Урок "Грунт, його значення. Утворення грунту"

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства для 5 класу "Грунт, його значення. Утворення грунту".
Перегляд файлу

Україна

Міністерство освіти і науки молоді та  спорту України

Департамент освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації

Лубенська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №6

 

                   

 

 

Урок: «Грунт, його значення. Утворення грунту.»

 

 

                                       Автор:

                                                                              Давиденко Тетяна Федорівна

                                                       учитель біології

                                                                         Лубенської спеціалізованої

                                                                     школи І-ІІІ ступенів № 6

                                                                      Лубенської міської ради,

                                                        спеціаліст вищої

                                                                        кваліфікаційної категорії,

                                                                                                                                      учитель-методист

 

 

 

 

 

 

                                                       

 

 

 

                                                                     Лубни-2019

 

Природознавство 5 клас

Тема: Грунт, його значення. Утворення грунту.

Мета: сформувати уявлення про ґрунт, склад ґрунту; застосовуючи методи дослідницької діяльності, продемонструвати властивості ґрунту; розповісти про значення ґрунту для життя рослин, тварин, людини; розвивати загальнонавчальні уміння учнів; виховувати пошану до землі.

Завдання уроку:

Обладнання: таблиця «Ґрунт», карта грунтів України, роздатковий матеріал: колекція «Ґрунти», хімічний стакан із водою та скляна паличка; демонстра­ційний матеріал: спиртівка, металева коробочка з сухим ґрунтом, сірники, скло, металева коробочка з вологим ґрунтом.

Базові поняття й терміни: грунт, гумус, чорнозем, підзолистий, каштановий, добрива, ерозія грунтів.

Тип уроку:

Структура уроку, хронометраж  кожного етапу:

І . Організаційний етап – 3 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів – 6 хв.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.

ІV. Закріплення вивченого – 10 хв.

V. Підсумки уроку – 3хв.

VІ. Домашнє  завдання – 3хв.

Хід уроку.

І. Організаційний етап.

Привітання:  (для створення позитивних емоцій)

Стали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли,

Й працювати почали.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Зараз я пропоную вам розгадати ребус, коли ви його розгадаєте, то дізнаєтеся – про що сьогодні піде мова.

Г                  НТ

 

Про що йдеться у загадці?

Що лицюєм на всі боки,

А воно нове щороку.  (грунт)

Повідомлення теми, мети, завдань та плану роботи на уроці. Отже, мова піде про грунт. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся що таке ґрунт, які його властивості. Ми проведемо досліди, що продемонструють склад ґрунту,  я вам розповім про значення ґрунту для життя рослин, тварин, людини.

З давніх часів людство залежало від природи. Для людини було дуже важливо отримувати добрий урожай, а для цього необхідно було дізнатися, як ґрунти живлять рослини, від яких якостей ґрунту залежить майбутній урожай. Дізнатися, що таке ґрунт,

як він утворився на Землі, який склад і властивості має. Знайти відповіді на ці запитання й є завданням нашого уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1)  Склад ґрунту, види ґрунтів України.

Практична робота.

 

Дослід 1. Давайте дізнаємося, що є у ґрунті? Нагріємо ґрунт на вогні, тримаючи над ним шматочок скла. Що ви помітили? Чому на склі з’явилися краплинки води?  Який висновок можна зробити, виконуючи   дослід?  (У ґрунті міститься вода.)

Дослід 2. У склянку з водою покладемо грудочку ґрунту. Що ви помітили?  Чому виділяються бульбашки? Про що свідчить цей дослід?  (У ґрунті міститься повітря.)

Дослід 3. Покладемо в склянку з водою шматочок ґрунту і розмішаємо паличкою. Коли вода відстоїться, зіллємо її. На дні склянки залишаються частинки піску і глини. Який можна зробити висновок про склад ґрунту?

Отже, ґрунт – це природна суміш, до складу якої входять гумус, пісок, глина, вода з розчиненими в ній неорганічними речовинами, повітря.

Схема: склад грунту.  (запис у зошиті)

Склад ґрунту

 

 

 

тверда частина            рідка частина        газоподібна      жива            органічна       

глина, пісок,               вода з                          частина          частина         частина

гравій                          розчиненими              повітря                                    гумус

                                    мінеральними

                                    речовинам

2)  Утворення ґрунту й основні ґрунтоутворювачі.

Верхній пухкий, родючий шар землі, в якому ростуть рослини, називається ґрунтом. Грунт утворюється з неорганічних та органічних речовин. Неорганічні речовини ґрунту є наслідком руйнування гірських порід. Із таких речовин у ґрунті найбільше піску і глини. Грунт постійно поповнюється органічними речовинами, що називаються пере гноєм, або гумусом. Яким чином? Щорічно відмирають однорічні рослини, опадає листя з листопадних дерев, гинуть тварини. Через певний час сапрофітні бактерії та інші організми-перетворювачі переробляють їх на перегній, або гумус. Перегній чорного кольору. Від нього ґрунт набуває темного за­барвлення. Перегній містить поживні речовини, необхідні для росту й розвитку рослин.  Від кількості перегною у ґрунті залежить його родючість.  Для багатьох тварин ґрунт є домівкою.  У ґрунті мешкають дощові черв’яки, личинки комах, миші, кроти, хом'яки, ховрахи, землерийки, грунтові бактерії та гриби. Відгадайте про кого йдеться?

У  зеленому жакеті

Галасує в очереті,

Хоч і плавати мастак,

А не риба і не рак.  (жаба)

Зверху гірка. Знизу нірка.

Де тут двері ? Де кватирка ?

Ще й в оселі темнота.

Це хатинка для ... (крота).

Хоч бачить він погано,
Але копа старанно.
Під землею вирив хід

Сліпкуватий сірий … (кріт).
Сіреньке, маленьке, а хвостик – як шило. (миша)

А зараз трохи перепочинемо.

Фізкультхвилинка. 

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі  рідній  поклоніться.

За  щасливий  день вчорашній.

Всі  до  сонця  потягніться,

Вліво вправо нахиліться,

Веретенцем  покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

3) Різноманітність ґрунтів України (робота з підручником ст.125-126), опрацюйте текст підручника і дайте відповіді на запитання.

  • Назвіть найпоширеніші в Україні типи ґрунтів?
  • Зробіть висновок про походження їхніх назв?
  • Які ґрунти є найціннішими і чому?
  • Які ґрунти переважають у нашій місцевості?

У різних ґрунтах міститься різна кількість органічних і неорганічних речовин. Найбільше перегною містять  ґрунти під назвою – чорноземи. Це ґрунти з високою родючістю. Україна належить до небагатьох країн світу, багатих на чорноземи. Крім чорноземів, існують і інші ґрунти, зокрема, каштанові та солончакові. Каштановими ґрунти назвали за коричневий колір. Вони добре забезпечують рослини поживними речовинами. Але через те, що вони розташовані в посушливих районах - степах, без додаткового зволоження  високих урожаїв зібрати на них неможливо. Про солончакові ґрунти також говорить їхня назва. У них підвищений вміст солей. Не всі рослини можуть зростати на таких грунтах, тому рослинність на них бідніша, ніж на чорноземах.

 Назва підзолисті ґрунти походить від слова «зола» — продукт згорання твердого палива. Зола сірого кольору, у підзолистих ґрунтах є шар сірого кольору.

Демонстрація карти «Грунти України.»

4) Значення грунту.

Ґрунт - це не лише частина твердої оболонки Землі, по якій ми ходимо, на якій зводимо своє житло. Це  життєво важлива частина земної поверхні. Ґрунтом називають верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини і живуть тварини. Хоч якими б щільними видавалися нам окремі ділянки ґрунту, між його частинками завжди є проміжки, заповнені повітрям і водою, що має важливе значення для живлення рослин, дихання тварин-мешканців ґрунту.  Завдяки наявності у ґрунті мінеральних речовин і вологи ростуть і розвиваються рослини. Рослинами  живляться тварини і людина.

 Отже, від ґрунту залежить існування  рослин,  тварин  і людини.

5) Охорона грунтів.

Діяльність людей призводять до того, що у багатьох місцях земної кулі ґрунт руйнується. Цей процес називається ерозією. Руйнування ґрунту відбувається з багатьох причин,  основні – це дія вітру та води. Поле за 1 добу може позбутися шару ґрунту завтовшки 5 см. Це може спричинити вітер – вітрова ерозія (еолова), або вода – водяна ерозія. Для відновлення шару ґрунту в 1 см потрібно 250-300 років. Порівняйте ці цифри.

Зверніть увагу! Гниє в ґрунті: папір – 2-3 роки, консервна банка – 50, поліетиленовий пакет – 200 років, скло – понад 1000 років.

ІV. Закріплення вивченого.

1)  Перевір свої знання (бесіда).

1. Що таке ґрунт і із чого він складається?

2. Як формується ґрунт?

3. За допомогою яких дослідів можна визначити склад ґрунту?

4.Чому родючість грунтів поступово  зменшується?

2)   Самостійна робота з підручником.
Знайдіть у підручнику (стор.127) відповіді на запитання: які існують способи підвищення родючості ґрунтів? Наведіть приклади добрив.

3) Поясніть прислів’я.

Не земля родить, а руки.

На чорній землі білий хліб родить.

Хто про землю дбає, вона тому повертає.

Добре ґрунт угноїш - урожай потроїш.

Вір сходам, коли зерно в комору засиплеш.

Як почав орати, то в сопілку не грати.

V.  Підсумок уроку.

 Грунт – верхній пухкий родючий шар землі, на якому ростуть рослини і живуть тварини.

Гумус ( перегній) – органічна складова ґрунту.

Пісок, глина, повітря, вода – неорганічна складова ґрунту.

Ґрунт життєво необхідний на нашій планеті.

Чорноземні ґрунти – природне багатство України.

• Інтерактивна гра «Мікрофон»:
1. Під час  сьогоднішнього уроку я дізнався про … .
2.  Під час  уроку мені найбільше сподобалося … .
3. На наступних уроках я хотів би дізнатися про … .

VІ.  Домашнє завдання. Вивчити § 29, 30.   сторінки 122-129.

Поміркуйте, на чому грунтується твердження вченого Чарлза Дарвіна про надзвичайно важливу роль у природі дощових черв'яків.  Підготуйте  міні-проект на тему «Професія дощового черв’яка». Користуючись довідковими виданнями,  доберіть інформацію про те, як дощовий черв’як підвищує родючість ґрунту, яке це має значення для рослин і людини.

 

 

Список використаних джерел:

1. Булава Л.М. Географія рідного краю: [навчальний посібник для учнів 5 класу].  – Полтава, 1995.- 64с.

2. Булава Л.М. Фізична географія України: [ навчальний посібник для учнів 8-9 класів]. – Полтава, 1997. -88с.

3. Коршевнюк Т.В. Природознавство: [ підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Т.В.Коршевнюк, В.І.Баштовий; за заг. ред. О.Г. Ярошенко]. – К.: Генеза, 2013. -256с.

4. Міщенко М.О. Народний календар. – К.: «Веселка», 1995. – 127с.

 5. Народні загадки [ Бібліотека часопису «Народознавство» / упорядкув. Дмитренко М.К.]. – К.: Редакція часопису «Народознавство», 1994.- 47с.

 

 

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
2431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку