Урок «Григір Тютюнник. «Климко». Морально – етичні уроки доброти, чуйності, милосердя, турботи про рідних»

Про матеріал

Урок з української літератури в 7 класі «Григір Тютюнник. «Климко». Морально-етичні уроки доброти, чуйності, милосердя, турботи про рідних» містить цікаві форми й методи роботи, спрямовані на формування в семикласників високих морально-етичних цінностей.

Перегляд файлу

 

                     План уроку з української

                       літератури  в 7 класі

 

Тема  уроку. Григір Тютюнник. «Климко». Морально – етичні     

                         уроки  доброти, чуйності, милосердя, турботи  про

                         рідних

 

Мета  уроку: через  художнє  слово  осмислити  та  сприйняти 

                          морально – етичні уроки доброти, чуйності,

                          милосердя, турботи  про  рідних  на  прикладі 

                          взаємостосунків героїв  твору Григора  Тютюнника;

                          розвивати культуру  мовлення, вміння  грамотно

                          висловлювати свої  думки, почуття, наводити 

                          переконливі докази; формувати  вміння  оцінювати

                          поведінку  і вчинки  героїв  твору; виховувати  

                          почуття поваги, пошани до  творчості  Григора

                          Тютюнника.

 

Тип  уроку. Урок  засвоєння  нових  знань, умінь  і  навичок.

 

Обладнання:  портрет  Григора Тютюнника,тексти  творів, малюнки 

                        семикласників, скарбничка  моральних  якостей

                        Климка, золоті  злитки, листки  самооцінки,

                        мікрофон.

 

І. Мотивація  навчальної  діяльності.

  Учитель. Діти, сьогодні  ми  продовжуємо працювати  над  повістю Григора  Тютюнника «Климко», твором, який  нікого  не  залишив  байдужим. Григір  Тютюнник  писав: «У  художнього  слова  одна  функція. Вона  зветься – необхідність». І справді, тільки  необхідні  слова  знаходить  письменник, тому  і  влучають  вони  прямо  в  серце читача, сповнюючи  його  то  радістю,  то  сумом,  то  здивованим  захопленням  перед  точністю  і  правдою  зображуваної  життєвої ситуації.

  Нелегко  писати  досконалі  твори. А  ще  важче  писати  про  війну, адже  вона  асоціюється  з сумом, печаллю, загубленими  мріями  і знищеним  життям. Війна – це  найстрашніше  мірило  моральних  цінностей  людини. А читаючи  твори Григора  Тютюнника, ми  дивуємось, як  вдається  автору  так  точно  і  правдиво  написати  про  моральний  вибір  кожного  свого героя.

 

  Морально – етичні проблеми хвилюють  людство  з  найдавніших  часів. Адже  вся  історія  існування людства – це  боротьба  добра і  зла. А  ця  проблема  завжди  була  і  буде  актуальною.

 

ІІ. Актуалізація опорних  знань  учнів.

  • Давайте, діти, згадаємю, що  таке мораль і  етика?

(Мораль – це  система  поглядів  і  уявлень, норм  і  оцінок, що регулюють  поведінку  людей.

 Етика – наука  про  мораль, її  походження, розвиток  і  роль в суспільстві і  особистому  житті).

  • Діти, а  чи  відоме  вам таке  поняття  як «моральні  якості»?

(Моральні  якості – поняття, за допомогою  яких  виділяють  і  характеризують    найтиповіші  риси  людського  характеру)

  • Які  ви  можете  назвати  позитивні  моральні  якості? (Великодушність, вимогливість, щедрість, правдивість тощо).
  • А  які  моральні  якості  ви  відносите  до негативних?

 (Зрада, підступництво, благородство, співчуття тощо)

  • А як ви думаєте , чи актуальні нині такі  поняття як сердечність, душевна щедрість, любов до ближнього, доброта?

 

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку.

  • Діти, сьогодні , працюючи над повістю «Климко», ми можемо простежити, якими життєвими принципами керувався наш головний герой, якими моральними  якостями наділяє його автор; спробуємо осмислити  і сприйняти морально – етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі  взаємостосунків героїв твору.

1.Запис у зошити теми уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Учитель. Так як головний герой твору Климко, то спробуємо скласти сенкан. Ключове слово – імя  головного героя – Климко.

 

(Зразок. Климко

              Хлопчик – сирота

              Добрий, чуйний, скромний

              Співчуває, допомагає,ризикує, подорожує

              Готовий до самопожертви

              Дитина війни)

 

  • Діти, кожен з вас по – своєму  уявляє Климка. Про це  свідчать ваші малюнки . Давайте  поглянемо на них.
  • Я думаю, що ви дуже б хотіли зустрітися з Климком у реальному житті , щось у нього запитати. Звичайно, на перший погляд, це просто неможливо, але мені здається, що хтось стукає до нас у двері.

 2.Літературний  прийом               «Сповідь героя»

    Добрий день, друзі. Я – Климко з повісті Григора Тютюнника . Я знаю,  що  ви дуже хотіли  зустрітися зі мною, і тому зайшов до вас  на декілька  хвилин.

    Я звичайний хлопчик. На жаль, сирота, а не так давно загинув і  дядько  Кирило, у якого я жив. Після його смерті мені  довелося  перебратися у вагову на сортувальні. Було страшно, але мені допоміг  мій найкращий друг  Зульфат . Ми нещодавно зустріли нашу вчительку, Наталію Миколаївну . У неї народилася донечка. Ми із Зульфатом запропонували Наталії Миколаївні перебратися до нас. Їй дуже сутужно , і для Олі немає молока.

Ви знаєте, друзі, я вирішив, що зможу їм допомогти, якщо добуду солі, - от і вирушив у далеку дорогу. Я не думав, що буде так важко: дуже боліли ноги, сумував за Зульфатом і Наталією Миколаївною , ще й на додачу  захворів. Я зустрів різних людей : і добрих, і злих. Ви знаєте, гарних людей більше.

    Ось, дивіться, дядько швець подарував мені взуття, а тітка Марина дала солі і доглядала за мною, коли я захворів.

    А тепер я повертаюсь додому і дуже поспішаю.Уявляю, як зрадіє Наталія Миколаївна і Зульфат! Я дуже хочу, щоб  швидше закінчилась війна і я міг піти до школи.

 

  • Учитель. Діти, а чи немає у вас запитань до Климка.(Можливі  запитання до Климка:
  • Климку, чому ти все–таки пішов у далеку й небезпечну дорогу, адже міг і не йти?
  • Що тобі було найважчим під час цієї подорожі?
  • Чому ж ти не залишився в тітки Марини , потім, після війни , повернувся  б додому?
  • Климку, чи вважаєш ти себе героєм, адже те, що ти зробив,  - це вже подвиг?)

 

Ну що ж , друзі, мені треба йти . Мене чекають. Бувайте.

 

3.Учитель. Діти, давайте коротко відтворимо «сюжетний ланцюжок твору» . (Короткий переказ учнями сюжету твору).

 

4.Учитель. Повість «Климко» Григір Тютюнник вважав найдорожчою для себе. В образі Климка він втілив у цьому творі свій ідеал людини. А тому наділив свого героя такими моральними якостями, які і в житті автора теж були пріорітетними.

Зараз перед нами  буде нелегке завдання – наповнити  скарбничку моральних цінностей Климка золотими злитками найкращих людських якостей. І зробимо ми це, аналізуючи життєві обставини, в  які потрапляв Климко , його ставлення до тих, хто був поряд з ним .

5. Наповнення  скарбнички моральних  цінностей  Климка.

  • Хто з вас бажає розпочати першим? (Діти називають такі моральні якості Климка: скромність, працьовитість, доброта, турбота про близьких людей, милосердя, сміливість, героїзм, чесність, відповідальність, терплячість, витривалість та інші.  Підтверджують свої думки власними роздумами , цитатами з тексту. Таким чином заповнюється скарбничка моральних цінностей Климка золотими злитками, на яких  написані моральні якості, притаманні хлопчику).
  • Діти, як ви вважаєте, те ,що Климко їде до Словянська, можна назвати гарним вчинком, готовністю до самопожертви чи ентузіазмом ? Зверніть увагу на дошку, де записано лексичне значення слова ентузіазм. (Ентузіазм–стан великого піднесення, душевного пориву, натхнення )

Учитель. Так, це готовність до самопожертви. Вона є , на мою думку, найвищою моральною якістю людини. Давайте покладемо до нашої скарбнички золотий злиток з цією моральною якістю Климка.

 Кожному з нас є чому повчитися у Климка . А зараз я пропоную вам  заповнити листки самооцінки, які є в кожного на парті, і поділитися своїми результатами.

 

 

V. Підсумки уроку.

Учитель.  Ось і підійшов до кінця наш урок, який вчить бути добрими , милосердними. Героя повісті – Климка -  мені хочеться назвати справжнім лицарем, якого воєнними життєвими дорогами вело  милосердя . Скільки він міг би ще зробити , якби ворожа куля не обірвала його життя. А вам, дорогі мої семикласники, я бажаю мирного неба над головою,  і щоб ніколи ваше сумління не перевірялося війною. Про це дуже мріяв Григір Тютюнник, бо писав: « Не треба нам більше суму в довірливих очах наших дітей». А зараз я пропоную вам взяти мікрофон і відповісти на таке питання  : « Над чим змусила задуматися мене повість «Климко» Григора Тютюнника?»(Інтерактивний метод «Мікрофон»)

 

VI. Домашнє завдання. Оцінювання.

Домашнє завдання : підготуватися до написання твору « Обпалене війною дитинство...»

 

1

 

doc
Додано
26 березня 2018
Переглядів
8369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку