Урок 9 клас 31.10.2013 р
Вчитель: Дрекало В.М.
Тема. Групи крові. Резус-фактор. Переливання крові.
Мета уроку: вивчити історію переливання і відкриття груп крові, резус-фактора, вивчити нові терміни, розкрити механізм взаємодії аглютиногенів і аглютинінів в крові 4-х груп крові, розвивати в учнів уміння вибирати головне при роботі з джерелом знань, уміння аналізувати ситуацію і приймати рішення на практиці, виховувати в учнів бережливе ставлення до власного здоров’я, виховувати гуманне ставлення до людей, допомагати людям, які потребують донорської крові.
Тип уроку: комбінований
Обладнання і матеріали: презентація, таблиці.
Хід уроку
І. Організація класу.
Привітання . Побажання хорошого дня.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці
ми заглянемо в минуле і дізнаємось, коли з’явились перші донори;
дізнаємось, як визначити групу крові дитини, якщо відомі групи крові батьків;
дамо відповідь на питання:
Чи кожна людина може стати донором?
Чи завжди батьки можуть бути донорами для своїх дітей?
Дізнаємось для чого потрібно знати власну групу крові і чому , в японців при знайомстві найпопулярніше питання не «хто ви за знаком Зодіаку», а «яка у вас група крові?
Але, перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, нам потрібно пригадати матеріал минулого уроку. Отже пропоную вам твердження, в яких допущені помилки. Ваше завдання знайти їх.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
Отже, ми знаємо, що при втраті великої кількості крові, людина може втратити і життя. Бо кров – це і є саме життя, це одвічна сила, яка служить не тільки джерелом зародження, а й джерелом хвороб, війн і болісної смерті. Цілі цивілізації були побудовані на кровних зв’язках, від яких залежали племена, клани, монархії. Ми не можемо існувати без крові – і в буквальному і в фігуральному сенсі. Кров чарівна і загадкова. Протягом усієї історії людства, вона виступає як видатний релігійний чи культурний символ. Отже давайте разом дізнаємось про історію вивчення крові.
Повідомлення учня.
Таким чином, із наведених прикладів із історії переливання крові, ми бачимо, що переливання крові намагалися використовувати здавна, але не завжди це супроводжувалося успіхом, а інколи навіть призводило до смерті людей. Невдачі супроводжували вчених до тих пір, аж поки не було виявлено К.Ландштейнером групи крові.
В чому ж полягають групові відмінності крові? Відповідь на це запитання на допомогла дати наука генетика. Спадковими можуть бути не лише зовнішні ознаки, але й біохімічні ознаки – білки, які зустрічаються у еритроцитах і плазмі крові. набір цих білків кожної людини завжди постійний. У різних людей ці набори відрізняються.
К.Ландштейнер припустив, а потім і довів наявність двох реагуючих в еритроцитах і двох реагуючих речовин в плазмі . Речовини білкової природи, що містяться в еритроцитах, назвали аглютиногенами А і В, а речовини в плазмі – аглютинінами α і β. У крові людини не може бути однойменних аглютиногенів і аглютинінів. При їхній зустрічі відбувається склеювання еритроцитів та їх руйнування.
Цікаві також дослідження про риси характеру, здоров'я та харчування представників кожної групи крові. В Японії ці знання дуже цінять. Отже давайте з вами детальніше зупинимось на особливостях кожної групи крові.
Якщо в еритроцитах немає аглютиногенів, то в плазмі знаходяться аглютиніни – і це перша група крові 0 (І).
Повідомлення учня
Люди, що мають першу групу ("0") - нащадки мисливців, що звикли споживати м'ясо в надто великій кількості. Тому вони повинні приділяти підвищену увагу вживанню високобілкової їжі і обов'язково навантажувати себе фізичними вправами, наприклад заняттями на тренажерах. Якщо людина з групою крові "0" стає вегетаріанцем, її енергетичний рівень неминуче слабшає, оскільки організм погано переносить відсутність тваринного білка. Характер особистості – сильна людина, що покладається на себе, відважна, з добре розвиненою інтуїцією, оптимістична, цілеспрямована, володіє високою мотивацією, енергійна, наполеглива, тобто природжений лідер. Це сильні, цілеспрямовані люди, що досягають успіху у всіх галузях.
Якщо в еритроциті є аглютиногени А, то плазмі є аглютиніни β – і це друга група А(ІІ).
Повідомлення учня.
Другою групою ("А") володіють люди, чиї предки були землеробами і фермерами. "Даний тип крові сформувався в період переходу людей від кочового способу життя до осілого, від полювання до землеробства, що і спричинило за собою зміну дієти у бік рослинної їжі". Більш за все цим людям підходить дієта, позбавлена м'яса! На відміну від представників першої групи, що "спалюють" його як паливо, власники крові другої групи починають ще змолоду накопичувати отримані ними тваринні білки і жири у вигляді власних жирових відкладень.
У людей з групою "А" фізичні навантаження повинні бути не надто інтенсивними: рибалка, повільні прогулянки. Характер особистості: схильність до співпраці і взаєморозуміння, добре розвинені розумові здібності, підвищена чутливість, пристрасність, орієнтація на інтереси колективу. Цілісні, досконалі люди, що люблять порядок і організованість, приділяють увагу дрібницям і деталям, працелюбні і старанні, спокійні і акуратні, багато в чому ідеалістичні.
Якщо в еритроциті є аглютиногени В, то в плазмі є аглютиніни α – третя група крові В(ІІІ).
Повідомлення учня.
Третю групу ("В") мають нащадки кочівників-скотарів, основною їжею яких було молоко і молочні продукти. Сьогодні вони - єдині, хто може підтримувати хороше здоров'я і високий життєвий тонус перш за все за рахунок молочної дієти. Для підтримки високого рівня енергії їм необхідно дотримувати тонкий баланс між фізичними і розумовими навантаженнями. Корисні помірні заняття плаванням або ходьбою. Характер особистості: гнучкість мислення і поведінки, врівноваженість, добре розвинений творчий початок, спокій і миролюбність. Для осіб з цією групою крові характерні гнучкість, але і гарячкуватість і неприборканість, висока здібність до концентрації уваги, нешаблонність у вчинках
І нарешті, якщо в еритроцитах знаходяться обидва аглютиногени, то в плазмі немає аглютинінів – це відповідно четверта група крові – АВ (ІV).
Повідомлення учня.
Четверта група ("АВ") крові виникла в результаті змішування людей, що володіють кров'ю груп "А" і "В". У носіїв четвертої групи надто чутливий шлунково-кишковий тракт. І лише шляхом проб і помилок вони можуть точно визначити, яка їжа для них найбільш сприятлива.
Характер особи: схильність до загадковості, містики, високої духовності, любов до життя. Це природні лідери і хороші організатори, дипломатичні у відносинах, раціональні у вчинках, володіють образною багатою уявою.
Група крові успадковується від батьків і не змінюється протягом життя.
В Україні найпоширеніша - друга група крові, потім йде перша, третя і найрідкісніша — четверта.
Під час переливання крові необхідно враховувати і резус-фактор. Що це таке, і про історію виявлення резус-фактора нам розповість учень вашого класу, якого дуже заінтересувало це питання.
Повідомлення учня:
У 1940 році Карл Ландштейнер разом з Олександром Вінером виявили в еритроцитах абсолютно новий антиген, названий ними резус-фактором, оскільки він був вперше знайдений в еритроцитах мавп породи макак-резус. Приблизно у 85 % людей в еритроцитах міститься цей фактор – і вони називаються резус позитивними, у інших 15 % - відсутній, і їх відносять до резус-негативних.
Виявилось, що резус-фактор не пов'язаний з груповою приналежністю крові. люди, які мають однакову групу крові, можуть бути резус-позитивними і резус-негативними. Після відкриття резус-фактора стали зрозумілі причини рідкісних ускладнень при переливанні навіть правильно підібраної одногрупної групи крові. при переливанні резус-позитивної крові резус-негативному хворому, в крові останнього на антиген виробляються антитіла, які на повторне переливання такої ж крові відповідають склеюванням і руйнуванням еритроцитів донора. Тому хворим з резус-негативною кров’ю переливають кров від резус-негативного донорів.
Фізкультхвилинка
Користуючись підручником знайдіть будь-ласка, хто такі донори і реципієнти.
Отже, ми дізналися, що для того щоб перелити кров, потрібно обов’язково знати власну групу крові і резус-фактор. А які ж є вимоги до донорів нам розповість учень вашого класу, який підготував для вас важливу інформацію.
Повідомлення учня:
Донором не може бути людина, що:
Має захворювання крові
Вживає наркотики
Має сильну короткозорість.
Страждає на гіпертонічну хворобу, алкоголізм
Має психічні відхилення
Є ВІЛ-інфікованою
Хвора на туберкульоз
Також тимчасово не можуть бути донорами особи, які
1 місяць після ГРВІ, прививок, видалення зубів
1 рік після операції, народження дитини, тату або пірсингу.
Без шкоди для здоров’я людина може здати одноразово 250-400 мл крові. зазвичай її здають не частіше одного разу на три місяці. В даний час без переливання крові не може обійтися жодна медична установа.
Залежно від потреб, хворим переливають не лише цільну кров, а й її складові: плазму, еритроцити, лейкоцити, тромбоцити. При отруєнні організму чи його зневодненні вводять стерильні кровозамінники – 0,9 процентний розчин кухонної крові, 5-процентний розчин глюкози, штучні білкові та сольові рідини.
Давайте дамо відповідь на наступне запитання, чи завжди батьки можуть бути донорами для дітей.
Допоможе нам в цьому ваш однокласник.
Повідомлення учня:
Існують закони успадкування групових ознак крові. основні правила успадкування полягають у наступному.
У дитини не можуть з’явитися групові ознаки А, В і резус-фактор, якщо вони відсутні у батьків.
Якщо батьки мають першу групу крові, то їхня дитина не може мати четверту групу крові.
У шлюбах, де батьки мають четверті групи крові не може народитися дитина з першою групою крові.
Якщо у батька і матері перша група крові, то і у дитини може бути лише перша група крові.
Якщо у батька і матері друга група крові, то в дитини може бути тільки перша або друга група крові.
Якщо в батька і матері третя група крові, то у дитини може бути перша або третя група крові, але не друга, або четверта.
Дослідження групової приналежності крові не дозволяє категорично стверджувати, що ця дитина з’явилася на світ від цих батьків, можливий лише такий висновок: «Ця дитина може належати цим батькам.»
Таблиця 1. Успадкування груп крові
Групи крові батьків |
Групи крові, можливі у дітей |
Групи крові, неможливі у дітей |
0 х 0 |
0 |
А, В, АВ |
0 х А |
0, А |
В, АВ |
А х А |
0, А |
В, АВ |
0 х В |
0, В |
А, АВ |
0, В |
А, АВ |
|
А х В |
0, А, В, АВ |
- |
0 х АВ |
А, В |
0, АВ |
А х АВ |
А, В, АВ |
0 |
В х АВ |
А, В, АВ |
0 |
АВ х АВ |
А, В, АВ |
0 |
1. Розв'язування задач.
Дізнавшись, про групи крові, давайте разом з вами розв’яжемо декілька цікавих задач.( Робота в парах)
Задача перша
Бірки або діти?
Жінка по прізвищу Цибулько в пологовому будинку отримала дитину з біркою Заєць. У сімейної пари Цибулько жінка –має першу групу крові, у її чоловіка – четверта. Коли визначили групу крові дитини, то дізналися що у неї перша група крові. Виникло запитання, що переплутали – бірки чи дітей?
Задача друга
Було у чоловіка 2 сини…
Було у чоловіка 2 сини. Перший родився, коли чоловік був ще молодий. Первісток ріс красивим, сильним хлопцем, яким батько дуже гордився. Другий хлопчик, що народився набагато пізніше, ріс хворобливим. Сусіди говорили про те, що другий хлопчик не його син і переконували чоловіка дізнатися про батьківство через суд. Основою для цього було те, що фермер будучи батьком такого гарного хлопця, яким був його перший син, не міг бути батьком такого хворобливого і слабкого хлопчика як другий. До того ж групи крові батька, матері і першого сина співпадали, а ось другий хлопець мав групу крові, що відрізнялася від батька і матері.
Групи крові були наступні:
Чоловік – ІІІ
Жінка –ІІІ
Перший син – ІІІ
Другий син – І
Учитель природознавства сільської школи, переглянувши дані груп крові, лукаво посміхнувся і порадив чоловікові не звертатися до суду. Чому він так зробив і чи можна на основі цих даних рахувати, що двоє хлопців є синами цього чоловіка?
Задача 3.
в пологовому будинку за одну ніч одночасно народились чотири дитини. Приймала пологи одна акушерка, а чим займалися решту персоналу, науці не відомо . Але, як би там не було, всі пологи пройшли успішно, і все б нічого, але втомлена акушерка забула надіти на малюків бірки. Дітей віднесли, але коли прийшов час годування виникла суперечка. Якій мамі якого новонародженого принести?
Малюки мали групи крові: 0, А, В, АВ.
Групи крові батьківських пар:
перша пара — 0 і 0
друга пара - АВ і 0
третя пара - А і В
четверта пара — В, В
чотирьох малюків можна з повною достовірністю розподілити по батьківським парам. Допоможіть акушерці розвісити бірки.
Задача 4
Наведіть приклади, коли батьки не можуть бути донорами для своїх дітей.
2. Запитання до учнів
Отже дайте будь-ласка відповіді на питання:
V.Рефлексія
Продовжіть будь-ласка речення
VI. Підсумок
Мені було приємно, що ви сьогодні дізнались багато цікавого, корисного. Я буду задоволена, якщо ці знання ви будете використовувати на практиці. І якщо в майбутньому хтось з вас стане донором, то тоді цей урок пройшов недаремно.
VIІ. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 19, вигадати задачу про групи крові.