі! Завтра я йду до білочки на день народження. Хочу подарувати їй букет із грибів, але не знаю як їх збирати і які. Допоможіть, будь ласка!»    Єнот

-         Що ви запропонуєте? Що необхідно знати Єноту, щоб назбирати грибів? І де про це можна дізнатися?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-         Сьогодні ми з вами попрацюємо в ролі журналістів та кореспондентів віртуального телеканалу «Третьокласник». Анонс наших передач, до яких ви готувалися заздалегідь.

  • Новини «Про їстівні та отруйні гриби».
  • Інтерв’ю про значення грибів.
  • Фоторепортаж про їстівні та отруйні гриби.
  • Рубрика «Правила збирання грибів».

-         А ще на нас чекає відеозв’язок із учнями 4 класу нашої школи. І журналістське розслідування «Незвичайні гриби».

  1. Вправа «Погода».

-         Та на початку послухаємо синоптика.

ІV. Актуалізація опорних знань. Повторення вивченого.

-         А щоб допомогти нашому другові Єноту, скористаємося нашою чарівною ромашкою.

  1. Назви – види грибів (шапинкові, цвіль, дріжджі).
  2. Чому – чому гриби не належать до тварин? до рослин?(Вони живляться готовими поживними речовинами, як тварини, але ростуть і ведуть прикріплений спосіб життя, як рослини).
  3. Поясни – поясни,  у чому особливість будови шапинкових грибів?(Гриб складається із плодового тіла – ніжки і шапинки, а під землею знаходиться грибниця).
  4. Запропонуй – запропонуй 4 ознаки подібності грибів з тваринами, рослинами. (Вони живляться, дихають, ростуть, розмножуються).
  5. Придумай – придумай, як зміниться природа, якщо зникнуть гриби?
  6. Поділися – поділися, де в звичайному житті ти бачив гриби? Які емоції вони в тебе викликали?

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Презентація «Їстівні та отруйні гриби».

Розповідь учителя.

-         Отже, гриби – одні з найцікавіших і найпотаємніших живих організмів. На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. В лісах України росте близько ста видів.

  • Проблемне питання.

-         Чи можна відрізнити їстівні гриби від отруйних? Що для цього треба знати? (Треба знати ознаки грибів, за якими їх можна відрізнити).

-         Чому гриби мають таку назву? Де вони ростуть? Які їхні ознаки?

  1. Доповідь «журналістів-пошуківців».

   БОРОВИК – цар грибів, має білу ногу, тому інша назва – БІЛИЙ ГРИБ. Він росте біля дубів і ялин.

   Та у нього є небезпечний двійник – САТАНИНСЬКИЙ ГРИБ- отруйний гриб. У нього спідній бік шапки не білий або жовтуватий, як у боровика, а рожевий, чи навіть червоний. Якщо розламати шапку білого гриба, вона не змінить свого кольору, а надламана шапка сатанинського гриба спочатку червоніє, а потім чорніє.

   ПІДОСИЧНИК – має червону голову, росте під осикою і тополею, рідше під вербою.

   ПІДБЕРЕЗНИК – бо під березою. Багато грибів отримали назви від дерев, під якими вони ростуть.

   МАСЛЮК – маслянисту шапку має (блищить). Маслюки зазвичай ростуть у хвойних лісах і посадках, часто на узліссях, на добре освітлених сонячних галявинах, розташовуються сім’ями, рідко – поодинці.

   ЛИСИЧКИ – як гадаєте, чому така назва? Але є й НЕСПРАВЖНІ ЛИСИЧКИ. Відрізнити їх не складно. Несправжня лисичка особливо яскраво-помаранчева. А звичайні – просто рівно жовті. Далі дивимося на капелюшок. Якщо помітили дуже рівні краї, варто насторожитися. Справжня лисичка має хвилястий капелюшок.

   ОПЕНЬКИ – ростуть на пеньках, тому так і називаються. Ці гриби – лісові санітари. Вони переробляють мертву деревину та очищують ліс.

   НЕСПРАВЖНІ ОПЕНЬКИ . Невмілий збирач може сплутати справжні опеньки із несправжніми. Запам’ятайте: шапка їстівних опеньків коричнювато-жовта, на ніжці кільце з плівки. У несправжніх опеньків шапка жовто-зелена або червоняста, а на ніжці немає кільця.

    МУХОМОР – отруйний гриб, на щастя, не схожий на жоден їстівний гриб. Зустрічається в листяних і хвойних лісах з липня по жовтень. Цікаво, що цей гриб добре відомий не лише у нас, але і в інших країнах. Він росте, наприклад, у Південній Америці. Його застосовують як засіб проти мух. У цього гарного гриба цегляно-червона або червоно-оранжева шапка з білими пластівцями на поверхні (після дощу вони часом зникають). Ніжка біла і, як у блідої поганки, має внизу бульбо видне потовщення – «горщечок», а зверху – біле плівчасте кільце.

   БЛІДА ПОГАНКА – смертельно отруйний гриб. У ньому міститься найсильніша з усіх грибних отрут. З’їдений шматочок блідої поганки сильніший від укусу змії. Від усіх їстівних грибів вона відрізняється тим, що ніжка у неї немов вилазить із шийки широкого горщика. Колір шапки білий, блідо-зелений, жовто-зелений, в серединці зазвичай темніший, ніж з країв. У верхній частині ніжки є кільце з плівки.

-         Отже, кожному, хто вирушає з кошиком по гриби, необхідно навчитися розпізнавати їх. Спершу на малюнках, а потім і в лісі. Адже серед них багато двійників – грибів, схожих між собою.

   Перші ознаки грибного отруєння зазвичай проявляються вже через півгодини після вживання їжі. Найпізніше – через 4 години. У таких випадках потрібно відразу ж викликати швидку допомогу, навіть якщо отруєння здається легким.

   Головними ознаками отруєння грибами є розлади зору, марення, галюцинації, судоми.

   Запам’ятайте, найпростіший спосіб уникнути грибних отруєнь – збирати лише ті гриби, які вам добре відомі! Не знаєте гриба – не беріть до кошика!

Збирайте гриби лише під наглядом дорослих, які добре на цьому знаються.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Зранку гноми в ліс пішли».

  1. Доповідь «знавців-тележурналістів» (інтерв’ю про значення грибів).

(Перегляд відео-інтерв’ю з учителем біології).

-         Дякуємо нашому кореспонденту за цікаве інтерв’ю.

  1. Розповідь учителя «Значення грибів для людини».

-         Їстівні гриби – корисний продукт харчування. Їх вживають і вареними, і соленими, і смаженими, і маринованими. Гриби за своїми поживними якостями замінюють м’ясо.

   Існують гриби, які вирощують люди в темних вологих місцях. Це печериці (шампіньйони) та глива. У грибах багато вітамінів і мікроелементів: заліза, марганцю, фтору, цинку. Але вживати гриби рекомендується дітям від 14 років, бо цей продукт важко перетравлюється.

  1. Робота з медіа.

-         Прочитайте статтю. Що ви ще дізналися про значення грибів у житті людей?

(Дріжджі є сировиною для виготовлення спирту, квасу, випікання хлібних виробів.

   Із цільових грибів виробляють ліки, які рятують життя багатьом людям. Водночас серед грибів виділяють чимало збудників небезпечних захворювань людей, рослин і тварин).

-         Отже, ви дізналися, як багато дають нам гриби, їх значення неоціненне, тому ми повинні бережливо ставитися до грибів, не знищувати їх. Водночас ми повинні пам’ятати, що вони приносять не тільки користь. Тому треба вміти розрізняти гриби.

-         А які умови потрібні для гарного росту грибів? (дощ, тепло)

-         Покличемо дощ?

ФІЗКУЛЬТПАУЗА « Дощ»

  1. Робота в парах. Створення фото колажу «Їстівні та отруйні гриби».

-         А тепер ми з вами буде «збирати» гриби. Наші фотокореспонденти зібрали фотоматеріал про гриби. Створіть фотоколаж, правильно розподіляючи їстівні та отруйні гриби.

  1. Відеозвернення «Загадки про гриби».

-         Наразі, на нас чекає відеозв’язок із учнями 4 класу нашої школи, які підготували для вас загадки про гриби.

VІІ. Узагальнення і систематизація знань.

-         А як же збирати гриби? Про це ви дізнавалися у своїх батьків. Тому зараз складіть пам’ятку грибника за поданим початком.

  1. Робота в парах. (усно або письмово)

1.Збирай тільки ті гриби, які тобі добре відомі.

2.Щоб не пошкодити грибницю зрізай гриби ножем.

3.Не можна збивати отруйні гриби – вони є кормом для деяких тварин.

4.Не збирай старі їстівні гриби – ними можна отруїтися.

5.Не можна збирати гриби біля доріг, заводів. Вони вбирають в себе шкідливі речовини.

2. Складання карти пам’яті «Гриби».

  • Які асоціації викликає у вас слово гриби? Доберіть необхідні картинки.
  • З якими групами грибів ви ознайомилися? Виберіть необхідні слова на блакитних смужках.
  • На які групи поділяються шапинкові гриби?
  • Що ви знаєте про значення грибів у природі та житті людей? Продовжіть схему, дібравши необхідні слова.

-         Що було зайвим?

-         Молодці, ви добре разом попрацювали!

-         А в нагороду моє журналістське розслідування «Незвичайні гриби».

3.Хвилинка-цікавинка «Незвичайні гриби».

Розповідь учителя.

-         Виявляється, що у світі існують дуже незвичайні гриби. Деякі з них зовсім зовні не схожі на гриби. Є дуже рідкісні, які занесені до Червоної книги. (Показ ілюстрацій, коротка характеристика грибів).

VІІІ. Рефлексія. Підсумок уроку.

-         Ось ми й дали відповідь на sms-повідомлення Єнота. У нього тепер гарний настрій.

Вправа «Незакінчене речення».

-         Сьогодні я дізнався…  - Було цікаво…

-         Тепер я зможу… - Я зрозумів…

-         Мене здивувало… - Я навчився…

-         Урок дав мені для життя…

-Час роботи нашого віртуального телеканалу вичерпано. Дякую всім за роботу!

docx
Додав(-ла)
Гашенко Тетяна
Додано
23 березня
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку