Урок "Григорій Квітка- Основ’яненко. Повість «Маруся». Краса вірності, душевного багатства і чистоти персонажів повісті "

Про матеріал

Розробка уроку містить інтерактивні вправи, роботу в групах, творчі завдання. Глибокий аналіз образів твору допоможе учням зрозуміти героїв твору,їхні вчинки.

Перегляд файлу

                                                                   Фучеджи Людмила Степанівна,

                                                                  вчитель української мови та літератури

                                                                  Кубейського закладу загальної середньої освіти

                                                                  імені академіка Олександра Теодорова – Балана

                                                                 Кубейської сільської ради Болградського району

                                                                 Одеської області

Українська література, 9 клас

 

       Тема:  Григорій Квітка- Основ’яненко. Повість «Маруся». Краса вірності,

                         душевного багатства і чистоти персонажів повісті

 

 Мета: Допомогти учням усвідомити красу вірності, душевного багатства і чистоти

                        персонажів повісті «Маруся» Григорія Квітки – Основ’яненка.

             Розвивати креактивнє мислення; навички аналізу художних образів і засобів,  

                        за допомогою яких вони створені; розвивати вміння систематизувати й

                        узагальнювати навчальний матеріал; розвивати творчі здібності учнів.

             Виховувати високі моральні якості, естетичний смак.

 

 Обладнання: портрети – малюнки героїв твору, малюнки на тему: «Моє уявлення

                        щастя»,  дидактичний матеріал, хрестоматії, мультімедіа.

 

Життя – воно тому й життя,

що вміє все: і страждати, і радіти...

                                            О. Гончар.

 

Хід уроку:

І. Організація класу.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.  Виконання учнями уривку з укр. народної пісні «Цвіте терен»

      - Прослухайте, будь ласка,  уривок з пісні, про що він?

      - Як пісня пов’язана з повістю «Маруся»?

2.   Колективне міркування «Що таке щастя?»

      (Свої думки діти відображають за допомогою малюнків, з яких утворюється   

        стенд).

  • Хто вважає себе щасливим?
  • Чи багато у світі щасливих людей?
  • Чи може людина творити своє щастя?
  • Чи можливе щастя без страждань?
  •  

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

1.    Вступне слово вчителя.

       -     Щастя... Усі найзаповітніші мрії людські і бажання увібрало в себе це слово. Багато людей прошлі свій життєвий шлях, і кожен з них прагнув до щастя.

 Художники, композитори, поети намагалися відтворити у своїх творах чарівну мить найтонших людських почуттів- кохання.

  • Торкнемося і ми  серцем і душею цього високого світлого почуття , яке  змінює

   світ, робить людину добрішою, кращою. А допоможуть нам в цьому  герої  повісті                          «Маруся». (Слайд 1)

 

          -  Тема уроку:  Григорій Квітка-Основ’яненко. Повість «Маруся». Краса вірності,  душевного багатства і чистоти персонажів повісті (Слайд 2)

 

  -  Зверніть увагу на епіграф уроку. Тема сенсу життя є актуальною на всі часи, на всі епохи.

- Як ви розумієте  епіграф? (Слайд 3, 4, 5, 6, 7)

 

2.  «Хвилинка  теорії»   

а) - Розшифруйте слова ,виключіть зайве слово .

-В чому особливості романтизму?

-В чому особливості реалізму?

-В чому особливості сентименталізму?

- Яке  слово зайве? Чому?

Лізмреа                           реалізм

Мантизмро                     романтизм

Менталізмсент               сентименталізм

Істьпов                            повість

 

б) Вправа «Поясніть малюнок»

- Яке відношення він має до повісті «Маруся» Гр. Квітки- Основ’яненка?

 

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

  • Працювати ви будете в групах: «літературознавці», «етнографи», «соціологи». Такий розподіл допоміг підготувати кожній групі домашнє завдання, яке мало творчий і дослідницький характер, а про результати вашої праці ми дізнаємося на уроці.

Свою роботу ми почнемо із ближчого знайомства з персонажами твору.

 

1) Робота з групою «літературознавці».

 1. Представити малюнок-уяву про героя твору і співвіднести з портретом у повісті.

            2. Проаналізувати зовнішні риси Марусі; розкрити ії характер через дії та вчинки.

            3. Пояснити, через які життєві негаразди довелося пройти Василеві на шляху до

                 щастя .(Слайд 8)

 

2) Інтерактивна вправа «Обери позицію»

 - Я пропоную вам дати відповідь на таке запитання: чи мають моральне право батькі вирішувати долю своїх дітей?

 Якщо ваша відповідь «Так» піднесіть жовтогарячу картку. Якщо «Ні»- червону.

Якщо ваша відповідь « Залежно від  обставин»,  піднесіть  зелену картку.

 

3)Робота  з групою «етнографи» .

 -Читаючи твір, я була вражена  тим, наскільки глибоко автор знає  і як майстерно зумів передати  життя  народу . Зараз своїми враженнями поділяться «етнографи».

            1. Зачитування уривку, де описується одяг селян.

  2. Інсценізація епізоду сватання.

  3. Зачитування уривку повісті - опису природи, що співвідноситься з початком кохання героїв.

  4. Зачитування обряду поховання.

 

4) Робота з групою «соціологів».

 - Весь час «соціологи» уважно стежили за нашою роботою і, думаю, зараз допоможуть з’ясувати складність обставин, у яких опинилася героїня і деталі, що свідчать про трагізм повісті.

 - З якої причини відмовив батько Василеві? Чому не допоміг? Чи можна засуджувати його за це?

- Яку проблему порушив автор у творі?

 - Чому Маруся поводилася стримано в ситуаціях, які складалися?

 - Про що це свідчить?

 - Які моральні цінності переважають у наш час?

 - Чого ми можемо повчитися у героїв твору?

 - Який ваш ідеал дівчини? Хлопця?

 

5) Виконання проблемного завдання.

 

 

ПРОБЛЕМА

 

Як Василеві подолати перешкоду?

 

  • Автор нам пропонує своє вирішення цієї проблеми.
  • Чи можете ви запропонувати іншу розв’язку проблеми?
  • Ваші  друзі мають послухати вашу пропозицію і оцінити ії.

 

 

V) Підсумок уроку.

 - Подивіться ще раз на епіграф до нашого уроку. (Слайд 2)

 - Чи доводить повість «Маруся» справедливість вислову Олеся Гончара?

 - Дякую вам за роботу. Сподіваюсь, що образи Марусі, Василя допоможуть вам вирішувати складні життєві питання, а їх чистоту, багатство душевне, красу стосунків

Ви перенесете в своє життя.

 

VІ)  Домашнє завдання.

  - На столах у вас є картки з домашнім завданням, яке знову має творчий і

   дослідницький характер.

Для першої групи – скласти порівняльну характеристику Марусі та Наталки – Полтавки.

 Для другої групи – написати твір – мініатюру «Мої враження від повісті Гр. Квітки – Основ’яненка «Маруся».

Для третьої групи – написати листа до героя повісті, що вас вразив найбільше.

 

 

doc
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку