19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок: Гриць Летючий – злочинець чи жертва? (за новелою Василя Стефаника “Новина”)

Про матеріал

Мета: опрацювати зміст новели і визначити основні мотиви злочину Гриця Летючого; дослідити роль художніх деталей у творі та їх композиційне навантаження;поглиблювати уміння аналізу прозового твору та образу-персонажа (Гриця Летючого); розвивати вміння визначати основні засоби зображення внутрішнього стану персонажа, поглиблювати вміння висловлювати власні думки, поважати судження опонентів;виховувати риси гуманізму, співчуття, милосердя, доброти та вміння долати життєві труднощі

Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ  З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Клас: 10 

Рівень знань: середній

Тема: Гриць Летючий – злочинець чи жертва? (за новелою Василя Стефаника “Новина”)

Мета: опрацювати зміст новели і визначити основні  мотиви злочину Гриця Летючого;

 дослідити роль художніх деталей у творі та їх композиційне навантаження;

поглиблювати уміння аналізу прозового твору та образу-персонажа (Гриця Летючого); розвивати вміння визначати основні засоби зображення внутрішнього стану персонажа, поглиблювати вміння висловлювати власні думки, поважати судження опонентів;

виховувати риси гуманізму, співчуття, милосердя, доброти та вміння долати життєві труднощі

Тип уроку: поглиблена робота над твором (за Є.Пасічником)

Форма проведення: урок-диспут

Обладнання: виставка творів, де висвітлено проблему дітовбивства; виставка творів В.Стефаника; портрет В.Стефаника, репродукція І.Репіна “Іван Грозний вбиває свого сина”, “Реквієм” Моцарта.

Епіграфи:

  1. “Не убий...” (із Біблії)
  2. “Що благородніше? Користь долі і біль від гострих стріл її терпіти, а чи, зіткнувшись в серці з морем лиха, покласти край йому” (В.Шекспір)
  3. “Не убий – не занапасти себе – не бери гріха на душу...”

Хід уроку

І. Організацій момент

ІІ. Актуалізація та мотивація знань

 Фронтальне опитування (бесіда)

  1. Які збірки В.Стефаника ви знаєте?
  2. У якій із них була вміщена новела “Новина”.
  3. Що сказав М.Горький, прочитавши новелу “Новина”.
  4. Хто головний персонаж цього твору?
  5. Визначте зовнішній конфлікт трагедії. (Трагедія дітовбивства як наслідок нелюдських умов існування).
  6. Який же конфлікт внутрішній? (Трагічне роздвоєння в душі батька: дати дітям повільно сконати в голодних муках чи позбавити їх нелюдських страждань).
  7. Доведіть, що “Новина” – психологічна новела.
  8. Прочитайте слова В.Шекспіра, які ми обрали епіграфом до уроку. (“Що благородніше? Користь долі і біль від гострих стріл її терпіти, а чи, зіткнувшись в серці з морем лиха, покласти край йому” (В.Шекспір).

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

 Саме це шекспірівське запитання і є основним проблемним нашого диспуту: “Гриць Летючий – злочинець чи жертва?”

 Дослідивши текст новели, роль художніх деталей у ньому, визначивши основні мотиви злочину Гриця Летючого, ми маємо зробити висновок: що штовхнуло батька на такий жахливий крок: моральне звиродніння чи соціальні умови? І чи є  виправдання злочину взагалі?

IV. Опрацювання нового навчального матеріалу

  1. Слово вчителя. Проблема дітовбивства не раз уже поставала у мистецтві, бо це одна із вічних тем. Дітовбивство завжди вважалося найтяжчим злочином і каралося дуже суворо.

(Учні пригадують відомі твори вітчизняної та світової літератури на цю тему (“Тараса Бульбу” М.Гоголя, “Матео Фальконе” Проспера Меріме, “Гайдамаків” Т.Шевченка); розглядають репродукції картини І.Рєпіна “Іван Грозний вбиває сина”. У кожному з наведених творів причина, що рухала до злочину різна.

 Чи є причини, які можуть штовхнути  на цей крок?

 Чи таких людей можна вважати  здоровими?

  1. Учень коротко розповідає зміст, композицію новели “Новина”.

“Новина” В.Стефаника – є найкращим взірцем класичної психологічної новели: несподівана кінцівка, лаконічність, драматизм, глибокий психологізм. Твір розпочинається з розв’язки, зміст шокує читача: “У селі сталася новина, що Гриць Летючий утопив у ріці свою дівчинку. Хотів утопити і старшу, але випросилася”. Композиція новели нетипова: спочатку йде розв’язка, потім зав’язка (усвідомлення Грицем, що діти гинуть від голоду), а в самому кінці – кульмінація (сцена злочину). Автор старається  прискіпливо розглянути мотиви, які спонукали батька до злочину, намагається зазирнути у психіку свого героя, переглянути все його життя, показати погляди.

 Отже, твір вражає, змушує здригнутися, задуматися.

  1. Вчитель. Заперечувати чи стверджувати думки необхідно використовують художній текст.

Орієнтовні проблемні запитання до учнів:

 Перші рядки новели повідомляють про вчинок Гриця.

  1. Як на вашу думку зреагували читачі не знаючи навіть причини? (Схвалили? Обурилися? Осудили?) А ви що відчули?
  2. Після розв’язки автор подає екскурс в минуле. Навіщо подається така інформація?
  3. Як ви думаєте, в інших бідних сім’ях були такі ж проблеми, як у хаті Летючого, і люди ставилися до своїх дітей так, як Гриць?
  4. Як батько готувався до злочину? Як ви гадаєте, він був у цей момент психічно здоровий? Які художні засоби виражають внутрішній стан героя?
  5. Як ви вважаєте, якби діти Летючого були сиротами, село забувало б про них чи якось рятувало б?
  6. Після злочину Гриць оправдовується (зачитати уривки твору). Чи є його

бездіяльність оправданням? Чи був вихід із становища, що склалося?

Який, на вашу думку?

  1. Чи безслідно минеться для Гандзуні глибокий стрес, спричинений жахливою смертю сестрички?
  2. Летючий запевняє страшу дівчину, що смерть краща за життя, а сам він хіба не боїться смерті? Чи є такий епізод у творі, де автор говорить про це?
  3. Хто ж тоді головний персонаж новели – жертва умов чи злочинець?
  4. Новела дала нам багатющу інформацію для роздумів, бо тема, порушена В.Стефаником є актуальною і сьогодні. Чимало сімей живуть у жахливих умовах (відсутність власного житла, постійної роботи, з гідною для людини зарплатою, соціальна незахищеність тощо), немало і таких трагічних випадків, як у “Новині”. Відомо, що література вчить нас не лише пізнавати людину, а отже і себе, а вчить удосконалюватись, зростати духовно. Що ж взяли ви для себе з цього твору?

V. Підсумки уроку

  1. Як ви вважаєте, потрібно вивчати такі твори, як новела “Новина”? Чому?
  2. Чиї міркування на уроці були найбільш глибокими, змістовними й цікавими?
  3. Як ви оцінюєте відповіді своїх товаришів? (Оцінювання здійснюють десятикласники самостійно).
  4. Чи були наші думки, висловлені на уроці співзвучні із епіграфом:
    • “Не убий...”
    • “Не убий – не занапасти себе – не бери гріха на душу...”
    • “Ніяка людина ні за яких умов не має права на вбивство”

VІ. Домашнє завдання (різні завдання для учнів із середнім, достатнім, високим рівнем знань).

  1. Письмовий твір-роздум на тему: “Яким я уявляю майбутнє Ґандзі (високий).
  2. Дослідити роль художніх деталей у творенні образу Летючого.
  3. Вивчити за підручником аналіз новели “Новина”.

 

1

 

doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
4042
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку