Мета: опрацювати зміст новели і визначити основні мотиви злочину Гриця Летючого; дослідити роль художніх деталей у творі та їх композиційне навантаження;поглиблювати уміння аналізу прозового твору та образу-персонажа (Гриця Летючого); розвивати вміння визначати основні засоби зображення внутрішнього стану персонажа, поглиблювати вміння висловлювати власні думки, поважати судження опонентів;виховувати риси гуманізму, співчуття, милосердя, доброти та вміння долати життєві труднощі
Клас: 10
Рівень знань: середній
Тема: Гриць Летючий – злочинець чи жертва? (за новелою Василя Стефаника “Новина”)
Мета: опрацювати зміст новели і визначити основні мотиви злочину Гриця Летючого;
дослідити роль художніх деталей у творі та їх композиційне навантаження;
поглиблювати уміння аналізу прозового твору та образу-персонажа (Гриця Летючого); розвивати вміння визначати основні засоби зображення внутрішнього стану персонажа, поглиблювати вміння висловлювати власні думки, поважати судження опонентів;
виховувати риси гуманізму, співчуття, милосердя, доброти та вміння долати життєві труднощі
Тип уроку: поглиблена робота над твором (за Є.Пасічником)
Форма проведення: урок-диспут
Обладнання: виставка творів, де висвітлено проблему дітовбивства; виставка творів В.Стефаника; портрет В.Стефаника, репродукція І.Репіна “Іван Грозний вбиває свого сина”, “Реквієм” Моцарта.
Епіграфи:
І. Організацій момент
Фронтальне опитування (бесіда)
Саме це шекспірівське запитання і є основним проблемним нашого диспуту: “Гриць Летючий – злочинець чи жертва?”
Дослідивши текст новели, роль художніх деталей у ньому, визначивши основні мотиви злочину Гриця Летючого, ми маємо зробити висновок: що штовхнуло батька на такий жахливий крок: моральне звиродніння чи соціальні умови? І чи є виправдання злочину взагалі?
IV. Опрацювання нового навчального матеріалу
(Учні пригадують відомі твори вітчизняної та світової літератури на цю тему (“Тараса Бульбу” М.Гоголя, “Матео Фальконе” Проспера Меріме, “Гайдамаків” Т.Шевченка); розглядають репродукції картини І.Рєпіна “Іван Грозний вбиває сина”. У кожному з наведених творів причина, що рухала до злочину різна.
Чи є причини, які можуть штовхнути на цей крок?
Чи таких людей можна вважати здоровими?
“Новина” В.Стефаника – є найкращим взірцем класичної психологічної новели: несподівана кінцівка, лаконічність, драматизм, глибокий психологізм. Твір розпочинається з розв’язки, зміст шокує читача: “У селі сталася новина, що Гриць Летючий утопив у ріці свою дівчинку. Хотів утопити і старшу, але випросилася”. Композиція новели нетипова: спочатку йде розв’язка, потім зав’язка (усвідомлення Грицем, що діти гинуть від голоду), а в самому кінці – кульмінація (сцена злочину). Автор старається прискіпливо розглянути мотиви, які спонукали батька до злочину, намагається зазирнути у психіку свого героя, переглянути все його життя, показати погляди.
Отже, твір вражає, змушує здригнутися, задуматися.
Орієнтовні проблемні запитання до учнів:
Перші рядки новели повідомляють про вчинок Гриця.
бездіяльність оправданням? Чи був вихід із становища, що склалося?
Який, на вашу думку?
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання (різні завдання для учнів із середнім, достатнім, високим рівнем знань).
1