Урок "Грунт, його значення і властивості. Догляд за грунтом."

Про матеріал

Розробка уроку природознавства про грунт, його походження та значення. Містить елементи народних знань, практичне дослідження складу грунту, вивчення його властивостей, поради з садівництва.

Перегляд файлу

Грунт, його значення і властивості. Догляд за грунтом.

Мета: розкрити поняття “грунт”, з’ясувати склад грунту,  його основні властивості та процеси ґрунтоутворення; ознайомити з різноманітністю грунтів та їх місцем у житті людини та як середовища живлення більшості рослин; виховувати дбайливе ставлення до природи та грунтів зокрема.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: колекція грунтів, колекція добрив, спиртівка, грунт (3 порції), склянка, вода, скляна паличка, скельце, посудина для прожарювання грунту.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності

Людина – частина природи. А так як у природі все пов’язано, то і людство з давніх часів залежало від природи. Людині було дуже важливо отримати добрий урожай, а тому необхідно з’ясувати, які умови цьому сприяють. Спостерігаючи за ростом і розвитком рослин поступово накопичувалася інформація про те, як грунти живлять рослини, від яких якостей грунту залежить врожай, і, врешті, дізнатися, що ж таке грунт, як він утворився на Землі, якими складом і властивостями володіє.

Видатний чеський письменник Карел Чапек відзначив,що “людина, по суті, зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить… І найбільше – погляне , які прекрасні хмарки в неї над головою… І жодного назу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний грунт!”

Сьогодні ми не просто похвалимо грунт, а й дізнаємося багато цікавого про це чудове творіння природи.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

Запишіть тему уроку :”Грунт, його значення і властивості. Догляд за грунтом.”

ІV. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота з прислів'ями і приказками про грунт.

Правильно з'єднайте початок і кінець висловлювання.

БІЛЬШЕ ЗЕМЛЮ УДОБРЯЙ –                  А РУКИ

ЗЕМЛЯ БАГАТА –                                      БІЛИЙ ХЛІБ РОДИТЬ

НЕ ВИПУСКАЙ ЗЕМЛЮ З РУК,              БУДЕШ МАТИ УРОЖАЙ
НА ЧОРНІЙ ЗЕМЛІ                                    БО ДІТИ НАС ПРОКЛЯНУТЬ

НЕ ЗЕМЛЯ РОДИТЬ,                                  НАРОД БАГАТИЙ

ДОБРЕ ГРУНТ УДОБРИШ –                     УРОЖАЙ УТРОЇШ

ПРО ЗЕМЛЮ ПІКЛУВАТИСЯ –               БУДЕШ МАТИ ХЛІБА ВВОЛЮ

НЕ ШКОДУЙ ГНОЮ –                               УРОДИТЬСЯ ДІДЬКО

ВИОРИ МІЛКО, ПОСІЙ РІДКО,               ЗОЛОТИМ ЗЕРНОМ МИЛУВАТИСЯ

  1. Виплекати асоціативний кущ, пригадавши, що вам відомо про грунт.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда.

  • Як називається процес руйнування гірських порід у результаті коливання температури повітря, замерзання води та життєдіяльності організмів?
  •     Що утворюється на поверхні гірських порід у результаті їхнього вивітрювання, відмирання рослин і тварин з наступною мінералізацією решток?
  •     Що ви розумієте під поняттям грунт?

Після сьогоднішнього уроку ви будете знати набагато більше.

Величезна роль в утворенні грунтів належить бактеріям, мохам, лишайникам, водоростям, які оселяються на гірських породах. Під час свого існування вони виділяють речовини, що спричиняють руйнування цих порід ( вони подрібнюються, розрихлюються,що веде до утворення гальки, гравію, щебеню, піску). Так виникає материнська порода. На ній оселяються примітивні організми. Відмираючи, тіла мохів. Лишайників, водоростей, перероблені бактеріями, утворюють тонкий шар грунту – перегній, який змішується і з'єднується з дрібними частинками гірських порід, що дає можливість рослинам і тваринам поступово заселити і освоїти ділянку. Чим більше організмів з'являється, тим швидше ідуть процеси утворення грунтів та збільшення їхньої родючості.

2. Складання опорної схеми, яка ілюструє процес грунтоутворення.

Гірські породи →

Температура →

Вода →                       ГРУНТОУТВОРЕННЯ

Вітер →

Бактерії→

Рослини →

Тварини →

Висновок: грунт утворюється в результаті складної взаємодії гірських порід, клімату, води, живих організмів.

  1. Вивчення будови грунту.

Якщо у грунті викопати ямку глибиною 50-60 сантиметрів і одну з її стінок зробити прямовисною, то можна побачити шари грунту (демонстрація малюнка ).

- Чи однорідний вигляд мають шари грунту?

 Верхній шар найтемніший, пронизаний корінням рослин, з численними мешканцями – кротами, черв’яками, мурашками, жуками…. Також тут трапляються відмерлі органічні рештки, які під впливом мікроорганізмів розкладаються і утворюють гумус, або перегній – органічну частину грунту. Потужність цього шару від 1сантиметра до 1 метра.

Наступний  шар – білястіший, з меншим вмістом гумусу.

Ще нижче – щільний червоно-бурий або жовто-бурий шар, що містить солі Феруму і Алюмінію.

Найглибше розташовується материнська порода – гірські породи (граніт, вапняк, глина, пісок), з яких упродовж мільйонів років утворюється грунт.

  1. Дослідження складу грунту.

За допомогою нескладних дослідів з’ясуємо склад грунту.

Дослід 1. Підтвердження наявності у грунті води.

Внесемо у полум’я спиртівки термостійку посудину з грунтом і почнемо прожарювати його. Від грунту почне підійматися пара. Покладемо на грунт скельце. Через деякий час на поверхні, оберненій до грунту, почнуть утворюватися краплинки.

  • Про наявність якої речовини у складі грунту це свідчить?

Дослід 2. Підтвердження наявності у грунті гумусу.

Продовжимо прожарювати грунт і далі. Поступово пара перестає виділятися, а над грунтом з'являється дим і запах, який нагадує горіння дров. Цей запах і дим утворюються в результаті згорання органічної частини грунту –гумусу.

- Порівняйте  колір прожареного і непрожареного грунту. У чому між ними різниця?

Дослід 3. Підтвердження наявності у грунті повітря.

У склянку, наповнену наполовину водою, вкинемо шматочок непрожареного грунту. Відразу з нього у воду почнуть виділятися бульбашки повітря, які підіймаються до поверхні.

  • Що витіснило повітря з грунту?

Дослід 4. Підтвердження наявності у грунті гірських порід – глини та піску.

Розмішаємо вміст цієї склянки. Поспостерігаємо за тим, що буде відбуватися.

  • Що ви побачили?
  • Який висновок можна зробити про склад грунту на підставі даного досліду?

Отже:

  • Із чого складається грунт?
  • Які істоти живуть у грунті?

Складемо опорну схему:

Склад грунту

 

Тверда частина Рідка частина Газоподібна частина Жива частина Органічна частина

(глина, пісок,     (вода з роз-             (повітря)               (організми)           (гумус)

гравій)                  чиненими

                           мінеральними

                             речовинами)

  • Як називаються найродючіші грунти?
  •         Який компонент надає їм темного забарвлення і дозволяє вирощувати високі врожаї?

З незапам'ятних часів людина оточувала своє житло деревами. В спеку вони давали рятувальну прохолодну тінь, а в морози захищали від вітрів.

Під ними міг знайти притулок мандрівник. Вони радували око, але головне, багато з них давали смачні і поживні плоди.

Сад потребує багато праці. Саме тому деякі сади ввійшли  в історію. Наприклад, висячі сади Семіраміди вважалися одним із 7 чудес стародавнього світу.

І в наш час садівництвом та городництвом займається багато людей, але врожаї у господарів відрізняються. Чому?

Перш за все справжній господар повинен вміло розпорядитися своєю ділянкою землі, правильно визначити місце, де найкраще будуть рости різні рослини.

Можна досить просто, на дотик визначити грунт, придатний для вирощування тих чи інших культур. Для цього грудочку землі змочують водою до тістоподібного стану і намагаються зробити між долонями кульку. Якщо це не вдається, а долоні залишаються чистими, значить грунт пухкий піщаний. Він легко, не затримуючи, пропускає вологу. Якщо із грудки вдасться зробити кульку, а на долонях залишаються дрібні частки – грунт піщаний. Якщо із грудки вдасться зробити кульку, а шнурочок – ні, грунт супіщаний. Якщо шнурочок при згинанні тріскається і розвалюється – грунт суглинистий. Сформований із глинистого грунту шнур легко повертається, утворюючи кільце без тріщин. Жирний чорнозем, крім того, що гарно скручується, ще й добре прилипає до рук.

Пухкі піщані і глинисті грунти під сади не годяться – вони дуже холодні і вологі. Найбільш придатні під дерева і кущі суглинисті, супіщані грунти, які

потребують зрошення і постійного внесення добрив. Також вмілий садівник ніколи не висадить молоді саджанці прямо в чистий перегній, який може обпалити корені. Грунт перемішують з добривами і поміщають на дно викопаної ями, яка для кожного дерева має різні розміри. Потім насипають шар плодючої землі і вже на ньому розправляють корені саджанця, засипаючи їх вибраною з ями землею.

  1. Властивості грунтів

Властивості грунтів

 

Родючість   Водопроникність  Повітропроникність

Родючість

- якщо  грунт – це верхній шар землі, то чи можна вважати родючим пісок на березі моря, гранітні брили, глиняний кар'єр?

Саме від гумусу залежить родючість грунту: чим більший шар гумусу, тим родючіший  грунт, тим кращі умови для росту рослин. Саме він забезпечує рослини поживними речовинами , водою, повітрям, теплом. Родючість грунту вимірюється його врожайністю: чим родючіший грунт, тим вищі врожаї с/г культур.

Грунт постійно поповнюється органічними та неорганічними речовинами.

  • Як це відбувається?

Поживні речовини надходять у грунт внаслідок перегнивання решток тваринних і рослинних організмів та випорожнень тварин. Так, щороку у великій кількості відмирають однорічні рослини, опадає листя з дерев. Через певний час бактерії та інші організми перетворюють їх на перегній.

  • Яке значення мають тварини, які мешкають у грунті?

Дощові черви прокладають у грунті ходи, розпушуючи його, тому краще проникають до коренів вода і повітря; живляться вони відмерлими рештками рослин і тварин, затягуючи їх у свої ходи і тим самим збагачуючи грунт. Кількість дощових черв’яків на 1 га досягає 5 млн, таким чином їхня наявність у грунті сприяє підвищенню його родючості. Останнім часом почали штучно розводити певні види червів та переселяти їх у місця з недостатньою кількістю цих тварин.

Водопроникність

Після дощу грунт дуже швидко висихає. Опади всмоктуються грунтом і входять вниз, засвоюючись коренями для нормального розвитку рослин. Але буває, що протягом декількох тижнів немає дощів, але рослини, як і раніше, ростуть і не в’януть.

  • Звідки ж вони беруть життєдайну вологу?

Виявляється, вода в грунті може пересуватися не тільки зверху вниз, а і знизу вверх.

З одного боку, підняття води по капілярах – це добре, в посушливий період корені рослин отримують вологу з глибини. Але, з іншої сторони, це – погано.

-  Чому?

Якщо капіляри доходять до поверхні грунту, вода, підіймаючись по них, випаровується в повітря.

  • Що треба зробити, щоб верхній шар грунту не висихав?

Треба зруйнувати капіляри, тобто розпушити верхній шар грунту. Пухкий верхній шар грунту буде захищати нижні шари від випаровування. В народі кажуть, що одне розпушування заміняє декілька поливів.

Повітропроникність

Розпушування також сприяє проникненню в грунт повітря.

  • Кому необхідне повітря?

Дійсно, грунтові мешканці та корені рослин потребують повітря. Те, що воно є в грунті, ми довели під час досліду.

Демонстрація колекції  грунтів.

-    Розгляньте грунти різних типів. Чим вони відрізняються?

В Україні нараховується понад 38 типів грунтів. Вони відрізняються між собою структурою, мінеральним складом, вмістом гумусу та поживних елементів, фізичними та хімічними властивостями, родючістю, придатністю для с/г використання.

Більш детально про види грунтів світу та України ви дізнаєтеся на уроках географії.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Пригадайте, як вода, вітер, зміна температури та життєдіяльність організмів руйнують гірські породи, перетворюючи їх на грунт.

Саме грунт забезпечує існування більшості рослин, багатьох тварин та інших організмів.

VІІ. Висновки та підбиття підсумків уроку

  • Грунт – це верхній пухкий родючий шар землі.
  • Його головна властивість – родючість – забезпечується вмістом гумусу.
  • Залежно від кількості  органічних і неорганічних речовин виокремлюють різні види грунтів різної родючості.

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати тему за підручником.

Виконати завдання з зошита.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Zamriga Ruslana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 грудня 2018
Переглядів
10297
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку