Урок. "Грунт, його значення і властивості. Догляд за грунтом"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства 5 клас, з використанням різних інтерактивних вправ, демонстрацією відео про грунт.
Перегляд файлу

Тема уроку: Грунт, його значення і властивості. Догляд за грунтом. 

Мета уроку :

поглибити знання учнів про грунт як верхній пухкий шар землі, на якому зростають рослини;  застосовуючи методи дослідницької діяльності, переконати дітей, що у ґрунті є повітря, вода; розповісти про значення ґрунту для рослин і тварин; з'ясувати правила догляду за грунтом, виявити роль чинників живої та неживої природи у грунтотворенні; виховувати пізнавальний інтерес, спостережливість, допитливість;  продовжити формування вміння висловлювати свої думки; виховувати пошану до землі.

 

Тип уроку : вивчення нового матеріалу, формування практичних умінь і навичок.

Обладнання : відеоматеріали, інтерактивна дошка, підручник(Ярошенко О.Г. Природознавство), зошит з друкованою основою (Природознавство. Робочий зошит.5 клас/ Л.Мечник, І.Жаркова, М.Жук-Тернопіль:Підручники і посібники), ілюстрації, таблиця.

На добрій землі що не посієш,то вродить

Прислів’я

Хід уроку

І.Організаційний момент

Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Наші вушка на маківці.
Очі ширше відкриваємо,
Слухаємо і запам'ятовуємо.
Ні хвилини не втрачаємо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Розминка

Розгадування зашифрованої теми уроку

В його основі лежить вона-найжирніша та найбагатша в світі,  вона нас годує, він - її син. Він буває темнішим і світлим, більш чи менш сприятливим, щільнішим і пухкішим, вологішим  і сухішим. Без нього немає життя зеленим друзям. Він - найбільше багатство України.

(Вона - Земля , він - грунт)

Складання «асоціативного куща». Учитель пропонує учням пригадати, що вони знають про грунт.

 

 

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!».

Давайте ми сьогодні не просто похвалимо ґрунт, але і задамо собі запитання, щоб ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи.

(розгадування загадок )

* Мене ріжуть, мене б'ють,

я не ображаюся,

а ще кращим стаю. (ґрунт)

 

* Люди пані цю шанують,

За родючість всі цінують.

Степи, долини і поля -

Все це матінка... ! (земля)

 

Діти, як ви вже здогадалися ми сьогодні будемо вивчати землю, але не

планету, а грунт.

Основним засобом обробітку землі на сільськогосподарських угіддях України є плуг, який зрізає верхній шар грунту, перевертає його, кидає на дно борозни і засипає. Проте в світі багато країн перейшло на безплужний обробіток грунту коли диски тільки розпушують землю, заглиблюючись в неї. Кожен із методів має свої переваги і недоліки. Подумайте і висловте свою думку на користь одного з них.

(Відповідь. Плуг, перевертаючи брилу, кидає на дно борозни найродючішу частину грунту, а біднішу середню частину засипає наверх. Але при перегниванні решток рослин та обробці наступного року земля перемішується і частково набуде попередніх властивостей. На захист використання плуга можна сказати, що переораний таким чином грунт позбавляється значної частини бур’янів.

При дискуванні можуть розмножуватися кореневищні бур’яни: пирій, хвощ, осот польовий. Вони здатні утворювати нові рослини з найменшого шматочка. Крім того,щорічне використання тільки верхньої частини виснажує грунт).

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Діти, а хто з вас знає, що таке грунт ?

Грунт - це верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини, мешкають тварини та організми,йому властива родючість . (Визначення учні записують в зошит с.55, завд.1)

А що ж таке родючість ?

Родючість - це здатність забезпечувати рослин поживними речовинами . Родючість залежить ві вмісту гумусу . (Визначення учні записують в зошит с.55, завд.1)

Що ж таке гумус ?

Гумус - суміш органічних речовин ,які утворюються внаслідок розкладання організмів

 

Проблемні питання

  1. Якщо грунт - верхній шар землі, то чи можна вважати родючими: пісок на березі Чорного моря, глиняний кар’ єр, гранітні брили?

( Ні, гірські породи не родючі. Без решток рослин і тварин (перегною) грунт не утвориться.)

2.) На грунті ростуть рослини, а чи живуть у грунті якісь організми?

( Живуть бактерії, комахи, личинки комах, землерийки кроти, дощові черв’яки)

 

Ми з вами дізналися, що таке грунт, дізналися про основну властивість грунту - родючість ,знаємо ,що таке гумус . Але ми з вами не дізналися ,що потрібно для його утворення . (робота з підручником с.121, мал.87)

(Складаємо схему утворення грунту, вчитель записує на дошці, а учні в зошиті, с.55, завд.1)

(Гірські породи + вода + повітря + тепло + перегній )*час = грунт

Шар грунту на земній поверхні невеликий - від кількох сантиметрів до кількох метрів. Але його утворення триває століттями. При густому рослинному покриві  й за сприятливих умов для виникнення шару грунту завтовшки 1-2 см потрібно близько 500 років.

А яка ж будова грунту ?

Якщо у ґрунті викопати ямку завглибшки 50-60 см і одну з її стінок зробити прямовистою, то можна побачити шари ґрунту.

а) Верхній шар найтемніший, він пронизаний корінням рослин, тут живуть численні тварини – черв'яки, жуки, мурашки, кроти. Крім живих організмів в цьому шарі зустрічаються відмерлі частини рослин, рештки дощових червів, комах та інших тварин. Рослинні, тваринні рештки під впливом мікроорганізмів розкладаються і утворюють гумус або перегній – це органічна частина ґрунту. Він може бути від 1 см до 1 м і більше.

б) Нижче – білястий шар(з глибиною кількість гумусу зменшується).

в) Шар, що має червоно-буре або жовто-буре забарвлення – щільний, містить солі заліза і алюмінію.

г) Материнська порода – граніт, вапняк, пісок, глина та інші гірські породи, з яких уподовж мільйонів років і утворюється ґрунт.

 

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться, 
Землі нашій поклоніться 
За щасливий день вчорашній. 
І до сонця потягніться. 
В різні боки нахиліться. 
Веретеном покрутіться. 
Раз присядьте, два присядьте. 
І за парти тихо сядьте

Різноманітність грунтів на території України. Робота зі зразками грунтів.

1.Опідзолені(підзолисті). Мають сріблясто-сірий колір. Переважають на півночі України. Формуються в умовах надмірної зволоженості. Небагаті на перегній. Кислі.

2.Сірі лісові грунти. Багаті на органічні рештки. Формуються під пологом широколистяних лісів.

3.Чорноземи.Поширені в степовій зоні України. Мають найбільше гумусу(до 60см.). Сформувалися з органічних решток в умовах недостатньої зволоженості, тому органічна маса не вимивається з них, а накопичується.

4.Каштанові грунти. Поширені на Кримському півострові. Мають червонуватий колір. Багаті на гумус.

                                                               Склад грунту

 

Органічні речовини                                                              Неорганічні речовини

(Робота в зошиті с.55, завд.2)

 

ДОСЛІДИ

Проводить ґрунтознавець (учень)

Дослід 1.

У склянку з водою вкинемо грудочку грунту. Будемо спостерігати, як до поверхні піднімаються бульбашки. Це вода витіснила повітря, що було в грунті.

Дослід 2.

Покладемо грудочку грунту на аркуш паперу. Розкачаємо його порожньою пляшкою або склянкою, ніби тісто на вареник. Будемо спостерігати, як на аркуші з’явилася мокра пляма. Дослід доводить, що у грунті є вода.

Дослід 3.(проводить вчитель).

 Нагрівання грунту у відкритій посудині, над якою тримають холодний скляний предметimg021

(Оформлення результатів досліду, завд.3, с.55)

 

Які ж основні властивості грунту ?

Властивості ґрунтів

1. Родючість

2. Водопроникність

3. Повітропроникність

Утворюється грунт дуже повільно. А зруйнувати його можна дуже швидко. До руйнування і збіднення грунтів може привести неправильний його обробіток.

 

Перегляд анімаційного фільму « Поговоримо про грунт»

https://www.youtube.com/watch?v=g9fgqkZ9MS0&t=225s

 

IV.Підсумок уроку.

Гра «ТАК» «НІ»(використовуючи сигнальні картки)

1. Грунт – це тіло, створене руками людини.(Ні)

( верхній пухкий шар землі)  

2. Основна властивість ґрунту – родючість;    (Так)

3. Що темніший ґрунт, то більше в ньому  перегною;  

(Так)

4. До складу ґрунту входить вода, повітря, мінеральні речовини,  цукор;

(Ні).

5.Для утворення грунту потрібні гірські породи, вода, повітря, тепло, перегній (Так)

6. Родючість грунту залежить від води (Ні, від вмісту гумусу)

7. Чи корисні для грунту мікроорганізми(Так, розкладають рештки)

8. Грунт утворюється дуже швидко (Ні)

9.Неправильний обробіток грунту може призвести до його руйнування(Так)

10. Мінеральні добрива  й отрутохімікати в надмірній кількості шкодять грунтам(Так)

 

V. Домашнє завдання

параграф 28, скласти сенкан «Грунт».

 

docx
Додано
21 грудня 2021
Переглядів
1606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку